16. 6. 2008
Stav školství je odrazem stavu společnostiJe velice obtížné postihnout problematiku školství jako celku. Myslím však, že k podstatě problému je možné se blíže dobrat pouze analýzou celé naší společnosti, a to ještě s ohledem na současné globální kontexty. Školství je pouze segmentem společnosti a její úroveň se v něm odráží, i přes poctivou snahu stovek učitelů, velice zřetelně, míní čtenář Jindřich Bešťák. |
Tak jako v naší "politice", ve zdravotnictví, soudnictví, policii....S určitou mírou nadsázky bych raději zvolal -- bylo by zapotřebí z politiky vypráskat ty tlučhuby sloužící "jiným zájmům", a ne jim dávat tak vysoké platy!! Ryba, jak známo, smrdí od hlavy. Ozdravte společnost, dejte jí smysl a zdravý rozum a rázem zlepšíte i školství. Ještě v celku nedávno, tak kolem 1995 k nám jezdili angličtí královští školní inspektoři, aby se podívali, jak to děláme, že máme tak dobré výsledky v matematice. K jejich závěrům patřilo, asi tak na 2. -- 3. místě, že naši žáci sedí po celou dobu vyučovací hodiny obráceni směrem k tabuli, sledují a účastní se výuky. A i když vím dobře, že veškeré kritické hlasy jsou zcela na místě, rád bych Vám na druhou stranu ukázal pár škol v kraji, ve kterém žiji. Vůbec bych se nestyděl ukázat je komukoli, i studentům ze Skotska. V případě školství je naprosté podřízení procesu vzdělávání ekonomickým imperativům zdůvodňováno především potřebou neustálého zvyšování konkurenceschopnosti země v podmínkách globální ekonomiky. Přeměnou školy na firmu poskytující služby v oblasti vzdělávání se radikálně mění povaha a smysl výuky. Namísto širokého spektra předávaných hodnot získává škola jedinou určující funkci -- co nejefektivněji zprostředkovat zhodnocení "lidského kapitálu". Každý jednotlivec jako vlastník svého osobního kapitálu vystupuje v roli "drobného podnikatele se sebou samým"... Škola má nárok na existenci pouze v míře, v jaké mu to umožňuje. Řízení školy má přejít z rukou pedagogů do rukou odborníků na řízení, tedy v tomto případě jakýchsi podnikatelů se vzděláním (Laval 2004:270). Přirozeným doprovodem této modernizační tendence je, že na samotné učitele se nejednou pohlíží jako na poněkud archaický prvek, který ve škole přežívá a který brzdí její nutnou transformaci. Řešení bývá spatřováno v dalším posilování pravomocí manažerů jednotlivých typů škol. Učitelé jsou stále méně považováni za intelektuální pracovníky, jejichž posláním je předávání kultury v celé její šíři. Jsou předefinováni na "techniky vzdělávání" -- (jedná se o výňatky z knihy prof. Jana Kellera -- Teorie modernizace). |
Školství | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
16. 6. 2008 | Stav školství je odrazem stavu společnosti | ||
16. 6. 2008 | Mafiánský kapitalismus v českém školství | ||
13. 6. 2008 | Proč jsou studenti bez motivace | ||
13. 6. 2008 | Ruština byla shledána jazykem pobuřujícím a nahrazena angličtinou | ||
12. 6. 2008 | Základní školství je v rozkladu | ||
12. 6. 2008 | Nežádoucí příspěvek ke školství | Wenzel Lischka | |
10. 6. 2008 | Kopání do učitelů | ||
10. 6. 2008 | Bohunk (bouhank) (am.) | František Řezáč | |
10. 6. 2008 | Dobří učitelé již byli ze škol vypráskani - už dávno, kroky předchozích vlád | Pavel Drs | |
10. 6. 2008 | Otevřenost | Boris Cvek | |
10. 6. 2008 | Vláda zlikviduje až 270 špatných škol | ||
10. 6. 2008 | Učitelé jsou špatní, protože jsou chudí II | ||
10. 6. 2008 | Dobří učitelé byli vypráskáni už dávno | ||
10. 6. 2008 | Učitele s menším nárokem na výšku platu | Bohumír Tichánek | |
10. 6. 2008 | Úroveň absolventů vysokých škol | Václav Špíka |