Co to přinese...
- BUDE TO LEVNĚJŠÍ
- Budou spojeny neprogramové složky -- méně zaměstnanců, více odborníků, efektivnější využití výrobních prostředků (autorské právo, personalistika, ekonomika, správa budov, autopark...).
- Spojeno bude i zpravodajství a publicistika (ušetří se na dopravě, zahraničních zpravodajích, částečně i technice: jedno auto, jeden technik, dva redaktoři, jedna kamera).
- Výběr poplatku místo poplatků (ušetří se ½ stávajících nákladů na služby České pošty).
- Výhodnější pozice pro jednání o právech (zejména na sportovní přenosy) -- zlevnit mohou nejen platby, ale i náklady na přenosy.
- Společné zastoupení v mezinárodních institucích.
- PRO TVORBU PROGRAMU I MARKETING OBOUSTRANNĚ VÝHODNÉ
-
Efektivní využití rozdílného prime time pro křížové promo.
- Jednodušší vytváření propojených programových celků (s přihlédnutím
k takovým skupinám lidí, jakými jsou neslyšící či slabozrací až nevidomí).
- Společný festival (dnešní Zlatá Praha ČT ani Prix Bohemia Poděbrady ČRo díru do světa zatím neudělaly).
- ZDŮRAZNÍ SE PODSTATA SMYSLU EXISTENCE, KTEROU JE VYSÍLÁNÍ VEŘEJNÉ SLUŽBY
- Programové plánování bude vycházet z jediné definice vysílání veřejné služby -- debaty co vlastně vysílat nahradí diskuse, jak to co nejlépe a efektivně udělat; ne všude musí být nutně oba vysílatelé.
-
ZNOVU SE OTEVŘE MOŽNOST PRO ZPRACOVÁNÍ KOMPETENTNÍHO ZÁKONA O VYSÍLÁNÍ VEŘEJNÉ SLUŽBY
- Všechny dosavadní pokusy o smysluplnou novelizaci či dokonce zpracování nového zákona (resp. zákonů) o ČT a ČRo narazily na tvrdou a vysokou zeď vynucených kompromisů -- politických i lobbystických. Po více než deseti letech existence veřejnoprávních médií v ČR je přitom jasné, že
-
pokud zákon nestanoví principy indexace poplatků, je úplně jedno, zda jsou média financována přímo ze státního rozpočtu nebo z poplatků, o kterých beztak rozhodují politické strany (při financování ze státního rozpočtu by mohla být uplatňována kontrolní pravomoc NKÚ);
- tvrdí-li se někdy, že ČT či ČRo nejsou efektivní, pak pro Rady těchto institucí dostatečně tvrdé slovo neexistuje (navíc jsou Rady jako celek ze zákona neodpovědné za svou činnost -- o jednotlivcích a jejich výkonech ani nemluvě);
- zákon vždy jen vágně definoval vysílání jako veřejnou službu...
...a jak to neudělat špatně
Všechno na světě se dá udělat špatně, tedy i spojení ČT a ČRo. Proti bude pravděpodobně reklamní lobby, část odborné veřejnosti (včetně zaměstnanců ČT a ČRo), někteří politici. Aby mělo smysl o této přeměně byť jen nahlas uvažovat, musí jí předcházet: -
institucionální pověření ji připravit (nejlépe na úrovni vlády);
- poté co nejširší veřejná diskuse (řízená tak, aby se diskutovalo o tom jak to udělat spíše než o tom, zda vůbec).
V žádné fázi (příprav ani realizace) nesmí vzniknout důvodné podezření, že jedinou skutečnou změnou bude jedno supergenerální ředitelství navíc.
Základem je ovšem důkladná, jasná a ne-dvojznačná (-mnohoznačná) definice vysílání veřejné služby.
Autor byl generálním ředitelem Českého rozhlasu. Jeho názor inspiroval Štěpána Kotrbu k začlenění konceptu spojení médií veřejné služby do odborného semináře o digitalizaci a roli médií prahu 21. století, který přednesl Radě Českého rozhlasu v roce 2001.
|