7. 7. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
8. 7. 2006

Karlovy Vary: Dobré filmy i koncem týdne

Jedním z nejzajímavějších dní na karlovarském filmovém festivalu byl -- možná v důsledku toho, jaké filmy jsem si náhodou vybral -- pátek 7.7. Začal už v devět hodin ráno promítáním "italsko-britsko-českého" filmu Umění milovat podle klasického románu německého spisovatele Franka Wedekinda. Tento film je "podprahově" český -- na jeho výrobě se podílelo mnoho lidí z České republiky, ať už šlo výrobní štáb nebo množství (českých) chovanek internátní školy, kde se film odehrává, či o Marka Vašuta jako jednoho z vlivných členů správní rady internátu. (Zřejmě byl dabován, protože dívky hovoří normální angličtinou.) Na mentalitu i filozofii filmu má však určující vliv zřejmě jeho režisér a autor scénáře. Režisérem byl John Irvin a výsledkem je to, že navzdory početné české účasti, tato adaptace románu z období před první světovou válkou je absolutně nečeská.

Umění milovat je jedním z četných filmů z poslední doby (mnohé z nichž se hrály i v Karlových Varech) které se stavějí na obranu žen. Přísný, zcela uzavřený, dívčí internát z období kolem roku 1910 vychovává dívky v baletky -- teprve později se dovídáme, že je většinou krade jako nemluvňata a dělá z nich ve stagnantní společnosti z období před druhou světovou válkou otroky. Film sleduje osud několika schopných a inteligentních dívek, které se násilnickému režimu v internátu vzepřou -- důsledkem je to, že prostě postupně přijdou o život. Vnější svět neprojevuje zájem. Policista, který chce vraždy v internátě vyšetřovat, je zkorumpován povýšením do vlivného místa v zahraničí. Nejschopnější a nejkrásnější dívka, která se stane v připravovaném divadelním představení sólistkou, je brutálně znásilněna knížetem, vládnoucím v regionu, kde leží zmíněná "škola". Pro dívky není pomoci ani odvolání -- svět před sto deseti lety v nich neviděl nic než kusy masa, argumentuje napínavý a otřesný film.

Událostí byla i v pátek večer česká premiéra filmu španělského režiséra Pedra Almodovara Volver (Návrat, 206). I tento film ze současnosti, z Almodovarova kraje La Mancha, je, jak se vyjádřila jedna herečka z něho v úvodu před promítáním, jakousi "písní opěvající osud a schopnosti žen". Hlavní postavy v tomto filmu jsou také výlučně ženské a film svědčí o tom, jak se právě jen ženy, o samotě, musejí potýkat s protivenstvími osudu -- muži pro ně nejsou oporou -- jde jim pouze o sex. Odrazovým můstkem k ději v tomto filmu je jeden dokonaný incest a jeden pokus o něco jako incest. Důsledkem obou sexuálních útoků je násilné úmrtí a velmi obtížná situace, s níž se ženy, které film opěvuje, vyrovnávají s největší inteligencí a energií.

Úspěšným pokusem zfilmovat "nezfilmovatelný" román Laurence Sterna Tristram Shandy , první postmoderní román, založený na neustálých odbočkách, který vznikl v 18. století, byl film britského režiséra Michaela Winterbottoma Cock and Bull Story (Ptákovina a bejkovina, 2005), z produkce televize BBC, který, stejně jako Sternův román, s dějem během svých devadesáti dvou minut nikam nedojde a hrdina se vlastně ani nenarodí. Literární odbočky v předloze proměnil režisér v odbočky o tom, jak se tento film vlastně natáčí. Za pomoci známého britského televizního komika Steva Coogana je tato inteligentní komedie mimo jiné i zábavnou satirou na ješitnost celebrit a herců.

Fimfárum 2 druhý díl celovečerního animovaného, loutkového filmu, natočeného ke zvukové nahrávce pohádek Jana Wericha, které autor sám čte (film obsahuje čtyři Werichovy pohádky) je slušným profesionálním výkonem, jaký se z České republiky, v minulosti proslulé animací, dá očekávat. Nejlepší (totiž nejzábavnější) je poslední a zejména první pohádka. Řekl bych, že film je možná lepší než Fimfárum 1, které poněkud poškodil mj. značně nevěrohodný záběr na tlustého člověka, který pohádky v prvním dílu uvádí -- imituje Werichův hlas, ale protože Jan Werich dávno umřel, kamera ho zabírá bez hlavy. Tato hloupost se ve Fimfáru 2 už nevyskytuje.

A závěrem: co nominujeme na nejhloupější film letošního karlovarského festivalu? Český film Karla Vacherla Doblba!. Je to pokus o situační komedii, který by měl zachránit inteligentní český herec Jaroslav Dušek. Bohužel, toto není záměrně komerčně natočená komedie středního proudu -- je to film, který je chaotický svou strukturou i dialogy a svou podstatou je nesmírně nudný.

                 
Obsah vydání       7. 7. 2006
7. 7. 2006 Karlovy Vary 2006: Příběhy o lidské ubohosti Jan  Čulík
7. 7. 2006 Karlovy Vary: Ztraceno v překladu Ema  Čulík
7. 7. 2006 KVIFF - Lost In Translation Ema  Čulík
8. 7. 2006 Karlovy Vary: Dobré filmy i koncem týdne Jan  Čulík
8. 7. 2006 Ztratili jste pas? Policii ČR to nezajímá Jan  Čulík
7. 7. 2006 Kasal v prvním kole nezvolen, Topolánkova "koalice" má opět méně hlasů, než čekala Štěpán  Kotrba
7. 7. 2006 Neviditelný člen opozice v koalici - že by Patera? Štěpán  Kotrba
8. 7. 2006 "Commuters defy Bombers -- Special Report" Thomas  Franke
8. 7. 2006 Nenávidí muslimové Západ?
7. 7. 2006 Hyenismus novinářů a presumpce viny Zdeněk  Jemelík
7. 7. 2006 "Ti praví" policajti si dali navzájem zelenou Štěpán  Kotrba
7. 7. 2006 Cesta na Guantánamo Jan  Čulík
7. 7. 2006 Republikán Peter King: Obviňte New York Times ze zrady ! Štěpán  Kotrba
7. 7. 2006 Pěregon - opravdu ruský film Ema  Čulík
7. 7. 2006 Peregon - definitely a Russian film Ema  Čulík
7. 7. 2006 Zrušte zákon - bude se porušovat Věra  Říhová
7. 7. 2006 Michael  Marčák
7. 7. 2006 Proč importujeme exoty Wenzel  Lischka
7. 7. 2006 ■ ■ ■ Michal  Čapek
7. 7. 2006 Noční můry horkého června Pavel  Pečínka
7. 7. 2006 Nová vláda: Ficova lekcia z pragmatizmu Jakub  Topol
7. 7. 2006 Od historického víťazstva k historickej hanbe Eduard  Chmelár
7. 7. 2006 Topolánkova rodina se propůjčila k reklamnímu článku Štěpán  Kotrba
7. 7. 2006 Dorothee Sölle - Gott denken Stanislav  Heczko
7. 7. 2006 Rozdel' a panuj Karim  Chaibi
7. 7. 2006 Energetický dialóg EÚ-Rusko je možný ... (za niekoľkých podmienok...) Richard  Menczer
7. 7. 2006 Telefon mezi fotoaparátem, kamerou, rádiem i televizí Štěpán  Kotrba
7. 7. 2006 Google nevinen
7. 7. 2006 Berlusconiho monopol se hroutí
7. 7. 2006 Reklama jako článek
7. 7. 2006 Rothschild vyměnil šéfredaktora
7. 7. 2006 Proč ne vládu odborníků? Jiří  Kalous
7. 7. 2006 Nález z neúspěšné účasti na mistrovství světa v kopané Bohumír  Tichánek
7. 7. 2006 S Kotrbom na večné časy a nikdy inak! Gustáv  Murín
7. 7. 2006 Britské listy nejsou diskusní fórum, ale deník Štěpán  Kotrba
7. 7. 2006 Vzhůru na Hrad! A zas zpátky! Thomas  Franke
5. 7. 2006 Ochránci přírody si budou stěžovat v Bruselu na CzechTek Štěpán  Kotrba
7. 7. 2006 Všechno nejlepší Jan  Čulík
5. 7. 2006 Bublina a Zimní cesta - dva další vynikající filmy Jan  Čulík
5. 7. 2006 Hrubeš a Mareš a Tideland mají hodně společného Jan  Čulík
5. 7. 2006 Trierova Repríza: Pozoruhodně citlivý a zajímavý film Ema  Čulík
5. 7. 2006 Trier's Reprise: A Remarkably Sensitive Film Ema  Čulík
3. 7. 2006 Ztracené město: příliš mnoho Hollywoodu Ema  Čulík
3. 7. 2006 Andy Garcia's The Lost City: Too much glitz Ema  Čulík
3. 7. 2006 Hřebejkova schematická Kráska v nesnázích Jan  Čulík
1. 7. 2006 Užvaněnost a podivná čeština Jan  Čulík
4. 7. 2006 Rafťáci: Zábavný, příjemný film Jan  Čulík
1. 7. 2006 Ještě žiju s věšákem, plácačkou a čepicí Jan  Čulík
3. 7. 2006 Amputace zdravé končetiny Bohumil  Kartous
4. 7. 2006 Dopravní značky na ulicích pověšené... Jakub  Tayari
3. 7. 2006 Odpovědnost člena Rady a odpovědnost partajního sekretariátu Štěpán  Kotrba
4. 7. 2006 Mohlo to být horší Egon T. Lánský
4. 7. 2006 Používání ekologických svítidel by zabránilo globálnímu oteplování
22. 11. 2003 Adresy redakce
12. 6. 2006 Hospodaření OSBL za květen 2006

Filmový festival Karlovy Vary 2006 RSS 2.0      Historie >
8. 7. 2006 Ztratili jste pas? Policii ČR to nezajímá Jan  Čulík
8. 7. 2006 Karlovy Vary: Dobré filmy i koncem týdne Jan  Čulík
7. 7. 2006 Karlovy Vary 2006: Příběhy o lidské ubohosti Jan  Čulík
7. 7. 2006 Všechno nejlepší Jan  Čulík
7. 7. 2006 Cesta na Guantánamo Jan  Čulík
7. 7. 2006 Pěregon - opravdu ruský film Ema  Čulík
7. 7. 2006 Peregon - definitely a Russian film Ema  Čulík
7. 7. 2006 Karlovy Vary: Ztraceno v překladu Ema  Čulík
7. 7. 2006 KVIFF - Lost In Translation Ema  Čulík
5. 7. 2006 Hrubeš a Mareš a Tideland mají hodně společného Jan  Čulík
5. 7. 2006 Trierova Repríza: Pozoruhodně citlivý a zajímavý film Ema  Čulík
5. 7. 2006 Trier's Reprise: A Remarkably Sensitive Film Ema  Čulík
4. 7. 2006 Rafťáci: Zábavný, příjemný film Jan  Čulík
3. 7. 2006 Andy Garcia's The Lost City: Too much glitz Ema  Čulík
3. 7. 2006 Hřebejkova schematická Kráska v nesnázích Jan  Čulík