24. 8. 2007
Vládní "odborník na radary" uvedl nesprávné informace v online rozhovoru iDnesOnline rozhovor na serveru iDnes o škodlivosti radaru OTÁZKA: Můžete prosím objasnit jak bude celý radar napájen? Předpokládám, že radar bude připojen na vysoké napětí, ale pro jeden puls bude třeba velký příkon v řádu desítek MW. V Praze Kobylisích bude umístěn tokamak Compass D s příkonem asi 50MW a tam by to mělo být pravděpodobně řešeno pomocí rychlootáčkových setrvačníků. Bude podobný systém i u radaru nebo se tam tento problém řeší jinak? ODPOVĚĎ - doc. RNDr. Luděk Pekárek CSc. z Národní referenční laboratoře pro neionizující záření Státního zdravotního ústavu v Praze : Odber radaroveho zarizeni nebude o mnoho vyssi nez vyzarovanych 170 kW. zkoncentrovani energie do kratkeho impulzu se provadi v tomto pripade elektronicky. OTÁZKA: Jaký bude výkon radaru ? Vadilo by Vám ho mít u svého domu ? ODPOVĚĎ - doc. RNDr. Luděk Pekárek CSc. z Národní referenční laboratoře pro neionizující záření Státního zdravotního ústavu v Praze : V pripade, ze se tu vubec postavi, bude maximalni vykon radaru 170 kW. U sveho domu ho nikdo mit nebude a nic takoveho se neplanuje. Zdroj iDnes ZDE REAKCE: ŠOK - Agentura pro uvádění vládních informací o radaru na pravou míru : To je zajímavé, ale české vládní zdroje na serveru RadarBrdy i americká studie GMD EIS říkají úplně něco jiného, než důchodce, co je odborníkem na veškeré záření... Technická specifikace, kterou zveřejnila Topolánkova vláda formou "otázek a odpovědí" pro blbé, praví, že příkon samotného radaru bude 1,2 MW, příkon celé základny pak asi 4 MW. Hodnota 170kW se bez záruky uvádí pouze pro střední efektivní výkon prototypu na atolu Kawalein v základním provedení z doby, kdy byl instalován - v roce 1998. |
Ale ani údaj české vládní propagandy, i když popírá Pekárkovu větu, neodpovídá oficiálním americkým zdrojům, vytvářeným pro potřeby americké vlády i veřejnosti. Draft Environmental Impact Statement BMDO z roku 2003 uvádí, že pro ovládání a napájení radaru SBX (obdoba GBR-P, pouze na námořní platformě) je třeba devíti 3,64 MW generátorů žeroucích 54 800 litrů nafty denně a dávající 21,8 MW, přičemž pouze dva z nich jsou pro pohon plavidla (7 MW). Pro samotný radar SBX, pro komunikační antény pro soustavu řídícího a komunikačního centra GBMC3 a vysílací a přijímací antény stanice COMSATCOM je třeba 12,8 MW, pro přehledový radar TPS-X je třeba příkon 1,5 MW. (Zbytek je rezerva - pozn. aut.) Ground-Based Midcourse Defense (GMD) Extended Test Range Final Environmental Impact Statement (EIS), July 2003 ZDE Podle vládní propagandy na serveru RadarBrdy budou zóny zákazu pohybu osob v okolí objektu - 500 m, bezletová zóna pro veškerá letadla - 4,5 km, bezletová zóna pro nechráněné osoby (rogalo, ultralehké letouny apod.) - 8,6 km, bezletová zóna pro letadla přepravující výbušný materiál el. roznětkami - 13,5 km. Draft Environmental Impact Statement BMDO z roku 2003 ovšem uvádí, že podle DD Form 1494 - Electromagnetic Radiation/Electromagnetic Interference bude zdrojů EMR záření několik - a to nejen v pásmu x, ale i na kmitočtu 20 GHz a i ochranných pásem bude několik - a jejich hodnoty se zásadně liší, navíc jsou platní pro průměrnou intenzitu pole. Ochranné pásmo pro nerušený provoz komerčních komunikací a komerční elektroniky bude o poloměru 22,4 kilometrů, bezletová zóna pro civilní letadla bude mít poloměr 19 kilometrů (průměrná intenzita pole, polokoule o průměru 38 km - pro publikaci do leteckých tabulek FAA), pro vojenská letadla 3.4 km, riziko výbuchu elektroexplozivních zařízení na zemi i ve vzduchu (airbagy automobilů, pyropatrony vystřelovacích sedaček pilotů, odpalovače raket zavěšených na křídle letadla, pyrotechnické palníky a elektrické roznětky) bude už ve vzdálenosti 7,5 km, pro laloky platí hodnota 1,6 km; rušení vojenské komunikace a vojenské elektroniky má okruh o poloměru 7,1 km ; elektroexplozivní zařízení se nesmí ani přepravovat v okruhu o poloměru 2,3 km; "Hazard area" a zákaz vstupu i chráněného personálu je v okruhu o poloměru 150 m od radaru. Zdroj: GMD ETR Final EIS ZDE Při testech XBS na Adaku se zjišťovalo rušení nejen na frekvenci radaru, ale i na sousedních frekvencích , 2. a 3. harmonické frekvenci v okruhu 25 námořních mil.Zdroj SBX Radar Placement and Operation Adak, Alaska , kap. 3-12 ZDE Vzhledem k tomu, že GBR-P radar na atolu Kwajalein , který má být převezen do Brd, je podobný radaru SBX na námořní platformě, základní údaje by pro něj měly platit. Nicméně platí i to, že střední výkon závisí na počtu T/R modulů a jeho změna zásadně ovlivní všechny údaje . Raytheon přitom uvádí tři typy x-bandových radarových souprav s různými středními výkony : GBR-P 170 kW , SBR 450 kW a XBR 810 kW. Může být osazen až 69632 T/R moduly. Takže dokud nebude závazně řečeno, kolik GaAs T/R modulů bude v Brdech , nebude známo nic. Zcela zaplněná XBR anténa by zvětšila zisk asi 25x... Zdroj FAS ZDE |