4. 8. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
4. 8. 2006

Co bude se školstvím po prázdninách?

Na našich školních frontách, oproti politické situaci, vládne klid. Vzhledem k tomu, že máme za sebou polovinu prázdnin, troufám si tvrdit, že je to klid před bouří. Zatímní bezvládí, zapříčiněné rozhodnutím Petry Buzkové, zřejmě našemu současnému školství nevadí. Učitelé jsou spolu se žáky a studenty na prázdninách a to včetně absolventů škol, kteří jaksi ze zvyku také odpočívají, namísto toho, aby hledali možnost svého uplatnění ve společnosti. Jak ale nazvat situaci těch pedagogů, kteří z "úsporných důvodů" jsou dočasně propuštěni s možným výhledem na další pedagogickou práci až na začátku nového školního roku? Zřejmě jsou na "neplacených školních prázdninách".

Nabízí se otázka: Proč dva měsíce prázdnin? Zřejmě proto, že práce našich učitelů je značně vyčerpávající a pro její další pokračování si potřebují odpočinout, což o "dočasně propuštěných z úsporných důvodů" zřejmě neplatí! Že by si ze svého učitelského platu uspořili peníze a mohli si neplacené školní prázdniny dovolit? To naši nově zvolení poslanci -- budoucí zákonodárci jsou za svoji práci poněkud výrazněji placeni i když mají " parlamentní prázdniny" jejichž délka může být i dlouhodobá.

Proč jsem v úvodu mluvil o školních frontách? Reformy školství, které se často střídají, vytvářejí z něho bitevní pole, ve kterém probíhá nepřetržitý boj o jeho vylepšení, ale vždy byli jeho hlavními aktéry především učitelé sami! Na vedoucím postu se dosud (po sametové revoluci) vystřídalo sedm mužů, jedinou ženou byla Petra Buzková.

A nyní nastává poněkud zvláštní situace. Vláda Jiřího Paroubka dosud neodstoupila a proto může i nadále plnit své povinnosti, ale zřejmě bez vedení školství. Jak jsem již dříve v příspěvku "O co jde ve volbách a po nich" uvedl, je na vládě požadováno aby také raději využila dobu prázdnin a nepřijímala rozhodnutí

. Jako příklad jsem uvedl ministra obrany Karla Kühnla (US -- DEU), který podepsal smlouvu na miliardový kontrakt na dodávku obrněných transportérů pro naši armádu. Bezprostřední reakce ODS oprávněnost jeho podpisu zpochybnila především proto, že kontrakt podepsal unionista Kühnl, tedy člen strany, která ve volbách zcela propadla. Z toho lze usoudit, že i vláda má raději přestat pracovat a také respektovat dobu prázdnin. A co na to běžný občan?. Proč má usilovně pracovat, proč má i nadále "bojovat", když jeho vedoucí šiky odpočívají po dobu neurčitou.

Ve školství má být hlavní úsilí zaměřeno na tvorbu Školních vzdělávacích programů dle požadavků Rámcových vzdělávacích programů. Podle vlastních Školních vzdělávacích programů mají minimálně v 1. až 6. ročníku v září 2007 začít školy vyučovat!

Je pravděpodobné, že v době školních prázdnin a ministerského bezvládí a také s přihlédnutím k převažující kritice o účelnosti těchto vzdělávacích programů nebudou školy bez pedagogických pracovníků v době prázdnin na nich pracovat. Kromě toho nikdo z nich neví, jaký postoj k dosud probíhající reformě nové vedení školství zaujme. Proto, zřejmě, na školní frontě také zavládne klid, ale klid před bouří!

Proč před bouří? Nezadržitelně se totiž bude blížit začátek nového školního roku. V jaké situaci se budou nacházet učitelé? S největší pravděpodobností v nezměněné.

Proč považuji začátek nového školního roku za mimořádně důležitý? Proto, že investice vkládané do školství a vzdělání jsou prokazatelně mimořádně efektivní. Pokud nebude stávající situace ve školství optimálně vyřešena, jaký k němu budou mít vztah žáci, studenti a především jejich rodiče?

Na začátku nového školního roku přijdou do škol také prvňáčci. Jak je školy poprvé přivítají, projeví se v jejich dalším školním životě. Především jejich rodiče určitě pozorně sledují stav našeho školství a tedy prostředí jakému své děti svěřují. Naše školství potřebuje, aby jeho vedení bylo na odborné úrovni a respektovalo jeho současný reálný stav. Povolební patová situace bude zřejmě tyto požadavky, při sestavování nové vlády a také postu vedení našeho školství, zřejmě obtížně respektovat. Je možné, že naše školství nebude řídit odborník. A z toho v něm může nastat opravdové hromobití!

                 
Obsah vydání       4. 8. 2006
6. 8. 2006 Den násilí ohrozil mírovou iniciativu OSN
6. 8. 2006 Kuba popírá, že má Castro nevyléčitelnou rakovinu Fabiano  Golgo
6. 8. 2006 Izraelští piloti "raději nebombardují"
5. 8. 2006 Izraelci bombardováním usmrtili 33 zemědělských dělníků
5. 8. 2006 Spojené státy a Francie se dohodly o rezoluci OSN o Libanonu
5. 8. 2006 Kam zmizela v českých médiích zásada nestrannosti? Jan  Čulík
5. 8. 2006 Může za to Radiožurnál
5. 8. 2006 Hloupost není matkou objektivity Bohumil  Kartous
5. 8. 2006 Lula tvrdí, že má Fidel Castro rakovinu Fabiano  Golgo
5. 8. 2006 Brazilian President leaks that Fidel Castro has cancer Fabiano  Golgo
5. 8. 2006 Lula: Zdá se, že přijdeme o přítele
5. 8. 2006 Je to možné?
5. 8. 2006 Česká televize manipuluje diváka
5. 8. 2006 6. srpna: Patnácté narozeniny internetu
4. 8. 2006 Izrael bombardoval silnici spojující Libanon se světem
4. 8. 2006 USA a Británie: V Iráku by mohlo dojít k občanské válce
4. 8. 2006 Bzum, bzum, bzum, bzum Věra  Říhová
4. 8. 2006 Komise pro vyšetřování 11. září 2001 se cítí úmyslně podvedena Pentagonem Michal  Brož
4. 8. 2006 A léto běží, vážení Oldřich  Průša
4. 8. 2006 Blair hájí svou libanonskou politiku
4. 8. 2006 Dvě třetiny Britů odmítají nahrazení jaderných zbraní Trident
4. 8. 2006 Žádná tajemství Kateřina  Rudčenková
4. 8. 2006 Druhá supervelmoc se vrací na scénu Martin  Kunštek
4. 8. 2006 Převody peněz ze zahraničí do ČR
4. 8. 2006 D jako Deutsch, D jako Duden Vladislav  Černík
4. 8. 2006 Kdo vyhrál volby? Voliči Jaromír  Sembdner
4. 8. 2006 Co bude se školstvím po prázdninách? František  Augusta
4. 8. 2006 Docenit skladování energie Bohumír  Tichánek
3. 8. 2006 "Spor o smysl českých dějin neskončil" Jan  Stern
3. 8. 2006 Milan Dvořák: "Chci uvést věci na pravou míru"
4. 8. 2006 Lidé by měli být opatrní při hledání práce v zahraničí
4. 8. 2006 Sestavení vlády: o jaký typ zkoušky jde? Michal  Petřík
4. 8. 2006 Má Černého Petra Topolánek, anebo Paroubek? Miloš  Dokulil
4. 8. 2006 Obézní spodek Sandra  Wain
3. 8. 2006 Kterak si ODS v Ústí nad Labem představuje veřejné služby Vít  Pokorný
4. 8. 2006 Dvě koule
3. 8. 2006 Impérium a suverenita Frank  Simoulay
3. 8. 2006 Palestina, Libanon a Izrael: Složitý svět vzájemných nenávistí Jakub  Rolčík
3. 8. 2006 Castro: Bitva idejí bude pokračovat Fidel Castro Ruz
3. 8. 2006 Ruský plyn, Bielorusko a hospodársko-politická integrácia I. Martin  Braxatoris
7. 8. 2006 Dát si vlastní program za klobouk Jiří  Jírovec
4. 8. 2006 Paroubek jde do izolace
2. 8. 2006 Pane Cveku, probuďte se! Jiří  Jírovec
3. 8. 2006 Právem dražšího Alex  Koenigsmark
6. 8. 2006 Hospodaření OSBL za červenec 2006
6. 8. 2006 Hospodaření OSBL za červen 2006
28. 7. 2006 Archiv od října 1996 do září 2001

Školství RSS 2.0      Historie >
4. 8. 2006 Co bude se školstvím po prázdninách? František  Augusta
30. 6. 2006 Šikana na vysokých školách   
29. 6. 2006 Nikoli jen na okraj koaliční smlouvy; především však o vzdělávání Miloš  Dokulil
29. 6. 2006 O českém vysokém školství Jan  Čulík
29. 6. 2006 Kvalita českého školství se rapidně zhoršila   
27. 6. 2006 Studenti jsou proslulí flákačstvím, ať platí za školu!   
26. 6. 2006 Jak mohou fungovat přijímací zkoušky na VŠ Boris  Cvek
12. 6. 2006 O co jde ve volbách a po nich? František  Augusta
30. 5. 2006 Školné a ekonomické bariéry v přístupu ke vzdělávání Petr  Staněk
30. 5. 2006 Asociace školských odborů hodnotí 8 let vlády ČSSD Radek  Sárközi
17. 5. 2006 Vysokoškolská stávka: Je to jako sledování automobilové havárie ve zpomaleném filmu   
17. 5. 2006 Opravdu parodie   
16. 5. 2006 Maturity z logického a systémového myšlení Miroslav  Prokeš
16. 5. 2006 Domácí učitelé z třetího světa vyučují americké studenty na dálku   
15. 5. 2006 Kolektivní maturity -- danajský dar ČSSD na rozloučenou Radek  Sárközi