9. 5. 2006
Otazníky kolem státních maturit a CERMATuOtevřený dopis ministryni školství Petře Buzkové Vážená paní ministryně, v poslední době se objevila řada otazníků kolem státních maturit. Především byla zpochybněna kvalita testových otázek. Přidáme-li k tomu problémy z minulých let, zdá se, že byla celá myšlenka státních maturit velmi zpochybněna. Stejně tak byla vážně zpochybněna existence CERMATu, který má státní maturity zajišťovat. Proto Vám zasílám několik otázek a očekávám, že je co nejdříve zodpovíte. |
1) Po loňských problémech s maturitními testy z dějepisu došlo k výměně ředitele CERMATu. Je nové vedení zodpovědné za daleko závažnější nedostatky v současných testech? Bude opět vyměněno? 2) Kdyby se podobných chyb dopustila soukromá firma, podepsalo by s ní ministerstvo smlouvu o zajištění státních maturit i na příští rok? 3) Jak se mohlo stát, že testy z občanského a společenskovědního základu obsahují třetinu úloh s překlepy, chybami, nepřesnostmi nebo nejasnostmi, tedy nekvalitně zpracovaných otázek? 4) Považujete dosavadní výdaje na přípravu státních maturit přes 100 milionů korun za adekvátní? Nedaly by se tyto peníze využít lépe? 5) Považujete otázku o programu ČSSD v době vrcholící předvolební kampaně za protiprávní? Je v rozporu se školským zákonem, který zakazuje agitaci politických stran ve školách? 6) Jak je možné, že se v katalozích požadavků k maturitní zkoušce objevila informace, že jsou zpracovány podle rámcových vzdělávacích programů pro střední školy, přestože tyto programy nejsou hotovy, nebyly schváleny a nevyučuje se podle nich? Proč budou studenti u státních maturit zkoušeni z něčeho, co se neučí a ani nemá vyučovat? 7) Považujete rok 2008, kdy mají první maturanti absolvovat státní maturity, za vhodný? Nebudou diskriminování současní studenti, kteří při nástupu do škol nevěděli, co a jak se bude zkoušet? Jsou dva roky na přípravu dostačující? 8) Nediskriminují státní maturity střední odborné školy, kde jsou nižší hodinové dotace jednotlivých maturitních předmětů (někdy i poloviční) oproti gymnáziím? 9) Nediskriminují státní maturity studenty středních odborných škol, kde působí několikanásobně více nekvalifikovaných učitelů (až 50%) oproti gymnáziím? 10) Který jiný stát má stejně obtížné a rozsáhlé maturity jako ty, které se připravují v České republice? 11) Jaký bude přínos státních maturit pro české školství? (Učitelé vysokých škol po zkušenostech s nekvalitními úlohami odmítají, že by je zohlednili v rámci přijímacího řízení.) 12) Považujete za etické, že pracovníci CERMATu, kteří mají na starost vytváření testů pro jednotlivé předměty, zároveň vydávají komerční publikace k přípravě na státní maturitu? Nejde o střet zájmů? 13) Proč neproběhla veřejná odborná diskuse o smyslu a podobě státních maturit? 14) Vyvodíte z vleklých problémů kolem státních maturit osobní politickou zodpovědnost a odstoupíte? (Ministryně školství ve Velké Británii to před časem učinila kvůli mnohem menším problémům.) Autor je středoškolský učitel, zakladatel a předseda Asociace školských odborů - Učitelský odborový klub (AŠO-UOK), od svého založení v opozici vůči ministerstvu školství. |
Školství | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
9. 5. 2006 | Otazníky kolem státních maturit a CERMATu | Radek Sárközi | |
2. 5. 2006 | Parodie na maturitu III. | ||
28. 4. 2006 | Školství, jeho reforma a volby | František Augusta | |
28. 4. 2006 | Parodie na maturitu II. | Bohumil Kartous | |
27. 4. 2006 | Parodie na maturitu | Bohumil Kartous | |
24. 4. 2006 | Jak dochází k učení | František Augusta | |
14. 4. 2006 | Mozek a učení | František Augusta | |
7. 4. 2006 | Vyučování nebo učení? | František Augusta | |
17. 3. 2006 | Jak efektivně financovat české školství | František Augusta | |
16. 3. 2006 | K reformě českého školství | František Augusta | |
13. 3. 2006 | Petra Buzková a gymnázia -- slova versus činy | Radek Sárközi | |
6. 3. 2006 | Školství jako skanzen? | Milan Kulhánek | |
28. 2. 2006 | Dialog vědy s uměním v červenci v Nových Hradech | ||
25. 2. 2006 | Chcete studovat v Británii pro získání titulu PhD v oblasti středoevropských studií? | ||
25. 2. 2006 | Čeští studenti mohou studovat v Británii zadarmo | Jan Čulík |