1. 11. 2004
Kerryho poradce: "Zahraniční média jsou asi tak užitečná jako vši"BBC má v Americe 200 pracovníků, kteří dělají reportáže z amerických voleb. Sky News má asi 50, Independent Television News také padesát, Channel Four a Channel Five tam mají každý pět zpravodajských štábů. Dále jsou v USA z Británie přítomni rozhlasoví reportéři a denní tisk, což je dohromady asi 400 lidí. Obdobně to vypadá s reportéry z většiny dalších evropských zemí. Ruská televize má v USA čtyři televizní operace, jsou zde přítomny německá, španělksá, italská a francouzská televize, státní i komerční stanice i evropský tisk. Dokonce i chorvatská státní televize je přítomna. Celkem je v Americe pro prezidentské volby asi 8000 zahraničních novinářů - to se rovná počtu britských vojáků v Iráku a pravděpodobně jsou tito novináři lépe vybaveni, píše v pondělí deník Guardian a pokračuje: Přesto to však není lehká práce. Když se německý novinář na něco zeptal Bushovy poradkyně Karen Hughesové, odpověděla: "Pro koho pracujete?" - "Pro jedny německé noviny," zněla odpověď. "Proč teda s vámi ztrácím čas?" odpověděla Hughesová a odešla. Jeden Kerryho poradce řekl minulý týden listu Washington Post, že "zahraniční média jsou asi tak užitečná jako vši." |
Důsledkem je skutečnost, že rozdělování přístupu k americkým politikům pro zahraniční média je nesmírně tvrdé. V letadle amerického prezidenta Air Force One je deset míst pro novináře a ty dostávají velké americké televizní stanice a americké deníky. Za letadly politiků pravidelně létají dvě letadla s novináři, která organizuje Tiskový klub Bílého domu a zahraniční média mohou požádat o místo v těchto letadlech, ale stojí to 1000 dolarů denně a znamená to zaplatit hodně peněz jen za to, aby vás kandidáti ignorovali. Pro mezinárodní novinářské hvězdy je zvlášť iritující, jak rychle se stávají pro americké politiky důležité místní miniaturní kabelové stanice a místní noviny. Děje se to v nerozhodných státech. Zahraniční tisk může reagovat různými způsoby na tento nedostatek přístupu k informacím. Může si, například, jako list Guardian, vymyslet dopisovou kampaň do státu Ohio. To vyvolá v americkém tisku zpravodajství asi velikosti tří centimetrů. Sky TV se pokusila o něco jiného. Najala reportérovi a jeho týmu soukromé letadlo a poslala je do Ameriky, aby zkoumal náladu obyvatelstva. Reportér posílá tři živé reportáže denně z tří různých oblastí v pěti různých státech, kde se ostře pociťuje význam volebních témat. Podrobnosti v angličtině ZDE |