9. 2. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
9. 2. 2006

Nebýt dnešní, aneb nemá tady někdo dvojníka

Nový film mladého, v experimentálním filmu však již zavedeného tvůrce Petra Marka Nebýt dnešní je, v dobrém slova smyslu, podivným zjevením na české scéně. Vzhledem k tomu, co si v ČR najde cestu do distribuce, je překvapivé, že se nenajde prostor pro odvážná díla mladých tvůrců. I přesto, že se žehrá na nedostatek financí, se za rok natočí spousta (někdy zbytečných) filmů. A mohlo by jich být ještě více, přičemž film Nebýt dnešní by mohl fungovat jako inspirační zdroj. Byl natočen s minimálním rozpočtem (cca 3000 Kč), ale svou kvalitou dokáže konkurovat i mnohem dražším počinům.

Děj by se dal charakterizovat jako příběh trojice kamarádů na odvykací kúře. Ti se vypraví na zapůjčenou chatu, kde je již od počátku provází nedefinované tajemství. Tajemství místa, tajemství kamaráda, který jim tam přichystal 3 dávky, tajemství jich samotných. Tyto dávky objeví Gerard, který si chce v nestřežené chvíli "šlehnout". Je však přistižen svou přítelkyní, což vede k rozhodnutí vrátit se domů. Ten večer se jim nepodaří odjet, vrací se na chatu, kde se ale ve stejnou dobu objevuje totožná trojice se stejným záměrem (odvykací kúra).

Dochází k různým komickým situacím, které vznikají při potkávání jedinců z rozdílných trojic. Nejvíce je z toho zmatený Gerard, který v jedné trojici figuruje jako černá ovce a v druhé jako střed pozornosti a král večírku. Ráno však dochází k nevyhnutelnému setkání, čímž se vyjasňují některé motivy, které byly rozvíjené v průběhu děje (Gerardovo zahlédnutí jiných osob, apod.). Tímto je také vysvětlena časová smyčka Gerarda spílajícího sobě samému (podobná té z filmu Lost Highway Davida Lynche). Celé to končí scénou, kdy obě trojice po diskusi docházejí k závěru, že se nejspíše ve stejnou dobu jako v předchozích dnech objeví další trojice.

Film je natočen jako psychologické drama ve stylu Dogma 95 (první část) přecházející ve dvojnickou komedii à la Což takhle dát si špenát (druhá část). Tento žánrový skok není až tak znatelný, pokud se již od počátku přistoupí na poetiku ostravského amatérského divadla XXXH'X XOˇXXOXX (Marta Pilařová, Zdeněk Hudeček, Jiří Najvert). Jedná se totiž o velmi povedené zachycení charakterů, které vytvářejí ve svých divadelních představeních založených na improvizaci. (Tato vystoupení byla jedním z impulsů pro společnou filmovou spolupráci Petra Marka s divadlem.)

Jsou však i velmi blízké jejich reálným charakterům pouze s výjimkou Marty, která v realitě dozajista není takovou naivkou, do níž se někdy lehce stylizuje. Improvizační zkušenost umožnila natáčení velmi dlouhých scén, které i po mnoha minutách dokážou překvapit svým nenadálým zvratem či vyústěním (např. hádkou). Je mi jasné, že někomu se tyto postavy mohou jevit jako nereálné. Opak je však pravdou. Je zde zachycená zemitá poetika divadel ostravské pánve vyznačující se jistou drsností, neotesaností a zvláštní ironií. (V tomto obzvlášť vyniká Zdeněk alias Gerard, který je neodolatelným mimickým hercem i přes jeho mohutnou postavu.) Umně je zde pracováno s trapností situace -- výrazovým prostředkem nejen "X-áčů", ale také předešlé filmové a divadelní (DD Beruška) tvorby Petra Marka. Z každé takové situace se nakonec vyloupne vtipné vyústění s očistným momentem. Je-li k filmu přistupováno s tímto vědomím, nemůže dojít k rozčarování ze dvou odlišných (?) částí.

Inspirace dokumentem Dogma 95 se projevila také v práci s kamerou. Film je snímán z ruky s rychlými přesuny z místa na místo. Mnohokrát to vypadá, jako by kamera teprve hledala svůj objekt. Na konci je tento způsob ospravedlněn při společné debatě trojic. Využívá se zde rychlých přejezdů z jednotlivých osob na jejich dvojníky, kdy je v nich skryt střih.

Kdo zná některé z předchozích děl Petra Marka (např. Film Petra, Všechno na Mars!), může být překvapen. Je mu zde totiž předkládán film s přehledným dějem, což u tohoto tvůrce nebývalo zvykem. V mnohém to má divák tedy ulehčeno. Oproti předposlednímu filmu Láska shora jsme navíc uchráněni od dvacetiminutové masáže nudou (která je vysvětlována záměrem autora o sžití se s postavami, a tedy i s jejich nudou).

Ve svém závěru se tvůrci přiklonili k hledání odpovědi na otázku, zdali jsme na světě sami nebo ne, čímž odkazují na Kieślowského film Dvojí život Veroniky, který je v současné době možné shlédnout v rámci Projektu 100. Nabízejí se však i jiná vysvětlení, např. kolektivní stihomam způsobený abstinenčními příznaky. To už by však zavánělo moralitou, o kterou v tomto případě nešlo.

Pokud se tedy Nebýt dnešní stane inspiračním zdrojem pro další tvůrce, mohli bychom se dočkat kýženého oživení české filmové scény. To však vyžaduje odvahu zařazovat filmy podobného ražení do distribuce. Artová kina by se takovým programem mohla odlišit od konkurence.

                 
Obsah vydání       9. 2. 2006
9. 2. 2006 Čest práci !
Semelová chce nechat potrestat senátora Balína
Štěpán  Kotrba
9. 2. 2006 Švédsko plánuje stát se první ekonomikou bez závislosti na ropě
9. 2. 2006 Izrael možná bude litovat svržení Saddáma Husajna Karel  Dolejší
9. 2. 2006 Literatura v ohrožení
9. 2. 2006 Česká kotlina bez Čechů Václav  Dušek
9. 2. 2006 1,2 milionů lidí dosáhne do roku 2074 věku 100 let, konstatuje studie
9. 2. 2006 Co máme od jiných národů odlišného Josef Svatopluk Machar
9. 2. 2006 Absolventi britských univerzit jsou k ničemu, varují čelné firmy
9. 2. 2006 Jsou zde univerzity pro studenty anebo studenti pro univerzity? Aleš  Uhlíř
9. 2. 2006 Nebýt dnešní, aneb nemá tady někdo dvojníka Patrik  Hronek
9. 2. 2006 Dánský list chce publikovat karikatury holocaustu
9. 2. 2006 Francie: karikatury zveřejněny znovu Simone  Radačičová
9. 2. 2006 Debilové? Petr  Wagner
9. 2. 2006 Ke kopání jámy poněkud konkrétněji František  Schilla
8. 2. 2006 Kapitalismus a vlastnictví Milan  Valach
8. 2. 2006 Najdou absolventi Západočeské univerzity zaměstnání? Marek  Velebný
8. 2. 2006 Michael  Marčák
8. 2. 2006 Výhrady politického svědomí Oskar  Krejčí
7. 2. 2006 Kde skončily peníze pro odškodnění romských obětí?
7. 2. 2006 Konflikty karikatur
2. 1. 2006 Hospodaření OSBL za prosinec 2005
22. 11. 2003 Adresy redakce

Český film RSS 2.0      Historie >
9. 2. 2006 Nebýt dnešní, aneb nemá tady někdo dvojníka Patrik  Hronek
13. 1. 2006 Ještě žiju s věšákem, plácačkou a čepicí -- úvaha nad banalitou jednoho filmu Bohuslav  Binka
13. 12. 2005 Maria Procházková, Oldřich Kaiser a Žralok v hlavě Jan  Čulík
21. 11. 2005 Filosofický horor o kultuře Martin  Ondreját
7. 11. 2005 Sú Hrubeš a Mareš filmom do dažďa? Juraj  Korpa
27. 10. 2005 Hrubeš a Mareš jsou naši souputníci Tomáš  Koloc
10. 10. 2005 Štěstí: Ta schematičnost opravdu skřípe Tomáš  Koloc
29. 9. 2005 Jak kritici ublížují filmu Štěstí Ján  Simkanič
26. 9. 2005 Štěstí Bohdana Slámy dostalo cenu v San Sebastian   
15. 9. 2005 Štěstí Bohdana Slámy   
9. 8. 2005 Co se právě hraje v Athénách pod Akropolí? Jan  Čulík
1. 8. 2005 S Břetislavem Rychlíkem o jeho tvorbě a o České televizi Jan  Čulík
1. 8. 2005 Skončila letošní Letní filmová škola - většina nových českých filmů byla nevýrazná Jan  Čulík
29. 7. 2005 Štěstí Bohdana Slámy - nejlepší český film letošní sezóny? Jan  Čulík
28. 7. 2005 A. J. Liehm: Každá dobrá kultura je kritika proti Jan  Čulík