25. 1. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
24. 1. 2008

Mýtus o nevhodnosti městské cylistiky

Vratislav Filler

Lidé, kteří by rádi cyklisty ve městě neviděli, zjevně nerozumí tomu, co je vlastně městská cyklistika. Cyklista po městě nejezdí kvůli čerstvému vzduchu, ale proto, aby se od někud někam dostal. Cíle jeho cest jsou shodné s ostatními, proto rada, aby šel jezdil "jinam" je asi taková, jako kdybych radil řidičům, ať si jdou jezdit na závodní okruhy.



Obr.1. Počet lidí, kteří projdou nebo projedou 3,5metrovým úsekem městského prostoru za hodinu. Z publikace Cyklistika pro města ZDE

Základním tvrzením pana Bláhy je značně rozšířená představa o tom, že bicykl do města nepatří. To je ale pouhý, bohužel v České republice zatím velmi rozšířený, mýtus. Existuje mnoho dobrých důvodů, proč je moudré ve městě cyklistickou dopravu podporovat. Patří mezi ně zejména daleko menší zábor prostoru, minimální vlastní exhalace a řádově nižší náročnost na investice do dopravních staveb oproti stavbám silničním.

Jak už bylo zmíněno, není také pravdivé tvrzení, že cyklista naloká míň smogu než řidič. Praha má po Ostravsku druhé nejhorší ovzduší v ČR, přičemž smog, způsobený převážně automobily, se bere jako nezměnitelný fakt. Není i tohle příznak toho, že je něco špatně?

Pro městskou cyklistiku hovoří tyto další skutečnosti:

  • Kolo se opakovaně ukazuje při přesunech do 5 km po městě jako nejrychlejší.
  • Jízdní kolo zabere několikanásobně méně prostoru než auto (viz obr.1. pouze MHD je efektivnější).
  • Kolo ve městě znamená "o jedno auto míň"
  • Jízda na kole je společenštější - jste v bližším kontaktu s lidmi kolem vás.
  • Máte také lepší kontakt s místy podél vaší cesty, než když jste uzavřeni v plechové krabici nebo odlifrováni do tunelu metra. Díky tomu narazíte na spoustu zajímavých míst a zákoutí, na která byste jinak nenarazili.

Obr.2. Efektivní využití městského prostoru: 40 lidí v automobilech (1), (2), v autobuse/tramvaji {3} a pěšky/na kole (4), Zdroj ZDE

V Praze už je také značný zájem o jízdu na kole. Výzkum magistrátu prokázal, že více než 30% Pražanů by na kole jezdilo, ale nemá kudy a bojí se. Magistrát si je také této skutečnosti vědom. Rozvoj cyklistiky v Praze tak už v zásadě probíhá na základě konsensu značné části občanů, radnice, i organizací jako Auto*Mat nebo Oživení.

Zatím však jezdí jen ti, kteří na to mají nervy. Nelze ale předpokládat, že by cyklisté měli mít "dovoleno" jezdit po městě teprve až bude infrastruktura vybudována. Zakáže snad někdo vjezd autům na území Prahy, protože není dokončen pražský okruh?

Někdo se možná domnívá, že městská cyklistika je fenoménem sociálně slabších, kteří si nemohou "dovolit" jezdit po městě autem ba ani MHD. Není to tak docela pravda. Městská cyklistika se stává životním stylem, který se sem ze západu postupně také dostává. Existují desítky měst podobných charakteristik, kde se na kole běžně jezdí (Vídeň, Bern, Amsterdam) nebo která se v posledních letech pustila do masivní kampaně na podporu cyklistiky (Paříž, Londýn, Barcelona). V Kodani se podílí cyklistika na dopravě ze 36%, ale město si vytyčilo za cíl zvýšit tento počet na 50% do roku 2015 ZDE.

Pokud se podíváte na složení tamních městských cyklistů, najdete mezi nimi (s jistou převahou mladší generace) lidi všech skupin věku i obyvatelstva, často oblečení v obleku, který by si možná prozíravější z nás nevzali do průměrně čistého českého vlaku. Na trhu se dají koupit městská kola o váze čtyř notebooků, složitelná do velikosti brašny na bowlingové koule.

Nesouhlasím s tvrzením, že cyklisté patří pouze na cyklostezky. Cyklisté patří na cyklostezky, cyklistické pruhy a běžné frekventované ulice. Za místa, kde by se cyklista neměl objevovat, považuji chodníky a pro automobily "kanalizované" průtahy dálničního typu. Je smutné, že veřejný prostor na hlavních pražských ulicích se skládá výhradně z těchto dvou prvků.

Umístěním cyklistiky do hlavního dopravního prostoru se pochopitelně nemyslí nahnání cyklistů přímo mezi auta, ale možnost jet vedle aut ve vyhrazeném prostoru, nejlépe cyklopruhu, v kontaktu s provozem tak, aby cyklista mohl využít sdílení průjezdu na křižovatkách (namísto kličkování po přechodech a podchodech). Pro odbočení vlevo lze použít jedno z dávno používaných technických opatření , jako je prostor pro cyklisty před odbočovacím pruhem, nebo předřazení v kolmém směru zprava. To teď samozřejmě nejde, takže se cyklista musí se situací vypořádat sám, jak umí. Zkušený cyklista si předřazení "vytvoří" sám tím, že se na křižovatce zařadí na začátek pruhu před stojící auta.

Nemyslím si, že Jan Bouchal spáchal demonstrativní sebevraždu - pokud vy tím nemyslíte, že každý kdo po městě na kole jezdí, nebo chodí, vlastně demonstrativní sebevraždu páchá už svou přítomností. V tom případě možná začínám rozumět těm (naštěstí jen několika málo) řidičům, kteří mi patrně chtěli s tou sebevraždou trošku pomoct.

Konečně: Bicykl mezi tisíce aut svištících ve stísněném prostoru se v současné Praze možná může zdát jako šílený nápad, ale nejsou šíleností už ty samotné tisíce aut svištících ve stísněném prostoru pražských ulic? Ulic, které by byly daleko příjemnějším místem k životu, kdyby je nedusil příliš rozbujelý automobilismus?

                 
Obsah vydání       25. 1. 2008
26. 1. 2008 Svejnarprezidentem.cz je "zcela vytížen"
26. 1. 2008 Nedávné zvýšení cen energií je "neospravedlnitelné"
26. 1. 2008 Dnes se možná rozhoduje o radaru a nikdo o tom neví
26. 1. 2008 Rozpolcení Zelení
26. 1. 2008 Podporují komunisté Švejnara, nebo Klause?
26. 1. 2008 Britská vláda posílá studenty do Číny
26. 1. 2008 Co lidé v ČR nechtějí vidět
26. 1. 2008 Palestinci jsou jako kobylky? Daniel  Hrabina
25. 1. 2008 Schopnosti protiraketového systému jsou "velmi omezené"
25. 1. 2008 O americké protiraketové obraně bude jednat Evropský parlament
26. 1. 2008 Představy o protiraketovém systému byly přehnané už v době, kdy bylo rozhodnuto o jeho budování.
26. 1. 2008 Patří čeští Zelení do Evropy?
26. 1. 2008 Myšlenka dne (nejen včerejšího)
26. 1. 2008 Když to nejde, je zbytečné tlačit Beno  Trávníček
26. 1. 2008 Jsou provokační akce neonacistů PR operací ODS, mající odůvodnit okleštění shromažďovacího práva? Štěpán  Kotrba
27. 1. 2008 Podivné postavy Jan  Potměšil
25. 1. 2008 Profesionálové všech zemí, spojte se! Darina  Martykánová
26. 1. 2008 Unhošť: referendum v místních podmínkách koalice Mazuchové s ODS
26. 1. 2008 Ví vůbec někdo, co je "5 na stole v českých!"? Miloš  Dokulil
25. 1. 2008 Falešné mýty o Romech Jan  Potměšil
25. 1. 2008 WTO: v předvečer průlomu v jednáních? Ludmila  Štěrbová
25. 1. 2008 Jak souvisí vraždící neonacista s umučenou kočkou? Pavel  Drs
25. 1. 2008 Případ utýrané kočky trochu jinak
25. 1. 2008 "Sharp" skini Jan  Potměšil
25. 1. 2008 Právě případ týrání bezbranné kočky ukazuje stav společnosti
25. 1. 2008 Vražda člověka není závažnější než brutální týrání zvířete Boris  Cvek
25. 1. 2008 Kolik rychlých lidských smrtí přesáhne význam utýrané kočky?
25. 1. 2008 Člověk není víc než jakékoliv zvíře Pavel  Zoch
25. 1. 2008 Touha Jiří  Orten
25. 1. 2008 Monitor Jana Paula: Příbram, "mrtvé" město Jan  Paul
25. 1. 2008 Nabucco je mrtvé, Rusko posiluje pozici dominantního dodavatele plynu a ropy pro Evropu Jiří G. Müller
25. 1. 2008 Co si čtenáři neuvědomují
25. 1. 2008 Neonacismus, sexismus a šikana v českých ozbrojených sborech Štěpán  Kotrba
24. 1. 2008 Autobusové zastávky, mizející svědkové minulých časů Jan  Paul
25. 1. 2008 Levice je kolektiv autorů, jenž znovu vynalézá realitu Jakub  Horňáček
25. 1. 2008 Vypneme všichni všechny spotřebiče!
25. 1. 2008 Úsměv manažerů nad zuřením politiků, neboli Nerozdávejte peníze bez záruk o vrácení Uwe  Ladwig
25. 1. 2008 Pacner jako senilnějící legenda Štěpán  Kotrba
25. 1. 2008 Čtenář je partnerem autora Irena  Zítková
25. 1. 2008 Marxistická mystika Egona Bondyho Hynek  Tippelt
25. 1. 2008 Hymna "nové" mládeže - Slava desantu, česť i chvala
24. 1. 2008 Kdo platí Ne základnám? Ne základnám. Petr  Glivický
25. 1. 2008 Nenávistný útok na všechno, čemu vděčíme za svobodu
23. 1. 2008 Otevřený dopis Janu Švejnarovi: Čím se lišíte od Václava Klause? Petr  Schnur
23. 1. 2008 Klvaňovi došly argumenty - má přehlcenou linku Štěpán  Kotrba
25. 1. 2008 Halík lidovcům: Svým doporučením volit Klause jste udělali tragickou chybu Tomáš  Halík
24. 1. 2008 Církve versus Náhrobní kámen Ženského klubu českého Mirek  Vodrážka
26. 1. 2008 Plány Štěpána Kotrby a jeho rudých bratří Václav  David
25. 1. 2008 V čem je navrhované majetkové vypořádání s církvemi prospěšné pro stát či daňového poplatníka? Štěpán  Kotrba
24. 1. 2008 Mýtus o nevhodnosti městské cylistiky Vratislav  Filler
24. 1. 2008 Uvnitř automobilu je daleko víc zplodin, než kolik vdechují cyklisté Lukáš  Zádrapa
24. 1. 2008 Pár bláznivých automobilistů chce silnice jen pro sebe
24. 1. 2008 Neúcta k čemukoliv se nevyplácí Jan  Hlinák
24. 1. 2008 Topolánek radí: Zadlužte se! Zdeněk  Roubal
26. 1. 2008 Ano, Česká republika je ošuntělá
25. 1. 2008 Tři příhody o kterých bych se rád bych se rád s Vámi podělil
25. 1. 2008 Musíme omezit autoritu vajdů
24. 1. 2008 O lučních kobylkách a rovných příležitostech aneb Jak se stát militantní feministkou Michaela  Appeltová
24. 1. 2008 Jak je důležité porozumět psanému textu Darina  Martykánová
24. 1. 2008 Nerovné šance žen a mužů v Senátu Zdeňka  Petáková
23. 1. 2008 Jestli se Rusko otočí východním směrem, bude to naše prohra, ne prohra Moskvy Oskar  Krejčí
25. 1. 2008 Jak lze lehce shodit cizí článek Václav  David
24. 1. 2008 Oči velkého bratra
24. 1. 2008 Privilegovaní umělci podporující ODS... a pak ti ostatní... Monika  Binke
23. 1. 2008 Zkušenosti důchodce (nar. 1940)
23. 1. 2008 Jaký osud čeká deník Metro? Fabiano  Golgo
30. 11. 2007 Jací jsme
2. 1. 2008 Hospodaření OSBL za prosinec 2007