7. 7. 2006
Všechno nejlepšíVelmi dobrý je film Martina Kotíka Všechno nejlepší. Nevysvětlitelně je inzerován jako "komedie", avšak humoru je v něm spíš málo. Je to zajímavá studie o mezilidských vztazích, odehrávající se v podivně klaustrofobní situaci, v níž není jasné, co je co a kdo je kdo. Nejsem si jist, zda tvůrci filmu opravdu zamýšleli vytvořit takto kafkovské dílo a nikoliv jen nezávaznou komedii. Pokud usilovali o komedii, výsledek jí není -- je jí pozoruhodně přemýšlivý film. |
Zápletka je jednoduchá: Mladý taxíkář Jarda (Jan Dolanský) dostane po příchodu do práce v den, kdy má narozeniny, k dispozici nové západní auto, ovšem pod podmínkou, že ho nenabourá. Není příliš překvapivé, že se v nejbližší ulici střetne se zaparkovanou audinou. Svědkem toho, že cizí auto Jarda poškodil, je na chodníku -- náhodně -- stojící starší muž (Viktor Preis). Jarda ví, že by ho zaměstnavatel vyhodil na hodinu, kdyby vyšlo najevo, že okamžitě svým novým vozem poškodil cizí auto -- přesvědčí tedy staršího muže, že auto nechá během dne opravit a že mu se svým taxíkem bude celý den zadarmo k dispozici. Tím si na sebe taxíkář uplete zajímavý bič. Starší muž (jmenuje se Požár) začne taxíkáře Jardu využívat během dne k různým pochůzkám, ale hlavně se v jeho automobilu stává kritickým svědkem jeho způsobu života a různých životních eskapád. Postava staršího muže působí zajímavě -- vzhledem k tomu, že v podstatě nevíme, o koho jde, jeho intervence do Jardova života vytvářejí dojem zásahů jakéhosi téměř "řeckého chóru". Vedou k úvahám o některých spornějších aspektech Jardovy existence (zahýbá manželce) i k úvahám o životě obecně. Zdrojem napětí je skutečnost, že o "důchodci" Požárovi skoro nic nevíme -- jeho kriticky moralistní postoj je poněkud nabourán, když při jedné z "pochůzek" o něm prozradí jeho sestra, že i on vedl v mládí značně nevázaný život. Požár však reaguje moudře a během filmu se mezi ním a mladým frustrovaným taxíkářem (frustrovaným proto, že musí s důchodcem pojíždět po městě) vytvoří docela zajímavý lidský vztah, blízko přátelství. Kromě toho, že film přehrává známé problémy české současnosti ("většina lidí kolem nás jsou neskrupolózní podvodníci, jednající pouze ve prospěch vlastních sobeckých zájmů"), je zajímavým příspěvkem k sebeanalýze normálně nereflektovaných postojů. |
Český film | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
7. 7. 2006 | Všechno nejlepší | Jan Čulík | |
4. 7. 2006 | Rafťáci: Zábavný, příjemný film | Jan Čulík | |
3. 7. 2006 | Hřebejkova schematická Kráska v nesnázích | Jan Čulík | |
2. 7. 2006 | Toyen a mladí kluci | Jan Čulík | |
1. 7. 2006 | Ještě žiju s věšákem, plácačkou a čepicí | Jan Čulík | |
30. 6. 2006 | Filmaři skórovali v trapnostech | Michal Petřík | |
9. 6. 2006 | Jsme Šílení | Bohumil Kartous | |
30. 5. 2006 | Dopis televizních ředitelů Klausovi, který Martin Krafl odmítl zveřejnit | ||
30. 5. 2006 | KSČM filmaře ve Sněmovně podpořila a podpoří znovu | Ivana Levá | |
29. 5. 2006 | Filmařská sprostota a 111 hlasů dobrých | Štěpán Kotrba | |
29. 5. 2006 | Princip veřejné mediální služby a meze Janečkova intelektu | Štěpán Kotrba | |
29. 5. 2006 | Cesta do hlubin filmařovy duše | Filip Rožánek | |
26. 5. 2006 | Čeští filmaři z protestu stáhli filmy, na které dostali státní dotace | Filip Rožánek | |
15. 5. 2006 | Prezident Veto | Vít Horák | |
9. 2. 2006 | Nebýt dnešní, aneb nemá tady někdo dvojníka | Patrik Hronek |
Filmový festival Karlovy Vary 2006 | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
8. 7. 2006 | Ztratili jste pas? Policii ČR to nezajímá | Jan Čulík | |
8. 7. 2006 | Karlovy Vary: Dobré filmy i koncem týdne | Jan Čulík | |
7. 7. 2006 | Karlovy Vary 2006: Příběhy o lidské ubohosti | Jan Čulík | |
7. 7. 2006 | Všechno nejlepší | Jan Čulík | |
7. 7. 2006 | Cesta na Guantánamo | Jan Čulík | |
7. 7. 2006 | Pěregon - opravdu ruský film | Ema Čulík | |
7. 7. 2006 | Peregon - definitely a Russian film | Ema Čulík | |
7. 7. 2006 | Karlovy Vary: Ztraceno v překladu | Ema Čulík | |
7. 7. 2006 | KVIFF - Lost In Translation | Ema Čulík | |
5. 7. 2006 | Hrubeš a Mareš a Tideland mají hodně společného | Jan Čulík | |
5. 7. 2006 | Trierova Repríza: Pozoruhodně citlivý a zajímavý film | Ema Čulík | |
5. 7. 2006 | Trier's Reprise: A Remarkably Sensitive Film | Ema Čulík | |
4. 7. 2006 | Rafťáci: Zábavný, příjemný film | Jan Čulík | |
3. 7. 2006 | Andy Garcia's The Lost City: Too much glitz | Ema Čulík | |
3. 7. 2006 | Hřebejkova schematická Kráska v nesnázích | Jan Čulík |