26. 5. 2004
Výroční zpráva Amnesty International za rok 2003:Zoufalá situace v oblasti lidských právTisková zpráva Amnesty International, Londýn
Vlády v celé Evropě a Střední Asii pokračovaly ve vedení tak zvaného "boje proti terorismu", a přitom ve jménu bezpečnosti podkopávaly lidská práva. Mezi kroky, které tyto vlády učinily, patřila regresivní opatření v rámci "antiteroristické" legislativy, útoky proti ochraně utečenců a omezování svobody shromažďování a vyjadřování. Povrchní sliby o bezpečnosti, imigraci a azylu, spolu s růstem populismu ještě více podporovaly rasismus a diskriminační praktiky vůči menšinám v celém regionu. Nedostatek politické vůle ze strany Evropské unie (EU ) čelit porušování lidských práv v rámci svých hranic, je velice alarmující, zejména v souvislosti s plánovaným vstupem dalších 10 nových členů v r.2004. Ti, kdo nesou odpovědnost za porušování lidských práv včetně mučení nebo špatného zacházení, nadále zneužívají beztrestnosti. |
EVROPA / STŘEDNÍ ASIEPŘEHLED REGIONU ZA ROK 2003"Boj proti terorismu"Pod záštitou boje proti "terorismu" vlády nadále porušují lidská práva, a to jak legislativně tak i v praxi. Koncem tohoto roku (2003) zůstalo internováno ve Spojeném království (UK) 14 cizích státních příslušníků, kteří nemohli být deportováni zpět, a to se dělo v souladu se zákonem, který umožňuje bezdůvodné zadržení bez obžaloby a bez soudu, pouze na základě tajných důkazů. Tyto osoby, zadržované v UK na základě" protiteroristických" zákonů, byly drženy v přísně hlídaných zařízeních za velice omezujících podmínek. Španělsko dále ignorovalo dlouhodobá doporučení různých mezinárodních orgánů na zajištění větší bezpečnosti podezřelých osob zadržovaných na základě "protiteroristické" legislativy, a ve skutečnosti plánovalo prodloužení doby, po kterou smějí být určití lidé drženi v samovazbě, a to o více než dvojnásobek. Španělské úřady kromě toho také zakázaly vydávání jediných baskických novin a 10 lidí, kteří s novinami byli spojeni, bylo na základě "protiteroristických" zákonů označeno jako osoby nežádoucí požívat svobody projevu. Orgány v Uzbekistánu využívají " boje proti teroru" k ospravedlnění neustálého potlačování rozdílných názorů jak v oblasti náboženské, tak i politické. Nejméně šest tisíc politických vězňů tam zůstává ve vězení a členové nezávislých islámských shromáždění se setkávali se zadržováním a zastrašováním. V Turkmenistánu pokračovala vlna represí z důvodu údajného pokusu o úkladnou vraždu prezidenta v listopadu 2002; přitom byla prokázána vina spoustě lidem, a to po nestydatě nespravedlivých soudních procesech, při nichž bylo spolehlivě prokázáno mučení a špatné zacházení. Vlády se snaží omezovat ustanovení o poskytování azylu a imigraci, přičemž využívají nových slovních spojení, jako je: "národní bezpečnost" a "antiterorismus" a raději se soustředí na kontrolu, než na ochranu. Například v Itálii hrozilo, že se někteří žadatelé o azyl budou muset vrátit zpět do svých zemí, kde budou ovšem ohroženi vážným porušováním lidských práv. Některým jednotlivcům dokonce hrozilo vyhoštění, protože představovali hrozbu pro bezpečnost státu a veřejný pořádek v zemi. Azylanti neměli ani šanci vyjádřit se ve spravedlivých soudních procesech. Perspektiva lidských práv týkajících se poskytování azylu stále v myšlení EU chybí. Evropská unie pod hlavičkou mezinárodních bezpečnostních závazků nadále podporuje omezování imigrace do EU. RasismusRasismus, diskriminace a nesnášenlivost, včetně antisemitismu a islamofobie, to byly nadále hlavní problémy v regionu Evropy a střední Asie. Manifestace se zaměřovaly na instituční rasismus ve sféře ekonomických, společenských a kulturních práv. V mnoha státech tohoto regionu docházelo k diskriminaci Rómů, ta často zasahovala všechny životní oblasti včetně jejich přístupu ke vzdělání, zaměstnání, bydlení nebo společenským službám. Mnoho lidí snažících se o návrat domů poté, co byli vyhnáni válkou ze západní části Balkánu, se setkávalo s diskriminací z etnických důvodů, hlavně při přijímání do zaměstnání, v přístupu ke vzdělání i ke zdravotní péči. Šlo o formu zákazů návratu a reintegrace menšin. Požadavky rasistů na zákonodárství v oblasti udělování občanství v Ruské federaci znamenalo, že etnické minoritní skupiny -- včetně členů Meskešské populace v jednom regionu -- zůstaly absolutně bez státní příslušnosti, a tím jim byl odepřen nárok na penzi, dětské příspěvky i vyšší vzdělání. Na pozadí zneužívání lidských práv ze strany vykonavatelů spravedlnosti byl opět rasismus. Zprávy o rasovém podtextu špatného zacházení ze strany policejních sil přicházely z celé řady států, včetně Belgie, Bulharska, Francie, Řecka, Itálie, Polska, Ruska, Slovenska, Slovinska i Španělska. V některých státech byla také při vyšetřování nebo stíhání za útoky ze strany soukromých aktérů zanedbána ochrana menšin, a to jak z důvodů etnických, tak i náboženských. Například v Gruzii se náboženské menšiny stále setkávaly s týráním, zastrašováním a násilnými útoky, a policie selhávala v poskytování adekvátní ochrany těmto cíleným osobám nebo nevykazovala patřičnou aktivitu při obžalovávání údajných pachatelů. Nedostatek ochrany lidských právZ celého regionu přicházely zprávy o mučení a nelidském zacházení, včetně Albánie, Moldávie, Rumunska, Srbska a Černé Hory, přičemž reportáže o takovém zacházení byly běžné a důvěryhodné. V Turecku bylo mučení a špatné zacházení v policejní vazbě i nadále věcí velmi závažnou, a to i přes určité pozitivní změny v legislativě. V Německu vznikla bouřlivá veřejná debata o přípustnosti používání násilí při výslechu, poté co se ukázalo, že jeden vyšší policejní důstojník nařídil nestandardní použití síly proti podezřelému. V některých státech, jako jsou Belgie, Itálie a Švýcarsko, chybí v policejních vazbách základní ochrana proti špatnému zacházení. Z jiných států, jako je Řecko, Makedonie, Portugalsko a Španělsko, přicházely zprávy o nebezpečném a nadměrném používání střelných zbraní, někdy i s následkem smrti. V několika zemích byly podmínky ve věznicích nebo v internačních zařízeních, v nichž jsou žadatelé o azyl a neoprávnění imigranti drženi, kruté a ponižující. V některých státech se nelidsky zacházelo s lidmi s mentálním postižením -- v pečovatelských domech v Bulharsku, a z důvodu používání postelových klecí také v České Republice, Maďarsku a na Slovensku. Mnoha státům chybí nezávislý a pečlivý kontrolní systém k odhalování podobných křivd. Problém souvisí s trvalou neschopností členských států Evropské unie přijmout odpovědnost za zachovávání lidských práv na úrovni EU. V některých státech trvala beztrestnost za porušování lidských práv. V Turecku je i nadále zoufale nízký počet trestních stíhání členů bezpečnostních složek, kteří provozovali praktiky týrání a špatného zacházení s veřejností. Bezpečnostní složky Ruské federace stále jednají beztrestně v konfliktu s Čečenskou republikou a to i přes pokračující reportáže o týrání a "nezvěstných". Trvalá beztrestnost válečného násilí zůstává problémem také v západní části Balkánu. Ačkoli někteří lidé podezřelí ze spáchání válečných zločinů byli převezeni do vyšetřovací vazby Mezinárodního trestního tribunálu za bývalou Jugoslávii, existují další osoby, které se vyhýbají zatčení, některé z nich byly zřejmě chráněny vládními orgány v Bosně a Hercegovině, Chorvatsku, Srbsku a Černé Hoře. Případy tisíců "nezvěstných", kteří jsou pohřešováni z války v letech 1992 -- 95, zůstávají nevyjasněny. Ačkoli vnitrostátně byla vedena některá trestní stíhání za válečné zločiny, nedostatek politické vůle a pochybení státních justičních systémů bylo příčinou dalších nepotrestaných zločinů. V Bělorusku, Turkmenistánu a Uzbekistánu byl nesouhlas s oficiální politikou v civilním, náboženském i politickém životě systematicky a často brutálně potlačován. Ochránci lidských práv se v mnoha zemích setkávali s výhrůžkami a vězením. A to včetně Turecka, kde řada zákonů a nařízení omezuje činnost aktivistů, a také v Ázerbajdžánu, kde kampaň vedená státem sponzorovanými médii proti několika významným ochráncům lidských práv vyvrcholila prudkými útoky na jejich kanceláře a vzrostly obavy o bezpečnost jejich i jejich rodin. Z obou těchto zemí, a rovněž z jiných států, jako je Itálie, Řecko a Švýcarsko, přicházejí zprávy o tom, že policie používala proti demonstrantům nadměrné síly. Vzhledem k nedostatku účinných postupů a provádění nápravy při porušování lidských práv v zemích Evropy rostl zájem o posuzované návrhy, které by měly přispět k nápravě na regionální úrovni u Evropského soudu pro lidská práva. Členské státy Rady Evropy navrhly doplnit nová přijatelná kritéria pro Evropský soud pro lidská práva, který je jediným mezinárodním soudem, k němuž mají jednotlivci právo přímé petice. Násilí páchané na ženáchPorušování lidských práv žen a dívek v tomto regionu pokračovalo. V souvislosti s nekalým obchodováním a nucenou prostitucí existují obavy, že se obětem nedostávalo pomoci ze strany právních systémů v žádné z výchozích, tranzitních ani cílových zemí. Domácí násilí bylo také pevně zakotveným problémem po celé Evropě a Střední Asii, od Belgie až po Ruskou federaci. Mezi faktory, které k tomuto stavu přispívají, patří, že některé státy považují domácí násilí za "soukromou záležitost", dále sem patří nedostatek právních opatřeních zakazujících a kriminalizujících domácí násilí v některých zemích, dále nedostatek zvláštních policejních jednotek a jejich výcvik, nedostatečná opatření na ochranu obětí, a také soudní rozhodnutí, která často neodpovídají závažnosti takového trestného činu. Trest smrtiV tomto směru byly během roku učiněny některé pozitivní kroky. Arménie trest smrti zrušila, Kazachstán vyhlásil moratorium na popravy až do přijetí legislativy na zrušení trestu smrti, a Kyrgystán zachoval své moratorium na popravy. Tádžikistán, ačkoli trest smrti zachoval, snížil počet poprav. Ale Tádžikistán v posledních letech, a s ním i dva další státy v regionu, které trest smrti zachovaly, Bělorusko a Uzbekistán, dále popravy vykonávají. Ke zvláště vysokému počtu poprav došlo pravděpodobně v Uzbekistánu, kde jsou v poslední době popravovány spousty lidí po nespravedlivých procesech, mnohé zde svědčí o týrání, o existenci korupce při vyšetřování, soudním řízení i při odvolání. V Bělorusku, Tádžikistánu a Uzbekistánu, byl proces udělování milostí i popravy samotné drženy v tajnosti, přičemž trest se vztahoval nejen na vězně, ale také na jejich rodiny. Popravy se konaly v tajnosti a členům rodin a přátelům byla upřena možnost se s odsouzenci rozloučit. Rodinám dokonce často nebylo po měsíce sděleno, zda jejich příbuzný ještě žije, nebo byl popraven. Nedozvěděli se také, kde je jejich milovaná osoba pochována. Žádná z těchto tří zemí nevydala úplnou statistiku o vykonaných trestech smrti. Postupy na podporu lidských právAčkoli jsou lidská práva v tomto regionu stále napadána, aktivity na podporu a ochranu základních práv stále pokračují. Mnoho hlasů zdůrazňuje, že lidská práva a bezpečnost nejsou neslučitelná, že jsou naopak nedělitelná a vzájemně na sobě závislá. Ochránci lidských práv pokračovali ve své práci i přes týrání, zastrašování a věznění. Společenská hnutí reagovala na řadu problémů s lidskými právy v tomto regionu, slučovala aktivisty z různých zemí na veřejných setkáních, jakým bylo i Druhé evropské společenské fórum v listopadu v Paříži, ve Francii, které dalo příležitost koordinovat aktivisty v regionech. Silné regionální mezivládní orgány, včetně Rady Evropy a Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě, nadále hrají klíčovou roli při podpoře a ochraně lidských práv. Celou Výroční zprávu 2004 v angličtině naleznete na www.amnesty.org Zprávy o vybraných státech světa jsou v češtině k dispozici na www.amnesty.cz |
Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
26. 5. 2004 | Morálka lékárníků se střetává s požadavky žen | Miloš Kaláb | |
26. 5. 2004 | Češi a Němci: sporná minulost | Jan Baláč | |
26. 5. 2004 | Edvard Beneš - chycen v pasti mezinárodních vztahů | Ondřej Slačálek | |
26. 5. 2004 | Dokážeme ještě čelit manipulaci? | Jan Sýkora | |
26. 5. 2004 | Jiří Krejčík: Rytíř s veselou pověstí | Tomáš Koloc | |
26. 5. 2004 | O lobbismu, o nezávislosti a o ochraně novinářů | Radko Kubičko, Jan Čulík | |
26. 5. 2004 | Richard Perle: Dovolili jsme, aby se osvobození Iráku proměnilo v okupaci | ||
26. 5. 2004 | Ohledně Iráku jsme publikovali nepravdivé informace | ||
26. 5. 2004 | Zoufalá situace v oblasti lidských práv | ||
26. 5. 2004 | Amnesty International: USA odsouzeny za porušování lidských práv | ||
25. 5. 2004 | Americký voják: Stříleli jsme v Iráku civilisty | ||
25. 5. 2004 | Novinári v putách, alebo kto je vlastne priateľom USA ? | Lubomír Sedláčik | |
25. 5. 2004 | Islám je neslučitelný s demokracií | ||
25. 5. 2004 | Brusel: Hádka o křesťanství |
Rasismus | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
26. 5. 2004 | Zoufalá situace v oblasti lidských práv | ||
25. 5. 2004 | Protiromské vysílání České televize | Petr Uhl | |
10. 5. 2004 | Český chřestýš | Efraim Israel | |
29. 4. 2004 | Rasizmus na Slovensku - áno, ale naruby | Lubomír Sedláčik | |
29. 4. 2004 | Definice rasismu | ||
29. 4. 2004 | Hospodářská deprese v Evropě | ||
29. 4. 2004 | Co s romským problémem | Jan Čulík | |
28. 4. 2004 | Xenofobie a rasismus na Slovensku se dostávají z chronického do akutního stádia | Darius Nosreti | |
26. 4. 2004 | "Nejsem rasista. Jsem idiot." | ||
13. 4. 2004 | Ať hodí kamenem ... | Petr Horák | |
13. 4. 2004 | "Dej mi čouda" - o rozpadu muslimských hodnot | ||
8. 4. 2004 | Británie: pravicový tisk posedlý obavami z východoevropských přistěhovalců | Jan Čulík | |
29. 3. 2004 | Pomoc Romům je ve své podstatě rasistická | Tomáš Gawron | |
22. 3. 2004 | Rada Evropy proti rasismu | Simone Radačičová | |
17. 3. 2004 | Je třeba Primu potrestat za šíření "zločinecké ideologie"? | Jan Čulík |