25. 1. 2008
Falešné mýty o RomechMusím reagovat na anonym nadepsaný "Musíme omezit autoritu vajdů" (Šlo o článek čtenáře Jana Šimůnka, jméno omylem vypadlo, redakce se omlouvá, doplněno, pozn. red.). Jednak nevím, kde autor vzal ty vajdy - Romů znám mnoho, ale vajdu žádného, nebo o tom alespoň nevím. Znám matky, otce, děti i starší více či méně vážené Romy a Romky, ale nikoho neznám jako "vajdu". Z jedné přednášky na FF UK si vzpomínám i na podrážděnost p. Balážové, která protestovala proti tomu, aby po "nich" (Romech), potažmo po romské elitě, "bílá" společnost neustále požadovala, ať vykonávají funkci "vajdy" a sami mezi sebou ať si Romové zjednají pořádek. Chtěla naopak, aby je, ať už níže nebo vysoko postavené Romy, společnost vnímala jako občany a jedince, kteří opravdu nemají "páky" na romské kapsáře ve městě XY či jiné problémy, kteří dělají "Cikáni". |
Pokud si romská rodina uvědomuje význam vzdělání pro své děti, je to právě rodina, kdo dítě "podrží" a pomáhá mu při studiu - většina romských rodin si dle mého soudu význam vzdělání (nejen pro získání lépe placené práce) ne moc uvědomuje (zvláště jsou-li sami rodiče nevzdělaní nebo pologramotní), vidím však už znatelný posun (romští poradci, rodiče chtějící pro své děti "lepší budoucnost", školy vedené či spolu-řízené vzdělanými Romy atd. - stačí se trochu rozhlédnout a více si zjišťovat informace). Pokud autor volá po destrukci romské rodiny, resp. "velkorodiny", volá pouze po tom, o co se snažili už Lenin a Gottwald, kteří bohudík nebyli důslední. Nevidím nic pozitivního na ničení rodiny a atomizaci společnosti. Komunisté už jednou Romy "převychovávali", a to tak, že když někdo odporoval požadavkům kladeným na "nového socialistického člověka" (chodil bos, zfackoval nebo pořezal někoho na svatbě, porval se kvůli manželce nebo rodinné cti), byl zavřen do kriminálu, kde se nic dobrého ani "socialistického" rozhodně nenaučil. Stejně tak děti vychovávané "nevhodnými rodiči" (měli doma hliněnou podlahu, byli chudí nebo prostě jiní) byly odebírány z rodin, i kdyby je měli rodiče sebevíce rádi (chudoba cti netratí - nebo jo?). Z těchto dětí pak v "pasťácích" vyrostli praktického života neschopní asociálové, kteří končí ve vězení, neumějí vychovat vlastní děti (nikdo je to nenaučil) a které mají morálku zviřátka, které si vezme, co potřebuje, třeba i násilím, které je bezohledné, které se umí ohnout, ale i podvést nebo zaútočit. To vše proto, že nebylo rodiny, která by dítěti dala základ a poskytla relevantní vzory a vzorce chování. Hrozivá je pak i autorova lhostejnost k romským prarodičům, které by raději vytrhnul z kruhu jejich blízkých, aby moc nestmelovali rodinu, a šoupne je radši umřít samotou do důchoďáku. A co se týče romských elit - i lidé jako PhDr. Horváthová nebo Ing. Holomek pocházejí z "velkorodin", resp. jsou de facto všichni navzájem příbuzní (totéž p. Banga, p. Lavička a řada dalších). Doufám, že nekvalifikovaný článek autora, který ani neměl odvahu se podepsat a stát si za svými názory, nadzdvihnul i některé romisty, Romy nebo kulturní antropology. Respektuji právo kohokoliv vyjadřovat se k čemukoliv, ale nemám rád nevzdělanost, zabedněnost, omezenost, a to, čemu Fromm říkal "nekrofilní osobnost" - tedy osobnost která nemá ráda živost, radost, svobodu, ale tíhne ke kontrole, trestu a nenávisti. PS: Jsem zvědav, zda autor, který chce vynucovat zákony a bořit diskriminační tradice a praktiky Romů, bude stejně důsledně postupovat i ve vztahu k ženám, homosexuálům nebo jiným menšinám než Romům, na které se z neznámého důvodu zrovna zaměřil. Předpokládám, že začně hovořit o přirozených rolích, údělech, Bohu nebo přírodě... |