9. 5. 2006
BRITSKÉ LISTY A PHILIPSMy nic, to jen naši vynálezciStanovisko společnosti Philips Česká republika ke článku Digitální televize: Budou vás nutit dívat se na reklamy Naši vynálezci pracovali na technologii, která by umožňovala sledování filmů bez reklam. Někteří lidé se však chtějí dívat na reklamy. Proto jsme vyvinuli systém, kdy si divák může zvolit na začátku každého filmu, jestli chce sledovat film bez reklamy, anebo s ní. Záleží tedy na rozhodnutí diváka a také na nabídce služeb vysílatele. Philips nikdy neměl úmysl nutit diváky sledovat reklamu proti jejich vůli, a nepoužívá tuto technologii v žádném ze svých produktů, ani to nemá v plánu. Komentář redakce Britských listů ke stanovisku Philips ČR - šok - : Sedm z deseti Američanů reklama v elektronických médiích obtěžuje a "během jejího promítání "surfují". To je realita, shodná s chováním českých diváků. Reakce společnosti Philips je v této souvislosti klasickou ukázkou doublespeaku. "...divák může zvolit na začátku každého filmu, jestli chce sledovat film bez reklamy, anebo s ní." Není nad svobodu volby. Není nad liberalismus. Fakt, že "zvolit si" bude moci divák pouze v závislosti na tom, zda bude ochoten platit poplatek za film bez reklamy nebo ne, stanovisko firmy "decentně" pomíjí. My nic, Royal Philips Electronics jen vymyslel technologii... Důsledky této technologie, spočívající v omezení volby diváků ovšem nepomíjí původní článek Britských listů, který cituje varování Randalla Strose ze Silicon Valley v deníku New York Times s názvem Someone Has to Pay for TV. But Who? And How? . |
Omezení dákového ovládání televize je možnost, která může být realizována v nové technické normě MHP (Multimedia Home Platform) a televizní průmysl zvažuje její využití pro budoucnost. Deset milionů domácností v USA mělo DV recordery v roce 2005, 15 miliónů to má být tento rok, 30 miliónů příští rok a 42 miliónů v roce 2010. Davina Kentová vicepresidentka společnosti TiVo tvrdí, že když se jejich zákazníci dívají na zaznamenané programy, přeskočí 70 procent reklam. Josh Bernoff, hlavní analytik Forrester Research , předpovídá, že "příští rok už bude vidět významný pokles reklamních výdajů v TV jako výsledek existence záznamníků digitálního videa." Zákonnost domácího nahrávání televizních programů dle hledika "fair use" byl určen rozsudkem vrchního soudu ve sporu Sony Corporation versus Universal City Studios, z roku 1984. Tot rozhodnutí zůstává klíčovým a chrání kopírování a nahrávání pomocí DVR i dnes. V případě systému Betamax, vybaveném zařízením na třicetisekundové skoky, o nějž se vedl spor, bylo ale přeskočeno pouze 25 procent zaznamenaných inzerátů. Informace pochází od tehdejšího soudu, píší New York Times. Budoucnost komerčních televizních programů se zdá ve světle tvrzení Ruuda Peterse, manažera intelektuálního vlastnictví u Philipse, nad slunce jasnější... Jasná je i odpověď Philips na článek v Britských listech. Pokud nastane doba "uzamknutého" ovladání televize, Philips dává divákům na výběr: buď si vyčkají konce reklamy, nebo si připlatí a zbaví se jí hned. Phillips dal spotřebitelům "svobodu" volby. Máte možnost buď platit, nebo se dívat na reklamu. A nebo se nedívat vůbec... |