4. 4. 2004
Virtuální bohoslužba na neděli před paschouNa počátku: logos není jen slovoV osmé kapitole Janova evangelia jsme četli dialog Ježíše s jeho současníky. Abychom mu dobře rozuměli, je třeba vědět: ten, kdo tam o sobě říká takové věci, jako že je bez hříchu, že zachovávání jeho slova vede k věčnému životu, že existoval ještě dříve, než se narodil Abrahám, ten kdo takto mluví ve fiktivním dialogu, to není člověk Ježíš. Není to ten, kterého z ostatních evangelií známe jako nejpokornějšího z lidí a který by sám o sobě takové věci nikdy neříkal. To jsou slova prvé církve téměř sto let po Ježíšově smrti, církve, která vkládá do úst Kristu to, co sama o něm věří. |
Rozumějme: říká se tam vlastně: to my věříme, že Kristus je bez hříchu, my věříme, že zachovávat jeho slovo vede k věčnému životu, my věříme, že všechno to, co Kristus ztělesňuje bylo relevantní na počátku dějin stejně jako dnes a jako tomu bude až na konec dějin. To je styl Janova evangelia, že vkládá Ježíši do úst své vlastní vyznání o něm. Je to velmi dramatická stavba textu a porozumíme-li tomu, naučíme-li se Janovo evangelium takto číst, dostane pro nás novou, netušenou dynamiku. Celý ten dialog se dá shrnout do vyznání: my věříme, že Ježíš reprezentuje to nejdůležitější, to základní, to nejpodstatnější, to vpravdě Boží, to co je věčně platné, pravdivé a bez čeho nelze dobře žít. Je to shrnuto v prvé větě Janova evangelia: Na počátku bylo Slovo, to slovo bylo u Boha a to Slovo byl Bůh. Víme, že výraz Slovo zde v českém překladu použité pro řecký pojem Logos užitý evangelistou Janem neznamená člověkem vyřčené slovo. Logos je prostě to, co je logické: řád, pravidlo, zákon, úmysl. To je Boží Slovo! Boží pravda, Boží smysl, který světu dává, boží řád, pravidlo, zákon... Tenhle Boží řád, ten Logos, to Slovo, ten tu byl od počátku světa a je totožný s tím, čím byl Ježíš, co ztělesňoval, co říkal, co učil. To je víra církve, to je víra nás, křesťanů. A to je ovšem "slovo" do pranice! Však také v dialogu se odpůrci této víry silně zlobí: "to jsou cizácké názory a kdo je říká, je posedlý". Už tehdy se lidé umlčovali tím, že byli prohlášeni za nepřátele, či v lepším případě pomatence. Je to slovo do pranice proto, že Ježíš neříká a neztělesňuje nic laciného, jednoduchého, populistického. Obětuj se, nelpi na moci, majetku, vzdělání, autoritě, neodplácej zlé, mluv pravdu i ve svůj neprospěch, vydej se pro pravdu potupě a třeba i pronásledování, nech se okrást, mluv narovinu a nemlž, a už vůbec nelži....... mohli bychom ve výčtu těch velmi nepohodlných Ježíšovských atributů pokračovat donekonečna: nehraj zbožné divadýlko, nepředstírej dobrotu, kde není, na nic si nehraj, nebuď kam vítr, tam plášť - nebuď oportunista, atd., atd. To opravdu je vše jiné, než líbivá, populistická ideologie. Proto to neradi slyšíme, zlobí nás to stejně jako Ježíšovy soukmenovce, a proto tento text nabízí církev k promýšlení právě nyní, když se blíží nejdůležitější událost křesťanského roku, velikonoční svátky. Máme činit v postním období pokání ze své zbabělosti, lakoty, bohorovnosti, sobectví a všeho toho ostatního, co je opakem kristovství. Když jezdíte či chodíte v tomto předvelikonočním čase krajem, vidíte, co špíny a nepořádku je kolem lidských obydlí, u silnic, kolik svinstva je naházeno u lesa, v příkopech. Milosrdný sníh, který to zakrýval už je ten tam, a zeleň to vše ještě nestačila skrýt trávou, listím. Všechen ten svinčík, všechna ta oprýskanost a ohyzdnost na vás zrovna křičí svou žalobu na lidské sobectví. Zaneřáděné životní prostředí je obrazem našich zaneřáděných duší. Stejně krátkozraké jako je zaneřádit sobecky exhalacemi, odpadky a vším ostatním svinstvem přírodu, stejně krátkozraké je z okamžitého prospěchu udělat, či říct něco, čím zaneřáďujeme své duše, své životy, své vztahy. To vše je třeba uklidit. Udělat jarní, předvelikonoční úklid. Zamést si před vlastním prahem. I to je smysl půstu, i to je smysl pokání. Strašně rádi bychom se tomu vyhnuli. Strašně rádi bychom si namluvili, že ježíšovský, Boží řád neplatí vždy a všude, že je věčný a všudypřítomný. Že je možné, hodí-li se to, tu a tam si pomoci lží, nějakou podlostí, křivárnou, vypočítavostí. Byl jsem zděšen, když jsem před týdnem slyšel v televizi mluvit vlivného politika bez rozpaků o tom, že je třeba rozhodovat při spravování země nikoli podle pravdy, či spravedlnosti, ale podle vychytralé prospěšnosti. Pragmatismus se tomu říká, aby to nevypadalo jako vychcanost. Když bude zájmen naší země přidat se k nespravedlnosti, uděláme to, protože je to v tuto chvíli výhodné. Je to stejná cesta do pekel, jako když z okamžitého prospěchu v osobním životě zalžeme, podvedeme někoho, vyhodíme staré křeslo na ulici místo na skládku, něco, co nám nepatří si přisvojíme, nezastaneme se někoho. Krátkozrakost, vidina okamžitého prospěchu, žití a rozhodování jen pro teď a tady - to je veliký hnací motor lidského hříchu. Ale proti naší omezené krátkozrakosti stojí věčné Slovo Boží, věčný Logos, řád, Pán Ježíš, který byl, který je, a který vždy znovu přichází. Dívat se na vše a rozhodovat o všem pod zorným úhlem věčnosti, ne pod zorným úhlem okamžité krátkozrakosti říkal jeden z největších českých politiků. Kéž se nám ohled na Boží, Kristovo věčně platné řády nikdy neztratí z našich životů. Ať v nás nikdy nezvítězí danému okamžiku přizpůsobivá krátkozraká pragmatičnost. A ať nám k tomuto zápasu s naší slabostí pomůže i dnešní přijímání Večeře Páně, toho pokrmu věčného, věčného a ne jen okamžiku žijícího, jepičího života. Amen. |
Virtuální bohoslužby - kázání na víkend | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
4. 4. 2004 | Na počátku: logos není jen slovo | Zdeněk Bárta | |
26. 3. 2004 | Zbořte chrám! | Zdeněk Bárta | |
20. 3. 2004 | Síla víry | Zdeněk Bárta | |
14. 3. 2004 | Kdo je můj bližní | Zdeněk Bárta | |
8. 3. 2004 | Obhájce | Zdeněk Bárta | |
27. 2. 2004 | Lásky kdybych neměl, nic nejsem | Zdeněk Bárta | |
6. 2. 2004 | Úžasná lehkost disidentství | Zdeněk Bárta | |
29. 1. 2004 | Blahoslavení chudí duchem | Zdeněk Bárta | |
29. 1. 2004 | Křesťané či pánbíčkáři? | Zdeněk Bárta | |
17. 1. 2004 | Držet hubu a krok | Zdeněk Bárta | |
9. 1. 2004 | Slabomyslní a malověrní - o podlehnutí kdekomu a kdečemu | Zdeněk Bárta | |
2. 1. 2004 | Věta z římského kriminálu | Zdeněk Bárta | |
28. 12. 2003 | Fundamentální člověčí touhy | Zdeněk Bárta | |
19. 12. 2003 | Svědectví | Zdeněk Bárta | |
12. 12. 2003 | Koho má Pán Bůh rád | Zdeněk Bárta |