10. 6. 2003
Projekt Český sen poukázal i na nefunkčnost českých médií |
Ještě post skriptum k naší včerejší diskusi o projektu Český sen, filmovém projektu dvou studentů FAMU o reklamní kampani k "otevření" fiktivního supermarketu v Letňanech. Mnozí se rozčilují, že umělá reklamní kampaň byla prý urážkou prostého lidu, který na ni bezelstně skočil a hledal v Letňanech před zraky televizních kamer neexistující supermarket. Neuznávají, že to byla užitečná diskreditace manipulativní reklamy, důležitá věc, učiněná ve veřejném zájmu. Od nynějška si - snad, doufejme - přece jen lidi budou na reklamu dávat víc pozor. A proto zuří televize Nova...:) Nechme však tyto argumenty - pro a proti - na okamžik stranou. Vyvstává jiná otázka: Kde byly české sdělovací prostředky po dobu celého měsíce, kdy běžela reklamní kampaň na projekt Český sen? Proč se neobtěžoval jediný novinář do Letňan a nezjistil si tam a nepublikoval, že se tam žádný supermarket nestaví, a že je tedy celá věc kanadský žertík? V médiích se o projektu nejrůznějším způsobem spekulovalo (objevily se například - pro supermarketovou konkurenci zřejmě děsivé - zprávy, že "nový supermarket" neuzavřel smlouvu s žádným velkoobchodním dodavatelem). Avšak, skutečně! Proč se žádný pražský novinář nešel do Letňan třeba podívat a neobjevil tam tu zelenou louku? Vyloučíme-li spekulaci, že všechny české sdělovací prostředky uzavřely s tvůrci projektu Český sen spiknutí, že ho neprozradí (účastnila se na něm i televize Nova?) čímpak to je, že ostříží zrak českých novinářů tuto mystifikaci za celý měsíc neprohlédlo? Neselhala tedy poněkud novinářská obec, která by měla veřejnost informovat o realitě? A argument, že přece šlo o "obyčejné otevírání supermarketu, které nikoho nezajímá", nemohu přijmout. Novinář přece pozná, že je někde něco "podivného", i když se to vyskytne v jinak naprosto banálním kotextu. Když už tedy začnu, jako televize Nova, najednou pak křičet...:)
Štěpán Kotrba s tímto sloupkem polemizuje ZDE.
|