16. 5. 2006
Maturity z logického a systémového myšleníPříspěvek alternativního školského šéfodboráře Radka Sárköziho Kolektivní maturity -- danajský dar ČSSD na rozloučenou je politizujícím nekorektním útokem proti maturitám. Oproti němu se domnívám, že zrušení povinných maturit stejně jako např. zrušení krajů bylo jednou z úliteb mediálně rozšířenému klišé "komunisté tady všechno zdevastovali -- musíme tedy zrušit nebo aspoň přejmenovat všechno, co tu za nich bylo". Brzy se ukázalo, že ke konkurenceschopnosti ve sjednocené Evropě patří i srovnatelnost dosaženého vzdělání, v tomto případě středoškolského. Má-li být na srovnatelné úrovni, musí se nějak celostátně, dnes už celoevropsky a zítra globálně "měřit". Volný pohyb osob po celé Evropě a tím i jejich pracovní uplatnění kdekoliv na trhu s půlmiliardou osob si žádá srovnatelnost kvality i mnžství znalostí nutných jako předpoklad zaměstnání kdekoliv. Toho se nedá dosáhnout dobrovolností, ale jen plošně, celostátními či celoevropskými standardy. Nevím, o jaké diskriminaci studentů Radek Sárközi mluví. |
Při tom, kolik české školství produkuje všeobecných humanitních odborníků, zatímco české hospodářství potřebuje ke svému rozvoji zdatné techniky a přírodovědce a zručné řemeslníky, je jasné, že neviditelná ruka trhu zaspala. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy původně považovalo za samozřejmé, že součástí maturit (stejně jako součástí všeobecného vzdělání) bude i maturita z matematiky, po soustředěnému nátlaku ustoupilo: pouze pro gymnazisty. Strhl se strašlivý řev z řad novinářů a celebrit (matematikou oboustranně téměř nepolíbených, jak vyplývá z četných interview, kde se tím většinou ještě chlubí), že maturitou z matematiky budou diskriminováni studenti gymnázií! Je to přece právě naopak, certifikátem o vykonání maturity z matematiky by byli na trhu práce jedině zvýhodněni. Odpor k matematice (a fyzice) je většinou dán špatným stylem jejich výuky už v základním školství. Kdo měl dobrého učitele(-ku), i na střední škole exceluje. Nechci popírat systémové chyby CERMAT, ale jde přece o mnohem závažnější společenský problém: půjde o profil školy a její zařazení do celostátních žebříčků podle výsledků v maturitních předmětech. Podle nich bude škola naplněna schopnějšími žáky (když ne, nedostane dost peněz a nakonec bude "optimalizována"). Proto se ředitelé budou snažit ve škole udržet co nejkvalitnější učitele právě těchto předmětů a budou jim nadlepšovat osobní ohodnocení, na ostatních už přece tak nesejde. Učitelé matematiky, informatiky, fyziky (a cizích jazyků) jsou okamžitě (mnohdy už během svého vysokoškolského studia) přepláceni komerčními firmami. Mohou tam dělat, co umějí -- učit zaměstnance firmy -- nemusejí se sami přeškolovat. Ve školství zbudou jen zoufalci, středoškoláci bez aprobace a důchodci. A protože střední školy nebudou při přijímačkách (které nakonec z finančních důvodů úplně zruší) požadovat slušné základní vzdělání z matematiky, sníží se i jeho úroveň a absolventi ZŠ budou "matiku" ještě více nenávidět. Nakonec doplatíme na tuhle politiku všichni. Povinné maturity jsou nástrojem k udržení, resp. dosažení vysoké úrovně středoškolského vzdělání a matematika je jeho nedělitelnou součástí -- ne kvůli nesmyslnému biflování vzorců, ale kvůli tomu, že žákům přejde do krve logické a systémové myšlení. Odborníci to dávno vědí. Autor je členem Zastupitelstva hl. m. Prahy a jeho výboru pro výchovu a vzdělávání. |
Školství | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
16. 5. 2006 | Maturity z logického a systémového myšlení | Miroslav Prokeš | |
16. 5. 2006 | Domácí učitelé z třetího světa vyučují americké studenty na dálku | ||
15. 5. 2006 | Kolektivní maturity -- danajský dar ČSSD na rozloučenou | Radek Sárközi | |
15. 5. 2006 | Výzkumné záměry a rozvoj vědy v regionech | Demeter Krupka | |
14. 5. 2006 | Stávka hrozí kompletním uzavřením britských univerzit | ||
13. 5. 2006 | Při stávce univerzitních učitelů začíná jít do tuhého | Jan Čulík | |
9. 5. 2006 | Otazníky kolem státních maturit a CERMATu | Radek Sárközi | |
2. 5. 2006 | Parodie na maturitu III. | ||
28. 4. 2006 | Školství, jeho reforma a volby | František Augusta | |
28. 4. 2006 | Parodie na maturitu II. | Bohumil Kartous | |
27. 4. 2006 | Parodie na maturitu | Bohumil Kartous | |
24. 4. 2006 | Jak dochází k učení | František Augusta | |
14. 4. 2006 | Mozek a učení | František Augusta | |
7. 4. 2006 | Vyučování nebo učení? | František Augusta | |
17. 3. 2006 | Jak efektivně financovat české školství | František Augusta |