23. 1. 2008
Jaký osud čeká deník Metro?Mediální skupina Mafra se stala majoritním vlastníkem bezplatného deníku Metro. Petr Orálek, zástupce šéfredaktora MfDnes má na starosti přesun nedávno koupeného deníku Metro Mafrou. |
Nejdůležitější změna se bude týkat formátu: Mafra bude používat malý formát, který je stejný jako její nepodařený bezplatný deník Metropolitní expres. Bohužel, to potvrzuje podezření, že Mafra nemá skutečný zájem, aby Metro přežilo. Když předloni proběhly porady v nejvyšším managementu této düsseldorfské skupiny, otevřeně se mluvilo o budoucím projektu Metropolitního expres jako o investici na pouhých 5 roků. Tehdy Mafra měla plán zaplavit trh bezplatnými deníky, aby 24h i Metro zanikly. Jeden z hlavních důvodů, proč Metro vyhrálo boj o čtenáře na trhu bezplatných deníků byl, že čtenáři ho měli za tzv. "opravdové noviny", právě pro jeho velký formát. Na malém formátu čtenář nemá pocit, že dostal něco, co je sice zadarmo, ale něco stojí. Nejhorší je, že na malém formátu a s omezeným počtem stránek, jaký mají bezplatné noviny, se nedá vytisknout všechno, co je důležité vědět. Když jsem srovnával v tabulce, kolik a jaké zprávy měli mí konkurenti a my, když jsem šéfoval Metru, vždy vycházelo, že jsme měli skoro o 50 procent více zpráv. Podstatná změna také bude v layoutu. Současný design Metra je opravdu strašně barevně chaotický a prostě nevkusný. Byl vytvořen ve Švédsku a uměle exportován do Česka. Doufejme, že Mafra bude mít lepší lidi na tento úkol. Další věc, co se změní, je závislost na ČTK. Když jsem šéfoval Metru, můj hlavní cíl byl skončit se špatnou pověstí deníku, který nebyl moc kvalitní právě proto, že prakticky nevytvářel vlastní materiál, pouze editoval texty z ČTK. U Mafry a podle vzoru Metropolitního expresu, Metro bude spíš reprodukovat materiál z iDnesu a upoutávat na články, které se najdou v MfDnes nebo Lidovkách. To pravděpodobně bude znamenat pokles jeho kvality. Redakce bude složena z mixu týmů Metra i Metropolitního expresu, tím určitě přijde o práci několik lidí. Víme, jak kamarádšoft ještě kraluje v českých médiích, tak... Mafra se rozhodla ponechat v existenci původní marketingové oddělení Metra a taky prozatím nebude měnit tým, ani způsob distribuce. Pravda je, že marketingový tým Metra velmi úspěšně zaštítil mnoho kulturně mediálních akcí, od koncertů přes film až po další různé akce. Hledá se šéfredaktor externě, ale šeptá se v kavárně u Anděl Media Centrum, že to nakonec bude jeden ze zástupců MfDnes. Takže paradoxně je nejvyšší čas pro Libuši Šmuclerovou a Ringier, aby vyhráli válku bezplatných deníků. Ringier chtěl koupit Metro, ale vzhledem k tomu, že Libuše Šmuclerová je zodpovědná za rozpočty a také nechtěla platit za deník Metro více, než kolik je jeho skutečná hodnota, vzdala boj s Mafrou, když viděla, jak majitelé Mladé fronty Dnes byli rozhodnutí zaplatit cokoliv, jen aby ho získali. Ale deník Metro po celých téměř jedenácti let, co je na českém trhu, byl prakticky vždy ztrátový, přestože byl třetím nejčtenějším deníkem v ČR po Blesku a MfD. Tak proč ho koupili? |