Příspěvek na platy duchovních, který navrhuje sociálně demokratický stínový ministr financí Sobotka, je hybridem, který by nechával neustále otevřený státní penězovod vůči církvím. Při troše dobré vůle se najdou už dnes církve, u nichž poměr mezi placenými duchovními a věřícími ne menší, než 1:10 a tento počet duchovních by mohl libovolně stoupat... Pravidla odluky mohou být velmi jednoduchá - s přechodným ustanovením pět let na jejich realizaci. Jakékoliv omezení by mělo být činěno na základě veřejnosti a rovnosti. Česká republika nemá státní náboženství. Česká republika je státem sekulárním. A jako taková by měla zůstat. Právo jednotlivce na náboženskou svobodu by nemělo omezovat právo ostatních na svobodu nemít náboženství.
- Vyznání a jeho vnější atributy i provádění jakýchkoliv úkonů jsou soukromím každého občana a nezavazují stát, veřejnou správu a soustavu veřejných služeb k žádnému zvláštnímu zacházení nebo ohledům či podpoře mimo obecně platné právní předpisy
- Každá osoba pohybující se na území ČR musí být ve veřejném prostoru a na státem vydaných nebo státem uznaných osobních dokladech jednoznačně identifikovatelná podobou obličeje a na při kontrole totožnosti státním orgánem v zákonem stanovených mantinelech nesmí této identifikaci nijak bránit
- Zpovědní tajemství není za žádných okolností prolomitelné a je jím vázán i tlumočník
- Církve a náboženské společnosti musí být povinně registrovány státem jako české právní osoby a jejich chování se musí řídit pouze a jedině právním řádem ČR. Vylučuje se exteritorialita i uplatnění cizího práva. Podmínky registrace určuje stát všem subjektům shodně.
- Církev i církevní právnické osoby jsou povinny vykazovat státu svůj majetek, svou činnost a ekonomické aktivity v mezích a v termínech stanoveným zákonem.
- Církev či církevní právnická osoba za své závazky ručí veškerým svým majetkem a veškerým majetkem jí zřízených nebo jí podřízených církevních právnických osob či podílů v třetích osobách. Církev ručí veškerým svým majetkem za závazky jí zřízených nebo jí podřízených církevních právnických osob či podílů v třetích osobách.
- Zrušení registrace je možné na základě porušení podmínek státní registrace nebo porušení zákonů. Právním nástupcem zrušené církve je vždy stát, na který přecházejí veškerá aktiva. Rozhodnutí o zrušení je přezkoumatelné Nejvyšším správním soudem.
- V názvu církve nebo náboženské společnosti vždy musí být obsaženo slovo "církev" nebo "náboženská společnost" se shodnými právními účinky pro oba termíny.
- Vstup do církve a vystoupení z církve nesmí být vázáno na žádné ekonomické podmínky, vystoupení navíc musí být nijak nesankcionovatelným jednostranným právním úkonem věřícího či člena, učiněným písemně.
- Veškeré závazky osoby vůči církvi a církve vůči osobě jsou přezkoumatelné obecným soudem podle obecně platných právních předpisů ČR.
- Porušení povinností osoby vůči církvi či vůči jejím pravidlům nesmí být trestáno jinak, než v souladu s trestním právem ČR
Právní řád ČR nebude akceptovat mnohoženství ani mnohomužství a závazky a povinnosti dle něj plynoucí, a to ani vzniklé dle jiného práva než českého. - Církevní sňatek stojí naroveň sňatku občanskému a stát musí potvrdit jeho právoplatnost a vydat osvědčení o jeho registraci za stejných podmínek jako sňatek občanský .
- Církevní sňatek lze rozvést státem dle procedur stanovených státem za stejných podmínek jako sňatek občanský.
- Žena má právo na odmítnutí sexuálního styku a rozhodnutí o svém těhotenství a nesmí jí v tom být nikým a nijak bráněno.
- V názvu právnických osob zřízených církvemi nebo spoluvlastněných církvemi musí být obsažen název církevní právnická osoba (cpo) nebo církevní spoluúčast (cs).
- Církevní subjekty provádějící sociální, vzdělávací či jiné služby nesmí tyto služby vázat na členství či příslušnost k církvi nebo vyznání víry a nesmí podmiňovat těmito skutečnostmi výkon své činnosti
- Církve nesmí vyžadovat provádění své činnosti ve státních školách, mohou se však dohodnout s vedením těchto škol na nepovinné výuce. Mimo tuto výuku nesmí na škole působit.
- Oprávnění církvím k provádění duchovní činnosti v nápravně výchovných zařízeních, armádě či dalších ozbrojených sborech dává stát a nesmí být nárokové. Je právem nikoliv povinností každé osoby podléhající zvláštnímu režimu vyznávat svou víru a provádět náboženské rituály v mezích omezení provozu zařízení, ve kterém se nachází.
- Výuka náboženství, církevní historie nebo další obdobné předměty na církví zřízených vzdělávacích zařízeních mimo teologických fakult vysokých škol nesmí být povinným předmětem a prospěch z nich nesmí být součástí vysvědčení z všeobecně vzdělávací části výuky. Školská zařízení všech stupňů nesmí po studentech vyžadovat plnění náboženských nebo rituálních povinností, segregovat výuku či rozdělovat studenty dle pohlaví či víry
- Zdravotník, pedagogický či sociální pracovník, který hodlá uplatňovat výhradu svědomí či víry vůči některému z výkonů svého povolání, musí o tom veřejně, kvalifikovaně informovat své pacienty či rodič studentů a vyžádat si jejich informovaný souhlas s tím, že i poté chtějí být jeho pacienty či nechat u něj vzdělávat děti. (interrupce, antitkoncepce, sexuální výuka, přírodopis, dějepis ap.)
- Veškeré ekonomicky či organizačně aktivní součásti církví, které nevyvíjejí ekonomickou činnost za účelem zisku, nechť podléhají státní evidenci dle obecně platných předpisů (IČO, FÚ, DPH apod.) a jejich povinnosti vůči státu definovány stejně, jako je to mu o občanských sdružení či obecně prospěšných společností.
- Veškeré ekonomicky či organizačně aktivní součásti církví, které vyvíjejí ekonomickou činnost za účelem zisku, nechť jsou zřízeny jako standardní ekonomické subjekty dle obchodního a živnostenského zákona, pouze s přídomkem cpo nebo cs (as cs, as cpo, sro cs, sro cpo, ks cs, os cpo, ops cpo)
- Církve mají právo zřizovat masové sdělovací prostředky za stejných podmínek jako ostatní osoby a mají právo žádat o komerční licence, pokud tuto podmínku zákon ukládá. Vysílání církve nebo vysílání náboženských obřadů církve není veřejnou službou ani službou ve veřejném zájmu. Náboženské vysílání vysílatele ze zákona je veřejnou službou v mezích příslušného zákona, jako takové musí být jednoznačně odděleno od ostatního programu a identifikováno jako náboženské vysílání.
- Církve nechť mají možnost se svým veškerým majetkem nakládat libovolně - stejně jako ostatní ekonomické subjekty. Majetek zapsaný jako kulturní dědictví, památka ap. musí být spravován s péčí řádného hospodáře a jeho převod, zcizení či zástava podléhá souhlasu a evidenci státu.
- Církve a církevní právnické osoby musí pečovat o svůj movitý i nemovitý majetek stejně, jako ostatní subjekty dle českých zákonů a musí mít stejný nárok za stejných podmínek na příspěvek od státu jako ostatní subjekty (péče o památky, granty, úhrady, archivy ap.)
- Sebeorganizace církve musí být postavena tak, aby veškerá evidence podřízených součástí, subjektů, majetku a účetnictví byly transparentní a veřejně dostupné, vedené státem.
- Dary církvím by podléhaly účetní evidenci a dani darovací. Dědictví by podléhalo notářskému řízení a dani dědické jako by dědicem byla cizí osoba.
Kdyby se poslanci dohodli, bylo by možné zavést daňovou asignaci ve výši a rozsahu, jaké je tomu dnes u darů na obecně prospěšnou činnost. Možná jsem nepostihl vše. Možná jsem to, co jsem postihl, neformuloval přesně. Za to se omlouvám předem a prosím čtenáře o shovívavost. Nicméně smysl je jasný: nedopustit dualitu evidence a práv, církevní stát ve státě podle jiných pravidel. Nedopustit zvláštní statut církevních subjektů se zvláštními právy. Vyžadovat možnost státního přezkumu a veřejnou kontrolu činnosti církví a náboženských společností. Nedopustit nadvládu jakéhokoliv církevního práva nad obecným právním řádem státu. Nedopustit nezrušitelnost manželství a omezení práva žen. Oddělit od sebe hlubokým příkopem sekulární stát a veřejnou správu a soukromí - a teprve v rámci něho umožnit realizaci ústavního práva na svobodu vyznání a provádění náboženských úkonů občanem. Pokud církve chtějí vlastnit majetek, ať jej vlastní. Za stejných podmínek a se stejnými povinnostmi, jako ostatní vlastníci. Pokud církve chtějí podnikat, ať podnikají - jednoznačně rozlišeny evidenčně, ale za stejných podmínek, jako ostatní, pouze s vyšším stupněm odpovědnosti (ručení majetkem církve za závazky jí zřízených či jí podřízených samostatných součástí či společností) . Pokud chtějí církve provádět sociální či jiné veřejné služby, ať je provádějí. Za stejných podmínek jako ostatní subjekty a rovným způsobem vůči všem - věřícím, jinověrcům i nevěřícím. Česko je a musí zůstat státem sekulárním. Tolerantním, ale sekulárním. Republikou občanů bez rozdílu vyznávání náboženství nebo bez vyznání. Nepotřebuje extra smlouvu s Papežským stolcem, ani smlouvy s dalšími mezinárodními centry víry.
|