29. 10. 2003
Zajímavá dramaturgie: Božská Ema pro sváteční večer na ČT 1Pozoruhodným, podnětným dramaturgickým rozhodnutím bylo od České televize zařadit na sváteční večer 28. října, na výročí pětaosmdesátého založení Republiky československé, Krejčíkův film ze sedmdesátých let Božská Ema (1979). Vysílal se na ČT 1.
Je to silný film o mezinárodní operní pěvkyni Emě Destinnové, která zaznamenává obrovské profesní úspěchy ve Spojených státech, ale rozhodne se po vypuknutí první světové války vrátit se domů do Čech, do Rakouska - v první řadě hlavně asi za svým milencem. |
Jenže je obviněna ze špionáže ve prospěch odpůrců rakouské říše, je jí znemožněno vystupovat i vrátit se do Ameriky a je na ní v podstatě v jejím venkovském sídle uvaleno domácí vězení. Klaustrofobní atmosféra filmu sílí: Destinnovou a její blízké psychicky terorizuje vysoký důstojník rakouské tajné služby. Krejčíkův film z normalizačních sedmdesátých let byl přirozeně metaforou ostrého útlaku z husákovského okupačního období; byl to film o husákovské normalizaci, byl inspirován utlačitelským obdobím sedmdesátých a osmdesátých let, s tehdy všemocnou tajnou policií a jejími manýry a zvyklostmi téměř absolutně. Charakteristickým dobovým řešením je i nacionalismus - proti cizímu útlaku je skutečně zřejmě možno bojovat hlavně jen zvýšeným národním cítěním a tím, že se lidé dají dohromady. Destinnové je v Krejčíkově filmu znemožněno, aby zpívala v divadlech, tak zpívá - většinou písně či árie s českou národní tematikou - na veřejných lidových shromážděních. A když po nakonec zpívá vypjatě nacionální věšteckou árii ve Smetanově Libuši, všichni diváci v hledišti povstávají - to se skutečně dělo v pražském Národním divadle až do roku 1989. Film končí trpkým paradoxem - člověk, který Destinnové všechny trable s tajnou policií v době války zavinil, si k ní přijde po válce pro potvrzení, že se účastnil odboje a má tedy - zpeněžitelné - zásluhy o vlast... :( Téma útlaku a národnostního odboje je v české historii téma závažné a Krejčíkův film je velmi dobrý, i když ho někteří pozorovatelé považují z formálního filmového hlediska už za trochu zastaralý. Tím však, že je Božská Ema přímo inspirována traumatickou dobou normalizace ze sedmdesátých let, dostala oslava státního svátku, připomínající význam československé a nyní české národní existence novou dimenzi - docela traumatický a traumatizující podtext. Rozhodnutí České televize věnovat repríze Krejčíkovy Emy hlavní večerní vysílací čas dne 28. října je velmi zajímavé - vlastně nás upozorňuje, že naše vnímání celého konceptu moderní české národní existence není bez problémů - že svou existenci vnímáme jako problematickou a - ano - ztraumatizovanou mnoha opakovanými údobími útlaku. Ale tak to taky skutečně je a je asi správné na to poukazovat. Ztraumatizovanost minulým útlakem je přímou součástí našeho češství. Česká televize se výběrem tohoto filmu pro sváteční večer myslím opravdu trefila - zasáhla v nás něco, co je důležité a přebývá to v hlubině každého z nás.
|