13. 1. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
13. 1. 2003

Monitor Jana Paula: Nadace ČFU se rozhodla pohřbít galerii Václava Špály

Ředitelka Nadace ČFU Dagmar Baběrádová v časopise Týden č.2 na kritiku kvality výstav pořádaných Nadací uvedla : "A kdo určuje které umění je to pravé? Co člověk to názor". A opravdu, ve stanovách a ani v obchodním rejstříku Nadace se v souvislosti s podporou umění nehovoří o jeho kvalitě. Ba dokonce a co je velmi zarážející, ani při rozhodování o udělení grantů, nemá Nadace formulovaná žádná specifická kriteria. V praxi to znamená, že vlastně vůbec neví, kterému žadateli a proč galerii poskytne.

To potvrzuje skutečnost, že výstavu bude mít ve Špálovce ten, kdo na ni bude mít. V Mánesu je to tak ostatně již dva roky. Jenomže k čemu má Nadace nakonec ustanovenou grantovou komisi a na jakém principu funguje její rozhodování? Nadace dokonce ani nezdůvodňuje, proč byl ten který projekt vybrán, což zcela logicky vyvolává značnou nedůvěru a podezření z korupce. Není vůbec zřejmé, na základě jakého klíče přerozděluje Nadace finanční prostředky. Na základě sympatií, "všimného" a nebo nějak jinak? Tedy jak?

Avšak nakonec přece se v souvislostí s Nadací CFU na jednom místě hovoří o kvalitě umění alespoň v druhém plánu a to v souvislosti s galerií Mánes. Nadace na svých webových stránkách píše :" Tato galerie je jednou z nejvýznamnějších výtvarných galerií v Praze.svou tradicí, velikostí i polohou splňuje základní požadavky k důstojné prezentaci tvorby, jak významných osobností, tak souboru uměleckých sdružení a skupin. Zde ovšem Nadace především jen parazituje na tradici spolku Mánes, kterému byla budova ukradena.

V souvislosti s galerií Václava Špály Nadace jen uvádí: "Umístění galerie v centru města samo o sobě určuje nesporně její význam. Jsou zde představováni převážně současní umělci i tvorba multimediálního charakteru". Nadace nemá pravdu. Poloha galerie není nikde ve světě směrodatná v jejím významu. Mnoho kvalitních galerií je ve světě mimo centrum, ba dokonce i mimo město. Význam galerie vytváří její výstavní koncepce, v případě galerie Václava Špály to byla koncepce Jiřího Krbůška.

Výstavní koncepce Nadace ČFU je však podle aktuálního oznámení takováto :" Nadace Český fond umění oznamuje, že ke dni 1.1.2003 koncepčně přebírá Galerii Václava Špály a zároveň vypisuje výběrové řízení na výstavní projekty pro rok 2003/4. Vskutku kvalitativně velmi vyvážený program výstav. Bývalý kurátor Jaroslav Krbůšek ho měl nasmlouvaný tři roky dopředu. Slovo "koncepčně přebírá" je směšné, bez požadavků kvality a její garance bude totiž jedinou koncepcí dostatek peněz žadatele o výstavu.

Nutno říci, že do vystavování ve Špálovce se zatím nikdo nehrne. V současné rozjitřené situaci by byl zřejmě příliš vidět a tak je výstavní plán pro rok 2003 obsazen jen v lednu, a to projektem 281 m2 Galerie Václava Špály. Akce vznikla jako reakce na aktuální stav galerií, jmenovitě galerie Václava Špály. Podle organizátorů, mladých absolventů uměleckých škol, existují reálné obavy ze ztráty prestiže teto galerie a její postupné likvidace. Podle tiskové informace je cílem projektu společné vyjádření se k situaci a vytvoření prostoru pro otevřenou diskusi k této problematice. Je otázka, co přinese.

                 
Obsah vydání       13. 1. 2003
12. 1. 2003 Náckové si dupou po našem rozumu Ondřej  Hausenblas
11. 1. 2003 Sobota podvečer: přímá akce proti pochodu "hnědé špíny" Štěpán  Kotrba
12. 1. 2003 Pochodňový pochod neonacistů a paradigma doby Štěpán  Kotrba
11. 1. 2003 Policejní plukovník Žák k neonacistům: "Tentokrát jsme byli tolerantní..." Štěpán  Kotrba
12. 1. 2003 Kde jsou limity svobody projevu Jan  Čulík
12. 1. 2003 Židovské město: fašisté neprošli Petr  Záras
13. 1. 2003 Jak Spojené státy narušily suverenitu ČR a nikomu to nevadilo Martin D. Brown
12. 1. 2003 Ještě jednou o prezidentských milostech Zdeněk  Jemelík
13. 1. 2003 Příjemnou a zajímavou sobotou v Londýně Jan  Čulík
13. 1. 2003 Česká literatura v postkomunismu Petr  Bílek
13. 1. 2003 Monitor Jana Paula: Nadace ČFU se rozhodla pohřbít galerii Václava Špály Jan  Paul
13. 1. 2003 Diskuse na téma Česká umělecká kritika
13. 1. 2003 TV media o víkendu: Čekání na volbu prezidenta Josef  Trnka
13. 1. 2003 Kolik tajemství má Česká pošta? Petr  Jánský
13. 1. 2003 Česká pošta: Vypláznout na ni jazyk a oblíznout
aneb neznalost zákona novináře neomlouvá
Štěpán  Kotrba
12. 1. 2003 Petice za veřejný soud s Vladimírem Hučínem
13. 1. 2003 Jaké petice jsou přípustné
13. 1. 2003 Klabačka kritizuje Britské listy
10. 1. 2003 Bojkotujme T-Mobile
10. 1. 2003 Do první volby prezidenta jde druhá garnitura Štěpán  Kotrba
10. 1. 2003 Devítihlavá saň česko-slovenské státnosti Štěpán  Kotrba
13. 1. 2003 Monika Beňová: Ako pacifistka odmietam vojenské zásahy Ivan  Štefunko
13. 1. 2003 Všenápravou proti všedeštrukcii Antónia  Furjelová
13. 1. 2003 Jednotky EÚ v Bosne a Hercegovine Lucia  Waldnerová
5. 2. 2003 Pošta redakci
5. 1. 2003 Hospodaření OSBL za prosinec 2002 Jaroslav  Štemberk
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
13. 1. 2003 Dobré a zlé v "ideologii bez ideologií"; v "náboženství bez náboženství" Ondřej  Prokopius
13. 1. 2003 Příjemnou a zajímavou sobotou v Londýně Jan  Čulík
13. 1. 2003 Česká literatura v postkomunismu Petr  Bílek
13. 1. 2003 Jak Spojené státy narušily suverenitu ČR a nikomu to nevadilo Martin D. Brown
13. 1. 2003 Monitor Jana Paula: Nadace ČFU se rozhodla pohřbít galerii Václava Špály Jan  Paul
13. 1. 2003 Monika Beňová: Ako pacifistka odmietam vojenské zásahy Ivan  Štefunko
12. 1. 2003 Židovské město: fašisté neprošli Petr  Záras
12. 1. 2003 Pochodňový pochod neonacistů a paradigma doby Štěpán  Kotrba
12. 1. 2003 Kde jsou limity svobody projevu Jan  Čulík
12. 1. 2003 Náckové si dupou po našem rozumu Ondřej  Hausenblas
11. 1. 2003 Policejní plukovník Žák k neonacistům: "Tentokrát jsme byli tolerantní..." Štěpán  Kotrba
10. 1. 2003 Když Guardian Prášil Filip  Rožánek
10. 1. 2003 Do první volby prezidenta jde druhá garnitura Štěpán  Kotrba
10. 1. 2003 Absence otců v rodinách plodí u dětí kriminální chování   
10. 1. 2003 Případ "úkladného vraha" Karla Srby: Praskla konečně tato bublina? Jan  Čulík

Monitor Jana Paula RSS 2.0      Historie >
13. 1. 2003 Diskuse na téma Česká umělecká kritika   
13. 1. 2003 Monitor Jana Paula: Nadace ČFU se rozhodla pohřbít galerii Václava Špály Jan  Paul
9. 1. 2003 Monitor Jana Paula: Typický obraz české výtvarné scény, aneb etika a právo na počátku 21.století Jan  Paul
7. 1. 2003 Podnik CPS Média se diskredituje vydáváním Art-Antik-Style Jan  Paul
31. 12. 2002 Monitor Jana Paula: PF 2003 Na Irák! Jan  Paul
23. 12. 2002 Monitor Jana Paula: Šťastné a veselé... Jan  Paul
19. 12. 2002 Monitor Jana Paula: Chvála pohybu Jan  Paul
16. 12. 2002 Monitor Jana Paula: Ještě zamyšlení nad summitem NATO, aneb jak jsme vyhráli válku Jan  Paul
12. 12. 2002 Monitor Jana Paula : David jako rukojmí v efektní prázdnotě Jan  Paul
25. 11. 2002 Monitor Jana Paula :
Srdce na Hradčanech - upřímný umělecký čin, anebo jen snaha o zviditelnění?
Jan  Paul
31. 10. 2002 Monitor Jana Paula: Rafani a míra mentální svobody Jan  Paul
24. 10. 2002 Monitor Jana Paula: Československý socialistický realismus 1948-1958 Jan  Paul
12. 8. 2002 Monitor Jana Paula: Skrytý fanatismus měšťácké nadřazenosti Jan  Paul
2. 8. 2002 Monitor Jana Paula: Železnému se ztratil obraz, aneb mnoho otázek a málo odpovědí Jan  Paul
2. 8. 2002 Monitor Jana Paula: Proč Železný nekoupil Chagalla v galerii Miro? Jan  Paul