9. 7. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
9. 7. 2004

Nový Moore konečně i v ČR!

Návštěvníci filmového festivalu v Karlových Varech ve středu 7. července konečně mohli vidět film, o němž se právem tolik hovoří: Fahrenheit 9/11 Michaela Moora. V domácích masmédiích jsme se v souvislosti s ním setkávali spíše s předpojatostí, pracující takovou metodou, že se k jednostranně přebraným zprávám ze zahraničních zdrojů přidá nabubřelé chytráctví a především veliká konformita vůči US-Velikému Bratru.

Ti, kdo u nás viděli kromě Moorova Bowling for Columbine i jeho starší dokumenty The Big One a Roger and Me (a takových českých publicistů bylo vzhledem k minimu projekcí zřejmě méně než těch, kteří se o americkém režisérovi po jeho úspěchu v Cannes tak směle rozepsali), zjistí, že se Moore ve svém nejnovějším filmu v zásadě drží své metody: sám je opět průvodcem -- komentátorem, občas osobně vystupujícím před kamerou a iniciujícím situace. Ve Fahrenheit 9/11 ještě více a ještě sarkastičtěji pracuje s televizními i soukromými archivy a populárními písněmi a filmy. A především: ani tentokrát se Moore nikterak netají s tím, že nabízí názorově vyhraněný, angažovaný, politický snímek.

V jeho první části ukazuje především pochybnost prezidentských voleb roku 2000 a snaží se postihnout, jak radikálně se G. W. Bush nehodí do svého úřadu a jak nekompetentně jej zastává. Jako hlavní body své kritiky adresované vrcholné politice USA Moore předkládá kromě známých výtek hlavně údajnou pasivitu G. W. Bushe, zvláštní chování amerických úřadů k Saudům žijícím v USA včetně příbuzných Usámy bin Ládina a vztahy rodiny Bushových k arabským investorům i arabským radikálům s důrazem na ekonomické zájmy amerického establishmentu.

Tyto prvky Moorovy kritiky jsou nejspornějším místem celého filmu a ne náhodou se na ně soustředí odsudky režisérových kritiků. Tvůrce zde totiž spíše jen vrší nápadně sugestivně podaná podezření bez dostatečné argumentační hloubky a konciznosti, navíc by domyšlení některých jeho výtek zřejmě vedlo k tomu, že by politika USA v některých aspektech (hlavně rychlost a rozhodnost vojenských akcí) byla ještě násilnější a přinesla by asi ještě více "vedlejších důsledků" a prohřešků proti lidským právům.

Moore rovněž vytrhává věci ze souvislostí a počíná si nekorektně: např. argumentem o pochybných kvalitách G. W. Bushe sotva mohou být záběry pořízené před zahájením jakéhosi televizního vysílání, na kterých politik vypadá hloupě nebo ustrašeně, zkouší si grimasy atd. - to je lidské. Zkrátka a jednoduše: z faktografického hlediska je třeba být k Moorově filmu skeptický, některá jeho tvrzení jsou matoucí (např. zvláštní odsun Saudů z USA po 11. 9. 2001 proběhl nestandardně, podle všeho ale ne v době, kdy se vůbec nesmělo létat -- to z filmu v daném kontextu zjevné není, diváci si pomyslí pravý opak).

A přece je přes všechny právě uvedené výtky film Fahrenheit 9/11 nesmírně podstatným počinem. Musíme si totiž uvědomit jeho žánr: je to politická satira, ba "politický entertainment" a nejspíše především pamflet, a to pamflet autorem otevřeně přiznaný. Nelze jej hodnotit jej se stejnými měřítky jako třeba dokumenty BBC o událostech druhé světové války, přísně usilující o objektivitu.

Zvláštnost žánru Fahrenheit 9/11 je patrná i ve srovnání s Moorovými předchozími dokumenty: nyní jde o film vystavěný dost chatrně (spíše jde o pásmo jednotlivých "bodů obžaloby", nepříliš dobře komponované a gradované). Kultivovaný evropský divák by měl mít na paměti, že Moore svůj bojovný snímek (někteří kritici připomínali, většinou s negativním akcentem, Brechtovy "Lehrstücky") připravil hlavně pro průměrného amerického diváka a voliče. Proto tolik odkazů k popkultuře často na úrovni pouhých vtipů, odtud nejspíše i téměř citově vydírající prodlévání u matky amerického vojáka padlého v Iráku.

Co Fahrenheit 9/11 činí navzdory uvedeným pochybnostem významným dokumentárním filmem, je Moorův humor, pohyb mezi komikou a tragičnem a především odstup od sebe sama. Silné jsou především pasáže, v nichž režisér sám iniciuje nějaké situace, což muselo být právě u daného tématu vzhledem k nepřístupnosti kritizovaných osobností a institucí běžnému občanu velice těžké: v jedné scéně Moore volá z davu na prezidenta Bushe své jméno a dříve, než může něco připojit, ho prezident "uzemní": "Najděte si nějakou pořádnou práci"! ( Moore mu to pak "vrací": ukazuje, jak podezřele mnoho času Bush trávil na počátku svého funkčního období na dovolené či přinejmenším daleko od svých pracoven).

Jindy se Moore před Kapitolem snaží přesvědčit senátory, aby poslali do americké armády v Iráku své děti -- slouží tam totiž údajně z jejich ratolestí jen jediná. Bohužel i takové Moorovy postupy označují ti z jeho kritiků, kteří jsou vůči němu zaujatí, za demagogické či manipulativní. Ony jimi ale nejsou: Michael Moore zde vychází z faktické existence výrazného nepoměru mezi zastoupením jednotlivých vrstev americké společnosti v armádě (respektive ve skutečném bojovém nasazení) a působivě ukazuje rozpor tohoto faktu s ideologickými hesly politiků o patriotismu atd.

Další velký klad filmu Fahrenheit 9/11 je plodem Moorovy skvělé obeznámenosti s fungováním amerických médií a schopnosti zacházet s "found footage" - z obrovského množství zpravodajských i privátních materiálů dokáže jak dávat všeobecně známé záběry do nových kontextů, tak zdůrazňovat ty, které sítem hlavních médií neprošly, nebo překvapit těmi nikdy nezveřejněnými.

Pro evropského diváka mohou být ještě překvapivější než pro amerického: vzpomeňme si jen, zda jsme se bezprostředně dozvídali o protestech především Afroameričanů po amerických prezidentských volbách roku 2000. Moore ukazuje reklamy na bizarní domácí úkryty před terorismem - jakési velké trezory -, na padáky, které lze údajně otevřít již při skoku z desátého patra... Moore to vše ironizuje a napadá skutečnost, jež byla tématem jeho Bowling for Columbine: vláda Spojených států opírá svou legitimitu stále více o strach prostých Američanů, který sama všemožně vzbuzuje a udržuje.

Dokumentární film Michaela Moora Fahrenheit 9/11 je nesmírně prospěšným dílem: v pravý čas nabízí divácky atraktivní syntézu nejpodstatnějších událostí naší doby, faktograficky spornou, ale podnětnou výzvu k diskusi. Snímek může mimo jiné plnit funkci svérázné občanské výchovy: i když přivede jen zlomek svých -- především amerických -- diváků k hlubšímu zájmu o to, "jak to vše bylo a je", vykoná velmi mnoho pro celý svět.

                 
Obsah vydání       9. 7. 2004
11. 7. 2004 Irák: Britská rozvědka "odvolala tvrzení", že má Saddám ZHN
9. 7. 2004 Kostelka přiznal utajené jednání s Američany Štěpán  Kotrba
9. 7. 2004 Spojené státy tajně jednají o výstavbě raketové základny v České republice Stanislav  Kliment
10. 7. 2004 Karlovy Vary: Hlavní cenu získal mechanický italský film Jan  Čulík
11. 7. 2004 "Provinční" udělování cen v Karlových Varech? Bohumil  Kartous
9. 7. 2004 Stoprocentní podpora vládě, která ještě neexistuje, a křesťanský "slib věrnosti" Štěpán  Kotrba
10. 7. 2004 Ospravednění pro útok na Irák bylo chybné, konstatuje ostře kritická americká zpráva
10. 7. 2004 Tony Blair chtěl rezignovat
9. 7. 2004 Za chyby ohledně Iráku "nemůže Bílý dům, ale CIA"
9. 7. 2004 Mezinárodní soudní dvůr odsoudil izraelskou zeď
9. 7. 2004 Nový Moore konečně i v ČR! Petr  Šafařík
9. 7. 2004 Správce statku: "Užívat si života, než uplyne, je důležitější než podnikat" Jan  Čulík
8. 7. 2004 Slabinou MFF Karlovy Vary je tradičně nevýrazná soutěž Petr  Šafařík
8. 7. 2004 Karlovy Vary: Trapné vtípky Marka Ebena Jan  Čulík
11. 7. 2004 Blbá nálada se změnila v Nové Veselí... Zdeněk  Bárta
9. 7. 2004 Odřekněte si drogy - podpořte válku proti terorismu! Miloš  Kaláb
9. 7. 2004 Výzva Setuze: Zastavte výrobu geneticky modifikovaných olejů!
9. 7. 2004 Světová obchodní organizace: jak velká je naděje na průlom? Ludmila  Štěrbová
8. 7. 2004 Němečtí sociální demokraté čelí vážné krizi Radek  Vogl
9. 7. 2004 Český sen a reklama na něj Štefan  Švec
9. 7. 2004 Český sen je úžasný projekt...
8. 7. 2004 Český sen: zábavný průvodce zemí, kde se neřežou hlavy Ondřej  Čapek
7. 7. 2004 Film Český sen: zklamání Jan  Čulík
8. 7. 2004 Pánská jízda: křečovitý pokus o komedii Jan  Čulík
9. 7. 2004 Portrét rakouského prezidenta Thomase Klestila
8. 7. 2004 Gramofon od Edisona na zpáteční cestu Martin  Klauz
9. 7. 2004 Co je všední život Bohumil  Kartous
9. 7. 2004 Kdo jsou to vlastně komunisté Petr  Sláma
9. 7. 2004 Nalít si čistého vína
8. 7. 2004 Čech v kleci
8. 7. 2004 Zápach včera, dnes i zítra a nikdy jinak Radek  Mokrý
8. 7. 2004 Když malé svině rostly, čas voněl nadějemi...
7. 7. 2004 Demontáž sociálneho modelu Európy? Ľubomír  Tokár
8. 7. 2004 Drastické zkušenosti z amerického zdravotnictví
8. 7. 2004 Bishara chce upozornit na apartheid izraelského státu
8. 7. 2004 Moravskoslezský kraj se umoudřil a specifikoval zadání pro Moravskoslezskou vědeckou knihovnu v Ostravě Štěpán  Kotrba
7. 7. 2004 Fukuyama: Je nutno posílit roli státu
8. 7. 2004 Jaké Turecko vstoupí do Evropské unie? Miloš  Kaláb
7. 7. 2004 Zapomenutý muž, který dal jméno pražskému festivalu Devět bran Tomáš  Koloc
8. 7. 2004 Zpravodajství iráckého odboje za dny 27. - 30. června 2004
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
22. 11. 2003 Adresy redakce
17. 6. 2004 Provizorní umístění starých archivů

Americký dokumentarista Michael Moore RSS 2.0      Historie >
9. 7. 2004 Nový Moore konečně i v ČR! Petr  Šafařík
6. 7. 2004 Michael Moore: Klidně si ukradněte můj film, jsem pro svobodnou výměnu informací   
5. 7. 2004 Michael Moore si založil blog   
29. 6. 2004 Pokusy zakázat vysílání filmu Fahrenheit 9/11 jsou útokem na svobodu slova Jiří  Kratochvíl
28. 6. 2004 Michael Moore poděkoval politickým odpůrcům za obrovský úspěch svého filmu   
25. 6. 2004 Moorův film Fahrenheit 9/11 vyvolává v USA vášně   
25. 6. 2004 Moorův film je bezostyšná propaganda, ale Bushe asi zničí   
24. 6. 2004 Fahrenheit 9/11 "není v žádném případě nudný   
23. 6. 2004 Moorův film Fahrenheit 9/11 bude v Americe mládeži nepřístupný   
23. 6. 2004 Moorův film Fahrenheit 9/11: Samé lži   
12. 6. 2004 Michael Moore nebude točit film o Tonym Blairovi   
7. 6. 2004 Kdo se bojí Michaela Moora Martin  Škabraha
3. 6. 2004 Nový Moorův film nalezl distributory v Americe   
2. 6. 2004 Baron Seillière bude vydávat i... Michaela Moora Jana  Roy
27. 5. 2004 O pokusech zdiskreditovat Michaela Moora Jiří  Jírovec

MFF 2004 - festivalový deník RSS 2.0      Historie >
11. 7. 2004 "Provinční" udělování cen v Karlových Varech? Bohumil  Kartous
10. 7. 2004 Karlovy Vary: Hlavní cenu získal mechanický italský film Jan  Čulík
9. 7. 2004 Nový Moore konečně i v ČR! Petr  Šafařík
9. 7. 2004 Správce statku: "Užívat si života, než uplyne, je důležitější než podnikat" Jan  Čulík
8. 7. 2004 Slabinou MFF Karlovy Vary je tradičně nevýrazná soutěž Petr  Šafařík
8. 7. 2004 Karlovy Vary: Trapné vtípky Marka Ebena Jan  Čulík