10. 2. 2009
Katolická církev a lefebvristé v ČeskuChtěl bych se krátce vyjádřit k případu tzv. lefebvristů. Je pravda, že existují v Česku, sám jsem s nimi sváděl bitvy argumentů kdysi v diskusích na ChristNet.cz. Stejně tak je pravda, že jejich náboženské názory jsou blízce spojeny s názory politickými, které se blíží fašismu (nikoli však nacismu) a tesknění po monarchii. Jasnou preferenci předkoncilnímu katolicismu a elitářské monarchii ovšem vyjádřil nejednou i třeba básník Jiří Kuběna, který se jinak hlásí zároveň ke své homoerotické orientaci (a v posledních letech žije se svým "andělem" sochařem Karlem Žákem). Kuběnův případ dobře ilustruje, jak komplikované celé spektrum tradicionalisticky zaměřených katolíků vlastně je. |
Vesměs každá výraznější osobnost zastává jinou směs principů, celé "hnutí" je vnitřně rozložené a vychází z frustrace. Popularitu mu teď udělalo papežovo rozhodnutí včlenit lefebvristy omilostněním zpět do církve, čemuž předcházelo už dříve povolení tridentské mše (které se ovšem zastávají i někteří liberální křesťané). Zdá se, že ze strany Vatikánu to nebyl moc promyšlený tah. Na druhé straně poskytl veřejnosti možnost podívat se hlouběji do celkové bezradnosti a rozkladu, jež křesťanství (ne jen to katolické) prožívá. Radikálové spoléhají na nejrůznější varianty tmářství, a v tom hledají naději pro budoucnost Kristovy církve, a hierarchie zase tápe mezi Skyllou radikálů a Charybdou liberálního veřejného mínění, které s každou dekádou uniká dál a dál z tradičních křesťanských obzorů. Jan Pavel II. se svým charismatem dokázal tuto úzkost překlenout, ale církev se mu - ani jeho předchůdcům Janu XXIII. a Pavlu VI. - předělat nepodařilo. Ukazuje se, že reformy posledního všeobecného koncilu byly příliš polovičaté a mělké, ustrašené, tupé. Nehodné Krista, jak ho známe z evangelií a Pavlových listů. Vnitřní rozpornost ostatně bije do očí ze samotných koncilních dokumentů (pro zájemce: jsou již dávno dostupné i českém knižním vydání). Na prahu 21. století by se církev měla ptát, zda dokáže ještě jako Pavel z Tarsu cestovat a něčím novým, silným, totiž Kristem, vtáhnout "pohany" do mystérií víry, nebo zda opravdu se chce stále dívat jen dozadu na své dějiny a třást se před hrstkou vzteklých tradicionalistů, pokousaných jeden od druhého. Benedikt XVI. je v tom ohledu naprosto neschopný papež bez odvahy a bez víry v opravdovou budoucnost církve. |