2. 4. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
4. 4. 2004

Osobní svědectví:

Mohlo dojít v neděli ráno nad Ruzyní k letecké katastrofě?

neděle 8.40, letiště Ruzyně: Let ČSA z Ruzyně to Amsterodamu v neděli v 7.15, jímž se navracel šéfredaktor Britských listů do Británie, byl zrušen. Asi 15 minut po startu oznámila letuška vzrušeným hlasem, že letadlo postihla technická závada a že do deseti minut provede nouzové přistání. Požádala také, aby se v pilotní kabině přihlásili případní pracovníci jiných leteckých společností, kteří jsou snad na palubě. Instruovala cestující, aby zaujali tzv. "brace position" (s rukama na hlavě). Ujistila pasažéry, že sice došlo k mimořádné situaci, ale "palubní personál je pro takové situace vycvičen".

Letadlo se pak asi po dalších 10 minutách úspěšně vrátilo do Ruzyně. Cestujícím nebylo oznámeno, co bylo příčinou závady, ale zdá se, že selhal jeden motor. Nedlouho před dramatickým oznámením návratu na letiště totiž letadlo mírně pokleslo a jaksi odbočilo doleva. (ČSA posléze skutečně oficiálně potvrdila českým médiím, že šlo o problémy s jedním motorem, eufemisticky to nazvala "netypickým chováním motoru". Posléze vyšlo najevo, že šlo o závadu v elektroinstalaci letadla.) Bohužel, letecký personál cestujícím neoznámil, kde se bude přistávat, to jsem zjistil osobním dotazem u procházející letušky: ujistila mě, že nebudeme přistávat na poli - ostatním cestujícím to však nebylo sděleno, česky ani anglicky, takže zřejmě při návratu zažili perné chvíle, protože nevěděli, zda se skutečně nebude přistávat na poli.

Při vystupování z letadla jsem se zeptal letušky, zda mají taková nouzová přistání často. Sdělila mi, že létá už 6 let a dosud se jí nic takového nestalo. Pochválila ale piloty, že krizovou situaci zvládli.

neděle 17.00, Glasgow: Několik poznámek ze zpětného pohledu.

Těžko zatím určit, jak závažný byl tento incident. Nicméně udělali zaměstnanci Českých aerolinií během něho několik psychologických chyb, jimiž dost podstatně znepříjemnili život cestujícím na palubě tohoto letadla. Než ale budu kritizovat, rád bych vyjádřil poctu pilotům, kteří letadlo dopravili bezpečně zpět na ruzyňskou letištní plochu.

Uznávám, že letuška, která cestujícím závadu na letadle a nutnost se vrátit během letu oznamovala, zřejmě podobný incident ještě nikdy nezažila, takže asi měla skutečný strach. Bohužel se to projevilo přímo v jejím dramatickém oznámení palubním rozhlasem, kdy byl její hlas naplněn děsem. Možná je kruté to říct, ale nejsem si jist, že to bylo nejprofesionálnější chování. Cestující totiž myslím zděsil daleko více tón jejího hlasu než obsah její informace.

A dále, jak už jsem uvedl výše, informace byla neúplná a nepřesná. Cestujícím bylo pouze oznámeno, že do deseti minut letadlo učiní nouzové přistání. Nebylo zdůrazněno ani vysvětleno, že se plánuje návrat na letištní plochu. To se přece cestujícím mělo říct rovnou! Namátkou jsem si to ověřil u několika zahraničních pasažérů: skutečně si až do poslední chvíle mysleli, že k nouzovému přistání má dojít v polích.

A třetí věc: České aerolinie se pak vůbec neobtěžovaly cestující informovat, co bylo příčinou závady. Piloti např. společnosti British Airways s cestujícími palubním rozhlasem hovoří. Je to zvláštní směsice zdvořilého, avšak neformálního přístupu. Informují obyčejně například docela podrobně o příčinách případného zpoždění, nikoliv jen o tom, že k zpoždění došlo. Jsem přesvědčen, že cestující měli právo dovědět se po nouzovém přistání v Ruzyni aspoň v základních obrysech, co bylo jeho příčinou. Nesdělit cestujícím, proč k celé nouzové operaci došlo, působí arogantně a připomíná to utajovací praktiky někdejšího komunistického Sovětského svazu. Když jsem se zmínil pracovnici Českých aerolinií už na zemi o tom, že jsem slyšel, že k podobnému incidentu došlo od Nového roku 2004 už osmkrát, reagovala: "Nic ze mně nedostanete." Proč se musejí lidi chovat tak defenzívně a tajnůstkářstky?

Letuška v letadle po nouzovém přistání pouze oznámila, že cestující budou vypuštěni zpět do transitního prostoru a že v 8.30 jim budou sděleny nové informace. V transitním prostoru se o ně nikdo jinak nepostaral, posléze bylo skutečně oznámeno, že let, který měl odletět do Amsterodamu v 7.15, se uskuteční v 9 hodin, s novým letadlem a novou posádkou.

Ani při tomto novém letu se nikdo nezmínil o příčině původní havarijní operace. Trochu to pak působilo, že se palubní personál chová jako roboti. Zejména když jsme během letu do Amsterodamu od něho vyslechli standardní pobídku, abychom se zapojili do programu "frequent flyer" Českých aerolinií, vzhledem k tomu, že letecká společnost doufá, že jsme s jejími službami spokojeni. V souvislosti s tím, co se odehrálo snad jen hodinu předtím, si snad palubní personál tuto reklamu mohl projednou odpustit.

Cestující v ohroženém letadle se zachovali pozoruhodně rozvážně. Nikdo se nehroutil, jen jedna Holanďanka sedící za mnou tiše plakala (posléze mi řekla, že má doma dvouletou dceru) všichni jen pozorně seděli a plnili instrukce od posádky, jak bylo požadováno, sklonili hlavy a začali si je chránit rukama. Po úspěšném havarijním přistání v Ruzyni cestující pilotům zatleskali.

Celý incident také vyvolává vážné otázky o tom, jak se provádí běžný servis a kontrola a údržba letadel před startem. V životě jsem nezaznamenal nic podobného při letu s jinou leteckou společností a létám 25 let. Může to být ovšem náhoda.

                 
Obsah vydání       2. 4. 2004
4. 4. 2004 Mohlo dojít v neděli ráno nad Ruzyní k letecké katastrofě? Jan  Čulík
4. 4. 2004 ČeRT Vlastimil  Ježek
4. 4. 2004 Čert na druhou aneb jak propojit média veřejné služby tak, aby přežila budoucnost Štěpán  Kotrba
4. 4. 2004 Na počátku: logos není jen slovo Zdeněk  Bárta
2. 4. 2004 Den, kdy nás Rusové pokropili césiem Radek  Mokrý
2. 4. 2004 Lehkomyslnost nebo ignorace? Petr  Horák
2. 4. 2004 Fascinace životem na samém okraji společnosti Jan  Čulík
2. 4. 2004 Škoda, že není komu vyprávět o neutrinech ... Hynek  Hanke
2. 4. 2004 Jsme v něčem ještě dědici Masarykových koncepcí a mělo by to smysl? Miloš  Dokulil
31. 3. 2004 Chcete studovat v Británii pro získání titulu PhD v oblasti středoevropských studií?
2. 4. 2004 Poněkud dutá diplomacie Pavel  Urban
2. 4. 2004 Porušování lidských práv v Rumunsku Martin  Helman
2. 4. 2004 Co vypovídá F 3,2-11 o podstatě křesťanství? Boris  Cvek
2. 4. 2004 Podivné argumenty Hospodářských novin Petr  Nachtmann
31. 3. 2004 V ČRo 6 znovu o bulvarizaci médií
2. 4. 2004 Neduhy českých médií Bohumil  Kartous
2. 4. 2004 J. Vavruška nemá pravdu Petr  Švec
2. 4. 2004 Španělsko ví, jak jednat s teroristy Miloš  Kaláb
1. 4. 2004 O svobodě odmítnout podřadnou práci Tomáš  Stýblo
1. 4. 2004 O rodné sestře plivance Jan  Čulík
1. 4. 2004 Raffarin III: reformní valčík na rozloučenou ? Josef  Brož
1. 4. 2004 Jste nespokojeni s výukou na vaší fakultě? Nadávat v hospodě nestačí Ivo  Bystřičan, Petr  Jedlička
31. 3. 2004 Utajování informací na úřadech je dnes velmi podstatným problémem Petr  Kužvart
14. 3. 2004 Hospodaření OSBL za únor 2004
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
22. 11. 2003 Adresy redakce

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
4. 4. 2004 ČeRT Vlastimil  Ježek
4. 4. 2004 Mohlo dojít v neděli ráno nad Ruzyní k letecké katastrofě? Jan  Čulík
4. 4. 2004 Čert na druhou aneb jak propojit média veřejné služby tak, aby přežila budoucnost Štěpán  Kotrba
2. 4. 2004 Škoda, že není komu vyprávět o neutrinech ... Hynek  Hanke
2. 4. 2004 Lehkomyslnost nebo ignorace? Petr  Horák
2. 4. 2004 Fascinace životem na samém okraji společnosti Jan  Čulík
2. 4. 2004 Den, kdy nás Rusové pokropili césiem Radek  Mokrý
1. 4. 2004 Jste nespokojeni s výukou na vaší fakultě? Nadávat v hospodě nestačí Ivo  Bystřičan, Petr Jedlička
1. 4. 2004 Milan Kundera pětasedmdesátník Jakub  Žytek
1. 4. 2004 O rodné sestře plivance Jan  Čulík
1. 4. 2004 O svobodě odmítnout podřadnou práci Tomáš  Stýblo
31. 3. 2004 V Číně dochází k obrovskému hospodářskému rozkvětu Miloš  Kaláb
31. 3. 2004 Utajování informací na úřadech je dnes velmi podstatným problémem Petr  Kužvart
31. 3. 2004 Česká zbrojovka Uherský Brod vloni opět vydělávala na porušování lidských práv v rozvojovém světě