25. 1. 2008
Čtenář je partnerem autoraRecenze knihy Sebranci od Zdeny Bratršovské a Františka HrdličkyIrena Zítková
Zdena Bratršovská, František Hrdlička Sebranci. Třetí vydání, s doslovem Jiřího Honzíka a ilustracemi Magdaleny Hrubé. Vydalo nakladatelství Protis. Stran 139, doporučená cena 178 Kč. ISBN 80-7386-006-6. Praha 2007.
V neděli 13. ledna 2008 ve 20.55 hodin měl na ČT 2 premiéru časosběrný dokument M. Řezníčka ironicky nazvaný Život v peří; vyprávěl o lidech, kteří spojili svůj život s divadlem Continuo. Zmiňuji se o něm proto, že mi do jisté míry připomněl herecké osudy, jak je zaznamenali ve Zprávě o Bílém divadle František Hrdlička a Zdena Bratršovská (vydalo H+H 1998). Samozřejmě že pojetím, zaměřením a působením se Bílé divadlo, působící v letech 1969-1972, od artistního Continua lišilo. K tomu: Jan Čulík, Štefan Švec, "Irena Zítková: La grande dame české literatury" ZDE |
Podle zmíněné Zprávy se "snažilo objevit nové zdroje imaginace a vyvodit z těchto zkušeností příslušnou metodiku", nicméně jeho členové, podobně jako členové Continua (a vedle nich i další skupina herců spojující odborně připravené profesionály s nadšenými amatéry, "silné duše") žili v odříkání a sebeobětování a ne vždy se setkávali s pochopením úřadů a diváků -- skoro jako v době J.K. Tyla a dalších obrozenců. Zpráva o Bílém divadle se tak stala nejen součástí české teatrologie, ale zároveň obrazem doby a umělců, kteří toužili dělat divadlo jinak, ze zdrojů podprahových a všelidských (inspiroval je mj. P. Brook). To vše v beletristické podobě připomíná ve třetím vydání publikovaný román Sebranci od stejné autorské dvojice Bratršovská-Hrdlička. Román vznikl pravděpodobně jako nostalgie po čemsi, co bylo a nenávratně uplynulo, a to nejen po zániku Bílého divadla, ale v celé společnosti konce let šedesátých a počátku let sedmdesátých. Je to první literární práce dvou umělců, kteří se setkali na prknech jeviště -- on jako iniciátor, ona jako mladá herečka -- a vytvořili dvojici, jejíž tvorba trvá už víc než 35 roků a vydala na dvacet titulů. V nich se pokoušejí uplatnit to, co bývalo pro uváděná představení příznačné: aktivní úlohu diváka. Stává se jednou z postav, do procesu tvorby přímo vtaženou. Žádá se po něm, aby uměl vnímat, přemýšlet a domýšlet, prostě schopnost emaptie. Platí to jak pro jejich Sebrance, tak pro jejich poezii, rozhlasové hry a povídkové soubory (jeden z nich, Renáta nad hlavou, vyšla v prosinci v nakladatelství Akropolis).
Čtenář Sebranců se tedy setká s textem, který je náročný, ale který prohloubí jeho umělecký prožitek. Román je komponován jako mozaika, jako rozsypaná směsice postav a situací, rozdílných jazykových projevů i různorodých stylů. A ty, čtenáři, nečti text jen mechanicky s unikajícími myšlenkami, ale dobře se soustřeď a pokoušej se objevit celkový smysl románu, dát dohromady, co k sobě patří. Je to postmoderna, která předběhla dobu. Po svém vzniku neměla kniha Sebranci na počátku sedmdesátých let na publikaci šanci -- nejen že se zdála nesrozumitelná, ale hlavně proto, že odrážela dobové zklamání. Vyšla až v r. 1992 a 1993 a dočkala se uznalého přijetí. S jakým asi uvítáním se setká dnes? Chci věřit, že ji uvítají hlavně příslušníci mladších generací, ti, kteří pro sebe objevují náročnější směry jako surrealismus a zmíněný postmodernismus. Pochopí, že i tyto směry a stylové pohledy dokážou ostře odrážet prožívanou skutečnost -- třeba poněkud komplikovaněji, nicméně básnicky -- v podobě silné, velké metafory. Zkrátka nemusí přijít ani ten, kdo dává přednost mluvenému slovu před psaným: Scénické čtení ze Sebranců (v režii Miloše Horanského a v podání herců Zdeny Hadrbolcové, Ladislava Hampla a Jana Lepšíka) se koná v úterý 12. února v 19 hod v pražském Divadle Na zábradlí, v Eliadově knihovně.
|