7. 7. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
Terry Gilliam
7. 7. 2006

Karlovy Vary 2006: Příběhy o lidské ubohosti

◄ Terry Gilliam, foto M.A. Chazo

Německý režisér Hans Steinbichler řekl ve středu na filmovém festivalu v Karlových Varech při uvádění svého působivého filmu Zimní cesta jednu docela zvláštní věc: "Je dobře, že tento můj film nemá premiéru ani v Cannes, ani v Benátkách, ale zde ve Varech, protože se odehrává na Východě." Steinbichlerův výrok je zřejmě symptomatický ohledně toho, co si západoevropští filmoví tvůrci myslí o Karlových Varech: Cannes ani Benátky to nejsou, je to vedlejší festival v okrajové "východní Evropě". Česko není středobodem světa a není jeho vinou, že tvůrci ze Západu nebudou nikdy Karlovy Vary považovat za Cannes. Proto je karlovarské úsilí o "hollywoodskou" pompéznost poněkud komické.

Vyšlo v deníku Metro v pátek 7. 7. 2006 ZDE

Síla a význam karlovarského filmového festivalu spočívají někde úplně jinde. Festival má výraznou, zkušenou a profesionální dramaturgii, a tak předvádí české veřejnosti množství zajímavých filmových děl, která se jinak do úzké komerční nabídky českých kin nedostanou. Diváci tuto profesionalitu po zásluze odměňují -- i letos festival obléhají davy. Pro řadového občana to má své nevýhody: obyčejní diváci svědčí, že pokud se prý nepostavíte před pokladnu tak v půl sedmé ráno (otvírá v osm), vstupenky na film, který jste si vybrali, asi nedostanete. Velmi se mi ale líbí demokratický princip, že je platnost vstupenek zrušena pět minut před začátkem každého promítání, kdy se zbylá místa v sále zpřístupní čekajícím návštěvníkům bez lístků. Tento princip je zdravým protipólem mediální posedlosti celebritami.

Navzdory povrchnímu komerčnímu nátěru je dramaturgie letošního festivalu v Karlových Varech výrazně necelebritní. Tématem většiny filmů, které jsem zde zhlédl, je téma lidské ubohosti a nedostatečnosti tváří v tvář šílenému světu. Jakoby existenciální význam tohoto tématu - že je svět nedokonalé a neuspokojivé místo a že "poškození", limitovaní vlastní nedostatečností či nedostatečností poměrů jsou i jeho obyvatelé, pociťovalo stále víc filmových tvůrců. Bylo to téma například bulharského soutěžního snímku Vánoční stromek vzhůru nohama, či íránského filmu o válečném utrpení Sbohem, živote, Bubliny amerického režiséra Stephena Soderbergha, a konec konců i poněkud schematické Hřebejkovy Krásky v nesnázích -- Hřebejkovi "omezení Češi" reagují na realitu kolem sebe, kterou nedokážou zvládnout, podváděním a agresivitou.

Pozoruhodnou metaforickou zkratkou shrnul pocit odcizení v dnešním světě nový film někdejšího Monty Pythona Terryho Gilliama Krajina přílivů. Je to snad dosud nejkompaktnější a nejpřesvědčivější vyjádření jeho vnímání světa. Krajina přílivů je příběh devítileté holčíčky, pocházející z děsivých poměrů (oba rodiče jsou narkomani a velmi brzo zemřou). Holčička dokáže přežít v groteskním světě jen díky své imaginaci -- vytváří si nádherný svět vlastní představivosti. Působivě vizuálně zpracovaným filmem se nám snaží Terry Gilliam sdělit, že jediným způsobem, jak nad šílenou realitou nedokonalého světa můžeme zvítězit, je uchýlit se do světa vlastní imaginace.

Svět jako celek je nedokonalý -- jedinou výjimkou z tohoto pravidla je svět naší vlastní představivosti. Žijme v něm a buďme dětsky nevinní -- je to naše jediné východisko, míní autor.

                 
Obsah vydání       7. 7. 2006
7. 7. 2006 Karlovy Vary 2006: Příběhy o lidské ubohosti Jan  Čulík
7. 7. 2006 Karlovy Vary: Ztraceno v překladu Ema  Čulík
7. 7. 2006 KVIFF - Lost In Translation Ema  Čulík
8. 7. 2006 Karlovy Vary: Dobré filmy i koncem týdne Jan  Čulík
8. 7. 2006 Ztratili jste pas? Policii ČR to nezajímá Jan  Čulík
7. 7. 2006 Kasal v prvním kole nezvolen, Topolánkova "koalice" má opět méně hlasů, než čekala Štěpán  Kotrba
7. 7. 2006 Neviditelný člen opozice v koalici - že by Patera? Štěpán  Kotrba
8. 7. 2006 "Commuters defy Bombers -- Special Report" Thomas  Franke
8. 7. 2006 Nenávidí muslimové Západ?
7. 7. 2006 Hyenismus novinářů a presumpce viny Zdeněk  Jemelík
7. 7. 2006 "Ti praví" policajti si dali navzájem zelenou Štěpán  Kotrba
7. 7. 2006 Cesta na Guantánamo Jan  Čulík
7. 7. 2006 Republikán Peter King: Obviňte New York Times ze zrady ! Štěpán  Kotrba
7. 7. 2006 Pěregon - opravdu ruský film Ema  Čulík
7. 7. 2006 Peregon - definitely a Russian film Ema  Čulík
7. 7. 2006 Zrušte zákon - bude se porušovat Věra  Říhová
7. 7. 2006 Michael  Marčák
7. 7. 2006 Proč importujeme exoty Wenzel  Lischka
7. 7. 2006 ■ ■ ■ Michal  Čapek
7. 7. 2006 Noční můry horkého června Pavel  Pečínka
7. 7. 2006 Nová vláda: Ficova lekcia z pragmatizmu Jakub  Topol
7. 7. 2006 Od historického víťazstva k historickej hanbe Eduard  Chmelár
7. 7. 2006 Topolánkova rodina se propůjčila k reklamnímu článku Štěpán  Kotrba
7. 7. 2006 Dorothee Sölle - Gott denken Stanislav  Heczko
7. 7. 2006 Rozdel' a panuj Karim  Chaibi
7. 7. 2006 Energetický dialóg EÚ-Rusko je možný ... (za niekoľkých podmienok...) Richard  Menczer
7. 7. 2006 Telefon mezi fotoaparátem, kamerou, rádiem i televizí Štěpán  Kotrba
7. 7. 2006 Google nevinen
7. 7. 2006 Berlusconiho monopol se hroutí
7. 7. 2006 Reklama jako článek
7. 7. 2006 Rothschild vyměnil šéfredaktora
7. 7. 2006 Proč ne vládu odborníků? Jiří  Kalous
7. 7. 2006 Nález z neúspěšné účasti na mistrovství světa v kopané Bohumír  Tichánek
7. 7. 2006 S Kotrbom na večné časy a nikdy inak! Gustáv  Murín
7. 7. 2006 Britské listy nejsou diskusní fórum, ale deník Štěpán  Kotrba
7. 7. 2006 Vzhůru na Hrad! A zas zpátky! Thomas  Franke
5. 7. 2006 Ochránci přírody si budou stěžovat v Bruselu na CzechTek Štěpán  Kotrba
7. 7. 2006 Všechno nejlepší Jan  Čulík
5. 7. 2006 Bublina a Zimní cesta - dva další vynikající filmy Jan  Čulík
5. 7. 2006 Hrubeš a Mareš a Tideland mají hodně společného Jan  Čulík
5. 7. 2006 Trierova Repríza: Pozoruhodně citlivý a zajímavý film Ema  Čulík
5. 7. 2006 Trier's Reprise: A Remarkably Sensitive Film Ema  Čulík
3. 7. 2006 Ztracené město: příliš mnoho Hollywoodu Ema  Čulík
3. 7. 2006 Andy Garcia's The Lost City: Too much glitz Ema  Čulík
3. 7. 2006 Hřebejkova schematická Kráska v nesnázích Jan  Čulík
1. 7. 2006 Užvaněnost a podivná čeština Jan  Čulík
4. 7. 2006 Rafťáci: Zábavný, příjemný film Jan  Čulík
1. 7. 2006 Ještě žiju s věšákem, plácačkou a čepicí Jan  Čulík
3. 7. 2006 Amputace zdravé končetiny Bohumil  Kartous
4. 7. 2006 Dopravní značky na ulicích pověšené... Jakub  Tayari
3. 7. 2006 Odpovědnost člena Rady a odpovědnost partajního sekretariátu Štěpán  Kotrba
4. 7. 2006 Mohlo to být horší Egon T. Lánský
4. 7. 2006 Používání ekologických svítidel by zabránilo globálnímu oteplování
22. 11. 2003 Adresy redakce
12. 6. 2006 Hospodaření OSBL za květen 2006

Filmový festival Karlovy Vary 2006 RSS 2.0      Historie >
8. 7. 2006 Ztratili jste pas? Policii ČR to nezajímá Jan  Čulík
8. 7. 2006 Karlovy Vary: Dobré filmy i koncem týdne Jan  Čulík
7. 7. 2006 Karlovy Vary 2006: Příběhy o lidské ubohosti Jan  Čulík
7. 7. 2006 Všechno nejlepší Jan  Čulík
7. 7. 2006 Cesta na Guantánamo Jan  Čulík
7. 7. 2006 Pěregon - opravdu ruský film Ema  Čulík
7. 7. 2006 Peregon - definitely a Russian film Ema  Čulík
7. 7. 2006 Karlovy Vary: Ztraceno v překladu Ema  Čulík
7. 7. 2006 KVIFF - Lost In Translation Ema  Čulík
5. 7. 2006 Hrubeš a Mareš a Tideland mají hodně společného Jan  Čulík
5. 7. 2006 Trierova Repríza: Pozoruhodně citlivý a zajímavý film Ema  Čulík
5. 7. 2006 Trier's Reprise: A Remarkably Sensitive Film Ema  Čulík
4. 7. 2006 Rafťáci: Zábavný, příjemný film Jan  Čulík
3. 7. 2006 Andy Garcia's The Lost City: Too much glitz Ema  Čulík
3. 7. 2006 Hřebejkova schematická Kráska v nesnázích Jan  Čulík