2. 8. 2004
Státní maturita z matematiky: Prostě jen špatný nápadPoslanecká sněmovna nedávno schválila novelu školského zákona, která mimo jiné zavadí na všech českých gymnáziích povinnost maturovat z matematiky. Pravda sice je, že za současného stavu je maturitní zkouška, zejména díky povinnosti maturovat z cizího jazyka, příliš humanitně zaměřena, ale to nic nemění na nesmyslnosti a nevyváženosti tohoto připravovaného kroku. Školní a k tomu ještě navíc státní maturitní zkouška, a aby toho nebylo málo, tak i maturita z matematiky povedou bezesporu ke snížení nároků na studenty a k poklesu celkové úrovně jejich znalostí. |
Uvědomme si fakt, že gymnázium dnes plní pouze funkci přípravky na vysokou či vyšší odbornou školu a jeho absolvent na trhu nemá, pokud nevyniká nějakými zvláštními schopnostmi, de facto žádné uplatnění. V lavicích vedle sebe sedí budoucí studenti medicíny, práv, jaderné fyziky, politologie, přírodovědy, filologie, teoretické matematiky atd. a každý z této budoucí elity národa má své specifické nároky a potřeby. Všeobecnost všeobecného středoškolského vzdělání by neměla být rozhodně chápána tak, že by student měl umět od všeho něco, tj. vlastně z ničeho nic, ale naopak by mu měla být dána od určité doby studia co možná nejširší možnost výběru specializace a rozvoje vlastní osobnosti. Matematika jako maturitní předmět by pro gymnazisty znamenala již třetí povinný vyučovací předmět, na který by se museli ke "zkoušce z dospělosti" učit. Je jasné, že čas každého studenta je omezený a čas strávený učením se předmětu, ke kterému nemá student sebemenší vztah, si prostě musí najít někde jinde. Kde? Nejspíš zkrácením doby učení se předmětu, který ke přijímacím zkouškám i ke studiu na VŠ potřebuje a o který navíc jeví zájem. Jelikož jsou čeští gymnazisté povětšinou opravdu inteligentní mladí lidé, tak by za cenu této oběti maturitu z matematiky nakonec v drtivé většině případů složili. Nevole většiny studentů k zavedení nového maturitního předmětu je něco jiného než lenost, jak se nám snaží někteří zastánci maturity z matematiky vnutit. Tato nevole vychází zejména z přesvědčení, že by bylo opravdu lepší se věnovat něčemu užitečnějšímu, nežli po večerech biflovat pro budoucí studium naprosto nepotřebný předmět. Ať se nám to líbí nebo ne, tak další nezpochybnitelný důsledek tohoto špatného nápadu by se, jak si i někteří osvícení učitelé matematiky sami uvědomují, dotkl úrovně maturity z matematiky samotné, která je v současnosti na úrovni docela slušné. Myslí si snad někdo, že se zvýší tím, že se stane masovou záležitostí? Já bych o tom více než pochyboval. Byť jsem přesvědčen o tom, že význam středoškolské matematiky je již dnes silně přeceňován a její zastoupení v rozvrzích hodin je zbytečně vysoké, tak proti tomuto předmětu osobně nic nemám. Stejně jako bych však nesouhlasil s tím, kdyby se snažil někdo budoucímu jadernému fyzikovi vnucovat maturitu z dějepisu či společenských věd, tak považuji za naprosto nevhodné, když se dnes někdo snaží všem vnucovat právě matematiku. Jestli nám zastánci jejího zařazení mezi maturitní předměty z řad středoškolských profesorů tvrdí, že je to naprosto báječný předmět, který prostupuje všemi oblastmi lidské činnosti a je o logickém uvažování a chápání vztahů a nikoliv o biflování nepotřebných vzorců, tak se opravdu divím tomu, že o této samozřejmosti nejsou schopni přesvědčit tak velkou řadu stávajících studentů. Abych zde jen nekritizoval špatné nápady některých českých legislativců a středoškolských pedagogů, chtěl bych jim touto cestou navrhnout vcelku zajímavý model školní maturity pro gymnázia. Jediným povinným předmětem by český jazyk a z třech zbývajících volitelných předmětů by musel být aspoň jeden předmět humanitně zaměřený a aspoň jeden zaměřený přírodovědně. |