22. 4. 2004
Proč jsme nestávkovaliFormálně proto, že jsme se nesešli a neodsouhlasili, že chceme stávkovat. Fakticky proto, že středeční stávka je organizována jako varování vládě. "Pokud nedá více peněz na čtrnácté platy, sáhneme k razantním protestním akcím", slibují naši odboroví představitelé. My, jak jsme řekli už 30. března, jsme k nim připraveni. Varování jsme vyslali už 1. září. |
Podporujeme požadavky odborů na zvýšení 13. a 14. platů? V prvé řadě požadujeme, aby vláda zajistila, že nikomu plat za celý rok oproti loňskému roku nepoklesne. Cestou k tomu v tuto chvíli je jen zvýšení 14. platu na nejméně 50% měsíčního platu. Do budoucna ale odmítáme diskusi o 13. a 14. platech, která pro veřejnost jen mate pojmy - požadujeme, aby vláda zajistila svým zaměstnancům celoroční plat nejméně ve stejné výši jako v předchozím roce zvýšený o inflaci. Není to alibismus, že jsme nestávkovali? Není, jednohodinová stávka by znamenala větší potíže pro nás a pro chod školy, než pro vládu. Pokud bychom stávkovali od 8 do 9, co bude se studenti mezi nultou a druhou hodinou, má druhá hodina začínat v průběhu a kdo bude hlídat příchod studentů do školy, když bychom stávkovali až do 9? Fakticky bychom tak proti své vůli museli stávkovat 3 hodiny. "Takovou formou zaměstnanci fakticky pouze ušetří státnímu rozpočtu mzdové náklady - v případě hodinové stávky 750 tisíc zaměstnanců se jedná o více než 10 milionů korun darovaných vládě." - z prohlášení ASO (Asociace samostatných odborů). Fakticky vzato, vláda nám nevyplatí 13. a 14. platy v obvyklé výši a my jí za to vrátíme ještě jeden hodinový (v našem případě 3 hodinový) plat. Jak zabránit poklesu celoročních platů? Přestože jednohodinová stávka toho nedosáhne, stávka jako taková zůstává tím nejsilnějším nástrojem k prosazení našich požadavků. Kdyby odboroví předáci namísto hodinové stávky zorganizovali jako varování regionální demonstrace v pracovní době (jako formu stávky), ukázali by mnohem jasněji, že jsou připraveni k dalším akcím a myslí protesty vážně. Kdyby po takové formě stávky následoval scénář: vláda nemíní ustoupit - jednohodinová stávka v celém sektoru, vláda stále nechce ustoupit - časově neomezená stávka, určitě by se peníze na 13. a 14. platy našly. Spočítejte si sami - nevyplacením 13. a 14. platů vláda na nás ušetřila tolik, že bychom stejnou částku vydělali zhruba za 2-3 týdny. Pokud bychom tedy přistoupili k časově neomezené stávce, vláda by bez úřadů, škol, nemocnic více než tři dny nevydržela. Jsou odboroví předáci připraveni k dalším akcím? Těžko říct. Od loňského června neustále opakují, že je potřeba více peněz na 16. třídní platovou tabulku a vláda jim ustoupila jen ve formalitách - rozpustila peníze na 13. a 14. platy v tabulce tak, že měsíční plat opticky vyrostl. Pro učitele stávka 1. září znamenala, že Ministerstvo školství, navzdory doporučení Ministerstva práce, navrhlo zařadit co nejvíce učitelů do 13. platové třídy. Náš odborový svaz se přidal k jednohodinové stávce vyhlášené dalšími svazy, aniž by znal názor samotných členů. O vyhlášení stávky jsme se dozvěděli z médií dříve, než informací skrz odbory. A řada učitelů se dnes ke stávce přidává hlavně proto, že má strach, že neúčastí ve stávce nahrává vládě. 21.4. proběhla jednohodinová stávka, ptáme se proto odborových představitelů: co dál? My jsme připraveni, a co vy? Václav Votruba, předseda ZO ČMOS pracovníků ve školství (za svou osobu a řadu svých kolegů) |
Školství | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
22. 4. 2004 | Proč jsme nestávkovali | Václav Votruba | |
21. 4. 2004 | Elektronická učebnice české literatury | ||
19. 4. 2004 | Pár slov ke školství | Jan Čulík | |
15. 4. 2004 | Zmatený výklad | ||
14. 4. 2004 | Opravník obecně oblíbených omylů | Vladimíra Al-Maliki Levá | |
2. 4. 2004 | Škoda, že není komu vyprávět o neutrinech ... | Hynek Hanke | |
2. 4. 2004 | Jsme v něčem ještě dědici Masarykových koncepcí a mělo by to smysl? | Miloš Dokulil | |
1. 4. 2004 | Jste nespokojeni s výukou na vaší fakultě? Nadávat v hospodě nestačí | Ivo Bystřičan, Petr Jedlička | |
25. 3. 2004 | Jak přimět studenty k (inter)aktivitě | Jan Čulík | |
24. 3. 2004 | Učení by mělo být zábavou | Hynek Hanke | |
22. 3. 2004 | Týden neklidu 29.3. - 2.4. 2004 | ||
19. 3. 2004 | Situace studentů na středních školách aneb jak je to s agresivitou? | Lukáš Rychlík | |
10. 3. 2004 | Zákon není kadidlo | Ondřej Hausenblas | |
9. 3. 2004 | Nedělejte ze studentů motorové myši na fakta |