13. 6. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
13. 6. 2008

Ruština byla shledána jazykem pobuřujícím a nahrazena angličtinou

Musím se přiznat, že ráno hned po novinkách pročtu všechny zajímavé články na Britských listech a jsem velmi ráda, že ještě existují noviny, kde lze najít spoustu zajímavého a obsahově rozmanitého čtení.

Obvykle jsem ochotná přiznat kus pravdy mnoha autorům, ale obsah článku pana Fabiana Golga mě donutil sednout a psát, ačkoliv trvalo dva dny, než jsem se k tomu odhodlala. Nečekejte, prosím, sofistikovanou komplikovanou úvahu, nejsem zvyklá se takto vyjadřovat. Řadu let učím na základní škole a musím využívat jazyk srozumitelně a jednoduše. Možná nade mnou intelektuálové ohrnou ret a jen se utvrdí v názoru, že české učitelky jsou primitivní a tupé, ale z okna kvůli tomu neskočím, píše Anna Spěváčková.

Když jsem dočetla článek pana Golga "Čeští učitelé angličtiny často nejsou schopni s nikým vůbec hovořit anglicky" vybavila se mi vzpomínka na jednou mou dlouholetou přítelkyni a ráda bych panu Golgovi o ní něco napsala.

Tato dáma se bohužel nestala úřednicí ani zdravotní sestrou, ale jelikož v sobě objevila určitou náklonnost k dětem a schopnost vysvětlovat i složité souvislosti, současně nadána tělesnými, hudebními a výtvarnými schopnostmi, vystudovala v padesátých letech střední čtyřletou pedagogickou školu, jak se tehdy nazýval bývalý učitelský ústav. Učili zde ještě vynikající pováleční učitelé a tak získala veškeré dovednosti, které učitelka tehdejší národní školy musela ovládat. I když své schopnosti řídit pěvecký sbor cvičila na písních typu "Pojď národe, dělný národe s prezidentem Gottwaldem" a nemalý výtvarný talent tříbila vyobrazením Aurory, škola ji velmi dobře připravila na budoucí povolání.

Vypracovala se ve výbornou elementaristku, děti i rodiče v ní uznávali nadšenou sportovkyni a dobrou učitelku. Díky svým sportovním úspěchům postupně převzala hodiny tělesné výchovy na druhém stupni a stala z ní nepostradatelná organizátorka školních sportovních soutěží. Jenomže nastal problém. Středoškolské vzdělání bylo nedostačující pro vyučování na druhém stupni a tak hrdinka našeho příběhu s velkým úsilím a s obětavou pomocí celé rodiny vystudovala pedagogickou fakultu obor tělesná výchova -- ruština. Čas plynul, a kde se vzala, tu se vzala, objevila se sametová revoluce. Ruština byla shledána jako jazyk nevhodná, ba co víc, přímo pobuřující. A tak byli učitelé vyzváni, aby se přeorientovali na jazyk vhodnější, kapitalistický, tržní - anglický.

Paní P., jak ji budeme zkráceně nazývat, měla dvě možnosti: buď školství opustí nebo se naučí anglicky. Protože opravdu žila školou a nedovedla si představit, že by opustila "své" děti, a také proto, že v padesáti si netroufala znovu začít v jiné (a v jaké proboha?) profesi, začala studovat. Jednou týdně navštěvovala kurzy organizované školským úřadem (nestály za moc, část poplatků za kurzy si platila), dvě další odpoledne dojížděla do kurzů, které si sehnala a zcela financovala. A dřela a dřela. V září zahájila hodiny angličtiny. Je pravda, že byla mnohdy lekci před dětmi, ale díky svým bohatým zkušenostem a píli si vytvořila své vlastní vyučovací metody. Namalovala nespočetně obrázků, vytvořila řadu pomůcek, děti zvládly spoustu slovíček a slovních obratů.

Postupně se zlepšovala, jak pronikala do tajů jazyka.

Je pravda, že pan Golgo by shledal mnohé nedostatky, hlavně ve schopnosti porozumět mluvené angličtině, ale tomu se nemůžeme divit, když paní P. byla prakticky samouk a jet do ciziny na delší dobu bylo pro ni z finančních důvodů nemožné. (Stát se o problémy škol -- kde a jak sehnat učitele angličtiny - nezajímal a financovat pobyty nově vytvořených angličtinářů v cizině nehodlal).

Avšak děti byly spokojené, protože na gymnáziu, kam se mnoho z nich dostalo, je chválili za slušnou znalost anglického jazyka (na rozdíl od mnoha jiných absolventů základních škol), rodiče byly také spokojeni, jen pan ředitel školy byl v noci pronásledován utkvělou vidinou, jak na jeho škole učí schopná, mladá, plynnou dokonalou angličtinou hovořící absolventka vysoké školy. Jenže ty se nehrnuly a tak se musel spokojit s tím, co měl.

Až jednou: do městečka se přistěhovala mladá, perfektní angličtinou hovořící absolventka filosofické fakulty. A protože dojíždění do vedlejšího města se jí nelíbilo, domluvila se s ředitelem školy, že nastoupí na jeho školu a ujme se vyučování angličtiny. Pan ředitel zajásal. Splnil se mu jeho dlouholetý sen! Konečně bude angličtina na jeho škole na vysoké úrovni! Bude jistě povšimnut místními politickými orgány, které ocení jeho snahu a náležitě ji odmění.

A tak paní P. odešla do zaslouženého důchodu (ráda; už neměla sílu poslouchat odmlouvání žáčků, že se slovíčka učit nemusí, protože je demokracie, že maminka přijde a řekne jí, jak se má známkovat apod.) a mladá kreativní, flexibilní a dynamická učitelka zaujala její místo. Bohužel, za rok už po ní nebylo vidu ani slechu. Když mluvila svou perfektní angličtinou, naslouchala jí maximálně první lavice, dál už zvonily mobily, létaly vlašťovky a pobíhali žáci. Složitým obratům děti nerozuměly, ona sama si s učením nevěděla rady. A když jí vzkázali z vedlejšího města ze soukromé firmy, aby k nim nastoupila za trojnásobný plat, nerozmýšlela se.

Zapomněla na svou nechuť dojíždět a ještě před koncem školního roku odešla. Dnes už zase stojí před katedrou paní P.

Ale ne nadlouho, letos po prázdninách skončí, nemá totiž zájem nechat se ponižovat a urážet nevycválanými rozjívenými puberťáky, kteří nemají o nic zájem, nechtějí se učit a domácí úkoly je zatěžují.

Tak a to je konec příběhu, pane Golgo. Pro příště by bylo vhodné, kdybyste si zjistil, jak probíhala transformace v českém školství po sametové revoluci, co se skrývá pod honosným názvem "Rámcový plán školy" a zamyslel se nad tím, jakým způsobem lze (jestli vůbec ještě lze) napravit a zvrátit devastaci českého školství.

                 
Obsah vydání       13. 6. 2008
15. 6. 2008 "Je to za hranicí vkusu, ale ne za hranicí mediální" Jan  Čulík
15. 6. 2008 Ztráta základní slušnosti Sandra  Wain
13. 6. 2008 Irácko-americké rozhovory se dostaly do slepé uličky
13. 6. 2008 Irsko odmítlo Lisabonskou smlouvu
13. 6. 2008 Bobošíková: "Smrt Lisabonské smlouvy je novou nadějí pro Evropskou unii" Jana  Bobošíková
13. 6. 2008 Pátek třináctého: Irské referendum odmítlo Lisabonskou smlouvu Jan  Zeman
13. 6. 2008 Irsko: Britské listy byly rychlejší než všechna politicky korektní francouzská média Karel  Košťál
14. 6. 2008 Demokracie? Zdeněk  Wognar
14. 6. 2008 Irské "NE" znamená, že občané EU chtějí změnu politiků Jiří  Maštálka
14. 6. 2008 Výrok dne (včerejšího)
16. 6. 2008 Nebude-li pršet, nezmoknem Ladislav  Žák
14. 6. 2008 Radar vs. Lisabonská smlouva Jan  Beer
14. 6. 2008 Lisabonská zmluva odmietnuta
14. 6. 2008 Nečasova Tagesmutter aneb mateřství nesmí znamenat konec kariéry, sděluje nám ministr Anna  Čurdová
14. 6. 2008 Mobilní operátori ovládnu rádiové spektrum
13. 6. 2008 Britský stínový ministr vnitra demonstrativně odstoupil Jan  Čulík
13. 6. 2008 David Davies: Vzdávám se svého poslaneckého mandátu, abych podpořil ohrožené demokratické svobody
13. 6. 2008 Independent: David Davies, nepravděpodobný hrdina liberální Británie šokoval politický establishment
13. 6. 2008 Americký Nejvyšší soud zpochybnil budoucnost Guantánama
13. 6. 2008 Protestní shromáždění proti neblahým změnám ve zdravotnictví
13. 6. 2008 Proč jsou studenti bez motivace
13. 6. 2008 Kytice Jacques  Prévert
13. 6. 2008 Jak by měli jednat jinak totálně bezmocní voliči, neboli Parlamentní politická demokracie je omezená Uwe  Ladwig
13. 6. 2008 Vojenský plot nezastaví obyvatele Peacelandu, ale zabije zvěř
13. 6. 2008 Není libo už (pomalu?) přemýšlet o příští válce? Miloš  Dokulil
13. 6. 2008 Rabování -- předzvěst konce společnosti? Jan  Beer
9. 6. 2008 Výzkumný projekt o roce 1989 - hledáme padesátníky a šedesátníky
13. 6. 2008 Ruština byla shledána jazykem pobuřujícím a nahrazena angličtinou
13. 6. 2008 To Catch a Predator Jan  Molič
12. 6. 2008 Zoufalství nad "českou malostí": Radar nebude?
12. 6. 2008 Tak máme zase dráty František  Řezáč
13. 6. 2008 O poplatcích trochu jinak Stanislav A. Hošek
13. 6. 2008 Co Čech to muzikant a pedagog Pavel  Táborský
13. 6. 2008 Zlozvyk připravovat se na minulé války
13. 6. 2008 Vzepřeme se středověkému tmářství Anna  Čurdová
12. 6. 2008 Anatomická pomůcka ke studiu chirurgie českého zdravotnictví
12. 6. 2008 Výměra církevních pozemků: Neuvěřitelné, možná zázrak... Ladislav  Žák
12. 6. 2008 CDI: Test protiraketového systému s použitím elektronických protiopatření byl "pro jistotu" zrušen Karel  Dolejší
12. 6. 2008 Konec leteckého modelářství i aeroklubů: A bude "po ptákách"... Štěpán  Kotrba
12. 6. 2008 Rada Evropy vyzývá k zákazu tělesných trestů Maud  de Boer-Buquicchio
12. 6. 2008 R. Pynsent, F. X. Šalda, K. Čapek, a "ti druzí" Miloš  Dokulil
12. 6. 2008 Co takhle stojí válka, ale i nabouraný "mír"? Miloš  Dokulil
12. 6. 2008 Paní Parkanová, pane Topolánku, jste necitelní darebáci! Jan  Neoral
12. 6. 2008 Endgame s českými titulky na Google video a iDnes
12. 6. 2008 Nežádoucí příspěvek ke školství Wenzel  Lischka
12. 6. 2008 Přísné a náročné učitele se dnes ředitelé škol snaží vyhodit
11. 6. 2008 Jsou mezinárodní soudní tribunály vždycky politické?
11. 6. 2008 Ježíšova a Lutherova prasata Jan  Stern
12. 6. 2008 Základní školství je v rozkladu
10. 6. 2008 Učitelé jsou špatní, protože jsou chudí II
11. 6. 2008 Dietrich Bonhoeffer a jeho cesta k svobodě David  Pěcha
13. 6. 2008 Ignorování tragédie Lidic vypovídá o dnešku Josef  Vít
10. 6. 2008 Otevřenost Boris  Cvek
6. 6. 2008 Hospodaření OSBL za květen 2008

Školství RSS 2.0      Historie >
13. 6. 2008 Proč jsou studenti bez motivace   
13. 6. 2008 Ruština byla shledána jazykem pobuřujícím a nahrazena angličtinou   
12. 6. 2008 Základní školství je v rozkladu   
12. 6. 2008 Nežádoucí příspěvek ke školství Wenzel  Lischka
10. 6. 2008 Dobří učitelé již byli ze škol vypráskani - už dávno, kroky předchozích vlád Pavel  Drs
10. 6. 2008 Otevřenost Boris  Cvek
10. 6. 2008 Vláda zlikviduje až 270 špatných škol   
10. 6. 2008 Učitelé jsou špatní, protože jsou chudí II   
10. 6. 2008 Dobří učitelé byli vypráskáni už dávno   
10. 6. 2008 Učitele s menším nárokem na výšku platu Bohumír  Tichánek
10. 6. 2008 Úroveň absolventů vysokých škol Václav  Špíka
10. 6. 2008 Ne všichni učitelé angličtiny jsou hrozní   
10. 6. 2008 Neomezený počet géniů a konstantní počet hus Štěpán  Kotrba
10. 6. 2008 Neznalost Jan  Čulík
10. 6. 2008 O Čulíkově biči a společenské kauzalitě