3. 7. 2006
Amputace zdravé končetinyProč ČT ruší dobré pořady?Je mi skoro 30 let, věk tak zrovna na to, abych si ze svých potlačovaných přání vysnil nějakou krizi středního věku. Prozatím mi to ale nejde, protože převládají některé "adolescentní" sklony, skrze které se vždy ještě dostatek přání ventiluje. To má za následek, že mě oproti většině mých vrstevníků zajímá, jestli existuje nějaká vyšší úroveň popkultury, kterou jsme absolutně obklopeni a která má nevídanou schopnost produkovat sebe sama jako perpetum mobile za stále většího obratu. Přes úvahy o své vyprázdněnosti na jedné straně přitahuje čím dál větší masy teenagerů a na straně druhé stále nepřestala, mimo svůj hlavní proud, vytvářet skutečně zajímavé jevy, které spadají do oblasti k zábavnímu průmyslu tak blízké a tak vzdálené zároveň -- do umění. |
Popkultura je jako obří velkoměsto a není možné se v něm sebejistě pohybovat bez nějaké mapy a informací. Pokud ale máte dobrého průvodce, pak se můžete vyhnout mnoha nepříjemnostem a velkoměsto se vám ukáže hned napoprvé z té lepší stránky. Teď z opačné strany. ČT častokrát nestojí za nic, velká spousta pořadů, které vyrábí, jsou jen televizní konzervy pro psy. Najdou se ale také velmi zajímavé pořady, na kterých se ČT nějak podílí, alespoň jen tím, že jim poskytne prostor. Mezi takové pořady patřil i Paskvil, čímž jsme se dostali k odhalení identity průvodce. Paskvil byl pořad, který mapoval zajímavé jevy popkultury, samozřejmě zejména hudbu, která je stěžejním popkulturním médiem. Kromě toho ale dokázal upozornit třeba na internetové stránky se zvláštním designem nebo na jiné výtvarné události. Zdá se vám to triviální? Možná na první pohled ano, ale pokud připustíte, že většina rádií, televizních stanic, internetových serverů a tiskovin udržuje nad vnímáním tvůrce i oběti popkultury, tedy běžného člověka, totalitní vládu jednoduše tím, že jej neustále dokola ohlupuje zvuky a obrazy, které nejsou ničím jiným než dobře marketingově ustrojeným produktem, pak je potřeba přiznat takovému pořadu nezadatelné místo ve vysílacím čase televize veřejné služby. Mám za to, že Paskvil svou funkci plnil velmi dobře. Ačkoli nejsem teenager, když jsem měl čas a narazil jsem na tento pořad, rád jsem ho sledoval. Běžnému divákovi nabízel důkaz, že v rámci popkultury nejsou některé jevy doslova produkovány, ale že v sobě nesou umělecký náboj, který je jejich prvotním zdrojem. Divákovi, který jeví podstatnější a hlubší zájem o vedlejší toky popkultury, nabízel pořad seznámení s tím, co je jinak v běžném mediálním šumu naprosto zahlušeno dobře se prodávajícím odpadem. Tvůrci Paskvilu prokázali také velmi dobrý cit a dokázali eliminovat sice prvoplánově spontánní projekty, které ale nenesly nic podstatného. Díky němu jsem (jen namátkou) přišel na skvělou hudbu překonávající hranice klasiky v podání The Cinematic Orchestra (vřele doporučuju), na nádhernou zpověď starého country zpěváka Johny Cashe těsně před smrtí (nikdy jsem country neposlouchal a neposlouchám) a naposledy na silně působící interpretaci skladeb Depeche Mode, kterou má na svědomí Sylvain Chauveau (rozhodně stojí za to dát si tu práci a sehnat nahrávku). Žel, to bylo asi to úplně poslední, co mohl Paskvil vytáhnout z tupého nevědomí maistreamu a poukázat na to jako na zajímavou věc. Skutečnost je totiž jednoduše a stručně řečeno taková, že ČT Paskvil už vysílat nebude. Není to poprvé, co Paskvil z obrazovek zmizel. Problémy se vyskytly už v minulosti, přesto se pořad na obrazovku ČT 2 vrátil a velkou měrou se na tom pravděpodobně podílely sympatie, které si u diváků získal (i přes to, že byl vysílán v poměrně pozdních časech, vesměs po 23:00). Máme tedy jasné odůvodnění pro existenci takového pořadu a máme také velkou cílovou skupinu, pro kterou byl pořad určen a na kterou jinak ČT zvysoka kašle. Pořad je navíc svými tvůrci pojat velmi svěže a vyhýbá se trapnostem, o nichž je asi většina televizních dramaturgů přesvědčena, že v pořadech pro mladší diváky být musí. Konstelace vhodná k tomu prohlásit, že zrušení takového pořadu by se rovnalo dobrovolné amputaci zdravé končetiny. Tady je ale vidět, že jakkoliv absolutní předpoklad ani jejich souhrn nemusí vytvářet skutečnost. Realita je taková, že ČT tento pořad ruší. Podle vyjádření tvůrců pořadu je důvodem k ukončení pořadu (ze strany ČT) to, že už "neoslovuje diváky". Nemohu pochopitelně mluvit za všechny, ale za sebe mohu velmi zodpovědně prohlásit, že jestli mě něco neoslovuje, tak je to pokrytectví a nesmyslnost v chování České televize. Nechce se mi spekulovat o tom, zda je skutečným důvodem zrušení pořadu tato nebo jiná pitomá pohnutka. Přesto věřím, že se objeví víc takto veřejně projevených a nesouhlasných názorů na těžko pochopitelný postup televize, která má poskytovat službu veřejnosti a místo toho zruší jeden z mála televizních pořadů, který měl všechno, co pořad televize veřejné služby mít má. Přitom stejná televize vyrábí něco tak zbytečného, snobského a zjevně podlézavého, jako je Golfžurnál. Jen tak dál -- ještě pár takových tahů a důvodů pro zrušení televize veřejné služby a zavrhnutí užitečné myšlenky bude dost. |