17. 3. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
17. 3. 2003

O (českém) sebebičování a společenské odpovědnosti

Zcela souhlasím s argumentem Jana Paula v jeho dnešním monitoru, že by si lidé ve svobodě měli být vědomi i odpovědnosti a pokud se chovají neodpovědně a porušují zákon, měli by být jistě i podle zákona potrestáni. Svoboda totiž skutečně není anarchie.

Jenže, obávám se, platí i to, co jsem napsal ve svém článku "Zavřete řidiče!" To, že dochází v určitém nebezpečném silničním úseku k velkému počtu dopravních nehod, se asi nevyřeší (jen) tím, že se řidiči, kteří tyto nehody spáchali, zavřou, až zčernají, případně tím, že se na silnici umístí značka s lebkou :).

Jan Paul cituje můj článek: Šéfredaktor BL se pod dojmem článku z Práva ale ptá: "Nebylo by rozumné namísto případného trestního stíhání řidiče silnici rekonstruovat tak, aby tam neumírali lidé?" a odpovídá si: "Podobný postoj dovedený ad absurdum by ovšem předpokládal, že všechny silnice se napřímí a zbaví zatáček tak, aby jejich obtížnost řidiče příliš při jízdě nezatěžovala."

Obávám se, že v západní Evropě to je přesně tak. Nikoliv, že by se silnice napřimovaly a zbavovaly zatáček proto, "aby jejich obtížnost řidiče příliš při jízdě nezatěžovala", ale prostě proto, že silniční architekti, policie i činitelé odpovědní za bezpečnost provozu v západní Evropě (a i jistě mnozí i v České republice) skutečně investují finanční prostředky do takové rekonstrukce silnic, aby byla postupně eliminována nebezpečná místa. Proto už v západní Evropě skoro nenajdete klasickou křižovatku, snad všechny jsou v současnosti řešeny prostřednictvím kruhových objezdů, kdy stačí dívat se v automobilu jen jedním směrem, namísto do směrů tří, což je nutno dělat na klasické křižovatce. (V mnoha vesnicích v ČR by stačilo nahradit křižovatku kruhovým objezdem prostřednictvím pouhého bílého značení na vozovce; někde se už i v ČR začínají kruhové objezdy zavádět.) Silnice jsou - v západních zemích - skutečně postupně narovnávny. Jsou odstraňována nebezpečná zúžení a nebezpečné zatáčky. Právě proto, aby se zachránily životy, je na "bohatém" britském venkově u křižovatek a kruhových objezdů je umisťováno i třeba uprostřed polí silniční osvětlení - bezpečnosti jednotlivých lidí je prostě dávána přednost přede vším. I odpovědní řidiči se stávají obětí dopravních nehod. Je to ovšem - taky - otázka financí.

Učím v současnosti na ostravské univerzitě mj. i srovnávací kurs česko-britské televizní publicistiky; sami studenti si povšimli, když jsem jim přehrával Události ČT a hlavní večerní zprávy BBC z téhož dne na totéž téma (nic jsem k tomu zatím neříkal, jen jsem jim anglické televizní zpravodajství simultánně překládal) ve svých písemných pracích k tématu, že britští televizní reportéři věnují větší pozornost individuálním osudům jednotlivých lidí - české televizní zpravodajství je podle jejich písemného srovnání britských a českých televizních zpráv prý "neosobnější".

Nekladu to přímo za vinu českým televizním reportérům: spíš je to prostě v ČR asi víc "ve vzduchu" - jak psal v pátek Fabiano Golgo. Česká média píší o mocných: v sobotu dělala MFD ve své příloze pozoruhodnou reklamu na dvou velkých stranách Václavu Havlovi, v které vile bude teď bydlet, jak jeho dva zbylí úředníci mu rozlepují obálky s pozváními a že má u vily bíle natřený plot. Dobře se to čte, taková reklama pro bývalého prezidenta, a trochu té jeho slávy vlastně ulpí i na nás, že, když to čteme a máme možnost mu nahlédnout do domácnosti :), ale jako by média - a lidi obecně - zapomínali, že důležité je, co se děje obyčejným lidem.

Lidi jsou asi v ČR míň ochotni se individuálně ustrnout - možná proto, že se bojí, že by je ten, komu by udělali něco dobrého, stejně asi podvedl...

Čtenáři se ptají Fabiana Golga, "jak je tomu v zahraničí", když jsou podle něho na sebe občané v ČR navzájem tak sprostí. Avšak pokud jsou na sebe navzájem lidi i v jiných zemích stejně tak nepříjemní, jak tomu bývá v ČR podle svědectví Fabiana Golga, je to tedy snad v pořádku? Je-li to jinde také blbé, my jsme z obliga? Proč by to "u nás" nemohlo být lepší než jinde?

Ale abych odpověděl na to otázku, zda jsou lidé vůči sobě navzájem v ČR méně odpovědní a více nepříjemní než jinde. Nedávno jsem se stal obětí dopravní nehody, kdy špatně zaparkovanému automobilu v příkré ulici u nás v Glasgowě selhaly brzdy a narazil zezadu plnou silou do mého automobilu, zaparkovaného asi třicet metrů pod ním. Když jsem to objevil, šel kolem zrovna jakýsi člověk, který se mi sám přihlásil a byl ochoten o situaci svědčit u soudu.

Lze z toho vyvozovat dalekosáhlé závěry o společenské uvědomělosti Skotů? V Británii před časem proběhla tiskem zpráva o asi padesátiletém muži, který v pátek večer cestou z hospody napomenul skupinu několika opilých výrostků, aby nekopali do dopravních kuželů. Ti mladíci ho pak ukopali ho k smrti. Je to svědectvím o hrůznosti primitivismu veškeré britské mládeže?

Asi před měsícem jsem zašel v Glasgow kolem poledne do jednoho místního hostince; v Británii je zvykem platit za nápoje hned po objednání u baru. Objednal jsem kamarádovi a sobě pivo, bylo nám natočeno, a asi protože byla hospoda v podstatě prázdná, výčepní kamsi zmizeli. Snažil jsem se zaplatit, nebylo komu. U baru sledoval mé neúspěšné snažení místní skotský (pseudo) intelektuál, který se na mou "občanskou uvědomělost" díval s podivením a tvrdil, že typický Skot by pivo vypil a z hospody by prostě odešel bez placení "bylo by mu jedno, že chybějící peníze musí výčepní nahradit z vlastní kapsy" - "tento zdegenerovaný národ vůbec nemá etické povědomí," dověděl jsem se. Připomnělo mi to české sebebičování...

Jiná věc jsou, ovšem, jak píše i Fabiano Golgo, služby veřejnosti. Ať je tomu jakkoliv s celkovým etickým stavem skotského, anglického či českého národa, je neoddiskutovatelným faktem, že prodavači a pracovníci ve všech institucích, poskytujících službu veřejnosti, se v západoevropských zemích chovají vůči zákazníkům podstatně ochotněji, vstřícněji a zdvořileji, než jak je tomu v ČR. Prostě se nestane, aby člověk stál v bufetu u pultu a chtěl si něco koupit, prodavačka ho ignorovala a dlouze si vyplňovala jakési vlastní formuláře.

Nevím, jakým způsobem se tohle dá naučit a jak to vzniklo v západoevropských zemích, jejichž kultura služeb přece také kdysi musela být primitivní. Procházejí prodavači na Západě zvláštními psychologickými kursy? Investují do toho firmy, protože jsou k tomu nuceny konkurenčním tlakem? Zajímavé je, že v českých podnicích, které se snaží být vůči zákazníkovi vstřícné, mnohdy nedokážou najít správný rejstřík - občas například přeženou (neupřímnou) přátelskost a "sladkost" vstřícnosti zase na druhou stranu.

Článek je reakcí na dnešní Monitor Jana Paula ZDE, Jana Čulíka "Havárie autobusu: Zavřete řidiče!"¨, ZDE, a Fabiana Golga "O české solidaritě: Po nás ať přijde potopa", ZDE

                 
Obsah vydání       17. 3. 2003
17. 3. 2003 K útoku na Irák má dojít co nejdřív
18. 3. 2003 Včera, dnes a zítra
16. 3. 2003 Prezident Bush vydal Iráku ultimátum
17. 3. 2003 Tohle je špinavá válka Jan  Keller
17. 3. 2003 Dva důvody navíc Milan  Valach
17. 3. 2003 O (českém) sebebičování a společenské odpovědnosti Jan  Čulík
17. 3. 2003 Snadná cesta ke změně režimu Miloš  Kaláb
17. 3. 2003 Jean Chrétien: "Válka s Irákem je vyhraná" Miloš  Kaláb
15. 3. 2003 Prezident ČR Klaus má vlastní ústavu ČR? Karel  Mašita
17. 3. 2003 Utrpení umělce Valeriána Pípáka - pravda vyděsí Hugo  Schreiber
16. 3. 2003 ČR a CME jednají o způsobu úhrady
15. 3. 2003 V arbitrážní při s Českou republikou obdrží CME k dnešnímu dni 353 395 131 USD včetně úroku
17. 3. 2003 Jiří Rusnok v médiích a média o Rusnokovi Josef  Trnka
17. 3. 2003 Amatérova analýza: Co je dobrého a co je špatného na Mladé frontě Dnes Vladimír  Bernard
17. 3. 2003 Monitor Jana Paula:
O zbrani jménem automobil a falešné loajalitě k asociálnímu chování
Jan  Paul
17. 3. 2003 Ruší se Čechy? Jakub  Jirsa
17. 3. 2003 Budou Američané útočit o svátku purim? L'Chaim! Štěpán  Kotrba
17. 3. 2003 Zrušení Čech podruhé Antonín  Kosík
17. 3. 2003 Vstanou - a kdy - noví politici? Napřiklad v Srbsku...
17. 3. 2003 Válečná kampaň v Iráku jako výraz americké slabosti
14. 3. 2003 O české solidaritě: Po nás ať přijde potopa Fabiano  Golgo
17. 3. 2003 Európsky týždeň boja proti rasizmu: Hovorme o rasizme Slovákov Martina  Ferenčíková
17. 3. 2003 Hamanovi potomci: rasismus - intelektuální základna nacismu Zeev  Sternhell
17. 3. 2003 Privatizácia železníc v treťom svete Martin  Brendan
17. 3. 2003 Dva svety na Slovensku Marián  Repa
17. 3. 2003 KULTURA A FINANCE: Kam smeruje slovenská hudobná kultúra? Gabriela  Šikulíncová
17. 3. 2003 Kontrola ministerstva zakrýva násilnú sterilizáciu Martina  Ferenčíková
17. 3. 2003 Neonacisti dokopali chlapca, policajti neurobili nič Martina  Ferenčíková
17. 3. 2003 Európska únia nie je rímska vlčica Jana  Matúšová, Radovan  Geist
17. 3. 2003 Stalingrad -- nedobytná pevnosť na Volge
17. 3. 2003 ANKETA: konec SOP Marián  Repa, Martin  Muránsky
5. 2. 2003 Pošta redakci
5. 3. 2003 Hospodaření OSBL za únor 2003 Jaroslav  Štemberk
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
13. 3. 2003 Počet denních přístupů na Britské listy stoupl od dubna 2002 o cca 25 procent

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
17. 3. 2003 Amatérova analýza: Co je dobrého a co je špatného na Mladé frontě Dnes Vladimír  Bernard
17. 3. 2003 O (českém) sebebičování a společenské odpovědnosti Jan  Čulík
16. 3. 2003 ČR a CME jednají o způsobu úhrady   
15. 3. 2003 V arbitrážní při s Českou republikou obdrží CME k dnešnímu dni 353 395 131 USD včetně úroku   
14. 3. 2003 Cena za nezávislost Mojmír  Babáček
14. 3. 2003 Ještě jednou o mučení -- nesouhlasím s Patem Buchananem Ladislav  Danko
14. 3. 2003 Z kolika lží se skládá pravda Jiří  Jírovec
14. 3. 2003 Moc bezmocných národů a globalizace světa Karel  Fiala
14. 3. 2003 O Saddámovi a nejslabším článku NATO Hugo  Schreiber
14. 3. 2003 Izraelčania a Palestínčania: Kde sa stala chyba?   
14. 3. 2003 Dopis Olze: Stará a nová Evropa a smutný anděl dějin Mirek  Vodrážka
13. 3. 2003 Kolik bude stát válka v Iráku? Josef  Brož
13. 3. 2003 Argument, proč užívat mučení   
13. 3. 2003 DOKUMENT: Draft Ústavy Evropské unie   
12. 3. 2003 O ČT a o Jiřím Balvínovi: Zdroje a "zdroje" Fabiano  Golgo

Automobilismus RSS 2.0      Historie >
17. 3. 2003 Monitor Jana Paula:
O zbrani jménem automobil a falešné loajalitě k asociálnímu chování
Jan  Paul
17. 3. 2003 O (českém) sebebičování a společenské odpovědnosti Jan  Čulík
12. 3. 2003 Havárie autobusu: "Zavřete řidiče!" Jan  Čulík
7. 3. 2003 Informácie o zvýhodneniach pre PSA Peugeot Citroën sú "obchodným tajomstvom"   
3. 3. 2003 Začátek výstavby dálnice do Ostravy se znovu odkládá Jaroslav  Hlaváček
19. 2. 2003 10 000 řidičů nezaplatilo poplatek za vjezd do Londýna   
18. 2. 2003 V Londýně se v pondělí začalo platit za vjezd autem do města   
23. 1. 2003 Dálnice R43: Ministr přiznal, co magistrát tají   
21. 1. 2003 Chcete jezdit na olej na vaření?   
6. 1. 2003 Odstraní londýnský experiment dopravní zácpy ze středu měst?   
7. 11. 2002 Jak je to v Británii s přechody pro chodce   
6. 11. 2002 Brno: Protestujte proti rušení přechodů pro chodce   
20. 10. 2002 Praha ruší jízdní pruhy pro autobusy!   
15. 10. 2002 Odrazem signálů z mobilních telefonů lze monitorovat pohyb osob a vozidel   
27. 9. 2002 V Ostravě se rokuje o investicích do Moravskoslezského kraje Daniela  Pilařová