22. 4. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
21. 4. 2004

Mladá generace už je objektivnější

Loni na podzim jsem v semináři na Glasgow University o Milanu Kunderovi rozbíral i jeho budovatelské básně ze sbírky Člověk, zahrada širá Při tomto semináři mě upozornil přítomný Štefan Švec, student bohemistiky z pražské FFUK, že se mýlím, že Kunderovy budovatelské básně nejsou všechny špatné a že je odmítám jako pitomé jen proto, protože se mi nelíbí, jakou šířily ideologii. Čímž ovšem Kunderovy básně hodnotím politicky a dopouštím se téhož zkreslení jako komunističtí politruci, kteří zakazovali určitá umělecká díla z ideologických důvodů.

Štefan Švec právem poukázal na to, že je nutno rozlišovat mezi skutečně špatnými verši, prosazujícími komunistickou ideologii, a dobrými verši, prosazujícími komunistickou ideologii. Připomněl jsem si jeho argument, když Martin Štumpf ZDE dnes ve své recenzi nové antologie stalinské poezie od Petra Jánského kritizuje Kohoutův verš "až naše vítězné vlajky rudé na stožáry světa vyletí" - tenhle verš je totiž vlastně docela dobrá poezie, jen byla použita k politickým cílům, které se dnes mnohým lidem zdají nepřijatelné.

Celkově to nastoluje zajímavý problém. Zdá se, že i dobrá poezie mohla šířit pro některé lidi dnes nepřijatelnou komunistickou ideologii a je asi chybou neústrojně hodnotit tuto ideologii podle politického mustru - ona totiž zjevně není špatná jenom proto, protože šíří komunismus.

Což ovšem vede k ještě další, obecné, a velmi zajímavé otázce: Může dobré umění propagovat "zločineckou ideologii" a zůstat přitom ještě uměním? Byla katolická církev ve středověku silou dobra či zla? Bezpochyby šířila ideologii, kterou bychom dnes odmítli jako totalitní útlak, a přesto - jsou středověké náboženské obrazy či Madony dobrým či špatným uměním? A jak je to s filmy Leni Riefenstahlové, od níž její filmařské postupy už desetiletí opisují snad všichni kameramani? K tomu tato, myslím, docela zajímavá diskuse ZDE, ZDE, ZDE, ZDE a zejména podnětný je myslím tento článek Jana Paula.

Jánského sborník tedy, zjevně, může posloužit k užitečné analýze, zda lze využívat či zneužívat dobré poezie pro ideologickou propagandu a zda taková propaganda tuto poezii pokazí. Anebo ji vnímají dnešní mladí lidé, kteří v podstatě komunismus nezažili, už úplně jinak? A je toto nepolitické vnímání legitimní?

Mimochodem, osobně jsem stále silněji přesvědčen, že navzdory vraždění byla stalinská padesátá léta pro československou společnost daleko méně ničivá a nebezpečná než léta normalizační, sedmdesátá a osmdesátá. Proč? V padesátých letech se sice vraždilo a zavíralo po desetitisících do koncentračních táborů, jenže budovatelská komunistická propaganda neměla, zdá se, příliš velký dopad na lidi, vychované v demokratické První republice. Ti dobře věděli, na základě dlouholeté zkušenosti, jaké jsou skutečné hodnoty, a tak byli vůči komunistické propagandě, soustředěné v Jánského knížce, odolní.

Jen čtěte tisk, publicistiku a literaturu ze šedesátých let: v době tehdejšího uvolnění se prvorepublikánské demokratické hodnoty znovu prosadily. První, demokratická Československá republika ale skončila v roce 1970, dokdy lidé, kteří dobře znali demokratické předválečné Československo, většinou už zemřeli. Na další generaci, která tehdy znala už jen komunistický stát, a byla tedy bez pevných interních hodnot, pak agresivní demoralizační silou zaútočil husákovský neostalinský režim - národní společenství se rozložilo a od pádu komunismu v r. 1989 se, pod tlakem bezostyšné komerce, morálně a kulturně rozkládá dál. Jedinou nadějí jsou nyní mladí Evropani, lidé mezi dvaceti a pětadvaceti lety, příliš mladí na to, aby mohli být postiženi normalizačním marasmem, který do značné míry dnešní hodnoty v České republice stále ovlivňuje.

                 
Obsah vydání       22. 4. 2004
22. 4. 2004 Al Jazeera vysílá ověřené zpravodajství
22. 4. 2004 Mystický nihilismus islámských teroristů
22. 4. 2004 Desítky mrtvých při teroristickém útoku v Basře
22. 4. 2004 Kdo dnes kouří ve filmu, je životní ztroskotanec
21. 4. 2004 Mladá generace už je objektivnější Jan  Čulík
21. 4. 2004 Dva muži brutálně zbiti strážníky městské policie v Praze
22. 4. 2004 Ofcom kritizuje BBC, že se "honí za sledovaností"
22. 4. 2004 Proč jsme nestávkovali Václav  Votruba
22. 4. 2004 Barani na magistrátoch ukázali rohy Lubomír  Sedláčik
22. 4. 2004 Bandit na stránkách Českého rozhlasu!
22. 4. 2004 Jde Frantík kolem zahrádky Martin  Štumpf
21. 4. 2004 Izrael: Mordechai Vanunu na svobodě
22. 4. 2004 Ve Spolchemii unikl chlor, vedení podniku by mělo lépe zabezpečit provoz
22. 4. 2004 Ekologická daň odpovídá ústavě
22. 4. 2004 Radní Zdena Hůlová a Petr Uhl neunesli fakt, že byli demokraticky přehlasováni Ivan  Brezina
21. 4. 2004 ČR: "Jsme malá, hrdá země, která překonala mnoho překážek"
21. 4. 2004 Děti Země zvou na Ropáka roku
21. 4. 2004 Srbsko: Démoni skutečně pořád nespí? Matyáš  Zrno
21. 4. 2004 Život dr. Abdela Azize Al Rantissiho ve zkratce
21. 4. 2004 Ještě jednou Tento měsíc menstruuji Martina  Pachmanová
21. 4. 2004 Bursík, Dejmal a Uhl: Podporujeme Evu Tylovou, nikoliv Jakuba Patočku
19. 4. 2004 MRSA - "Methicillin Resistant Staphylococcus Aureus"
21. 4. 2004 O nenásilí Martin  Škabraha
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
7. 4. 2004 Chcete učit češtině na Glasgow University?
7. 4. 2004 Hospodaření OSBL za březen 2004
22. 11. 2003 Adresy redakce

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
22. 4. 2004 Al Jazeera vysílá ověřené zpravodajství   
22. 4. 2004 Mystický nihilismus islámských teroristů   
22. 4. 2004 "Jak se má předpověď zkázy Británie plní"   
21. 4. 2004 O nenásilí Martin  Škabraha
21. 4. 2004 Ještě jednou Tento měsíc menstruuji Martina  Pachmanová
21. 4. 2004 Srbsko: Démoni skutečně pořád nespí? Matyáš  Zrno
21. 4. 2004 ČR: "Jsme malá, hrdá země, která překonala mnoho překážek"   
21. 4. 2004 Mladá generace už je objektivnější Jan  Čulík
20. 4. 2004 V ghettu všech ghett   
20. 4. 2004 Říšský ministr dr. Goebbels k českým novinářům a kulturním pracovníkům   
20. 4. 2004 Rovnost, skromnost, bratrství! Petr  Horák
20. 4. 2004 Uhl a Hůlová: Nechť se Greenpeace obrátí proti Brezinovi na soud   
20. 4. 2004 Bůh je mrtev. Dnešním náboženstvím je sport :) Bohumil  Kartous
20. 4. 2004 V Tibetu je ropa! Bohumil  Kartous
20. 4. 2004 Jak je to s Huntingtonovou teorií o "střetu civilizací"?   

Česká literatura RSS 2.0      Historie >
22. 4. 2004 Jde Frantík kolem zahrádky Martin  Štumpf
21. 4. 2004 Elektronická učebnice české literatury   
21. 4. 2004 Mladá generace už je objektivnější Jan  Čulík
1. 4. 2004 Milan Kundera pětasedmdesátník Jakub  Žytek
1. 4. 2004 O rodné sestře plivance Jan  Čulík
30. 3. 2004 Bohumil Hrabal: Furiant nekonečna a věčnosti Martin  Škabraha
30. 3. 2004 Jak vidím krále české literatury Tomáš  Koloc
25. 3. 2004 Byl Bohumil Hrabal tvůrcem "laskavého humoru"? Jan  Čulík
25. 3. 2004 "Laskavý humor" Bohumila Hrabala Jan  Čulík
5. 3. 2004 Desáté jaro Karla Kryla Martin  Štumpf
13. 2. 2004 Cesta na jihozápad Tomáš  Koloc
3. 2. 2004 Andělé Jaroslav  Hutka
6. 1. 2004 Opusy o nevěře Josef  Švéda
11. 12. 2003 Hrabal jako žvýkačka Štefan  Švec
10. 12. 2003 Co znamená Kunderův škleb Štefan  Švec

Milan Kundera RSS 2.0      Historie >
21. 4. 2004 Mladá generace už je objektivnější Jan  Čulík
1. 4. 2004 Milan Kundera pětasedmdesátník Jakub  Žytek
1. 4. 2004 O rodné sestře plivance Jan  Čulík
30. 3. 2004 Jak vidím krále české literatury Tomáš  Koloc
6. 1. 2004 Opusy o nevěře Josef  Švéda
10. 12. 2003 Co znamená Kunderův škleb Štefan  Švec
7. 7. 2003 Prague Spring - Kunderova Nesnesitelná lehkost bytí Petr  Fiala
23. 5. 2003 Nový esej Milana Kundery   
18. 4. 2003 Stesk jako paměť domova Svatava  Urbanová
3. 1. 2003 Milan Kundera a jeho Nevědomost: Láska a odpor k vlastnímu hnízdu Jan  Čulík
20. 12. 2002 Milan Kundera jako "didaktik komiky"?   
3. 12. 2002 O české exilové literatuře: Problém identity mezi domovem a cizinou Martin  Pilař
25. 10. 2002 Byla éra stalinismu dobou "naivní bezstarostnosti"? Jan  Čulík
23. 10. 2002 Neohrabaná nová Kunderova novela   
21. 10. 2002 Kundera, Nevědomost: Nikdy nevstoupíš dvakrát do téže země