Návrh změn pro české školství
8. 9. 2006 / Radek Sárközi
Tento článek obsahuje přehled změn, které by bylo dobré ve školství udělat v horizontu několika málo let. Doufám, že podnítí věcnou diskuzi nad jednotlivými problémy.
Hlavní problémy českého školství
- Nekoncepčnost v rozhodování a prosazování změn na straně ministerstva školství
- Dlouhodobé podfinancování a vysoký vnitřní dluh v oblasti vzdělávání, vědy a výzkumu
- Neefektivní financování a řízení školství
- Špatná komunikace ministerstva školství se svými přirozenými partnery (zřizovateli škol, školami, školskými asociacemi, zaměstnavateli, rodiči, odborníky z vysokých škol, žáky, studenty, odbory atd.)
- Přebujelá administrativa dopadající na vedení škol
- Vysoký počet nekvalifikovaných učitelů, důchodců a žen v základním a středním odborném školství
- Nízký počet mladých absolventů pedagogických fakult ve školách
- Nivelizace platů učitelů a jejich výše vzhledem k plátům ve starých členských zemích Evropské unie
- Nezvládnutá kurikulární reforma (přechod na rámcové vzdělávací programy) po stránce finanční, organizační i metodické
- Vysoká nerovnost v přístupu k vyššímu vzdělání (maturita a vysokoškolské studium)
- Nízký počet vysokoškoláků v populaci
- Vysoký počet odmítnutých uchazečů o studium na vysokých školách
- Malé procentuální zastoupení všeobecného vzdělávání (gymnázia, lycea) ve středoškolském studiu
- Absence pedagogické komory nebo jiné reprezentativní instituce zastupující zájmy učitelů jako profesní skupiny
- Tradice z doby před rokem 1989
- Vzdělání není celospolečensky uznávanou hodnotou
- Školství a vzdělávání je prioritou pouze na papíře, nikoliv fakticky
Co změnit v českém školství a jak
Zákony
- Provést revizi školského zákona a prováděcích vyhlášek k němu
- Povinou školní docházku nahradit povinností vzdělávat se do 18 let věku
- Zrušit minimální počet žáků ve třídě a škole
- Zřídit Národní radu pro vzdělávání
- Změnit zřizovatele základních škol z obcí a krajů na školské rady
- Omezit administrativu na školách
- Samostatným zákonem zřídit Českou pedagogickou komoru
Financování
- Navýšit podíl školství na HDP na 6 až 7 procent
- Zavést jednotný normativ na žáka ZŠ a SŠ, který škola obdrží automaticky podle počtu žáků
(Do tohoto normativu by se zahrnuly a rozpočítaly všechny položky, které chodí nyní do škol různými cestami. Použití peněz z tohoto normativu by bylo plně v kompetenci ředitele školy. Nešlo by tedy o účelově vázané prostředky.) - Priority MŠMT financovat formou grantů, o které si školy musejí požádat
(Příklad: Škola, která se rozhodne napsat vlastní originální ŠVP, by získala jeden milion korun na vzdělávání, nákup pomůcek a financování nadúvazkové práce učitelů. Minimální částka pro školu přidělovaná v rámci grantového řízení by měla činit 100 000 korun. Možnost spolufinancování z evropských fondů.) - Definování standardu služeb pro bezplatné školství
(Za nadstandard může škola vybírat školné, a to nejen soukromá, ale i veřejná. Například nižší počet žáků ve třídách, alternativní výuka atd. Na nadstandard může přispívat také zřizovatel nebo soukromý dárce. Tím se řeší nedostatek žáků ve venkovských a málotřídních školách.) - Optimální financování nastavit na počet 20 žáků na jednoho pedagoga a asistenta pedagoga
Odměňování pedagogů
- Zrušení věkového automatu a transformace nárokových a nenárokových složek platu
- Zavedení kariérního řádu pro pedagogy s VŠ vzděláním
Kariérní řád:
- Asistent pedagoga (1-2 roky): 15.000,- Kč/měsíc
(lze absolvovat v průběhu VŠ studia) - I. odborná atestace: 20.000,- Kč/měsíc
(dlouhodobé vzdělávání, publikační činnost...) - II. odborná atestace: 25.000,- Kč/měsíc
(dlouhodobé vzdělávání, publikační činnost...) - Osobní ohodnocení: 5.000,- Kč/měsíc
(průměrně, přiděluje ředitel školy podle kritérií, které sám nastaví)
Personální politika ve školství
- Zavedení míst asistentů pedagogů s VŠ vzděláním a bez VŠ vzdělání na základních a středních školách
(jeden asistent na jednoho až pět učitelů) - Zavedení institutu školních psychologů na základních a středních školách
(výše úvazku podle počtu žáků ve škole) - Zavedení institutu uvádějícího učitele na základních a středních školách
- Vytvoření Sítě oblastních metodiků pro základní a střední školy
- Vytvoření uceleného systému pro získávání kvalifikací u nekvalifikovaných učitelů
- Vytvoření uceleného systému dlouhodobého a soustavného dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v rámci kariérního řádu
- Rok placeného volna pro učitele po každých 10 letech praxe, aby neztratili kontakt s mimoškolním pracovním životem
Instituce
- Provést personální audit na MŠMT a jím přímo zřizovaných organizacích
- Sloučit VÚP Praha, NÚOV, CERMAT a Středisko multilicencí (DZS) pod ÚIV
- Zrušit Českou školní inspekci (jako ve Finsku, kontrolní činnost bude zajišťovat zřizovatel školy) a ušetřené finanční prostředky použít na Síť oblastních metodiků
- Činnost NIDV doplnit o Síť oblastních metodiků
Rámcové vzdělávací programy
- Zachovat RVP pro počáteční vzdělávání
- Sloučit RVP pro různé typy ZŠ do jednoho RVP pro základní vzdělávání
(včetně praktických, speciálních a uměleckých škol) - Sloučit RVP pro různé typy SŠ do jednoho
(včetně gymnaziálních, středních odborných škol a učilišť) - Zrušit RVP pro vyšší odborné školy
(tento typ škol převést do terciálního vzdělávání) - Všechny školy musejí začít vyučovat v souladu s RVP od září 2008
(posunutí začátku povinnosti o jeden rok) - Všechny školy musejí vytvořit vlastní školní vzdělávací program do srpna 2012
(přechodné období umožňuje flexibilní změny v průběhu ověřování výuky v souladu s RVP) - Zjednodušení a zkrácení RVP
- Zjištění finanční náročnosti výuky v souladu s RVP
- ŠVP bude muset obsahovat pouze koncepci školy a bude určen široké veřejnosti
(především rodičům) - Změnami v RVP bude pověřena nově ustanovená Národní rada pro vzdělávání, v níž budou poměrně zastoupeny tyto strany: úředníci MŠMT, zřizovatelé škol, učitelé, ředitelé, odborníci na vzdělávání z vysokých škol a veřejnost
Vyšší odborné školy
- Přesunout vyšší odborné školy do terciálního vzdělávání
Vysoké školy
- Zavést motivační školné na veřejných vysokých školách, a to v takové podobě, aby se peníze vybrané na školném zpět rozdělily mezi studenty podle sociální potřebnosti, prospěchu, případně dalších kritérií
- Zavést půjčky na vzdělávání s odložením splatnosti do dosažení průměrné mzdy, případně minimálně 15 let od zahájení studia
- Vyšší částkou zpoplatnit zápis a opakování ročníku i zkoušek
Pedagogické fakulty a vysokoškolské studium pedagogiky
- Změnit studium pedagogiky posílením praktické části, především průběžné praxe
- Součástí studia bude dvouletá průběžná praxe v rozsahu 4 hodiny za 14 dní na pozici asistenta pedagoga v běžných školách, kterou budou studenti reflektovat v rámci teoretického studia
- Povinné bakalářské studium pro učitele v mateřských školách
Alternativní školy
- Podporovat vznik alternativních škol a rozšíření pozitivních zkušeností z těchto škol do školství obecně
- Upravit RVP tak, aby nebyly v rozporu s programy tradičních alternativních škol (waldorfská, montessori, freinetovská, daltonská atd.), případně těmto školám udělit výjimku z části RVP, která neumožňuje vyučování v souladu s danou alternativní koncepcí
- Umožnit alternativním školám vybírat školné za nadstandard
Státní maturitní zkouška
- Povinná státní maturitní zkouška pro všechny absolventy SŠ
(tedy i pro absolventy dnešních učilišť, ti mohou následně získat výuční list) - Rozdělení státní maturitní zkoušky na celostátní, školní a nepovinnou část
- Celostátní část bude zavedena až 4 roky po začátku vyučování v souladu s RVP pro SŠ
Celostátní část:
- Didaktický test z obecných studijních předpokladů (vstupenka na VŠ)
- Didaktický test z funkční gramotnosti (vstupenka ke školní části maturity)
(Maturitní vysvědčení bude u obou testů obsahovat následující údaje: nejvyšší a nejnižší dosažené skóre v ČR a procentuální skóre žáka. Vysoká škola stanoví, kolika procent musí žák v daném roce dosáhnout, aby byl přijat. Střední škola stanoví, kolika procent musí žák v daném roce dosáhnout, aby pokročil ke školní části maturity.)
Školní část:
- Obhajoba absolventské práce (buď teoretické, nebo praktické)
- Zkouška z českého jazyka a literatury
- Zkouška z cizího jazyka
- Dvě další zkoušky z nabídky školy
Nepovinná část (tyto zkoušky si žák hradí sám):
- Další zkoušky z nabídky školy
- Mezinárodně uznávané zkoušky (například jazykové, počítačové atd.)
- Opravná zkouška
(žák si ji hradí sám, počet termínů pro opakování není omezen)
Přijímací řízení na výběrové školy
- Přijímací řízení na výběrové školy nesmí být diskriminační a musí být transparentní
Přijímací řízení na střední školy
- Zachovat talentové zkoušky
- Zavést didaktický test z obecných studijních předpokladů pro žáky posledního ročníku ZŠ (vstupenka na SŠ)
- Pokud bude chtít střední škola uspořádat vlastní písemnou přijímací zkoušku, musí se shodnout na její podobě s ostatními středními školami v daném kraji.
- Součástí přijímacího řízení může být osobní pohovor se zájemcem o studium s předem danými kritérii pro jeho vyhodnocení
- Součástí přijímacího řízení může být dosavadní prospěch, výstupní hodnocení a doporučení ze školy
- Součástí přijímacího řízení může být psychologický test a test fyzické zdatnosti
Přijímací řízení na vysoké školy
- Zachovat talentové zkoušky
- Zavést didaktický test z obecných studijních předpokladů pro žáky posledního ročníku SŠ jako celostátní součást státní maturitní zkoušky (vstupenka na VŠ)
- Pokud bude chtít vysoká škola uspořádat vlastní písemnou přijímací zkoušku, musí se shodnout na její podobě s ostatními vysokými školami, respektive jejich fakultami (katedrami) podle zaměření
- Součástí přijímacího řízení může být osobní pohovor se zájemcem o studium s předem danými kritérii pro jeho vyhodnocení
- Součástí přijímacího řízení může být dosavadní prospěch, výstupní hodnocení a doporučení ze školy
- Součástí přijímacího řízení může být psychologický test a test fyzické zdatnosti
Soukromé, církevní a veřejné školy
- Zrovnoprávnit postavení všech typů škol bez ohledu na jejich vlastnictví a zřizovatele
- Stejný normativ na žáka a rovný přístup ke grantovým prostředkům pro všechny typy škol
Související změny v zákonech
- Zavést investici do vzdělávání jako odpočitatelnou položkou od daňového základu, a to až do výše 1000 korun měsíčně.
- Všechny kurzy, výukový software i učebnice přesunout do snížené sazby DPH, což je v současné době 5%, nebo do sazby nulové.
- Zavést vrácení DPH na straně nákladů pro školy. (obdobná výjimka platí u společnosti Sazka)
Mgr. Radek Sárközi je šéfredaktorem vzdělávacího portálu www.eucebnice.cz, středoškolský učitel, zakladatel a předseda Asociace školských odborů - Učitelský odborový klub AŠO-UOK, který je od svého založení v opozici vůči ministerstvu školství a vládě ČSSD.
VytisknoutObsah vydání | Pátek 8.9. 2006
-
10.9. 2006 / Gordon Brown premiérem nebude?9.9. 2006 / Mlčení9.9. 2006 / Saddám neměl žádné styky s al Kajdou7.9. 2006 / Rozpory v událostech z 11. září8.9. 2006 / Soudy o WTC jsou nemožné9.9. 2006 / Jiří MašekÚtoku na Světové obchodní centrum předcházel třicetihodinový výpadek proudu ve vyšších patrech WTC7.9. 2006 / 75 amerických univerzitních profesorů tvrdí, že útoky z 11. září zosnovala sama americká vláda7.9. 2006 / "Nejsou to žádní vědci"8.9. 2006 / Předem známá správná pravda8.9. 2006 / Rozpory kolem 11. září?8.9. 2006 / Meze pevnosti v tečení ocelových nosníků8.9. 2006 / Vzkaz pro konspirační teoretiky8.9. 2006 / Kdy taje ocel8.9. 2006 / Noam Chomsky podporuje iniciativu "Ne základnám"22.11. 2003 / Adresy redakce4.9. 2006 / Hospodaření OSBL za srpen 2006