21. 1. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
21. 1. 2003

Chcete jezdit na olej na vaření?

Zajímavý "ekologický" podvod se docela masově nedávno rozšířil ve Walesu - aspoň do té doby, než ho začal tvrdě pronásledovat britský daňový úřad. Majitelé automobilů s dieselovým motorem tam totiž začali jezdit místo na naftu na olej na vaření. Bylo to logické - zdaněná motorová nafta stojí 73 pencí za litr; zcela nezdaněný litr oleje na vaření stojí pouhých 42 pencí za litr. Podnikaví motoristé začali naftu s olejem na vaření v nádržích svých automobilů mísit padesát na padesát procent. Auta jezdila líp než předtím na naftu. Ovšem jezdit na nezdaněné palivo je trestný čin: britský daňový úřad to začal stíhat pokutami až ve výši 500 liber a zadržením automobilu. Věc má pozoruhodné zázemí.

Auta, používající pro svůj pohon olej na vaření namísto nafty nesmrděla - vydávala naopak příjemnou vůni jaksi připomínající smažící se hranolky. Právě podle toho poznali vždycky inspektoři daňového úřadu nosem, kdo se využíváním nezdaněného paliva prohřešuje.

Celá záležitost vznikla ve Walesu na podzim roku 2000, v době, kdy docházelo k stávkám na protest proti vysokým cenám pohonných hmot. Byly blokovány benzínové pumpy a nedostávalo se paliva pro automobily. Ekolog John Nicolson sháněl naftu pro svůj automobil s dieselovým motorem. Nebyla k sehnání. Jeho manželka zpanikařila: pracuje jako zdravotní sestra a potřebovala automobil do práce. Nicholson si uvědomil, že by jeho automobil měl jezdit na olej. Vyzkoušel to: "Nejen že to fungovalo, ale motor dokonce běžel lépe. A nesmrděl," konstatuje Nicholson.

Tak začal používat pro svůj automobil oleje na vaření jako paliva až do doby, než blokáda benzínových stanic skončila. Vzhledem k tomu, že bylo ježdění na olej na vaření úspěchem, Nicholson dal dohromady internetové stránky k tomuto tématu a zjistil, že v Německu se u automobilů s dieselovými motory používá jako paliva oleje na vaření už léta - nejen proto, že je to levnější, ale že je ekologicky rozumnější používat jako paliva slunečnicového či řepkového oleje než fosilních paliv. V Německu na to existuje celý samostatný průmysl, podporovaný daňovými úlevami. Není tedy divu, že automobily značky Mercedes a Volvo jsou vůči oleji na vaření jako palivu nejvstřícnější.

Za pouhých několik týdnů začalo ve Walesu užívat jako paliva oleje na vaření více než 300 řidičů. Automobilová asociace sice rozšířila varování, že užívání oleje na vaření jako paliva zničí váš motor, ale ono to není pravda. Od užívání oleje na vaření se začalo ustupovat teprve tehdy, když to začal pronásledovat britský daňový úřad za neplacení daně.

Avšak student strojírenství Chris Dovey z welšského městečka Laugharne jezdí dodnes se svým fordem výlučně na olej na vaření. Získává použitý olej z místní kantýny. Odfiltruje ho, přidá do něho trochu terpentýnu, a jede. A platí za to daně. Maminka mu doporučila, aby státu ty peníze nekradl. Olej dostává student z kantýny zadarmo a dohodl se z místním daňovým úřadem, že mu platí za každý litr spotřebovaného oleje 26 pencí. Je to stále daleko levnější než kupovat naftu u benzínové pumpy.

A britský supermarket ASDA nyní oznámil, že jeho nákladní automobily budou od příštího roku jezdit na olej na vaření, shromážděný z jeho pekáren po celé zemi (firma peče každý den milion koblih.) Bude z toho taky ale platit daně.

(Podrobnosti v angličtině jsou např. zde.)

                 
Obsah vydání       21. 1. 2003
20. 1. 2003 Pravicová zima a vidina jara pro stádo lumíků Theo  Formánek
21. 1. 2003 Chcete jezdit na olej na vaření?
20. 1. 2003 Třicet let bojů s Ladislavem Štollem
aneb Jak s tím můžete žít?
Martin  Štoll
21. 1. 2003 Londýnské střípky Jan  Čulík
20. 1. 2003 Co číst a k čemu to vést Jan  Čulík
21. 1. 2003 O (české) literatuře v Britských listech
20. 1. 2003 Nebozí utlačovaní běloši Radek  Mokrý
19. 1. 2003 Předsedou US-DEU se stal místopředsedseda vlády Mareš Štěpán  Kotrba
18. 1. 2003 Miloš Zeman byl nominován do druhé prezidentské volby Štěpán  Kotrba
19. 1. 2003 Škromach se necítí na vystřídání Špidly
20. 1. 2003 Přehlídka ročníkových prací atelieru Jiřího Beránka Jan  Paul
21. 1. 2003 Zabíjení v Iráku: optimistická varianta František  Roček
20. 1. 2003 Observer: Je nutno zaútočit na Irák
19. 1. 2003 Kenneth M. Pollack: Hroziaca búrka: Dôvod na inváziu Iraku Brian  Urquhart
19. 1. 2003 Bond. James Bond. Opäť len Bond. Eva  Michalková
19. 1. 2003 Product placement okolo Bonda Jana  Matúšová
20. 1. 2003 Vznik NSDAP Peter  Greguš
20. 1. 2003 Koniec postkomunizmu v Polsku Juraj  Marušiak
16. 1. 2003 Britské listy ve videokavárně v Příbrami v tištěné formě
5. 2. 2003 Pošta redakci
5. 1. 2003 Hospodaření OSBL za prosinec 2002 Jaroslav  Štemberk
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
21. 1. 2003 Byla válka proti Hitlerovi vedena morálně?   
21. 1. 2003 Jak jsem přežil Vítězslav  Horn
21. 1. 2003 Lékařský život v Československu zbavený mýtů Ivan  Müller
21. 1. 2003 Jak má rodina nevyhnala sudetské Němce Petr  Říha
21. 1. 2003 Elysejská smlouva: Zaburácí znovu francouzsko-německý motor? Josef  Brož
21. 1. 2003 Romové stojí u zrodu nového kulturně-společenského centra v Karviné Jaroslav  Hlaváček
21. 1. 2003 Chcete jezdit na olej na vaření?   
21. 1. 2003 Londýnské střípky Jan  Čulík
20. 1. 2003 Pravicová zima a vidina jara pro stádo lumíků Theo  Formánek
20. 1. 2003 Nebozí utlačovaní běloši Radek  Mokrý
20. 1. 2003 Třicet let bojů s Ladislavem Štollem
aneb Jak s tím můžete žít?
Martin  Štoll
20. 1. 2003 Co číst a k čemu to vést Jan  Čulík
20. 1. 2003 Rozhovor s iniciátormi iniciatívy za vypísanie referenda o vstupe do NATO:
Nech rozhodnú občania
Radovan  Geist, Marián Repa
19. 1. 2003 Škromach se necítí na vystřídání Špidly   

Automobilismus RSS 2.0      Historie >
21. 1. 2003 Chcete jezdit na olej na vaření?   
6. 1. 2003 Odstraní londýnský experiment dopravní zácpy ze středu měst?   
7. 11. 2002 Jak je to v Británii s přechody pro chodce   
6. 11. 2002 Brno: Protestujte proti rušení přechodů pro chodce   
20. 10. 2002 Praha ruší jízdní pruhy pro autobusy!   
15. 10. 2002 Odrazem signálů z mobilních telefonů lze monitorovat pohyb osob a vozidel   
27. 9. 2002 V Ostravě se rokuje o investicích do Moravskoslezského kraje Daniela  Pilařová
17. 9. 2002 Den bez aut v Brně   
17. 9. 2002 Ekologická koalice do voleb pro Prahu   
16. 9. 2002 Petice "Město pro lidi" má podporu Pražanů   
13. 9. 2002 Brno: úředníci zakázali cyklojízdu ke Dni bez aut   
12. 9. 2002 Petice: Uvolněte Prahu lidem   
23. 8. 2002 Automobilisté v Londýně budou platit za jízdu do města   
20. 8. 2002 V Praze došlo v pondělí k téměř naprostému dopravnímu kolapsu   
19. 8. 2002 Dobrá rada (cestujícím pražskou MHD) nad zlato Jindra  Vavruška