8. 7. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
8. 7. 2004

Slabinou MFF Karlovy Vary je tradičně nevýrazná soutěž

Rozhovor s Helenou Bendovou, filmoložkou, lektorkou FAMU a šéfredaktorkou filmového časopisu Cinepur

Petr Šafařík: Jak hodnotíte letošní festival v Karlových Varech? Míním to tak, zda a proč se sem člověku zajímajícímu se o film vyplatí jet?

Helena Bendová: Hodnotit festival jako celek je věc ošidná, jelikož přirozeně neznám všechny filmy, které se tu promítají. Zajet do Varů se vyplatí ovšem jaksi na každý pád: jednak kvůli možnosti vidět, co se v současnosti točí v různých zemí světa (což díky tristnímu stavu české filmové distribuce, zásobující nás během roku pouze hollywoodskou produkcí a několika málo tzv. "uměleckými filmy", nemáme jinak příležitost posoudit); jednak díky retrospektivám, jež nabízejí již historií prověřené, nezpochybnitelné kvality.

Obzvláště letošní přehlídka slavného amerického tvůrce Johna Cassavetese (jehož filmy jsou jedinečnými, zčásti improvizovanými, na průzkum emocí a gest zaměřenými díly) tak byla už dopředu zárukou, že diváci budou mít během festivalu možnost zhlédnout zcela výjimečné filmy a tedy že cesta na festival nebude marnou.
Jaký je tento festival ve srovnání se zahraničními?
Festival Karlovy Vary je zcela profesionálně připravovaný festival kategorie A, kteréžto označení si po právu zaslouží. Jeho slabinou je ve srovnání s jinými "áčkovými" festivaly typu Cannes, Berlína či Benátek pouze tradičně nevýrazná soutěž, v níž nenalezneme skutečně významné tvůrce současnosti, ani převratná, novátorská díla, jež by naznačovala, kudy se bude kinematografie ubírat v dalších letech.
Neirituje vás jako šéfredaktorku nekomerčního filmového časopisu Cinepur, že je český stát v podpoře např. právě kulturních časopisů tak skoupý, zatímco hradí čtvrtinu rozpočtu akce, která obrovské množství peněz utratí za "zbytečnou parádu": ohňostroj, pečování o hvězdy i hvězdičky a další všemožné pokusy dodávat festivalu lesk kategorie A jinými prostředky než výběrem dobrých filmů?
Upřímně řečeno trochu mě to štve, ale zároveň chápu, že k festivalu tohoto typu všechen ten mediální cirkus zkrátka patří (Cannes či Berlín jsou na tom obdobně). Spíše než ubírat finance Varům a dávat je projektům, které přes svou kvalitu takřka skomírají (nemyslím nyní chlubně pouze náš časopis, ale i jiné časopisy, festivaly atd.), jelikož nejsou tak mediálně "atraktivní", a nezískávají proto finanční prostředky tak (relativně) snadno jako Vary, by bylo zapotřebí, aby stát začal obecně dávat na kulturu více peněz - tolik, kolik je zvykem v jiných evropských státech -, tak aby se tu uživilo bez ustavičného stresujícího a od práce odvádějícího shánění peněz jak několik kvalitních festivalů, tak kulturních časopisů.
Které z filmů by měli náročnější diváci v Karlových Varech určitě vidět, protože se v České republice nedávají, resp. nepůjdou do distribuce?
Zmíním tři: Wild Side francouzského režiséra Sébastiena Lifshitze je nekompromisním, ale zároveň empatickým pohledem na život trojice lidí z okraje společnosti - transsexuální prostitutky, arabského prostituta a emigranta z Ruska. S pomocí vnímavé kamery Agnes Godardové bez zbytečných slov a snahy o dramatizaci odhaluje za vnější "jinakostí" hrdinů jejich intimní pocity ukazující, že přes svou "zvláštnost" mají stejné problémy a touhy jako my ostatní. Chuť čaje japonského režiséra Katsuhita Ishiia je hravým, radostným snímkem o životě členů jedné rodiny, v němž se vynalézavým způsobem prolíná realita s fantazií. Únik francouzského režiséra Abdellatifa Kechicheho je svižně natočeným, na herectví založeným filmem z prostředí pařížského předměstí vyprávějícím o první lásce středoškoláků, kdy realismus prostředí a "předměstského" jazyka, kterým hlavní hrdinové hovoří, je zajímavě stavěn do kontrastu se zkoušením klasické divadelní hry, kterou se hlavní hrdinové chystají uvést.
                 
Obsah vydání       8. 7. 2004
8. 7. 2004 Čech v kleci
8. 7. 2004 Slabinou MFF Karlovy Vary je tradičně nevýrazná soutěž Petr  Šafařík
8. 7. 2004 Zápach včera, dnes i zítra a nikdy jinak Radek  Mokrý
8. 7. 2004 Karlovy Vary: Trapné vtípky Marka Ebena Jan  Čulík
8. 7. 2004 Když malé svině rostly, čas voněl nadějemi...
8. 7. 2004 Český sen: zábavný průvodce zemí, kde se neřežou hlavy Ondřej  Čapek
8. 7. 2004 Pánská jízda: křečovitý pokus o komedii Jan  Čulík
7. 7. 2004 Film Český sen: zklamání Jan  Čulík
8. 7. 2004 Gramofon od Edisona na zpáteční cestu Martin  Klauz
8. 7. 2004 Drastické zkušenosti z amerického zdravotnictví
8. 7. 2004 Bishara chce upozornit na apartheid izraelského státu
8. 7. 2004 Jaké Turecko vstoupí do Evropské unie? Miloš  Kaláb
8. 7. 2004 Moravskoslezský kraj se umoudřil a specifikoval zadání pro Moravskoslezskou vědeckou knihovnu v Ostravě Štěpán  Kotrba
7. 7. 2004 Demontáž sociálneho modelu Európy? Ľubomír  Tokár
8. 7. 2004 Giscardova ústava nedává naději
7. 7. 2004 Irák zavedl přísný bezpečnostní zákon
8. 7. 2004 Zpravodajství iráckého odboje za dny 27. - 30. června 2004
7. 7. 2004 Budou mít Němci padesátihodinový pracovní týden ? Tomáš  Krček
7. 7. 2004 Britští podnikatelé se shodují, že podniky musejí projevovat sociální a ekologickou odpovědnost
7. 7. 2004 Diktátoři před soudem
7. 7. 2004 Pražský hrad stojí před revitalizací Bohumil  Kartous
7. 7. 2004 Fukuyama: Je nutno posílit roli státu
7. 7. 2004 Zapomenutý muž, který dal jméno pražskému festivalu Devět bran Tomáš  Koloc
5. 7. 2004 Michael Moore si založil blog
6. 7. 2004 Michael Moore: Klidně si ukradněte můj film, jsem pro svobodnou výměnu informací
7. 7. 2004 GMO: Čí zájmy hájí zástupkyně Ministerstva životního prostředí? Eva  Tylová
4. 7. 2004 Ruští hackeři kradou uživatelům Internet Exploreru hesla k bankovním kontům
3. 7. 2004 Virus způsobuje horentní telefonní účty
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
22. 11. 2003 Adresy redakce
17. 6. 2004 Provizorní umístění starých archivů

MFF 2004 - festivalový deník RSS 2.0      Historie >
8. 7. 2004 Slabinou MFF Karlovy Vary je tradičně nevýrazná soutěž Petr  Šafařík
8. 7. 2004 Karlovy Vary: Trapné vtípky Marka Ebena Jan  Čulík