Proč upadáme do druhého kola recese
4. 6. 2010
KD│ Ministerstvo práce dnes ráno oznámilo, že soukromý sektor v květnu dohromady vytvořil ubohých 41 000 nových pracovních míst. (Velká část nových pracovních míst byla dočasná místa vytvořená vládou.) Ale je třeba minimálně 100 000 nových pracovních míst každý měsíc jen na to, aby byl udržen krok s růstem počtu obyvatel, napsal bývalý Clintonův ministr práce Robert Reich.
Jinými slovy, situace na trhu práce se neustále zhoršuje.
Průměrná délka nezaměstnanosti neustále roste - nyní až na 34,4 týdne (33 týdnů v dubnu). To je další rekord.
Oproti stejnému období loňského roku je více Američanů příliš demotivovaných, než aby hledali práci (1,1 milionu v květnu, což je nárůst o 291 tisíc.)
Z malého počtu pracovních míst vytvořených v květnu soukromým sektorem mnohá pocházejí z oblasti dočasných pomocných služeb.
Což je jeden z důvodů, proč mediánová mzda nadále klesá.
Proč se tak těžko dostáváme z Velké recese? Protože spotřebitelé, kteří tvoří 70% ekonomiky, nemají prachy. Nemohou již zacházet se svými domovy jako s bankomaty, jako tomu bylo před Velkou recesí.
Firmy nebudou znovu přijímat do práce v případě, že není dost velká poptávka po zboží a službách.
Jediným důvodem, proč už ekonomika není v druhém kole recese, jsou tři dočasné faktory: federální stimulus (z toho je už 75% utraceno), úrokové sazby blízké nule (což nemůže pokračovat příliš dlouho, aniž by to přineslo spekulativní bubliny), a náhrady (spotřebitelé museli nahradit opotřebované automobily a zařízení a podniky musely nahradit spotřebované zásoby). Jo a všechna ta dočasná místa vytvořená za účelem sčítání (která zaniknou zhruba za měsíc).
Tohle všechno však brzy skončí. Pak jsme v druhém kole.
Maloobchodní tržby už klesly.
Takže co je odpověď? V krátkodobém horizontu další stimul - zvláště rozšíření dávek v nezaměstnanosti a podpory pro státní a místní vlády, které obrovsky omezují školy a sociální služby, protože nemohou unést rozpočtové schodky.
Ale deficitoví šílenci v Senátu, kteří zřejmě nerozlišují krátkodobý stimul (potřebný) a dlouhodobý dluh (špatný) tohle minulý týden sestřelili.
V dlouhodobějším horizontu potřebujeme nový "New Deal", který posílí americké střední třídy.
Většina předchozích recesí byla způsobena přehnanou snahou Fedu kontrolovat inflaci zvýšením úrokové sazby příliš vysoko. Takže taková zahradní odrůda recese mohla být zvrácena Fedem, který otočil a zahájil snižování sazeb. Avšak Velká recese byla způsobena splasknutím obrovské realitní bubliny. A to nelze vrátit zpět, aniž by došlo k zásadní restrukturalizaci ekonomiky, protože ceny bydlení nebudou tam, kde byly - a nebudou stoupat výše - po celá léta.
Musíme se dostat k jádru problému: Střední třídě, která nemá zač nakupovat zboží a služby, jež je ekonomika schopna produkovat. Kde začít? Rozšiřte slevu na dani z příjmu z výdělečné činnosti a zahrňte do ní také střední třídu. Financujte toto rozšíření zvýšením mezní daně z příjmů bohatých, kteří se nikdy neměli tak dobře.
Podrobnosti v angličtině: ZDE
VytisknoutObsah vydání | Pátek 4.6. 2010
-
6.6. 2010 / Problém je dnešní složení izraelské armády6.6. 2010 / Nick Clegg slibuje, že se Británie nevrátí k divošským škrtům z éry Margaret Thatcherové6.6. 2010 / Nestranní, až to hřmí!6.6. 2010 / Jak vedu bordel na anglickém venkově4.6. 2010 / Proč upadáme do druhého kola recese4.6. 2010 / Postavení dělnické třídy v Anglii II.4.6. 2010 / Byl izraelský útok na flotilu legální?4.6. 2010 / Izrael by měl ukončit blokádu Gazy4.6. 2010 / Český informační odpad4.6. 2010 / Bakalova "velkorysost"4.6. 2010 / POZVÁNKA3.6. 2010 / Za všechno můžou penzisti4.6. 2010 / Jiří BaťaJak dalece je předpoklad, že to co je psáno a je zákonem dáno, bude také respektováno?3.6. 2010 / IDnes uráží ženy v politice3.6. 2010 / Daniel VeselýIzrael se stal šíleným státem vlastnícím 200 až 300 jaderných zbraní, říká Norman Finkelstein2.6. 2010 / Izraelci začali střílet jako první2.6. 2010 / Ruský populární zpěvák veřejně kritizoval Putina, ten to zveřejnil na oficiálních stránkách Kremlu2.6. 2010 / Gaza - ČR2.6. 2010 / TOP 09 -- Marketingový fenomén roku 09 (a 10)2.5. 2010 / Hospodaření OSBL za duben 2010