16. 5. 2006
Domácí učitelé z třetího světa vyučují americké studenty na dálkuByly skoro tři hodiny ráno a Alex Del Monte se šprtal jak blázen na zkoušku ze statistiky na své škole, Washington University. Měl v tom zmatek, potřeboval požádat učitele, aby mu to vysvětlil. Nebyl to problém -- jeho učitel je ve vzdálenosti 13 600 km -- v indickém Bangalore. Tisíce amerických studentů dnes využívají zahraničních učitelů z třetího světa, kteří s nimi komunikují přes internet. Školství se tak stává nejnovějším ekonomickým odvětvím, které je exportováno do rozvojových zemí, píše deník Washington Post. |
Firmy, které tyto služby prodávají, argumentují: Když pro vás mohou špatně placení dělníci v Číně a v Indii vyrábět oděvy, zpracovávat vaše účty za zdravotní péči a odpovídat na dotazy zákazníků, proč by nemohli také vyučovat vaše děti? Patnáctiletá Amita Achutuni z Potomacu využívá internetové učitelky pravidelně. Hned jak přijde domů, nasadí si sluchátka u počítače. "Ahoj Amito," říká jí s optimismem učitelka s indickým přízvukem. "Jak se vede?" Lehka Kamalasan pomáhá Amitě s úkolem z geometrie každý týden dvě hodiny za honorář 20 dolarů na hodinu. Používá elektronickou tabuli a Amitinu učebnici. Amita je jedním ze 400 studentů, kteří si tuto službu platí u kalifornské společnosti Growing Stars, jejíž padesát univerzitně vzdělaných učitelů pracuje v kanceláři v indickém městě Cochin. Zahraniční učitelé se usilovně snaží, aby vystupovali co nejameričtěji. Kamalasan prošla čtrnáctidenním kursem, kde ji učili zamerikanizovat si do určité míry svou výslovnost a poskytli jí kulturní školení. Poprvé se dověděla o baseballu a o bruslení. A když se s Amitou loučí slovy: "Dobrou noc", je to teprve začátek její pravidelné noční směny od 1.30 v noci do 9.30 ráno. Ale Kalamasaně to nevadí, protože vydělává 300 dolarů měsíčně, což je dvojnásobek toho, kolik by vydělávala jako místní středoškolský učitel. Americká poptávka po domácích učitelích vytvořila v Asii prosperující průmyslové odvětví. Má nyní hodnotu 5 milionů dolarů a 80 procent vyučování se soustřeďuje na Spojené státy. Americké odbory proti přesunování práce do třetího světa protestují -- mimo jiné požadují, aby museli zahraniční učitelé skládat stejné zkoušky jako učitelé v USA. Některé americké firmy uvažují o tom, že přesunou do třetího světa i známkování písemných zkoušek. Jsou přesvědčeny, že dříve nebo později přesunou školy své hodiny pro styk s žáky, hodiny opakování látky a další aspekty výuky do zahraničí. "Je to demokratizace vzdělání, protože nižší ceny domácích učitelů znamenají, že k týmž službám získají přístup chudí i bohatí lidé." Podrobnosti v angličtině ZDE |
Školství | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
16. 5. 2006 | Maturity z logického a systémového myšlení | Miroslav Prokeš | |
16. 5. 2006 | Domácí učitelé z třetího světa vyučují americké studenty na dálku | ||
15. 5. 2006 | Kolektivní maturity -- danajský dar ČSSD na rozloučenou | Radek Sárközi | |
15. 5. 2006 | Výzkumné záměry a rozvoj vědy v regionech | Demeter Krupka | |
14. 5. 2006 | Stávka hrozí kompletním uzavřením britských univerzit | ||
13. 5. 2006 | Při stávce univerzitních učitelů začíná jít do tuhého | Jan Čulík | |
9. 5. 2006 | Otazníky kolem státních maturit a CERMATu | Radek Sárközi | |
2. 5. 2006 | Parodie na maturitu III. | ||
28. 4. 2006 | Školství, jeho reforma a volby | František Augusta | |
28. 4. 2006 | Parodie na maturitu II. | Bohumil Kartous | |
27. 4. 2006 | Parodie na maturitu | Bohumil Kartous | |
24. 4. 2006 | Jak dochází k učení | František Augusta | |
14. 4. 2006 | Mozek a učení | František Augusta | |
7. 4. 2006 | Vyučování nebo učení? | František Augusta | |
17. 3. 2006 | Jak efektivně financovat české školství | František Augusta |