9. 7. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
9. 7. 2004

Kdo jsou to vlastně komunisté

Žijeme ve státě, ve kterém i přes tragické historické zkušenosti dvacátého století nejsou komunisté zrovna malou a výjimečnou skupinou obyvatelstva, ba právě naopak, podpora jejich straně, která dokonce jako jediná z bývalých socialistických států dodnes nezměnila ani svůj název, pomalu ale vytrvale roste. Čím je to způsobeno, proč je pro obyčejné lidi komunismus či samotný marxismus tak přitažlivý, lépe řečeno, které jeho myšlenky jsou tak geniální?

Pokud si dobře pamatuji na svá školní léta, byl nám marxismus představován především jako materialistický pohled na svět a minimálně v tomto jako jakýsi protipól náboženství. Materialistický z hlediska víry ve věčnost hmoty, mimo niž neexistuje nic jiného a už vůbec ne nějaký Bůh, v kterého prý už dnes stejně nikdo nevěří. Náboženský přístup naopak automaticky předpokládá existenci Boha, který je na hmotě a čase nezávislý. Osobně jsem měl to štěstí, že jsem na základní škole jako jeden z mála navštěvoval i vyučování náboženství, takže jsem k těmto otázkám, na rozdíl od většiny ostatních spolužáků, rozhodně neměl pouze jednostranné informace.

Už z těchto základních faktů by se dal vcelku logicky učinit závěr, jaký že jsme to národ neznabohů a radikálních materialistů. Nezanedbatelný podíl obyvatelstva silně s komunisty sympatizující jako by toho byl nejlepším důkazem.

Jenže co když je tomu přeci jen o trochu jinak, co když tyto základní filosofické rozdíly nejsou tím pravým důvodem pro sympatie obyčejných lidí ke komunistické straně?

Hlavním důvodem, proč tomu tak asi opravdu není může být třeba i ten fakt, že ony zmiňované rozdíly v názoru na prvotnost bytí zajímají podle mých zkušeností poměrně málo lidí, nebo přesněji, jen málo lidí je schopno o nich opravdově uvažovat. Zůstává tedy otázkou, co tyto vesměs obyčejné a nepříliš vzdělané lidi vlastně tak oslovuje, když úvahy o věčnosti hmoty to evidentně nebudou.

Já sám jsem kdysi zaznamenal od několika skalních komunistů názor, že křesťanství vlastně není zase tak špatné, vždyť sám Ježíš řekl, že spíše projde velbloud uchem jehly než boháč do království nebeského, což je prý velmi krásná myšlenka. Nevím sice úplně přesně, co je na ní tak krásného, ale spíše mě přitom napadlo, zda právě v tomto není klíč k pochopení myšlení prostých komunistů.

Od té doby se totiž stále silněji domnívám, že obyčejní komunisté jsou nejspíše určitá skupina pomýlených křesťanů, kteří si toto podobenství vyložili v tom smyslu, že tedy každý chudý je tak nějak vždycky ten dobrý a každý bohatý naopak vždy špatný. Pro většinou chudého, ušlápnutého a v neposlední řadě i závistivého českého člověka jistě ideální světonázor, kterým se dá ospravedlnit mnohé, včetně nejhorších zločinů spáchaných proti těm zlým bohatým, které vlastně odsuzoval i samotný Ježíš.

Že má zmiňované podobenství přeci jen o trochu jiný význam, už bohužel tyto lidi jaksi nezajímá a je myslím dost jasné proč. Správnější výklad tohoto podobenství je totiž spíše ten, že špatné je lpět na svém majetku, dávat mu přednost před vším ostatním, dovolit, aby se mi tento jakkoliv velký majetek stal středobodem mého snažení a uvažování, v náboženské mluvě Bohem.

To znamená, že špatný člověk může být úplně stejně tak boháč, který celý život hromadí velký majetek a na nic a nikoho jiného nemyslí, tak i naprostý chudák, který ale rovněž celý život pouze sní o tom, jak by mohl zbohatnout a svoji situaci oproti tomu bohatému vnímá jako velikou nespravedlnost, jako největší ohrožení smyslu svého života.

Snad tedy především proto, že by tím přišli o svůj status automaticky dobrého člověka, na kterém si nepochybně velmi zakládají, odmítají tvrdohlavě mnozí komunisté chápat zmiňované podobenství z tohoto úhlu pohledu. Není totiž příliš jasné, co by jim z jejich světonázoru zbylo poté, pokud by jen trochu připustili, že i oni mohou být špatnými lidmi, ačkoliv nikdy žádný velký majetek nevlastnili.

Že by na této úvaze mohlo být něco pravdy se myslím dá v naší republice poznat i podle celoevropsky vzato neobvykle velkého počtu sympatizantů komunistické strany v kombinaci s mimořádně malým podílem lidí hlásících se ke křesťanství. Jsou-li totiž komunisté opravdu především skupinou pomýlených křesťanů, pak je evidentní, že počet křesťanů a komunistů v populaci nemůže nikdy být současně u obou skupin vysoký nebo naopak nízký, už proto ne, že by to bylo proti všeobecně známému principu fungování spojených nádob.

Možná by bylo na tomto místě vhodné, abych zde vyzval tyto pomýlené křesťany k návratu mezi opravdové křesťany, ale nejspíše by se to minulo účinkem, protože dobrovolně opustit pozici automaticky a za všech okolností dobrého člověka musí být pro někoho, kdo v této víře žije celý svůj dosavadní život asi opravdový problém. Ale na druhé straně nic není nemožné a každý má šanci.

                 
Obsah vydání       9. 7. 2004
11. 7. 2004 Irák: Britská rozvědka "odvolala tvrzení", že má Saddám ZHN
9. 7. 2004 Kostelka přiznal utajené jednání s Američany Štěpán  Kotrba
9. 7. 2004 Spojené státy tajně jednají o výstavbě raketové základny v České republice Stanislav  Kliment
10. 7. 2004 Karlovy Vary: Hlavní cenu získal mechanický italský film Jan  Čulík
11. 7. 2004 "Provinční" udělování cen v Karlových Varech? Bohumil  Kartous
9. 7. 2004 Stoprocentní podpora vládě, která ještě neexistuje, a křesťanský "slib věrnosti" Štěpán  Kotrba
10. 7. 2004 Ospravednění pro útok na Irák bylo chybné, konstatuje ostře kritická americká zpráva
10. 7. 2004 Tony Blair chtěl rezignovat
9. 7. 2004 Za chyby ohledně Iráku "nemůže Bílý dům, ale CIA"
9. 7. 2004 Mezinárodní soudní dvůr odsoudil izraelskou zeď
9. 7. 2004 Nový Moore konečně i v ČR! Petr  Šafařík
9. 7. 2004 Správce statku: "Užívat si života, než uplyne, je důležitější než podnikat" Jan  Čulík
8. 7. 2004 Slabinou MFF Karlovy Vary je tradičně nevýrazná soutěž Petr  Šafařík
8. 7. 2004 Karlovy Vary: Trapné vtípky Marka Ebena Jan  Čulík
11. 7. 2004 Blbá nálada se změnila v Nové Veselí... Zdeněk  Bárta
9. 7. 2004 Odřekněte si drogy - podpořte válku proti terorismu! Miloš  Kaláb
9. 7. 2004 Výzva Setuze: Zastavte výrobu geneticky modifikovaných olejů!
9. 7. 2004 Světová obchodní organizace: jak velká je naděje na průlom? Ludmila  Štěrbová
8. 7. 2004 Němečtí sociální demokraté čelí vážné krizi Radek  Vogl
9. 7. 2004 Český sen a reklama na něj Štefan  Švec
9. 7. 2004 Český sen je úžasný projekt...
8. 7. 2004 Český sen: zábavný průvodce zemí, kde se neřežou hlavy Ondřej  Čapek
7. 7. 2004 Film Český sen: zklamání Jan  Čulík
8. 7. 2004 Pánská jízda: křečovitý pokus o komedii Jan  Čulík
9. 7. 2004 Portrét rakouského prezidenta Thomase Klestila
8. 7. 2004 Gramofon od Edisona na zpáteční cestu Martin  Klauz
9. 7. 2004 Co je všední život Bohumil  Kartous
9. 7. 2004 Kdo jsou to vlastně komunisté Petr  Sláma
9. 7. 2004 Nalít si čistého vína
8. 7. 2004 Čech v kleci
8. 7. 2004 Zápach včera, dnes i zítra a nikdy jinak Radek  Mokrý
8. 7. 2004 Když malé svině rostly, čas voněl nadějemi...
7. 7. 2004 Demontáž sociálneho modelu Európy? Ľubomír  Tokár
8. 7. 2004 Drastické zkušenosti z amerického zdravotnictví
8. 7. 2004 Bishara chce upozornit na apartheid izraelského státu
8. 7. 2004 Moravskoslezský kraj se umoudřil a specifikoval zadání pro Moravskoslezskou vědeckou knihovnu v Ostravě Štěpán  Kotrba
7. 7. 2004 Fukuyama: Je nutno posílit roli státu
8. 7. 2004 Jaké Turecko vstoupí do Evropské unie? Miloš  Kaláb
7. 7. 2004 Zapomenutý muž, který dal jméno pražskému festivalu Devět bran Tomáš  Koloc
8. 7. 2004 Zpravodajství iráckého odboje za dny 27. - 30. června 2004
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
22. 11. 2003 Adresy redakce
17. 6. 2004 Provizorní umístění starých archivů