13. 3. 2009
IMPLEMENTACE EVROPSKÉ SMĚRNICE AUDIOVIZUÁLNÍ SLUŽBY BEZ HRANICPřestože je krize, Británie zakazuje product placementŠOK│ Velká Británie nepovolí v televizním vysílání a u tvorby audiovizuálních děl používat product placement - umisťování produktů do vysílaných pořadů. Labouristická vláda tak rozhodla ve středu přes globální kolaps tradičních reklamních příjmů jako hlavního zdroje financování komerčních televizí. Toto rozhodnutí vyvolalo ostré reakce ITV, která je největším komerčním vysílatelem ve Velké Británii. ITV přiznal minulý týden propad zisků z reklamy u téměř o 20 procent jen v prvním čtvrtletí, což vedlo ke snížení o 600 pracovních míst a k prodeji majetku. Channel 4 oproti tomu uvedl, že vítá toto rozhodnutí a že umístění produktů za úplatu by mohlo mást diváky při rozlišení, zda se jedná o tvůrčí záměry scénáristů nebo placenou reklamu. Spotřebitelská organizace Voice of the Listener & Viewer uvítala pokračování zákazu product placementu. Evropská unie v novele Směrnice určuje globální zákaz product placementu ale umožňuje národním legislativám výjimky. |
Stanovisko ITV říká, že vládní postoj je zvrácený a nepochopitelný a požaduje zkoumat, zda nelze v tomto případě na soudní přezkum. Ministr kultury Andy Burnham, uvedl, že vláda přezkoumala myšlenku zavádění značkového zboží na obrazovce, jak se stále více prosazuje ve Spojených státech, ale rozhodla zachovat současný zákaz product placementu. Burnham prohlásil, že 'neexistují důkazy o ekonomické výhodnosti, ale existují velmi vážné obavy týkající se smazávají hranice mezi reklamní a vydavatelskou činností (boundaries between advertising and editorial)'. Jinými slovy obavy z toho, že divák nerozpozná, co je reklama a co je obsah, u kterého je garantována nezávislost. Podle zákona o umístění produktu, bude i nadále zakázán v programech, vyrobených v Británii nebo určených pro britské "free to air" televizní vysílání. Bude i nadále povolen ve video-on-demand programech a filmech a televizní programech získaných ze zemí mimo Británii, bude ale podléhat omezení a ochranným opatřením. International Herald Tribune: Britain retains ban on product placement in TV shows ZDE 23. 2. 2009 Irena Ryšánková: Budoucnost tvoří veřejná služba a internet ZDE 23. 7. 2008 Další americká novinka: Šálek kávy od McDonalda na pultu moderátora při zprávách ZDE 1. 8. 2007 Štěpán Kotrba: DIGITALIZACE: jaký ten produkt skutečně bude ZDE
18. 1. 2005 Jan Čulík: Komerční tlaky omezují svobodu slova ZDE |