U vybraných úloh označuji také
červeně odpovědi, tak jak jsou uvedeny v klíči
k úlohám, zeleně pak uvádím svůj komentář. U úlohy č.
11 je v původním pdf dokumentu graf, z praktických důvodů
jej převádím do textové podoby.
Úloha 2
Která z následujících vět obsahuje chybně utvořený tvar
slova?
A) Chicago proslavila v nedávné minulosti tradičně silná
pozice podsvětí.
B) Los Angeles bývá poměrně často v podzimních měsících
ohroženo požáry.
C) New York je tradičně silně nalazen
proti demokratům i jejich příznivcům.
D) Washington se pyšní rozsáhlými parky se sochami
významných osobností.
(Pozn. red. "nalazen" - co to je, to je česky? Snad "naladěn", ne?, Cermate?)
K této úloze bych měl pouze jednu
poznámku, pro někoho možná hnidopišskou: Nejde-li o úlohu,
která má zjistit studentovu znalost psaní cizích místních
jmen, myslím si, že by bylo vhodnější užívat především
místní jména česká.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 4
V rozhovoru s Monikou Zgustovou pro Quadernos d`Arquitectura
i Urbanisme v březnu 1987[1] o přesnosti v kompozici
románu se Milan Kundera zmiňuje o tom, jak nedokonalý
překlad může způsobit významový posun díla. Připomínají
se v něm klíčová slova některých Kunderových prací,
třeba "lítost" v Knize smíchu a zapomnění[2],
"soucit" v Nesnesitelné lehkosti bytí[3], slovo
"domov", s nímž se setkáváme v Umění románu[4].
Poslední Kunderův román, vydaný nejdříve ve španělštině
a katalánštině, se zabývá dalším klíčovým slovem,
a to steskem.
(Vzhledem k povaze úlohy není uveden zdroj výchozího
textu.)
Úloha 4
Co označují číselné indexy v hranatých závorkách
u některých výrazů?
A) číslo kapitoly, v níž se daný údaj či informace
objevuje v textu poprvé
B) odkaz na poznámky či bibliografické
údaje pod čarou nebo na konci textu
C) pořadí, v jakém se bude o dané problematice
v textu dále hovořit
D) význam přikládaný Milanem Kunderou takzvaným klíčovým
slovům
Je otázka, zdali test z českého jazyka
má testovat studentovu znalost metodiky tvorby odborného textu.
Budeme-li vycházet z předpokladu, že student má velmi
nejasné povědomí o vytváření bibliografických citací,
nabízené odpovědi mu nemusí nikterak pomoci. Nemá totiž
další kapitoly k nahlédnutí, aby si v testu nabízené
odpovědi ověřil.
Nepochybuji však, že student si i s touto úlohou poradí, ale
zřejmě tak neučiní díky svým znalostem jako spíš
vylučovací metodou, kdy vyloučí odpovědi A a C, které v
podstatě vyjadřují totéž, a poté vyloučí odpověď D,
neboť odkaz [1] se v textu nachází v pozici, kdy nijak
nesouvisí s nějakým klíčovým slovem.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 6--7
Žil kdys kdes chlap.
Dá se říct též muž či kmán, jak kdo chce. Já ho zvu
chlap.
Nu, a on krad, ten chlap. Krad co moh a kde moh. Zvlášť
když měl hlad.
Byl den jak květ, pták pěl, klas zrál a nad vším jas.
Jen hvozd se tměl, tam, kde spal chlap.
Spal den a noc, neb pil jak Dán.
(J. Werich, Fimfárum)
Úloha 6.
Který z následujících jazykových prostředků se
nejvýrazněji uplatňuje ve výchozím textu?
A) jednoslabičná slova
B) neúplné koncovky
C) obrazná pojmenování
D) shodné přívlastky
Přiznám se, že termín neúplná
koncovka je mi opravdu neznámý. Pokud autoři otázky měli na
mysli fakt, že v ukázce u sloves "krad",
"moh" není připojeno příčestí l-ové,
tak bych spíše v nabídce odpovědí čekal např.: B) slovesa
bez příčestí l-ového. Přesto příčestí l-ové
není koncovkou, neboť slovesa ve správném tvaru
"kradl" a "mohl" mají nulovou koncovku
(více viz Příruční mluvnice češtiny. Vyd. 2.,
oprav. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2003. s. 227.).
Otázka si však nárokuje jak studentovy
schopnosti jazykovědné, tak opět i matematické. Nejdříve si
musí uvědomit, co se chápe pojmem uvedeným v nabízených
odpovědi (zde samozřejmě není správné, že je nabízena
špatná odpověď C), poté zjistí četnost jeho výskytu,
jednotlivé výsledky porovná a dospěje ke správné odpovědi.
Opravdu si nemyslím, že tento postup ověří studentovy
jazykovědné znalosti.
Úloha 7
Které z následujících pojmenování je svým významem
nejbližší výrazu kmán ve výchozím textu?
A) bezvýznamný člověk
B) chudý rolník
C) pastevec dobytka
D) potulný Seveřan
U této úlohy mne překvapuje, že se
maturantova znalost o synonymech testuje na slově, které dnes
řadíme mezi archaická. Maturantovi sice může být známo
přísloví "Jaký pán, taký kmán.", ale nemusí
chápat jeho význam, když je mu slovo kmán nesrozumitelné. V
Příručním slovníku jazyka českého z let 1937-1938 je
uvedeno, že kmán je prostý voják, prostý člověk bez
hodnosti. Taková definice je poněkud vzdálena odpovědi A v
testu. V Novém akademickém slovníku cizích slov z roku 2005
je uvedeno, že kmán je prostý voják a nebo v expresivním
významu prostý, obyčejný člověk. I kdyby spojení prostý,
obyčejný člověk mělo znamenat, že jde o jedince
prostoduchého, ne příliš inteligentního, i tak se mi toto
spojení jeví významově velmi vzdáleno od tvrzení, že je
někdo bezvýznamný.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 8--10
Clarke: E-mail pro Mongoly
Arthur C. Clarke věří, že v budoucnosti budou mít všichni
lidé na světě e-mail.
Existuje málo lidí, kteří přispěli do světa vědy více
než tento muž. Nedávno oslavil 85. narozeniny a při této
příležitosti poskytl britské BBC unikátní rozhovor.
Podělil se o svou vizi budoucnosti, kdy všichni lidé na
světě budou připojeni na internet.
"Lidská společnost a civilizace je v zásadě založena na
technologii. Bez ní bychom se mohli vrátit do džungle. Vývoj
technologie začal již s vynálezem ohně a primitivních
nástrojů a do dnešního dne prošel dlouhým procesem. Bez
ní bychom nebyli nic. Samozřejmě má své kladné a záporné
stránky, každý je zná. Různé formy zábavy, které vznikly
v průběhu minulého století, život obohatily a učinily jej
celkem vzato příjemnějším a veselejším.
"Další věcí, která představovala v mém životě
i v životě jiných lidí -- snad kromě mongolských
pastevců -- revoluci, je e-mail. Bez e-mailu si již život
nedokážu představit. Naši předci žili v malém, omezeném
světě a neměli ponětí, co se odehrává za jeho horizontem.
My dnes žijeme v nekonečně bohatším světě. Pravdou ovšem
je, že existují dva světy. Někteří lidé mají přístup
k informacím a jsem přesvědčen, že i někteří
mongolští pastevci mají přístup na e-mail. Ale velká část
světa jej nemá. To se bude zvolna měnit, až budou mít
internet všichni lidé na světě. Stejně jako kdysi
neexistovaly noviny. Když byl vynalezen knihtisk, někdo řekl,
že je to moc zajímavé, ale k čemu je to dobré, když nikdo
neumí číst?"
(Lidové noviny 23. 6. 2003)
Úloha 8
Kterým z následujících slov lze nejlépe nahradit výraz
unikátní tak, aby smysl výchozího textu zůstal zachován?
A) důležitý
B) jedinečný
C) překvapivý
D) velkolepý
Přiznám se, že jsem u této otázky
vůbec nepochopil, jak souvisí s výchozím textem. Míní-li se
tím, že e-mail je unikátní, tj. jedinečný prostředek
komunikace v současnosti, domnívám se, že synonymitu těchto
slov by student odhadl i bez jakékoliv souvislosti s textem.
Osobně bych ale pochopení problematiky synonym u studentů
neověřoval na slově cizím a českém, ale pouze na českých.
VÝCHOZÍ GRAFY K ÚLOZE 11
Kolik se v Česku prosází
2001
výherní automaty 38,3
kasina 10,6
kursové sázky 8,1
technické hry 0,8
loterie 6,2
bingo 0,2
Celkem 64,2
z toho na výhry 48,7
2002
výherní automaty 41,2
kasina 10,1
kursové sázky 9,5
technické hry 2,1
loterie 6,8
bingo 0,2
Celkem 69,9
z toho na výhry 52,2
2003
výherní automaty 44,1
kasina 10,1
kursové sázky 11,2
technické hry 5,4
loterie 7
bingo 0,2
Celkem 78,0
z toho na výhry 59,1
2004
výherní automaty 47,8
kasina 11
kursové sázky 10,6
technické hry 9
loterie 6
bingo 0,2
Celkem 84,6
z toho na výhry 64,2
Poznámka: údaje jsou v miliardách korun
(Vzhledem k povaze úlohy není uveden zdroj výchozího textu.)
Úloha 11
Které z následujících tvrzení je v rozporu s výchozími
grafy?
A) Náskok výherních automatů před
ostatními sázkami se neustále snižuje.
B) Rok po roce se vcelku pravidelně zvyšuje částka
prosázená v technických hrách.
C) S výjimkou roku 2003 se hranice v objemu tržeb kasin
drží na druhém místě.
D) Ve srovnání s rokem 2003 poklesly v roce 2004 tržby
z loterií a kursovních sázek.
U této otázky opravdu nechápu, jak
souvisí se znalostmi českého jazyka jako jazykovědnou
disciplínou. V prvé řadě je již sama tabulka zavádějící,
neboť spojuje jablka s hruškami. Můžeme si totiž všimnout,
že je v ní uvedeno několik metod sázení (výherní automaty,
kursové sázky, loterie a bingo) vedle instituce, ve které se
tyto metody mnohdy uplatňují (kasina), a technických her, což
je spojení, jehož význam je mi záhadou a rád se nechám
poučit.
Pomineme-li však tuto skutečnost, tragické je, že při
plnění úkolu student bude využívat matematických znalostí,
nikoli jazykovědných. Student se nejdříve seznámí s
nabídnutým řešeními, poté z uvedených tabulek zjišťuje
příslušná data, sečte si je a porovná s odpověďmi. Tento
postup čtyřikrát opakuje, než na základě svých výpočtu
zjistí, že pouze jeden výpočet se rovná nabízenému
výsledku.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 12
Jako nesouhlas s tímto postupem odstoupili ze
zastupitelstva tři jeho členové.
(Týdeník Palcát 16/2004)
Úloha 12
Která z následujících úprav výchozího textu nejlépe
odstraňuje nedostatky v jeho výstavbě?
A) Aby vyjádřili nesouhlas s tímto
postupem, odstoupili ze zastupitelstva tři jeho členové.
B) Jako výraz pro nesouhlas s tímto postupem odstoupili
tři jeho členové ze zastupitelstva.
C) Nesouhlas s tímto postupem vyjádřil tak, že ze
zastupitelstva tři jeho členové odstoupili.
D) Tři členové zastupitelstva odstoupili ze zastupitelstva pro
to, že dali najevo nesouhlas.
Již ze samotného zadání otázky
můžeme nabýt dojmu, že každá z nabízených odpovědí je
vlastně správná, což může studenta zmást. Podle mého
názoru by měla být vždy jen jedna jasná odpověď, která by
měla být zároveň i stručná. U této úlohy jsou v nabídce
dlouhé odpovědi, které mohou studentovi být na obtíž,
neboť si musí uvědomit význam jednotlivých delších
větných úseků a porovnávat je, což nemusí být během
maturitního stresu pro každého nijak jednoduché.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 13--16
Chcete-li, aby vaše dítě ovládalo počítač
a domluvilo se cizím jazykem, zaplaťte mu doučování. Výuka
těchto předmětů na školách za nic nestojí. Ve své
výroční zprávě to uvádějí školní inspektoři. Většina
škol, jak inspektoři dále kritizují, využívá počítač
jen k výuce výpočetní techniky. Školy, jejichž
počítačové učebny jsou permanentně plné i v hodinách
např. dějepisu, češtiny, fyziky tvoří výjimku.
"Problém je v osnovách. Jsou tak našlapané, že mnohdy
není čas dělat s dětmi v jednotlivých předmětech něco
navíc, třeba právě brouzdat na internetu," vysvětluje
ředitel pelhřimovské základní školy. Inspektoři mají
další výhradu: "Využití počítačů je minimální
dokonce i v hodinách informatiky. Učebny jsou vytíženy jen
ze dvou třetin," píší ve své zprávě.
Problémy existují i s výukou cizích jazyků.
Nekvalifikovaných učitelů angličtiny napočítali inspektoři
v kontrolovaných školách pětačtyřicet procent. "Sehnat
kvalitního učitele je skoro zázrak," tvrdí ředitel
olomoucké základní školy. Poznal to nedávno na vlastní
kůži. "Odešla mi kvalifikovaná angličtinářka. Sehnat za
ni náhradu bylo skoro nemožné." Důvod, proč nejsou mladí
angličtináři školám k dispozici, je nasnadě: školy jim
nabízejí ve srovnání se soukromými firmami mizivé platy.
(Vzhledem k povaze některých úloh není uveden zdroj
výchozího textu.)
Podle mého názoru je tento text naprosto
nevhodně vybrán. Ve studentovi může vzbudit pocit, že
instituce, do které léta chodil, vlastně "za nic
nestojí" a že vše nekvalitní je způsobeno školou. Text
je v podstatě obsahově vytržen z kontextu celkové situace ve
školství. Ne každý student je obeznámen se způsobem vedení
školy, jejím financováním, vlivem obce, kraje, či celého
státu na její fungování, takže takto jednostranný pohled na
situaci ve školství může být pro něj zavádějící.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 19--23
Skandální návštěva Jörga Haidera v sídle Saddáma Husajna
vyvolala nadšení v řadách českých obdivovatelů svižné
rétoriky premiéra Zemana. Korutanský hejtman svou cestou do
Bagdádu prý pouze potvrdil, že premiérova slova
o postfašistovi z Horních Rakous byla namístě.
Něco pravdy na tom možná bude. Jenže ani satisfakce
v podobě schůzky Saddám -- Haider nezbaví Zemana pověsti
podivínského hulváta, kterou si v Evropě udělal.
Dávno už také nejde o správnou nálepku pro Haidera.
Podstatnější jsou premiérovy následné
historicko-sociologické úvahy, jež prezentuje v německém
a rakouském tisku. [...]
A pokud jde o Zemanovo morální vítězství nad Haiderem --
ani tady není nakonec co slavit. Vždyť i česká vláda má
máslo na hlavě. Copak už všichni zapomněli, jak po
Saddámově Iráku putovala tajemná obchodní delegace Zemanova
poradce Šloufa v doprovodu náměstka ministra zahraničí
Hynka Kmoníčka?
(Lidové noviny 15. 2. 2002, upraveno)
Opět nevhodně vybraný text, který však
mohl být zároveň dobrou odpovědí těm, kteří ministryni
školství Petře Buzkové dávali za vinu otázku č. 16 v testu
základů společenských věd (více viz Kartousův článek). V negativním světle je zde zobrazen jak
cizí politik - Jörg Haider, tak i Miloš Zeman. Jde o
komentář, který nemusí být objektivní, a může tak snadno
dojít k podsouvání názoru studentovi. Jako podnět k diskusi
ve třídě v hodině základů společenských věd by se o
tomto textu dalo uvažovat, ale v tomto případě nebyl výběr
ukázky právě nejšťastnější.
VÝCHOZÍ TABULKA K ÚLOZE 27
Tenisový žebříček nejlepších a věk hráčů
1. Roger Federer Švýcarsko 22 let
2. Andy Roddick USA 21 let
3. Juan Carlos Ferrero Španělsko 24 let
4. Guillermo Coria Argentina 22 let
5. Andre Agassi USA 33 let
6. Rainer Schüttler Německo 27 let
7. Carlos Moya Španělsko 27 let
8. David Nalbandian Argentina 22 let
9. Mark Philippoussis Austrálie 27 let
10. Paradorn Srichapchan Thajsko 25 let
(Hospodářské noviny 20. 2. 2004, upraveno)
Úloha 27
Který z následujících novinových titulků nejlépe
vystihuje výchozí tabulku?
A) Současný mužský světový tenis
ovládly "mladé pušky"
B) Stále více se prosazují "vysloužilci ze starého
kontinentu"
C) Tenisovým tabulkám opět po letech udávají tón
"třicátníci"
D) Z první desítky už vypadli všichni australští
"protinožci"
Jde o obdobný případ jako u úlohy č.
11. Nevidím zde jakoukoliv souvislost s českým jazykem.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 30
Dávkování a způsob použití léku
Dospělí
U onemocnění, kdy je přípravek užíván bez porady
s lékařem (s výjimkou průjmů, kde je dávka vyšší),
užívají dospělí 2-5 tablet 3-4krát denně. U průjmů
mohou dospělí užívat 10-12 tablet 3-4krát denně.
U onemocnění, kdy dospělí užívají přípravek na
doporučení lékaře, určí dávku a délku léčby lékař.
Děti od 3 let věku
U dětí určí přesné dávkování a délku léčby vždy
lékař.
Obvyklá dávka je 2-5 tablet 3-4krát denně, u průjmů
obvykle 4-5 tablet 4krát denně.
Úloha 30
Která z následujících možností svým obsahem odpovídá
výchozímu textu?
A) Bez porady s lékařem mohou dospělí užívat 2-5 tablet
3-4krát denně jen při průjmu.
B) Děti do tří let užívají 4-5 tablet 4krát denně
u onemocnění s výjimkou průjmů.
C) Obvyklá dávka pro dospělého
člověka je u průjmů 10-12 tablet 3-4krát denně.
D) Při průjmu mají děti od tří let bez porady
s lékařem užívat 3-4 tablety 2-5krát denně.
Další z otázek, které neověřují
jazykovědné znalosti studenta, ale jeho schopnost pozorně text
přečíst, porovnat jej s nabízenými odpověďmi a označit tu
správnou. Takovouto otázku bych spíše očekával v nějakém
testu všeobecných studijních předpokladů než v testu ze
znalostí jazyka českého.
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 31
Hlas Katky rozhodl o tom, že většinu palců
získává Michal a toho tedy čeká sobotní Duel. Michal
nepatří mezi diváky k nejoblíbenějším VyVoleným a bude
tedy hodně záležet na tom, koho ve čtvrtek vyzve.
(www.vyvoleni.centrum.cz, 26. 10. 2005)
Úloha 31
Ve které z následujících možností jsou nejlépe
odstraněny nedostatky ve výstavbě výchozího textu?
A) Hlas Katky rozhodl o tom, že většinu palců získává
Michal a Michala tedy čeká sobotní Duel. Michal nepatří
k nejoblíbenějším VyVoleným mezi diváky a bude tedy
hodně záležet na tom, koho ve čtvrtek vyzve.
B) Hlas Katky rozhodl o tom, že většinu palců získává
Michal a toho tedy čeká sobotní Duel. Michal
k nejoblíbenějším mezi diváky VyVoleným nepatří a bude
tedy hodně záležet na tom, koho ve čtvrtek vyzve.
C) Hlas Katky rozhodl o tom, že většinu palců získává
Michal, a toho tedy čeká sobotní Duel. Ten ale nepatří mezi
diváky k nejoblíbenějším VyVoleným, a bude tedy hodně
záležet na tom, koho ve čtvrtek vyzve.
D) Hlas Katky rozhodl o tom, že většinu
palců získává Michal, a toho tedy čeká sobotní Duel.
Podle diváků však Michal nepatří k nejoblíbenějším
VyVoleným, a bude tedy hodně záležet na tom, koho ve
čtvrtek vyzve.
Naprosto nevhodné téma pro otázku v
českém jazyce. Nejenže jde opět o příliš dlouhé větné
úseky, které má student analyzovat (více viz u úlohy č.12),
ale otázka je založena na pořadu, u nějž lze pochybovat, že
má pro diváka nějaký hlubší estetický přínos.
Především ale autora této otázky podezřívám, že se
chtěl úmysleně snažil maturantovi vetřít do jeho přízně,
výchazeje z domněnky, že pořad VyVolení je u jeho generace
oblíbený. Příprava otázek by ale měla vycházet ze snahy
objektivně ověřit studentovy znalosti a takto k němu i
přistupovat.
Závěrem mohu jen říci, že test ve mně vzbuzuje rozpaky.
Jako výchozí texty se v něm objevují příliš dlouhé
ukázky, na něž navazuje jen pár úloh. Má-li student na
vyplnění testu 60 minut, může ztratit dost času neustálým
čtením. Lepší by bylo na úvod uvést jeden text, nejlépe
ukázku z literárního díla, se kterým by bylo možno
pracovat. Úlohy by se mohly týkat pravopisu, tvoření slov,
jazykového rozboru apod. Místo neutrálního uměleckého textu
však autoři testu nabízejí články s českým jazykem jako
jazykovědnou disciplínou mnohy přímo nesouvisející. V testu
zcela postrádám otázky týkající se dějin literatury a
literární vědy. Má-li maturita být založena na tom, že
písemná část bude testovat jazykovědné znalosti, zatímco
ústní bude zaměřena na literární znalosti, není to
nejšťastnější řešení. Některým studentům vyhovuje
písemný test, jiným ústní zkoušení, někteří nemají
problém ani s jednou podobou ověřování znalostí. V tomto
případě se ti, kteří preferují písemné zodpovězení
otázek, dostávají do situace, že v pisemném testu nemají
možnost uplatnit celou šíri svých znalosti z češtiny i
literatury. Při tvorbě testu by se nemělo zapomínat, že
maturitní zkouška by neměla být trestem, ale spíš
slavnostním ukončením studentova úsilí na střední škole.