24. 8. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
24. 8. 2004

Vládní sliby ve školství

Že by snad programové prohlášení Grossovy vlády ani nemělo v úmyslu něčeho prospěšného dosahovat? Však nemá! (Jinak by si totiž právě to vláda dala do programového prohlášení, namísto třeba jezů na Labi. Anebo - a tomu jsem nakloněn věřit nejvíce - mazaní šikulové zkoušejí proplout teď do křesel, a za dva roky uvidíme.) V jiných oblastech rozebral programové prohlášení Jiří Velebný, ale vzdělávání se nedotkl. I to považuji za příznak českých poměrů. Vzdělanost národa ani publikum nepovažuje za něco vlivného.

Program by tu přitom byl, a jaký!

Za malého Zemana ministerstvo školství konečně začalo a za jeho následovnice Buzkové neukončilo (ovšem ani zdaleka dost nerozvinulo) jednu z nejpodstatnějších reforem školství, na jaké by se vůbec dalo pomýšlet -- reformu kurikula, tj. podstatnou předělávku toho, k čemu vzdělávání ve školách má mířit, jak toho dosahovat a kdo za to bude mít jakou zodpovědnost.

V reformě kurikula by ovšem mělo pokračovat každé další ministerstvo školství. Naštěstí v tom se obě hlavní partaje shodují, ač se liší v obsahu i možném provádění reformy. Čili i v "Grossově dvouletce" by měly být podniknuty naprosto konkrétní kroky, které si budou vyžadovat naprosto konkrétní sumy peněz v plánovaném rozpočtu. Některé důležité kroky a sumy však v dosavadním vývoji reformy místo nenašly. Tak na samém začátku, za malého Zemana:

1. se nevrazilo do tohoto reformního záměru dost peněz na to, aby myšlenku změny osnov v kurikulum pochopili jak politici, tak zdejší odborníci -- na to měl být najat tým specialistů, kteří by připravili strategii pro vývoj nového kurikula a pro jeho prosazení do hlav vůdců národa. A tak se v politice na vzdělanost myslí jen velmi povrchně, zastarale a přiměřeně tomu, jak špatné školy kdo navštěvoval.

2. Měl být taky vytvořen efektivní způsob osvěty pro veřejnost učitelskou i rodičovskou -- a k té osvětě nejen podány potřebné údaje a výklady, ale taky trénováni odborníci, kteří osvětu povedou. A tak dnes často rodiče protestují proti lepším metodám výuky, nechávají své děti zaostávat v nudných školách, a většina učitelů o své práci ještě ani nezapochybovala, ani by ji neuměla rozumně obhájit.

3. A mělo být investováno dost peněz do toho, aby byla -- jistě ve spolupráci se zkušenějšími zahraničními partnery -- vytvořena pořádná a opravdu promyšlená a dlouhodobá(!) strategie zaučování -- tréninku učitelstva do nových myšlenek a postupů. Opustit staré cíle a návyky, zejména když máte ve školství věk průměrně padesát let, to může trvat taky až do vašeho důchodu... V českém školství, kde systém profesního růstu učitelů vůbec neexistuje, je tedy hodně odvážné se pustit do reformy, v níž hlavní změny mají nastat v jednání učitele vůči dětem i vůči učivu, a nic podstatného pro vzdělávání učitelů nepodniknout...

4. Kromě toho samozřejmě mělo být dáno mnoho peněz na to, aby předem byl vyvinut způsob, kterým se během změn bude sledovat, zda se reforma daří, zda se učitelé opravdu učí plánovat a vyučovat líp a zda se v učení dětí projevují kýžené změny. Takový systém monitorování kvality se ovšem neslepí za měsíc ve chvíli, kdy někde v politických hádanicích na ministryni někdo vytáhne argument, že ale "reformou upadne tradičně vysoká česká vzdělanost". Pak se totiž narychlo slepí a potom opravuje jen takový paskvil, s jakým MŠMT opravdu narychlo vyrukovalo letos na jaře. (Všelijaké přeměřovací testy na předem určené znalosti jsou absurdní, když zároveň nová kurikulární politika dává školám velkou volnost a zodpovědnost za vhodný výběr učiva.)

A co se píše v programovém prohlášení o financích? Že půjdou na rozvoj vědy a vysokých škol. Kdyby aspoň s podmínkou, že se učitelské fakulty i neučitelští odborníci zaměří na nové pochopení cílů a obsahu různých oborů poznávání při vzdělávání -- že tedy pomohou učitelům základních a středních škol právě v tom, co oni sami nemohou během školního roku stihnout. Ale tak souvisle se ani ve vládě, ani ve vědě patrně neuvažuje.

Programové prohlášení sice slibuje užitečné věci, ale vůbec u nich rozpočet nezmiňuje, zato u těch vysokých škol ano. To je velmi podezřelé. Čímpak to asi bude? Několik důležitých vět je formulováno jen všeobecně, nezávazně, když se neslíbí taky financování. "Transformaci vzdělávání bude (vláda) výrazněji orientovat na rozvoj klíčových dovedností a schopností, na zkvalitnění informační i občanské gramotnosti a na posílení výuky cizích jazyků."

Ano, určitě, ale jak, a jestli vůbec? Pročpak tu není taky tak konkrétní prohlášení jako "Rozhodujícím nástrojem je transformace a posílení financování vysokých škol. Ve střednědobém výhledu bude navýšen rozpočet vysokých škol tak, aby bylo možné zohlednit kvalitu a zaměření škol, studijní úspěšnost, spolupráci vysokých škol s průmyslem a podnikatelskou sférou, aktivity škol v regionu, zvláště pak nová metodika financování podpoří výzkum a vývoj na vysokých školách. Vláda legislativně a daňově podpoří financování činnosti vysokých škol z více zdrojů."?

Pročpak, když se dokonce mluví o platech, neumějí autoři prohlášení říct víc? "Vláda se zavazuje zlepšovat podmínky pro práci pedagogů v souladu se současným úsilím OECD a Evropské unie, a to včetně podmínek platových."

Myslím, že se autoři prohlášení otázkou, zda a jak se prohlášení v oblasti vzdělávání bude plnit, prostě nezabývali. A pokud ano, měli asi na paměti to, aby se nedalo říct, co se splnilo a nesplnilo. Pro vládu, která tak málo slibuje reálný program, bych ruku zvedl tak málo, že by to skrutátorky ani nezahlédly..

                 
Obsah vydání       24. 8. 2004
24. 8. 2004 Vláda prošla 101 hlasy
24. 8. 2004 Ve vězení v Abu Graib byl "chaos", konstatuje americká oficiální zpráva
24. 8. 2004 Fahrenheit 9/11: Neobyčejně významný historický počin
24. 8. 2004 Za týrání ve vězení Abu Ghraib "nesli aspoň částečně odpovědnost vrchní velitelé"
24. 8. 2004 Guantánamo: začínají slyšení
24. 8. 2004 Pragmatický programový kompromis a hůl na vládní psy Ivan  David
24. 8. 2004 ČRo: "Internetový teroristi a antivirový odborníci"
24. 8. 2004 Vládní sliby ve školství Ondřej  Hausenblas
24. 8. 2004 Přes osm tisíc vězňů v izraelských věznicích je vysíleno hladovkou
24. 8. 2004 Americký voják: Můj proces nebude férový
24. 8. 2004 Globalizace funguje
23. 8. 2004 Soudy nejsou odpovědné za naše smýšlení Bohumil  Kartous
23. 8. 2004 Nelítostná spravedlnost Zdeněk  Jemelík
24. 8. 2004 Německo: Demonstrace proti vládní reformě pracovního trhu
24. 8. 2004 Chce George Bush provést v Americe ultrapravicovou revoluci? Greg  Evans
24. 8. 2004 Británie: Komunální úřad zakázal výzvy k modlitbám
24. 8. 2004 Borůvky rozpouštějí cholesterol
24. 8. 2004 Británie: Konzervativci chtějí zrušit zákon o lidských právech
24. 8. 2004 Italové oslavují hrdinu - imigranta
24. 8. 2004 Zpravodajství iráckého odboje za dny 16. - 18. srpna 2004
24. 8. 2004 Povrchní čtení, povrchní psaní a povrchní myšlení - špína propagandisty Štěpán  Kotrba
23. 8. 2004 Pan Kubičko by se měl taky stydět Martin  Štumpf
23. 8. 2004 Dle Kotrby by se stydět měla Svobodná Evropa, ne KSČ Radko  Kubičko
24. 8. 2004 Na vrchol Olympu zasadol Veľký brat Adrian Peter Pressburg
24. 8. 2004 Nová Komisia -- čo od nich čakať Radovan  Geist
24. 8. 2004 Farangs, transsexuáli a nezmyselné biflovanie Zuzana  Michalidesová
24. 8. 2004 Štrbský protokol - "polozabudnutý" dokument Vladimír  Draxler
24. 8. 2004 Nový svědek: ruský intelektuální týdeník, který kopíruje New Yorker
23. 8. 2004 Ukradený Munchův Výkřik nebyl pojištěn
20. 8. 2004 Obrodný proces v Semilech Ludvík  Vaculík
20. 8. 2004 Dva tisíce slov
23. 8. 2004 Chcete snad říci, že srpen 1968 nebyl událostí?
20. 8. 2004 A tyhle si vemte s sebou a naložte s nimi, jak uznáte za vhodné
21. 8. 2004 Výstava o Pražském jaru 1968 a o srpnové invazi na Michigan University
23. 8. 2004 Je správné, aby truchlící matka určovala debatu o Iráku?
23. 8. 2004 New York zavádí bezdrátový přístup na internet pro celé město
23. 8. 2004 Preston: první anglické město s bezdrátovým internetem pro všechny
24. 8. 2004 Kdo jsou naši židé Sergej  Chelemendik
7. 8. 2004 Hospodaření OSBL za červenec 2004
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
22. 11. 2003 Adresy redakce
17. 6. 2004 Provizorní umístění starých archivů

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
24. 8. 2004 Povrchní čtení, povrchní psaní a povrchní myšlení - špína propagandisty Štěpán  Kotrba
24. 8. 2004 Chce George Bush provést v Americe ultrapravicovou revoluci? Greg  Evans
24. 8. 2004 Vládní sliby ve školství Ondřej  Hausenblas
24. 8. 2004 Globalizace funguje   
24. 8. 2004 Fahrenheit 9/11: Neobyčejně významný historický počin   
23. 8. 2004 Dle Kotrby by se stydět měla Svobodná Evropa, ne KSČ Radko  Kubičko
23. 8. 2004 Je správné, aby truchlící matka určovala debatu o Iráku?   
23. 8. 2004 Nelítostná spravedlnost Zdeněk  Jemelík
23. 8. 2004 Pan Kubičko by se měl taky stydět Martin  Štumpf
20. 8. 2004 Radikálně levicový neznamená nutně komunistický Štěpán  Kotrba
20. 8. 2004 Chcete umřít doma? Věnujte se nyní svým dětem! Jan  Paul
20. 8. 2004 Kdo jinému jámu kopá - tak se z lesa ozývá... Jan  Sýkora
20. 8. 2004 Británie: Matka devatenáctiletého vojáka, usmrceného v Iráku, řekla zástupci premiéra, že kecá nesmysly   
20. 8. 2004 Zkreslený pohled Borise Cveka na osmašedesátý rok je alarmující Jan  Čulík
20. 8. 2004 Lékaři ve vězení Abu Ghraib věděli o mučení vězňů   

Školství RSS 2.0      Historie >
24. 8. 2004 Vládní sliby ve školství Ondřej  Hausenblas
5. 8. 2004 Povinná maturita z matematiky - první krok k oživení společnosti?   
4. 8. 2004 Proč povinnou maturitu z matematiky?   
2. 8. 2004 Jak britské univerzity začínají "prodávat" slabým studentům univerzitní tituly   
2. 8. 2004 Státní maturita z matematiky: Prostě jen špatný nápad Jakub  Malinovský
14. 7. 2004 Vzdělání jako nástroj individuálního prospěchu? Bohumil  Kartous
2. 7. 2004 Poslankyně ČSSD nařídila pedagogům domácí vězení   
1. 7. 2004 Svoboda a zodpovědnost jsou dvě strany téže mince Petr  Plaňanský
30. 6. 2004 Komunisté proti rodině aneb výuka doma Josef  Vít
21. 6. 2004 Dyslektikové v britských školách: Zákon jim zaručuje rovné postavení   
21. 6. 2004 Pozor na zavádění školného na českých univerzitách! Jan  Sýkora
21. 6. 2004 Jste dyslektik a bydlíte v Kroměříži? Na středoškolské studium zapomeňte Bohumil  Kartous
21. 6. 2004 Ostuda pro město Kroměříž? Ondřej  Hausenblas
4. 6. 2004 Slučování škol Jiří  Kratochvíl
24. 5. 2004 "Vyhozená" učitelka se vrací do práce