4. 8. 2006
Co bude se školstvím po prázdninách?Na našich školních frontách, oproti politické situaci, vládne klid. Vzhledem k tomu, že máme za sebou polovinu prázdnin, troufám si tvrdit, že je to klid před bouří. Zatímní bezvládí, zapříčiněné rozhodnutím Petry Buzkové, zřejmě našemu současnému školství nevadí. Učitelé jsou spolu se žáky a studenty na prázdninách a to včetně absolventů škol, kteří jaksi ze zvyku také odpočívají, namísto toho, aby hledali možnost svého uplatnění ve společnosti. Jak ale nazvat situaci těch pedagogů, kteří z "úsporných důvodů" jsou dočasně propuštěni s možným výhledem na další pedagogickou práci až na začátku nového školního roku? Zřejmě jsou na "neplacených školních prázdninách". |
Nabízí se otázka: Proč dva měsíce prázdnin? Zřejmě proto, že práce našich učitelů je značně vyčerpávající a pro její další pokračování si potřebují odpočinout, což o "dočasně propuštěných z úsporných důvodů" zřejmě neplatí! Že by si ze svého učitelského platu uspořili peníze a mohli si neplacené školní prázdniny dovolit? To naši nově zvolení poslanci -- budoucí zákonodárci jsou za svoji práci poněkud výrazněji placeni i když mají " parlamentní prázdniny" jejichž délka může být i dlouhodobá. Proč jsem v úvodu mluvil o školních frontách? Reformy školství, které se často střídají, vytvářejí z něho bitevní pole, ve kterém probíhá nepřetržitý boj o jeho vylepšení, ale vždy byli jeho hlavními aktéry především učitelé sami! Na vedoucím postu se dosud (po sametové revoluci) vystřídalo sedm mužů, jedinou ženou byla Petra Buzková. A nyní nastává poněkud zvláštní situace. Vláda Jiřího Paroubka dosud neodstoupila a proto může i nadále plnit své povinnosti, ale zřejmě bez vedení školství. Jak jsem již dříve v příspěvku "O co jde ve volbách a po nich" uvedl, je na vládě požadováno aby také raději využila dobu prázdnin a nepřijímala rozhodnutí . Jako příklad jsem uvedl ministra obrany Karla Kühnla (US -- DEU), který podepsal smlouvu na miliardový kontrakt na dodávku obrněných transportérů pro naši armádu. Bezprostřední reakce ODS oprávněnost jeho podpisu zpochybnila především proto, že kontrakt podepsal unionista Kühnl, tedy člen strany, která ve volbách zcela propadla. Z toho lze usoudit, že i vláda má raději přestat pracovat a také respektovat dobu prázdnin. A co na to běžný občan?. Proč má usilovně pracovat, proč má i nadále "bojovat", když jeho vedoucí šiky odpočívají po dobu neurčitou. Ve školství má být hlavní úsilí zaměřeno na tvorbu Školních vzdělávacích programů dle požadavků Rámcových vzdělávacích programů. Podle vlastních Školních vzdělávacích programů mají minimálně v 1. až 6. ročníku v září 2007 začít školy vyučovat! Je pravděpodobné, že v době školních prázdnin a ministerského bezvládí a také s přihlédnutím k převažující kritice o účelnosti těchto vzdělávacích programů nebudou školy bez pedagogických pracovníků v době prázdnin na nich pracovat. Kromě toho nikdo z nich neví, jaký postoj k dosud probíhající reformě nové vedení školství zaujme. Proto, zřejmě, na školní frontě také zavládne klid, ale klid před bouří! Proč před bouří? Nezadržitelně se totiž bude blížit začátek nového školního roku. V jaké situaci se budou nacházet učitelé? S největší pravděpodobností v nezměněné. Proč považuji začátek nového školního roku za mimořádně důležitý? Proto, že investice vkládané do školství a vzdělání jsou prokazatelně mimořádně efektivní. Pokud nebude stávající situace ve školství optimálně vyřešena, jaký k němu budou mít vztah žáci, studenti a především jejich rodiče? Na začátku nového školního roku přijdou do škol také prvňáčci. Jak je školy poprvé přivítají, projeví se v jejich dalším školním životě. Především jejich rodiče určitě pozorně sledují stav našeho školství a tedy prostředí jakému své děti svěřují. Naše školství potřebuje, aby jeho vedení bylo na odborné úrovni a respektovalo jeho současný reálný stav. Povolební patová situace bude zřejmě tyto požadavky, při sestavování nové vlády a také postu vedení našeho školství, zřejmě obtížně respektovat. Je možné, že naše školství nebude řídit odborník. A z toho v něm může nastat opravdové hromobití! |