8. 5. 2006
Digitální televize: Budou vás nutit dívat se na reklamyNebo budete platitFirma Philips podala u amerického patentového úřadu žádost o registraci nového digitálního televizního přijímače a videorekorderu v jednom. Přístroj znemožní divákům přepnout na jiný televizní kanál, když se na tom, který sledují, vysílají reklamy, a při sledování videonahrávky televizního programu znemožní divákům televizní reklamu přeskočit rychlým převíjením kupředu. Tedy, dovolí to těm televizním divákům, kteří budou ochotni za přeskočení reklamy zaplatit poplatek, varuje deník New York Times. |
Jde o novou televizní normu, tzv. Multimedia home standard, MHP, o níž televizní průmysl uvažuje pro budoucnost. Pokud bude tato norma přijata, televizní stanice budou vysílat během přestávek na reklamu zvláštní signál, který během reklamy vyřadí z provozu televizní ovladač. Mluvčí firmy Philips konstatoval, že technologie jeho firmy poskytne v takovém případě divákovi volbu -- pokud si divák připlatí, bude smět používat televizní ovladač i během vysílání reklamy. Při nahrávání systémem TiVo totiž přeskakuje reklamy 70 procent televizních diváků. Jiným právem televizních diváků, které je nyní ohroženo, je právo natáčet si na video nahrávky televizních pořadů pro vlastní potřebu. Právo nahrávat televizi na video schválil americký Nejvyšší soud podle principu tzv. "fair use" v roce 1984. Jenže tehdejší soudní rozhodnutí bylo přijato poměrem 5 ku 4 soudcům -- tedy nebylo zrovna rozhodné. Vzhledem k technickému pokroku a kvalitě dnešního nahrávání a vzhledem k nově vzniklým podnikatelským možnostem od té doby je zjevné, že v současnosti by americký Nejvyšší soud takové právo neschválil. Soudy přiznávají právo na "fair use" pouze v tom případě, pokud to nepoškozuje komerční hodnotu díla, které je chráněno autorským právem. |