16. 5. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
16. 5. 2006

Domácí učitelé z třetího světa vyučují americké studenty na dálku

Byly skoro tři hodiny ráno a Alex Del Monte se šprtal jak blázen na zkoušku ze statistiky na své škole, Washington University. Měl v tom zmatek, potřeboval požádat učitele, aby mu to vysvětlil. Nebyl to problém -- jeho učitel je ve vzdálenosti 13 600 km -- v indickém Bangalore.

Tisíce amerických studentů dnes využívají zahraničních učitelů z třetího světa, kteří s nimi komunikují přes internet. Školství se tak stává nejnovějším ekonomickým odvětvím, které je exportováno do rozvojových zemí, píše deník Washington Post.

Firmy, které tyto služby prodávají, argumentují: Když pro vás mohou špatně placení dělníci v Číně a v Indii vyrábět oděvy, zpracovávat vaše účty za zdravotní péči a odpovídat na dotazy zákazníků, proč by nemohli také vyučovat vaše děti?

Patnáctiletá Amita Achutuni z Potomacu využívá internetové učitelky pravidelně. Hned jak přijde domů, nasadí si sluchátka u počítače. "Ahoj Amito," říká jí s optimismem učitelka s indickým přízvukem. "Jak se vede?" Lehka Kamalasan pomáhá Amitě s úkolem z geometrie každý týden dvě hodiny za honorář 20 dolarů na hodinu. Používá elektronickou tabuli a Amitinu učebnici.

Amita je jedním ze 400 studentů, kteří si tuto službu platí u kalifornské společnosti Growing Stars, jejíž padesát univerzitně vzdělaných učitelů pracuje v kanceláři v indickém městě Cochin.

Zahraniční učitelé se usilovně snaží, aby vystupovali co nejameričtěji. Kamalasan prošla čtrnáctidenním kursem, kde ji učili zamerikanizovat si do určité míry svou výslovnost a poskytli jí kulturní školení. Poprvé se dověděla o baseballu a o bruslení. A když se s Amitou loučí slovy: "Dobrou noc", je to teprve začátek její pravidelné noční směny od 1.30 v noci do 9.30 ráno.

Ale Kalamasaně to nevadí, protože vydělává 300 dolarů měsíčně, což je dvojnásobek toho, kolik by vydělávala jako místní středoškolský učitel.

Americká poptávka po domácích učitelích vytvořila v Asii prosperující průmyslové odvětví. Má nyní hodnotu 5 milionů dolarů a 80 procent vyučování se soustřeďuje na Spojené státy.

Americké odbory proti přesunování práce do třetího světa protestují -- mimo jiné požadují, aby museli zahraniční učitelé skládat stejné zkoušky jako učitelé v USA.

Některé americké firmy uvažují o tom, že přesunou do třetího světa i známkování písemných zkoušek. Jsou přesvědčeny, že dříve nebo později přesunou školy své hodiny pro styk s žáky, hodiny opakování látky a další aspekty výuky do zahraničí. "Je to demokratizace vzdělání, protože nižší ceny domácích učitelů znamenají, že k týmž službám získají přístup chudí i bohatí lidé."

Podrobnosti v angličtině ZDE

                 
Obsah vydání       16. 5. 2006
16. 5. 2006 Pentagon donucen zveřejnit videozáznam z 11. září
16. 5. 2006 "Být šťastný" jako slogan naší doby
16. 5. 2006 Domácí učitelé z třetího světa vyučují americké studenty na dálku
16. 5. 2006 Po oktávách let Vít  Slíva
16. 5. 2006 Snižování daní nevede k zvýšení státních příjmů
16. 5. 2006 Zahraničně-politická témata v českých volbách 2006 Jiří  Pehe
16. 5. 2006 "Kolaborant Palata" - Psovi psí smrt? Jan  Čulík
16. 5. 2006 Salon kritického myšlení, Litoměřice
16. 5. 2006 Jeden z vynálezců internetu bude přednášet v Glasgow
16. 5. 2006 Racionální volič a labilní respondent Jan  Punčochář
16. 5. 2006 Komunismus a genocida Milan  Černý
16. 5. 2006 Maturity z logického a systémového myšlení Miroslav  Prokeš
16. 5. 2006 Prezident a zákony
16. 5. 2006 Cibulkův pořad Jak to vidí dával slovo hostu
16. 5. 2006 Ondřej Fér se vrátil k svému francouzskému jménu
16. 5. 2006 Považujete teroristické útoky za reálnu bezpečnostnú hrozbu pre Slovensko? Oskar  Krejčí, Mario  Nicolini
15. 5. 2006 Českému Novákovi primitivní hospodské kecy v rádiu nevadí Jan  Čulík
15. 5. 2006 "Laický názor" moderátora na obrazovce ČT 24 Štěpán  Kotrba
16. 5. 2006 Zpravodajství iráckého odboje za dny 16. -- 30. dubna 2006
15. 5. 2006 Televize bez Šterna
15. 5. 2006 Dobré zprávy převažují Jiří  Pehe
15. 5. 2006 Závažné selhání reaktoru VVER1000 v Bulharsku Jan  Beránek
14. 5. 2006 Fukuyama: Čemu dnes čelí svět
15. 5. 2006 Výzkumné záměry a rozvoj vědy v regionech Demeter  Krupka
15. 5. 2006 Volební kampaň má dva autory: politické strany a média
15. 5. 2006 Občan a otevřená společnost Egon T. Lánský
12. 5. 2006 Satira v rozhlase je přípustná, ale tenhle pořad byl nevyvážený Jan  Čulík
12. 5. 2006 Unionistický stranický sekretariát Štěpán  Kotrba
22. 11. 2003 Adresy redakce
6. 5. 2006 Hospodaření OSBL za duben 2006

Školství RSS 2.0      Historie >
16. 5. 2006 Maturity z logického a systémového myšlení Miroslav  Prokeš
16. 5. 2006 Domácí učitelé z třetího světa vyučují americké studenty na dálku   
15. 5. 2006 Kolektivní maturity -- danajský dar ČSSD na rozloučenou Radek  Sárközi
15. 5. 2006 Výzkumné záměry a rozvoj vědy v regionech Demeter  Krupka
14. 5. 2006 Stávka hrozí kompletním uzavřením britských univerzit   
13. 5. 2006 Při stávce univerzitních učitelů začíná jít do tuhého Jan  Čulík
9. 5. 2006 Otazníky kolem státních maturit a CERMATu Radek  Sárközi
2. 5. 2006 Parodie na maturitu III.   
28. 4. 2006 Školství, jeho reforma a volby František  Augusta
28. 4. 2006 Parodie na maturitu II. Bohumil  Kartous
27. 4. 2006 Parodie na maturitu Bohumil  Kartous
24. 4. 2006 Jak dochází k učení František  Augusta
14. 4. 2006 Mozek a učení František  Augusta
7. 4. 2006 Vyučování nebo učení? František  Augusta
17. 3. 2006 Jak efektivně financovat české školství František  Augusta