23. 9. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
23. 9. 2004

Poslušně hlásím, pane lajtnant... -- cíl výchovy?

Stále nemohu uvěřit, že někdo mohl napsat v souvislosti s "obranou proti xenofobii, apatii a následkům totalitní vize člověka" (jak zní podtitul článku V. Smékala "Kde se rodí nenávist", Respekt č. 37/2004) na začátku jedenadvacátého století tato slova: "Jestliže jsme za totality měli ve skříni jedny šaty, nemuseli jsme se rozmýšlet, co si pro tu či onu příležitost obléci. Jestliže dnes máme plné skříně a nikdo nás neučí, co je pro tu či onu situaci vhodné, stáváme se bezradnými, bezradnost pak vede buď k apatii, nebo k agresivitě. Výchova tedy musí naučit kritériím rozlišování a rozvíjet dovednost uspořádat cílové hodnoty podle jejich důležitosti pro nás a podle jejich mravní kvality a důsledků pro druhé lidi, pro společnost, pro stav světa." Autor je navíc profesorem Masarykovy univerzity! Celý jeho článek podle mého názoru nemá myšlenkovou souvislost a je pouze jakousi skládankou nicneříkajících citátů a komentářů k nim. Nicméně právě uvedená slova, jimiž V. Smékal končí svou úvahu, ukázala jasný názor páně profesorův.

Vyplývá z nich předně, že totalitní "jedny šaty ve skříni" byly dobrou zárukou proti apatii a agresivitě ve společnosti. Nástěnky oslavující masové vrahy, tyrany, lháře a lidské bestie, lež ve školství všudypřítomná, strach, povinné První máje, lampionové průvody, reglementace a cynismus, teror, tajná policie, Dvě minuty nenávisti atd. -- to byly ty jedny šaty ve skříni, to byla klec, do níž byl člověk zavřen brutální mocí. Tak to bylo ve všech totalitách a v různých feudálních systémech postavených na poddanství. Všem jim je společné přesvědčení, že to či to je ten pravý systém hodnot, který je třeba lidem nějakým způsobem vnutit, a to nejlépe už ve škole, aby náhodou neměli problémy se svobodným hledáním pravdy, se svébytným, ze svědomí pramenícím zápasem o vlastní mravní integritu. Člověk podle totalitářů, fanatiků a všech učitelů nenávisti má být zproštěn těžké úlohy učinit si vlastní názor a už vůbec nesmí být k něčemu takovému burcován -- výchova je podle nich totéž co naučit se čili být poslušen. Trefně tento princip objasňuje Hašek ústy majora Blühera: "Pro vás je oficír, vojáci, mravní zákon, ať tomu rozumíte nebo ne, a poněvadž každej zákon musel mít svýho zákonodárce, vojáci, je to ten oficír, ke kterému se cítíte a musíte cítit být vším povinni a beze vší výjimky plnit každý jeho nařízení, byť i se vám to nezamlouvalo."

Je příznačné, že oběti stanovovatelů a znatelů hodnot jsou především děti. Dospělého člověka si v mravní oblasti, tedy v té nejintimnější části lidské duše, do které vidí jen Bůh a již může poměřovat metrem efemérních norem společnosti jen farizej, nedovolí sekýrovat ani justice. Dětem a mládeži se má naopak podle mnohých pedagogů předestřít nějaká jednoduchá verze života, pevně dané hodnoty, a to ještě (jak býváme svědky např. v "protidrogové prevenci") pomocí propagandy hodné komedie z říše Franze Josefa. Nedůvěřuje se v jejich schopnost zvládnout život samostatně, budovat z hlubinných zdrojů a svobodně svůj étos. Různými triky mají prý být naopak voděni za nos, povrchně poučováni, sekýrováni, odbýváni a nekonečnou vnitřní prázdnotou svých učitelů udušeni, aby nakonec ztratili ke každé hodnotě úctu. Co je ostatně hodnota bez toho, že k ní člověk dojde svobodně a vnitřně na své duchovní pouti?

Liberální výchova, tedy výchova opřená o důvěru ve svobodný mravní impuls v hloubi lidské duše, je náročnější a má primárně ne poučovací, nýbrž maieutickou funkci. Učitel tu musí být schopen připustit otevřenost otázky, brát problém vážně, sám se s ním konfrontovat a velice upřímně o něm hovořit. Jeho autorita nesmí být institucionální, nýbrž přirozená. Maieutika je spojena především se jménem Sókratovým, který si vybíral mladé jinochy, aby v nich svými otázkami (nikoli poučkami a hotovými řešeními!) budil duchovní aktivitu a nutkal je k jejich vlastnímu, hledačskému zrání. Pomáhal jim, aby se narodili ze sebe sama. Konzervativním kruhům ve starověkých Athénách se tato jeho činnost přirozeně nelíbila, byl proto obviněn z bezbožnosti a z toho, že kazí mládež, byl shledán vinným a byl popraven. Síla jeho étosu spolu s evangeliem křesťanů však již navždy vtiskla základní duchovní pečeť západní víře ve svobodu a v mravní autonomii jednotlivce.

Chceme-li mládež uchránit od xenofobie, apatie a totality, měli bychom ji asi budit k jejímu vlastnímu mravnímu zápasu a být sami jeho živým svědectvím. Potěmkinovy vesnice daných "hodnot" nestačí. Uvedené negativní jevy se vždy vyskytovaly jako důsledek nějakého typu nesvobody a bez příliš chudého ideového šatníku se nemohou obejít dodnes. Troufám si tedy učinit odlišný závěr, než jaký hlásá pan profesor: díky Bohu, že již nejsme zbaveni opravdové diverzity hodnot a idejí a že můžeme studenty provokovat k přemýšlení místo toho, abychom je učili "těm pravým pravdám a hodnotám", neboť jen člověk bez úcty a lásky k pravdě si může myslet, že je snad on nebo kdokoli jiný jejich držitelem. Možná nejvýznamnější myslitel minulého století, Karl R. Popper, vystihuje cíl liberálního vzdělávání takto: "Jedním z jeho cílů bude -- tam, kde nebude přímo možnost vychovat odborníky -- vychovávat přinejmenším lidi, kteří dokážou rozlišovat mezi šarlatánem a expertem. Tento skromný a liberální cíl bude na hony vzdálený tomu, co v současnosti představují naše filosofické fakulty."

                 
Obsah vydání       23. 9. 2004
23. 9. 2004 Média a tajné služby Miroslav  Polreich
23. 9. 2004 Kubičko má otevřenou editorskou politiku Jan  Čulík
23. 9. 2004 Měli bychom mít také právo hlasovat v amerických volbách
23. 9. 2004 Proč se stále nepočítají civilní mrtví v Iráku?
23. 9. 2004 Nemám problémy s multikulturní společností Jan  Čulík
23. 9. 2004 Chaos při "jednání" s iráckými únosci?
23. 9. 2004 Papírování namísto pomoci matkám postižených dětí Martina  Dostálová
23. 9. 2004 Mě stát taky bere na hůl, že mám nemocného syna
23. 9. 2004 Miloš Zeman: "ČSSD bude úspěšná jen tehdy, bude-li vedena úspěšnými"
23. 9. 2004 Bývalý rockový zpěvák Cat Stevens "hrozbou Spojeným státům"
23. 9. 2004 Konečně svoboda Bohumil  Kartous
23. 9. 2004 Věc: Soud s mužem podezřelým z útoku na šéfredaktora Respektu v pátek 24. 9. v 8:30
23. 9. 2004 Poslušně hlásím, pane lajtnant... -- cíl výchovy? Boris  Cvek
23. 9. 2004 Zelení definitivně míří do politického ghetta Ivan  Brezina
23. 9. 2004 Muslimský šátek a přetrvávající otazníky Milan  Valach
23. 9. 2004 Má být Brno Senior City? Antonín  Žiška
23. 9. 2004 Moravskoslezský kraj uzavřel dohodu o spolupráci s britským regionem North East Jaroslav  Hlaváček
23. 9. 2004 Zpravodajství iráckého odporu za dny 8. - 12. září 2004
22. 9. 2004 Jeden za 18, druhý bez tří za 15...? Jan  Sýkora
22. 9. 2004 Služba není rito Václav  Dušek
22. 9. 2004 John Keegan: Útok na Irák byl správný
22. 9. 2004 Poslední kapka Miloš  Kaláb
23. 9. 2004 Ľavica krváca na daň z moci Ľubomír  Andrassy
23. 9. 2004 Lisabonská stratégia: veľká myšlienka Radovan  Geist
23. 9. 2004 Pinochet stratil v Čile imunitu
23. 9. 2004 Biznis teroru
23. 9. 2004 V pasci vlastnej politiky Matúš  Holý
22. 9. 2004 Cimrmanovská hesla z příručky Euroenglish František  Schilla
21. 9. 2004 Čečensko: lidská práva jako sentimentální žvást Milan  Valach
21. 9. 2004 "Rusko není schopno samo řešit situaci v Čečensku"
21. 9. 2004 Irácká podnikatelka: Jak jsem byla vězněna v Abu Ghraib
20. 9. 2004 O Romech, nucené sterilizaci, a o Češích, kteří smrdí Fabiano  Golgo
21. 9. 2004 Češi: "Jednejte, jak já chci, ne jak já sám jednám." Fabiano  Golgo
1. 9. 2004 Hospodaření OSBL za srpen 2004
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
22. 11. 2003 Adresy redakce
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
17. 6. 2004 Provizorní umístění starých archivů

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
23. 9. 2004 Papírování namísto pomoci matkám postižených dětí Martina  Dostálová
23. 9. 2004 Mě stát taky bere na hůl, že mám nemocného syna   
23. 9. 2004 Média a tajné služby Miroslav  Polreich
23. 9. 2004 Poslušně hlásím, pane lajtnant... -- cíl výchovy? Boris  Cvek
23. 9. 2004 Miloš Zeman: "ČSSD bude úspěšná jen tehdy, bude-li vedena úspěšnými"   
22. 9. 2004 Služba není rito Václav  Dušek
22. 9. 2004 Hřebejk filmy točit umí Jaroslav  Krupka
22. 9. 2004 John Keegan: Útok na Irák byl správný   
22. 9. 2004 Jeden za 18, druhý bez tří za 15...? Jan  Sýkora
21. 9. 2004 Myšlenky i lásky jednoho filosofa Ondřej  Slačálek
21. 9. 2004 Dávejte si pozor na noviny   
21. 9. 2004 Češi: "Jednejte, jak já chci, ne jak já sám jednám." Fabiano  Golgo
21. 9. 2004 Irácká podnikatelka: Jak jsem byla vězněna v Abu Ghraib   
21. 9. 2004 Čečensko: lidská práva jako sentimentální žvást Milan  Valach
20. 9. 2004 Jak se novinář stane "nepřítelem strany" Štěpán  Kotrba

Školství RSS 2.0      Historie >
23. 9. 2004 Poslušně hlásím, pane lajtnant... -- cíl výchovy? Boris  Cvek
14. 9. 2004 S kůží na trh Ivo  Bystřičan
31. 8. 2004 V Brně vzniká Univerzita obrany Jaroslav  Hlaváček
24. 8. 2004 Vládní sliby ve školství Ondřej  Hausenblas
5. 8. 2004 Povinná maturita z matematiky - první krok k oživení společnosti?   
4. 8. 2004 Proč povinnou maturitu z matematiky?   
2. 8. 2004 Jak britské univerzity začínají "prodávat" slabým studentům univerzitní tituly   
2. 8. 2004 Státní maturita z matematiky: Prostě jen špatný nápad Jakub  Malinovský
14. 7. 2004 Vzdělání jako nástroj individuálního prospěchu? Bohumil  Kartous
2. 7. 2004 Poslankyně ČSSD nařídila pedagogům domácí vězení   
1. 7. 2004 Svoboda a zodpovědnost jsou dvě strany téže mince Petr  Plaňanský
30. 6. 2004 Komunisté proti rodině aneb výuka doma Josef  Vít
21. 6. 2004 Dyslektikové v britských školách: Zákon jim zaručuje rovné postavení   
21. 6. 2004 Pozor na zavádění školného na českých univerzitách! Jan  Sýkora
21. 6. 2004 Jste dyslektik a bydlíte v Kroměříži? Na středoškolské studium zapomeňte Bohumil  Kartous