30. 6. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
30. 6. 2006

Další svědectví:

Šikana na vysokých školách

Četl jsem Váš sloupek a musím reagovat, určité zážitky a zkušenosti mi v tuto chvíli nedají být chladným, byť se úplně do důsledku nebudu držet vašeho tématu, píše Petr Pojar.

Když jsem v roce 1990 nastoupil na vysokou školu, také - jako vy - nebudu konkrétní, rozneslo se mezi studenty, že v prváku jsou dva mlýnské kameny, přes které musí alespoň 50% studentů vypadnout. Byla to organická chemie a botanika. Velmi hezké a velmi náročné obory. Nejprve jsem se tomu smál, než se ukázalo, že je to pravda. Profesor na organickou chemii, který měl letitou úlohu jednoho z mlýnských kamenů, však na začátku zimy zemřel (spadl někde při výletu spojeném s jakýmsi odebíráním vzorků ze skály a zabil se). Mezi studentstvem z něj šel takový strach a tolik lidí už i naprosto nesmyslně vyhodil, že se okamžitě roznesla fáma, že není možné, aby spadl náhodou, že se asi někdo zbláznil a pomohl mu. Určitě to byla jen fáma, doufám, však krátce poté jsme poznali, že vlastně máme štěstí, jelikož ten zbylý mlýnský kámen úplně stačil. Mnozí v botanice neprošli ani přes poznávačku.

Prosíme, posílejte nám, nejlépe zdokumentované, případy neprofesionálního chování a šikany od učitelů na vysokých školách. Děkujeme. Red.

Přestože byli neskutečně "nadrcení," jelikož obzvláště trávy a ušlechtilejší obilniny prostě bez jazýčků a oušek nelze poznat a materiál k poznávačce byl starý, herbáře pomalu snad úmyslně nikdo neobměňoval a poznat některé rostliny byla loterie, jako když držíte v ruce kleště a máte přestřihnout zelenej, červenej, nebo modrej drát. 2 varianty jsou smrtelné, při třetí bomba nevybuchne. Bylo to ale ještě složitější, který drát je správný, vždy nakonec rozhodl profesor. Až když jste jeden přestřihl. Podle jakých kritérií - nevím!

Když jsem takto neudělal poznávačku napotřetí, napsal jsem stížnost děkanovi a požádal o komisielní zkoušku a přeložil si ji na pololetí druhého ročníku. Ve stížnosti bylo napsáno, že "nedůvěřuji v objektivitu zkoušejícího." Kdyby to nevyšlo, ztratil bych rovnou dva roky, ale komisielní zkoušku nebylo možné udělat v řádných termínech, ani v září.

O přeložení s komisí požádala ještě jedna spolužačka. Všichni ostatní se nechali šikanovat a nechali to osudu, a buď prošli, nebo neprošli. U komise jsem dostal dvojku a poznávačka byla bez chyby. Rostliny, které nebylo možné identifikovat, vedoucí katedry na místě rovnou vyřadil. Stěžující si slečna dostala za tři, ale také prošla, na vyhazov to ani u ní prostě nebylo. Zároveň s námi si termín přeložil ještě jeden spolužák, ovšem už bez komise. Byl epileptik a měl ještě trochu jiné problémy a starosti, než my.

Čekali jsme na něj - již s úlevou - venku, on vyšel, kroutil hlavou a křičel radostí: "Nebýt vás, tak jsem to neudělal. On byl tou komisí tak rozladěnej, že když jsem mu řekl, že otázku vůbec neumím a buď mi dá šanci vybrat si jinou, nebo půjdu domů, vzal můj index, beze slova tam napsal trojku a poslal mě domů. Vůbec mě nezkoušel!"

Pana profesora na konci druhého semestru ze školy vypoklonkovali a bylo po šikaně. Víceméně se to však opakovalo znova u dalších předmětů a v dalších ročnících, byť v mnohem menším měřítku a čím jsme tam byli déle, tím víc jsme chápali, že na některé profesory je nejdůležitější určitá strategie, vyplývající z psychologie, než cokoli jiného.

Na stejné škole před týdnem složil úspěšně státnice jeden můj přítel. Ale ještě předtím, když dělal poslední zkoušky, mi řekl: "Stály mě 2.500,-Kč, na škole přišli s novinkou, že každý termín mimo zkouškové období bude zpoplatněn částkou 500,-Kč, z toho půjde část na daně a část kantorovi za jeho námahu (asi 300,-Kč) mimo období řádných zkoušek. Někteří pak udělali to, že vypsali minimum termínů a jen čekali, až budou moci studenty inkasovat." Před prázdninami a dovolenou je každá kačka dobrá a "co je doma, to se počítá."

O tom, jakým způsobem jsou studenti - doktoranti úplně běžně využíváni na soukromé akce některých profesorů, akce typu: "získal jsem grant a ty to uděláš za mne a já pak dostanu zaplaceno," nebo: "tato firma má zájem vypracovat analýzu, ... ujměte se toho, samozřejmě zadarmo," snad už ani nemá smysl hovořit, to bych měl pokažený celý zbytek dne.

Pustil jste se do velmi zapeklitého tématu, pane Čulíku, ale držím Vám palce. Fotbaloví rozhodčí a funkcionáři jsou proti tomuto tématu "partou klučíků," co si o pár "kaček" jen "kopou s mičudou."

                 
Obsah vydání       30. 6. 2006
1. 7. 2006 Korejská umanutost a mezilidské vztahy Jan  Čulík
1. 7. 2006 Ještě žiju s věšákem, plácačkou a čepicí Jan  Čulík
2. 7. 2006 Toyen a mladí kluci Jan  Čulík
1. 7. 2006 Užvaněnost a podivná čeština Jan  Čulík
30. 6. 2006 Dokážeme být svobodní? Jan  Čulík
2. 7. 2006 Žízeň po životě Zdeněk  Bárta
30. 6. 2006 Pane Topolánku, odmítat referendum je s demokracií neslučitelné Bohumil  Kartous
30. 6. 2006 Kdo a jak vyhrál volby? Miloš  Pick
30. 6. 2006 Šikana na vysokých školách
30. 6. 2006 Registrované partnerství pro gaye vstupuje v ČR v platnost Petr  Hlaďo
30. 6. 2006 ČTK: Rada žádá ředitele ČRo, aby zastavil přípravy dalších stanic
30. 6. 2006 Americké vojenské tribunály pro vězně z Guantánama jsou "protizákonné"
30. 6. 2006 Stav věcí a skutečnost je vždy složitější Milan  Dubský
30. 6. 2006 Nezodpovědnost
30. 6. 2006 Učinil ve středu Jiří Paroubek rozhodný krok? Miloš  Dokulil
2. 7. 2006 Světová obchodní organizace nepřekročila svůj stín Ludmila  Štěrbová
29. 6. 2006 RRTV versus BBC: My se opravdu snažíme Václav  Žák
30. 6. 2006 Jádrem sporu byla bagatelizace Jan  Paul
30. 6. 2006 Deportace rodin s dětmi prozatím odloženy Simone  Radačičová
30. 6. 2006 Jak jinak, než protiraketovými systémy s jadernými hlavicemi? Petr  Nachtmann
29. 6. 2006 Rekviem za ÖGB Richard  Seemann
30. 6. 2006 Filmaři skórovali v trapnostech Michal  Petřík
30. 6. 2006 Írán: Stav věcí a skutečnost je vždy složitější
30. 6. 2006 Dopr.... problém, anebo "Do pr....!"? Miloš  Dokulil
29. 6. 2006 Má nás, čtenáře vlastních podpisů, někdo rád? Irena  Ryšánková
30. 6. 2006 Zpravodajství iráckého odboje za dny 1. -- 15. června 2006
29. 6. 2006 WTO: Léto 2006 ve Světové obchodní organizaci Ludmila  Štěrbová
26. 6. 2006 Severní Korejci nejspíše rozhodnou, zda budou na českém území americké rakety Štěpán  Kotrba
29. 6. 2006 Kvalita českého školství se rapidně zhoršila
29. 6. 2006 Írán a jaderná bomba Milan  Valach
28. 6. 2006 Proč jsme odvolali Borise Jirků
28. 6. 2006 Boris Jirků: Odhalil jsem nepravosti
28. 6. 2006 VŠUP - Spirála pádu Štěpán  Kotrba
28. 6. 2006 Homosexualita "vzniká v důsledku pozice nenarozeného plodu v těle matky"
12. 6. 2006 Hospodaření OSBL za květen 2006
22. 11. 2003 Adresy redakce

Školství RSS 2.0      Historie >
30. 6. 2006 Šikana na vysokých školách   
29. 6. 2006 Nikoli jen na okraj koaliční smlouvy; především však o vzdělávání Miloš  Dokulil
29. 6. 2006 O českém vysokém školství Jan  Čulík
29. 6. 2006 Kvalita českého školství se rapidně zhoršila   
27. 6. 2006 Studenti jsou proslulí flákačstvím, ať platí za školu!   
26. 6. 2006 Jak mohou fungovat přijímací zkoušky na VŠ Boris  Cvek
12. 6. 2006 O co jde ve volbách a po nich? František  Augusta
30. 5. 2006 Školné a ekonomické bariéry v přístupu ke vzdělávání Petr  Staněk
30. 5. 2006 Asociace školských odborů hodnotí 8 let vlády ČSSD Radek  Sárközi
17. 5. 2006 Vysokoškolská stávka: Je to jako sledování automobilové havárie ve zpomaleném filmu   
17. 5. 2006 Opravdu parodie   
16. 5. 2006 Maturity z logického a systémového myšlení Miroslav  Prokeš
16. 5. 2006 Domácí učitelé z třetího světa vyučují americké studenty na dálku   
15. 5. 2006 Kolektivní maturity -- danajský dar ČSSD na rozloučenou Radek  Sárközi
15. 5. 2006 Výzkumné záměry a rozvoj vědy v regionech Demeter  Krupka