8. 7. 2006
Karlovy Vary: Dobré filmy i koncem týdneJedním z nejzajímavějších dní na karlovarském filmovém festivalu byl -- možná v důsledku toho, jaké filmy jsem si náhodou vybral -- pátek 7.7. Začal už v devět hodin ráno promítáním "italsko-britsko-českého" filmu Umění milovat podle klasického románu německého spisovatele Franka Wedekinda. Tento film je "podprahově" český -- na jeho výrobě se podílelo mnoho lidí z České republiky, ať už šlo výrobní štáb nebo množství (českých) chovanek internátní školy, kde se film odehrává, či o Marka Vašuta jako jednoho z vlivných členů správní rady internátu. (Zřejmě byl dabován, protože dívky hovoří normální angličtinou.) Na mentalitu i filozofii filmu má však určující vliv zřejmě jeho režisér a autor scénáře. Režisérem byl John Irvin a výsledkem je to, že navzdory početné české účasti, tato adaptace románu z období před první světovou válkou je absolutně nečeská. |
Umění milovat je jedním z četných filmů z poslední doby (mnohé z nichž se hrály i v Karlových Varech) které se stavějí na obranu žen. Přísný, zcela uzavřený, dívčí internát z období kolem roku 1910 vychovává dívky v baletky -- teprve později se dovídáme, že je většinou krade jako nemluvňata a dělá z nich ve stagnantní společnosti z období před druhou světovou válkou otroky. Film sleduje osud několika schopných a inteligentních dívek, které se násilnickému režimu v internátu vzepřou -- důsledkem je to, že prostě postupně přijdou o život. Vnější svět neprojevuje zájem. Policista, který chce vraždy v internátě vyšetřovat, je zkorumpován povýšením do vlivného místa v zahraničí. Nejschopnější a nejkrásnější dívka, která se stane v připravovaném divadelním představení sólistkou, je brutálně znásilněna knížetem, vládnoucím v regionu, kde leží zmíněná "škola". Pro dívky není pomoci ani odvolání -- svět před sto deseti lety v nich neviděl nic než kusy masa, argumentuje napínavý a otřesný film. Událostí byla i v pátek večer česká premiéra filmu španělského režiséra Pedra Almodovara Volver (Návrat, 206). I tento film ze současnosti, z Almodovarova kraje La Mancha, je, jak se vyjádřila jedna herečka z něho v úvodu před promítáním, jakousi "písní opěvající osud a schopnosti žen". Hlavní postavy v tomto filmu jsou také výlučně ženské a film svědčí o tom, jak se právě jen ženy, o samotě, musejí potýkat s protivenstvími osudu -- muži pro ně nejsou oporou -- jde jim pouze o sex. Odrazovým můstkem k ději v tomto filmu je jeden dokonaný incest a jeden pokus o něco jako incest. Důsledkem obou sexuálních útoků je násilné úmrtí a velmi obtížná situace, s níž se ženy, které film opěvuje, vyrovnávají s největší inteligencí a energií. Úspěšným pokusem zfilmovat "nezfilmovatelný" román Laurence Sterna Tristram Shandy , první postmoderní román, založený na neustálých odbočkách, který vznikl v 18. století, byl film britského režiséra Michaela Winterbottoma Cock and Bull Story (Ptákovina a bejkovina, 2005), z produkce televize BBC, který, stejně jako Sternův román, s dějem během svých devadesáti dvou minut nikam nedojde a hrdina se vlastně ani nenarodí. Literární odbočky v předloze proměnil režisér v odbočky o tom, jak se tento film vlastně natáčí. Za pomoci známého britského televizního komika Steva Coogana je tato inteligentní komedie mimo jiné i zábavnou satirou na ješitnost celebrit a herců. Fimfárum 2 druhý díl celovečerního animovaného, loutkového filmu, natočeného ke zvukové nahrávce pohádek Jana Wericha, které autor sám čte (film obsahuje čtyři Werichovy pohádky) je slušným profesionálním výkonem, jaký se z České republiky, v minulosti proslulé animací, dá očekávat. Nejlepší (totiž nejzábavnější) je poslední a zejména první pohádka. Řekl bych, že film je možná lepší než Fimfárum 1, které poněkud poškodil mj. značně nevěrohodný záběr na tlustého člověka, který pohádky v prvním dílu uvádí -- imituje Werichův hlas, ale protože Jan Werich dávno umřel, kamera ho zabírá bez hlavy. Tato hloupost se ve Fimfáru 2 už nevyskytuje. A závěrem: co nominujeme na nejhloupější film letošního karlovarského festivalu? Český film Karla Vacherla Doblba!. Je to pokus o situační komedii, který by měl zachránit inteligentní český herec Jaroslav Dušek. Bohužel, toto není záměrně komerčně natočená komedie středního proudu -- je to film, který je chaotický svou strukturou i dialogy a svou podstatou je nesmírně nudný. |
Filmový festival Karlovy Vary 2006 | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
8. 7. 2006 | Ztratili jste pas? Policii ČR to nezajímá | Jan Čulík | |
8. 7. 2006 | Karlovy Vary: Dobré filmy i koncem týdne | Jan Čulík | |
7. 7. 2006 | Karlovy Vary 2006: Příběhy o lidské ubohosti | Jan Čulík | |
7. 7. 2006 | Všechno nejlepší | Jan Čulík | |
7. 7. 2006 | Cesta na Guantánamo | Jan Čulík | |
7. 7. 2006 | Pěregon - opravdu ruský film | Ema Čulík | |
7. 7. 2006 | Peregon - definitely a Russian film | Ema Čulík | |
7. 7. 2006 | Karlovy Vary: Ztraceno v překladu | Ema Čulík | |
7. 7. 2006 | KVIFF - Lost In Translation | Ema Čulík | |
5. 7. 2006 | Hrubeš a Mareš a Tideland mají hodně společného | Jan Čulík | |
5. 7. 2006 | Trierova Repríza: Pozoruhodně citlivý a zajímavý film | Ema Čulík | |
5. 7. 2006 | Trier's Reprise: A Remarkably Sensitive Film | Ema Čulík | |
4. 7. 2006 | Rafťáci: Zábavný, příjemný film | Jan Čulík | |
3. 7. 2006 | Andy Garcia's The Lost City: Too much glitz | Ema Čulík | |
3. 7. 2006 | Hřebejkova schematická Kráska v nesnázích | Jan Čulík |