29. 6. 2006
Kvalita českého školství se rapidně zhoršilaOd roku 1992 učím na středních školách ekonomické předměty, píše Jaroslav Obermajer. Předtím jsem pracoval jako podnikový ekonom. Od roku 1992 se úroveň školství viditelně podstatně zhoršila. Není to vinou učitelů, i když někteří schopní kolegové odešli ze školství z důvodu nízkých příjmů, čímž se ještě zvýšila feminizace našeho školství, což není dobré, protože většina učitelek neučí děti myslet a navíc mají i více starostí o domácnost a tak škole věnují méně času než muži. |
Hlavním nedostatkem, který zhoršuje kvalitu výuky (i výchovy), je to, že díky populismu politiků dnes studuje střední školu prakticky každý. Letos maturovalo 82 000 studentů, přičemž ročně se rodí okolo 100 000 dětí - maturují tedy téměř všichni. Je to proti přírodě, protože prostě každý nemá ke studiu předpoklady a navíc již na základních školách chybí žákům motivace, protože dobře vědí, že na střední školu se dnes dostanou i s velmi špatným vysvědčením. Je velká škoda, že se do značné míry zlikvidovalo učňovské školství. Myslím, že dobrý řemeslník může být mnohem prospěšnější než studovaný pitomec (jednoho takového máme i na hradě). KVANTITA PROSTĚ NEZNAMENÁ VŽDY KVALITU. To co jsem před deseti lety učil týden,dnes nelze žáky naučit ani za měsíc. Ti schopní se při neustálém omílání téhož pochopitelně nudí. Druhým vážným problémem jsou přeplňované třídy (učíme i 33, navíc obtížně vzdělatelných, dětí v jedné třídě, což je opravdu mnoho). Tento problém vyplývá mimo jiné i z toho, že peníze školám jsou přidělovány takzvaně "na žáka". Čím více žáků, tím má škola více peněz. Myslím si, že by neměl být problém přidělovat peníze ne na žáka, ale na třídu (pokud by měla nějaký rozumný počet studentů, například 18 až 24). Jako důchodce učím již jen na poloviční úvazek a vidím, oč lepší je díky tomu moje pedagogická práce. Snažil jsem se učit vždy co nejlépe, protože mám tuto práci rád, ale když jsem kvůli platu jsem učil více než 30 hodin týdně, pak se úroveň mé práce chtě nechtě snižovala. Pokud by se úvazky učitelů vrátily na úroveň z roku 1992, tedy na 19 hodin týdně, jsem přesvědčen, že by to úrovní školství také významně prospělo. Zrušení matematiky jako maturitního předmětu je opět jen dílem populismu politiků (podobně jako zrušení základní vojenské služby, která by mladým chlapcům jen a jen prospěla). Státní maturity jsou potřebné zejména proto, že většina soukromých škol má neuvěřitelně nízkou úroveň. Děti zbohatlíků si zde maturitu kupují za peníze svých bohatých tatínků (na jedné z těchto škol sem si trochu přivydělával, takže vím o čem mluvím). Právě proto bude ODS - ochránkyně zbohatlíků - usilovat o další odklad státních maturit. |