29. 6. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
29. 6. 2006

O českém vysokém školství

Blíží se konec školního roku, na vysokých školách už zkoušky proběhly. Mám tu a tam kontakty s českými univerzitními studenty a i když nemám žádné příliš velké iluze o kvalitách britského vysokého školství, musím říci, že to, čeho jsem byl v minulých měsících svědkem na některých českých vysokých školách, je docela otřesné. Přitom nemohu zatím psát adresně, protože chci dlouhodoběji sbírat dokumentární materiál, než tu bombu odpálím do obličeje univerzitních "učitelů", kterých se to konkrétně týká.

Jan Paul se v minulých dnech vyjádřil kriticky vůči skutečnosti, že když byl požádán, aby se stal oponentem jednoho studenta na pražské VŠUP, examinátoři se vůbec neobtěžovali hodnotit teoretickou část práce. Jediný učitel, který se za tento do nebe volající poklesek omluvil, byl Jiří David, který působí mj. i jako učitel na této škole.

Na zkušenost Jana Paula musím reagovat s pousmáním. Mám totiž zážitek z jiných, podobných škol, kde teoretickou část bakalářské práce u žádných studentů nečetl z examinátorů vůbec nikdo! Netuším, jakým způsobem by bylo možno examinátory donutit, aby práce svých studentů vůbec četli a pečlivě a férově je posuzovali.

Byl jsem v minulých týdnech svědkem, kdy se na jedné škole jeden student odvolal proti nepřijetí do magisterského studia s poukazem na to, že většina jeho práce byla předložena formou počítačového portfolia, avšak examinátoři při zkoušce studentovi neumožnili, aby ho před nimi systematicky prezentoval. Verdikt zkušební komise: studentův výsledek byl těsně pod hranicí, požadovanou pro přijetí. To je také z mezinárodního hlediska nepřijatelné. Zásadní rozhodnutí o budoucnosti studenta se nedá učinit na základě těsného výsledku. Je-li pro přijetí požadavek získat řekněme padesát bodů a udělí-li komise řekněme 49 bodů a studenta na základě tohoto výsledku nepřijme, je to - řekněme otevřeně - sprosťárna.

Je totiž známo, že známky jsou přece vždycky do určité míry subjektivní - a zrovna zejména v Čechách, kdy v komisích zasedají kamarádi, anebo se konají zcela subjektivní ústní zkoušky bez jakékoliv objektivní korekce externího, nezávislého examinátora. Proto musí být rozhodnutí o nepřijetí založeno na jasném výsledku - nikoliv na zcela hraničním počtu bodů!

Na britských vysokých školách vždy při zasedáních examinátorů vážně zvažujeme osud každého studenta - ten, kdo by dosáhl numerického počtu 49 tam, kde byl požadavek dosáhnout počtu 50 bodů, bude automaticky povýšen do vyšší klasifikační kategorie. Až do takových 45 bodů se o takovém studentu v Británii v rámci examinátorských jednání vážně diskutuje a zvažují se všechna pro a proti. O těchto základních zásadách férovosti zjevně v ČR na vysokých školách skoro nikdo neslyšel... Odvolání bylo zamítnuto. Proč? "Mezi uchazeči byli lepší studenti než vy." V odvolání podrobně doloženým argumentem, že zkouška byla provedena neprofesionálně a neférově, se škola nezabývala. Proč taky, vždyť si stěžoval jenom student!

V Británii se studenti rádi soudí: všechno, co od nich chceme, musí být tedy zveřejněno na internetu. V ČR by to musel být zázrak, kdyby nějaký student pohnal svou vysokou školu za její neprofesionalitu před soud, a kdyby soud jeho stížnost podpořil. Škoda, už aby to bylo! Vedlo by to k radikálnímu zlepšení situace. Školy by si uvědomily, že nejsou nedotknutelné. Byl by konec arogance neprofesionálních profesorů.

Je neuvěřitelné, jak je tomu na některých českých vysokých školách, že by na britských univerzitách vládl až do poslední chvíle chaos ohledně toho, dokdy má student svou práci odevzdat. Že by tyto a všechny podmínky zkoušek nebyly předem zveřejněny na internetu. Pak by se přece nemohlo stát, že examinátor třeba řekne studentovi, aby svou práci přinesl nejpozději v pátek ráno, ale aby si to pak rozmyslel a v pátek ráno mu řekl (nedokazatelné), že ve skutečnosti měl materiál přinést už ve čtvrtek večer, a proto nebude připuštěn ke zkoušce.

Jak píše Štěpán Kotrba, na českých uměleckých vysokých školách dnes v podstatě vůbec neexistují objektivní principy kvality. Hodnocení studentů od examinátorů je tedy nesmírně subjektivní. Často, jak jsem zjistil, závisí na tom, jak intenzivně student leze svému učiteli kamsi. Na některých českých uměleckých školách to jde tak daleko, že nejlepšími známkami jsou odměňováni ti studenti, kteří se - i fyzickou vizáží - stylizují do podoby svého učitele.

Budeme v nadcházejícím školním roce systematicky sbírat důkazy o tomto druhu "pedagogické" práce a rádi vás, až čas uzraje, seznámíme s dokumentárními podrobnostmi. Zda to k něčemu povede, je otázka. Čeští pedagogové mají mnohdy vynikající schopnost vysvětlit, proč nic nejde a proč všechno musí zůstat takové, jaké to vždycky bylo.

Jen mi je líto studentů, mnozí z nichž jsou prokazatelně nadaní - jejich "učitelé" však pro ně nedělají nic.

                 
Obsah vydání       29. 6. 2006
29. 6. 2006 RRTV versus BBC: My se opravdu snažíme Václav  Žák
29. 6. 2006 Írán a jaderná bomba Milan  Valach
29. 6. 2006 Nikoli jen na okraj koaliční smlouvy; především však o vzdělávání Miloš  Dokulil
29. 6. 2006 Rekviem za ÖGB Richard  Seemann
29. 6. 2006 O českém vysokém školství Jan  Čulík
29. 6. 2006 Kvalita českého školství se rapidně zhoršila
29. 6. 2006 Kdo by byl "dáma"? Lenka  Vytlačilová
29. 6. 2006 Má nás, čtenáře vlastních podpisů, někdo rád? Irena  Ryšánková
29. 6. 2006 Pracovní podmínky českých žen
29. 6. 2006 WTO: Léto 2006 ve Světové obchodní organizaci Ludmila  Štěrbová
30. 6. 2006 Zpravodajství iráckého odboje za dny 1. -- 15. června 2006
28. 6. 2006 Proč jsme odvolali Borise Jirků
28. 6. 2006 Boris Jirků: Odhalil jsem nepravosti
28. 6. 2006 VŠUP - Spirála pádu Štěpán  Kotrba
28. 6. 2006 Lety CIA se v Evropě "nesmějí opakovat"
28. 6. 2006 Co když spojenec nemluví pravdu Oldřich  Průša
28. 6. 2006 Manipulativní MFDnes
28. 6. 2006 Co si myslí Michal Kocáb?
27. 6. 2006 "Test IQ" v pondělní MF Dnes
27. 6. 2006 Fénix, pták z popela povstavší Pavel  Kopecký
28. 6. 2006 Budeme se muset hodně změnit Michal Z. Čenko
28. 6. 2006 Záviš Kalandra Ondřej  Slačálek
28. 6. 2006 Záviš Kalandra ve stínu Pavel  Pečínka
28. 6. 2006 Sušáků na láhve bylo tisíce, neopakovatelný byl ale Duchampův čin Jan  Paul
28. 6. 2006 Ochrana před domácím násilím není protidemokratická Jan  Potměšil
28. 6. 2006 Sex s pětiletými dětmi je pedofilie Lenka  Vytlačilová
27. 6. 2006 Koaliční smlouva, aneb "Kdo si přeje víc?" Miloš  Dokulil
26. 6. 2006 Severní Korejci nejspíše rozhodnou, zda budou na českém území americké rakety Štěpán  Kotrba
12. 6. 2006 Hospodaření OSBL za květen 2006
22. 11. 2003 Adresy redakce

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
29. 6. 2006 O českém vysokém školství Jan  Čulík
9. 6. 2006 Kdyby... Jakub  Rolčík
9. 6. 2006 Karyatidy se hájí: My nic, to Paroubek! Jan  Čulík
9. 6. 2006 Jsme Šílení Bohumil  Kartous
9. 6. 2006 Jak voliči rozdali politické karty, a co dál? Vladimír  Vokál
4. 5. 2006 Politická příživa Štěpán  Kotrba
29. 3. 2006 Znovu o tom, co česká média pomíjejí Jan  Čulík
11. 3. 2006 Jak informovaly Britské listy o válce v Kosovu   
27. 2. 2006 Vede masturbace k terorismu?   
27. 2. 2006 Jací jsou ti "muslimové" věznění v Guantánamo?   
27. 2. 2006 Podíl emocí na chodu demokracie Zdena  Bratršovská, František Hrdlička
27. 2. 2006 Kdy už si český podnikatel, právník, soudce či jiný "mocný buran" konečně koupí obraz nebo sochu? Jan  Paul
27. 2. 2006 Nechci být rukojmím lékařů Věra  Říhová
8. 2. 2006 Výhrady politického svědomí Oskar  Krejčí

Školství RSS 2.0      Historie >
29. 6. 2006 Nikoli jen na okraj koaliční smlouvy; především však o vzdělávání Miloš  Dokulil
29. 6. 2006 O českém vysokém školství Jan  Čulík
29. 6. 2006 Kvalita českého školství se rapidně zhoršila   
27. 6. 2006 Studenti jsou proslulí flákačstvím, ať platí za školu!   
26. 6. 2006 Jak mohou fungovat přijímací zkoušky na VŠ Boris  Cvek
12. 6. 2006 O co jde ve volbách a po nich? František  Augusta
30. 5. 2006 Školné a ekonomické bariéry v přístupu ke vzdělávání Petr  Staněk
30. 5. 2006 Asociace školských odborů hodnotí 8 let vlády ČSSD Radek  Sárközi
17. 5. 2006 Vysokoškolská stávka: Je to jako sledování automobilové havárie ve zpomaleném filmu   
17. 5. 2006 Opravdu parodie   
16. 5. 2006 Maturity z logického a systémového myšlení Miroslav  Prokeš
16. 5. 2006 Domácí učitelé z třetího světa vyučují americké studenty na dálku   
15. 5. 2006 Kolektivní maturity -- danajský dar ČSSD na rozloučenou Radek  Sárközi
15. 5. 2006 Výzkumné záměry a rozvoj vědy v regionech Demeter  Krupka
14. 5. 2006 Stávka hrozí kompletním uzavřením britských univerzit