2. 8. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
2. 8. 2004

Státní maturita z matematiky: Prostě jen špatný nápad

Poslanecká sněmovna nedávno schválila novelu školského zákona, která mimo jiné zavadí na všech českých gymnáziích povinnost maturovat z matematiky. Pravda sice je, že za současného stavu je maturitní zkouška, zejména díky povinnosti maturovat z cizího jazyka, příliš humanitně zaměřena, ale to nic nemění na nesmyslnosti a nevyváženosti tohoto připravovaného kroku. Školní a k tomu ještě navíc státní maturitní zkouška, a aby toho nebylo málo, tak i maturita z matematiky povedou bezesporu ke snížení nároků na studenty a k poklesu celkové úrovně jejich znalostí.

Uvědomme si fakt, že gymnázium dnes plní pouze funkci přípravky na vysokou či vyšší odbornou školu a jeho absolvent na trhu nemá, pokud nevyniká nějakými zvláštními schopnostmi, de facto žádné uplatnění. V lavicích vedle sebe sedí budoucí studenti medicíny, práv, jaderné fyziky, politologie, přírodovědy, filologie, teoretické matematiky atd. a každý z této budoucí elity národa má své specifické nároky a potřeby. Všeobecnost všeobecného středoškolského vzdělání by neměla být rozhodně chápána tak, že by student měl umět od všeho něco, tj. vlastně z ničeho nic, ale naopak by mu měla být dána od určité doby studia co možná nejširší možnost výběru specializace a rozvoje vlastní osobnosti.

Matematika jako maturitní předmět by pro gymnazisty znamenala již třetí povinný vyučovací předmět, na který by se museli ke "zkoušce z dospělosti" učit. Je jasné, že čas každého studenta je omezený a čas strávený učením se předmětu, ke kterému nemá student sebemenší vztah, si prostě musí najít někde jinde. Kde? Nejspíš zkrácením doby učení se předmětu, který ke přijímacím zkouškám i ke studiu na VŠ potřebuje a o který navíc jeví zájem. Jelikož jsou čeští gymnazisté povětšinou opravdu inteligentní mladí lidé, tak by za cenu této oběti maturitu z matematiky nakonec v drtivé většině případů složili.

Nevole většiny studentů k zavedení nového maturitního předmětu je něco jiného než lenost, jak se nám snaží někteří zastánci maturity z matematiky vnutit. Tato nevole vychází zejména z přesvědčení, že by bylo opravdu lepší se věnovat něčemu užitečnějšímu, nežli po večerech biflovat pro budoucí studium naprosto nepotřebný předmět.

Ať se nám to líbí nebo ne, tak další nezpochybnitelný důsledek tohoto špatného nápadu by se, jak si i někteří osvícení učitelé matematiky sami uvědomují, dotkl úrovně maturity z matematiky samotné, která je v současnosti na úrovni docela slušné. Myslí si snad někdo, že se zvýší tím, že se stane masovou záležitostí? Já bych o tom více než pochyboval.

Byť jsem přesvědčen o tom, že význam středoškolské matematiky je již dnes silně přeceňován a její zastoupení v rozvrzích hodin je zbytečně vysoké, tak proti tomuto předmětu osobně nic nemám. Stejně jako bych však nesouhlasil s tím, kdyby se snažil někdo budoucímu jadernému fyzikovi vnucovat maturitu z dějepisu či společenských věd, tak považuji za naprosto nevhodné, když se dnes někdo snaží všem vnucovat právě matematiku. Jestli nám zastánci jejího zařazení mezi maturitní předměty z řad středoškolských profesorů tvrdí, že je to naprosto báječný předmět, který prostupuje všemi oblastmi lidské činnosti a je o logickém uvažování a chápání vztahů a nikoliv o biflování nepotřebných vzorců, tak se opravdu divím tomu, že o této samozřejmosti nejsou schopni přesvědčit tak velkou řadu stávajících studentů.

Abych zde jen nekritizoval špatné nápady některých českých legislativců a středoškolských pedagogů, chtěl bych jim touto cestou navrhnout vcelku zajímavý model školní maturity pro gymnázia. Jediným povinným předmětem by český jazyk a z třech zbývajících volitelných předmětů by musel být aspoň jeden předmět humanitně zaměřený a aspoň jeden zaměřený přírodovědně.

                 
Obsah vydání       2. 8. 2004
2. 8. 2004 Není otázka jako otázka Štěpán  Kotrba
2. 8. 2004 Úkolem ženy je čekat a poslouchat, míní Vatikán
2. 8. 2004 Jak britské univerzity začínají "prodávat" slabým studentům univerzitní tituly
30. 7. 2004 Monty Python Terry Gilliam: Všechny státy mají tendenci směřovat k totalitě Jan  Čulík
30. 7. 2004 Monty Python Terry Jones: Tony Blair by měl být postaven před soud jako válečný zločinec Jan  Čulík
29. 7. 2004 Tom Stoppard: Ve svobodné společnosti musejí mít lidé právo hovořit neodpovědně Jan  Čulík
2. 8. 2004 Fašismus v naší epoše Petr  Šafařík
2. 8. 2004 Non Plus Ultras: další neúspěšný pokus, který se snaží být filmem Jan  Čulík
2. 8. 2004 Ohlédnutí za Letní filmovou školou 2004 Jan  Čulík
2. 8. 2004 Foglarovi hoši, občanská společnost a malá ekologie Eduard  Vacek
2. 8. 2004 John Kerry potvrdil svoji šanci stát se americkým prezidentem Radek  Vogl
1. 8. 2004 V centru Prahy vybuchl granát - stopy vedou k izraelské mafii
2. 8. 2004 Přijít o mentální a mravní integritu je tak snadné... Pavel  Mareš
2. 8. 2004 Historie se nedá přepisovat, jak se komu líbí Štěpán  Kotrba
2. 8. 2004 Dierový štítok a presýpacie hodiny
2. 8. 2004 Sila korporácií
1. 8. 2004 Bůh je mezi potřebnými, Bůh miluje tento svět, Bůh je solidární s menšinami, chudými, opovrhuje zbožnou pýchou farizeů, kárá bohaté a mocné, Bůh se za lidi obětuje, Bůh nepotřebuje chrám Zdeněk  Bárta
2. 8. 2004 Státní maturita z matematiky: Prostě jen špatný nápad Jakub  Malinovský
1. 8. 2004 Světová obchodní organizace: dohoda! Ludmila  Štěrbová
31. 7. 2004 Gross: Varianta vlády, která je možná, i když není žádným zázrakem Štěpán  Kotrba
1. 8. 2004 Grossova vláda - poslední představa
31. 7. 2004 Koaliční smlouva - definitivní znění
31. 7. 2004 Že ČSSD utrpěla zdrcující vítězství Oldřich  Průša
30. 7. 2004 Pokřivování dějin? Pavel  Urban
30. 7. 2004 Demise premiéra znamená demisi celé vlády Jan  Kudrna
30. 7. 2004 Ceterum autem censeo...demise premiéra neznamená demisi celé vlády! Jan  Sýkora
26. 7. 2004 Vojtěch Jasný: Dítě, dobrodruh a filmař Jan  Čulík
30. 7. 2004 "Ideologická klišé exilového literárního encyklopedisty" Jakub  Žytek
30. 7. 2004 Plíživé stěhování Václav  Dušek
1. 7. 2004 Hospodaření OSBL za červen 2004
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
22. 11. 2003 Adresy redakce
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
17. 6. 2004 Provizorní umístění starých archivů

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
2. 8. 2004 Státní maturita z matematiky: Prostě jen špatný nápad Jakub  Malinovský
2. 8. 2004 Fašismus v naší epoše Petr  Šafařík
2. 8. 2004 Hrůza, vraždění a alkohol   
2. 8. 2004 Foglarovi hoši, občanská společnost a malá ekologie Eduard  Vacek
2. 8. 2004 Ohlédnutí za Letní filmovou školou 2004 Jan  Čulík
2. 8. 2004 Jak britské univerzity začínají "prodávat" slabým studentům univerzitní tituly   
1. 8. 2004 Světová obchodní organizace: dohoda! Ludmila  Štěrbová
31. 7. 2004 Gross: Varianta vlády, která je možná, i když není žádným zázrakem Štěpán  Kotrba
30. 7. 2004 Škoda, že v České televizi nemůže Igor Chaun odvysílat celý svůj film Jan  Čulík
30. 7. 2004 Demise premiéra znamená demisi celé vlády Jan  Kudrna
30. 7. 2004 Bude ČR nakonec opravdu posledním útočištěm teroristů z celé EU? Jan  Sýkora
30. 7. 2004 Plíživé stěhování Václav  Dušek
30. 7. 2004 Ceterum autem censeo...demise premiéra neznamená demisi celé vlády! Jan  Sýkora
29. 7. 2004 Bytová politika jako test nové koaliční vlády Jaromír  Císař
29. 7. 2004 Film Tatínek: Jan Svěrák oslavuje svého otce   

Školství RSS 2.0      Historie >
2. 8. 2004 Jak britské univerzity začínají "prodávat" slabým studentům univerzitní tituly   
2. 8. 2004 Státní maturita z matematiky: Prostě jen špatný nápad Jakub  Malinovský
14. 7. 2004 Vzdělání jako nástroj individuálního prospěchu? Bohumil  Kartous
2. 7. 2004 Poslankyně ČSSD nařídila pedagogům domácí vězení   
1. 7. 2004 Svoboda a zodpovědnost jsou dvě strany téže mince Petr  Plaňanský
30. 6. 2004 Komunisté proti rodině aneb výuka doma Josef  Vít
21. 6. 2004 Jste dyslektik a bydlíte v Kroměříži? Na středoškolské studium zapomeňte Bohumil  Kartous
21. 6. 2004 Ostuda pro město Kroměříž? Ondřej  Hausenblas
21. 6. 2004 Dyslektikové v britských školách: Zákon jim zaručuje rovné postavení   
21. 6. 2004 Pozor na zavádění školného na českých univerzitách! Jan  Sýkora
4. 6. 2004 Slučování škol Jiří  Kratochvíl
24. 5. 2004 "Vyhozená" učitelka se vrací do práce   
24. 5. 2004 Asociace školských odborů pomohla pedagogickým centrům Radek  Sárközi
20. 5. 2004 Jak vyloudit ze studentů interaktivitu Bohuslav  Blažek
18. 5. 2004 Můžou školy vychovat děti bez mindráků, s myslícím mozkem a pracovitýma rukama? Ondřej  Hausenblas