4. 8. 2004
Proč povinnou maturitu z matematiky?Reakce na článek "Státní maturita z matematiky: Prostě jen špatný nápad" Jako vystudovaný matematik téměř sdílím vaše názory, s dvěma úpravami, píše Jan Samohýl. Místo matematiky bych dal český jazyk (zejména literaturu) a naopak. Za prvé, je to pro normální lidi předmět k ničemu, a za druhé, podobně jako matematika, se učí na gymnáziích dost mizerně. |
Matematiku se totiž nelze naučit (a pochopit její krásu) bez přemýšlení, řešení úloh a počítání, úplně stejně jako nelze totéž u literatury bez čtení. A to je práce, která, pokud vás to nebaví, samozřejmě bolí. Já jsem dost hravý, takže jsem vždy dával přednost hádankám a problémům, kde mohu sám objevit vlastní řešení, než už zpracovaným knižním příběhům, u kterých lze pouze sledovat, jak dopadnou. A proto mě zřejmě víc bavila matematika a přírodní vědy než dějepis a literatura. A navíc literatura, způsobem jakým se učila na gymnáziu, mně připadala stejně nezáživná a nezajímavá jako vám (a většině lidí) matematika - byl to pro mě prostě jen takový seznam autorů a jejich děl spolu s nicneříkajícími frázemi o jejich obsahu (také jsem z toho měl vždycky pětku, protože mi prostě ty fráze opravdu byly proti srsti; před čtyřkou z čestiny mě uchránily jenom jedničky z diktátů). Gymnázium nemá a nesmí být jenom přípravka na přijímací zkoušky na vysokou školu! Obáváte se, že maturita z matematiky snižuje vzdělanost, a přitom je to naopak - právě tahle idea, že gymnázium je jenom příprava na VŠ, je cestou ke snížení všeobecné vzdělanosti. Chápu, že je na to ze strany rodičů a VŠ tlak, aby to tak bylo, a bude to v podstatě vytesáno do kamene zavedením všeobecných maturit, ale je to chyba. Co mi vadí, je hlavně taková snaha o systematičnost - u většiny osnov mi připadá, že je to velmi zkrácená verze prvního ročníku VŠ kurzu (kde je to ovšem namístě), nejlépe je to vidět asi na biologii - probírali jsme kdejakou houbu a kdejakého parazita, ale abychom se naučili poznat, co nám roste za domem a zpívá před domem (a proč!), to se jaksi nestihlo. Podle mě by měly předměty na gymnáziu být o tom, aby člověk pochopil základní principy a poznal nějaké praktické příklady a aplikace toho oboru, s nimiž se může v životě setkat (jenže ono se to pak taky hůř zkouší a srovnává). Nebráním se biflování - je mýtus, že není potřeba - bez faktů si těžko o něčem uděláte tu správnou představu. U matematiky je ten problém trochu jinde (že se tam učí věci staré 2000 let a dnes už nemoderní - geometrie, a neučí se tam nové podstatné věci pochopitelné každému - algoritmy, teorie her), ale taky to pro ni do značné míry platí. Další problém s matematikou třeba je, že nemůžete lidi dost dobře srovnávat na základě toho, jak řeší problémy, ačkoliv právě o tom matematika je - dojít k vlastnímu řešení, spíš než se naučit to řešení z knihy nebo pro ten daný typ úlohy; proto zřejmě většina lidí považuje matematiku za nudnou a nezáživnou, protože museli jít touto špatnou cestou (samozřejmě, určité postupy znát musíte, to jinak nejde). Matematika rozvíjí myšlení, o tom není sporu, ale mezi žáky jsou takové rozdíly v nadání, že je problém najít společná zadání a kritéria (podobně je to asi i s tělocvikem). K českému jazyku mohu říct jen to, že mi sloh (ani to ostatní) moc nepomohl, rozumně psát jsem se stejně nakonec naučil sám. Takže, ať se nám to líbí nebo ne, povinná maturita z matematiky a češtiny je prostě kompromis. |