4. 7. 2006
Rafťáci: Zábavný, příjemný filmPoužitá klišé nevadíRafťáci jsou další zábavnou, profesionálně vyrobenou, nezávaznou filmovou komedií, která znovu využívá známých a oblíbených českých témat: prázdniny v horké letní krajině, tentokrát při sjíždění řeky, a dva šestnáctiletí mladíci, usilující o ztrátu panictví. (Stálo by za psychoanalýzu, proč tato dvě témata pořád Čechy tak přitahují). Film je vystaven na sérii předem vypočítaných gagů: oba mladí hrdinové usilují dostat (nějakou) dívku do postele, neustále se však při tom setkávají s různými protivenstvími. Skoro každý pokus o sexuální styk v tomto filmu končí tím, že k ničemu nedojde, protože dojde ke komické situaci. Situační komika je prokládána svižným dramatickým dějem. . Zajímavé je, že když konečně k něčemu mezi chlapcem a dívkou má ve filmu dojít, navzdory komerčnosti je to lyrická, jemná scéna. Srovnejte se zábavnými anglickými komediemi se sexuálním podtextem Carry On, které se vyráběly od padesátých let. Rafťáci jsou na daleko vyšší úrovni -- pozoruhodný je ten lyrismus, který se nakonec ve filmu objeví. |
Jako v každém zábavném filmu se i v Rafťácích musí pořád něco dít -- tak například často vznikají neočekávané požáry, které je pořád nutno hasit, sjíždějí se v dramatických scénách řeky. Stejně jako ve filmu Panic je nanic se i v tomto filmu objevují znovu tytéž motivy -- chlapci, toužící po mladých dívkách, jsou vystaveni pohledu na svraštělé nahé tělo stařeny; i zde se tvůrci zbavují svého traumatu z nesmyslně, brutálně autoritativních "rodičů" či vychovatelů, jejichž brutalita je opakovaně karikována. Mužský šovinismus české společnosti se projevuje tím, že zatímco mladí mužští hrdinové jsou jen dva, (což dává vyniknout jejich individualitě), (krásných) dívek je ve filmu jako stafáž více než deset, takže kromě hezkých těl se o jejich osobnostech nedovíme nic. Jak se režisérovi podařilo dostat do filmu tolik mladých dívek? Tak trochu nepřesvědčivě se oba mladí chlapci se shodou okolností ocitnou na místě, kde se koná vodácký kurs sportovního týmu, jehož členkami jsou výlučně dívky, pod velením pološíleného vodáka-zálesáka střední generace. Film míchá všechno se vším, na placu se vyskytují požárníci, vilný autobusák, podnikatel s manželkou, jimž to v manželství už neklape a snaží se na radu psychologa oživit svůj vztah návratem do míst "v přírodě", kde jejich vztah před lety vznikal. Náhle se ve filmu odehrává i požárnický bál -- a, ano, Raftáci jsou -- jako tolik nedávných českých filmů - poučeni z klasické filmové historie -- obsahují několik odkazů na Formanovův film Hoří má panenko, - ať je to požárník, který odhání veřejnost od stolu s tombolou, anebo výskyt dvou mladých milenců pod stolem. Zatímco v Hoří má panenko byly dívky nevzhledné, Rafťáci slouží ideálu a veškeré dívky, ve filmu vystupují, jsou "ideály krásy". (Úlitba konzumní společnosti, jakou by Forman nikdy neudělal.) Na rozdíl od Formanova klasického díla jsou Rafťáci brutálnější, ale zároveň volnější a nezávaznější -- pořád v nich hoří, na hasičské bálu dojde k pračce. Silně je -- i v této komedii -- tematizováno trauma agresivity a brutality starší generace -- jejímuž nesmyslnému komandování musejí mladí v touze po normální lidské svobodě unikat. Zábavný, příjemný film. Použitá klišé nevadí. |
Filmový festival Karlovy Vary 2006 | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
4. 7. 2006 | Rafťáci: Zábavný, příjemný film | Jan Čulík | |
3. 7. 2006 | Andy Garcia's The Lost City: Too much glitz | Ema Čulík | |
3. 7. 2006 | Hřebejkova schematická Kráska v nesnázích | Jan Čulík | |
3. 7. 2006 | Ztracené město: příliš mnoho Hollywoodu | Ema Čulík | |
2. 7. 2006 | Toyen a mladí kluci | Jan Čulík | |
1. 7. 2006 | Korejská umanutost a mezilidské vztahy | Jan Čulík | |
1. 7. 2006 | Ještě žiju s věšákem, plácačkou a čepicí | Jan Čulík | |
1. 7. 2006 | Užvaněnost a podivná čeština | Jan Čulík |