7. 2. 2003
Polemika s polemikou aneb Jan van Paul ležící spícíNěkterým konfliktům se nedá předejít, ale musí se prožít. To proto, aby bylo jasné, o čem je řeč - nebo mlčení. Ve své kritice odhalování, zahalování, rozsvěcení , pulsování a zhášení, doplňování a okecávání Davidova srdce na Pražském hradě jsem se nechtěl dotknout ani Jana Paula jako autora ód 1 2 3 na Davidovu výjimečnost, ani jeho syna Dana, který byl mezi oněmi "kreativními" darkery, jichž se tak zastával pan (už dnes bývalý) prezident i autor Srdce sám a o nichž Jan Paul s obdivem referoval... A dával jsem si ve svém prvním článku velký pozor, abych se tohoto argumentu ani trochu nedotkl. Neboť jsem nechtěl kritiku ad personam.
Je mi ale jasné, že bez konfliktu se můj článek v Britských listech nemohl obejít. Protože napadá pop-artový mýtus současnosti, protože napadá téma společensky živé až neuralgické - umění ve veřejném prostoru, které ne všichni musí považovat za umění. Stejně jako Janu Paulovi se nelíbí pomník obětem komunismu, který mne vůbec, ale vůbec neuráží a jehož umístění nepovažuji za architektonický paskvil (a přes Paulovu sžíravou kritiku se k její kvalitě ani k samotnému dílu nehodlám jakkoliv vyjadřovat), mně se nelíbí neonová srdce na hradech či zámcích, trnové koruny na historických budovách. Christa balícího město do igelitu a krajinu do plátna, aniž by naň něco namaloval, považuji za pozéra své doby, která dávno minula. Dlouhá řada výstav v Kasselu pod společným názvem Documenta takových "výbojů" byla za uplynulých třicet let plná. Teorietici v celé Evropě včetně tehdejšího Československa měli o čem planě žvanit a život šel dál. Kde je třicet let starým kasselským výbojům konec dnes? Padá na ně prach. Čas prověřuje umění lépe, než leckteří výtvarní kritici - což říkám i jako autor. A mám před budoucností obrovskou pokoru. Má revolta proti havlovskému mýtu nemohla ani Britskými listy projít bez povšimnutí, protože se má kritika dotýká otcovského srdce výtvarného kritika, kterému jsou - pro mne naivní - kroky jeho syna pohlazením po otcovské duši. A protože je Jan Paul - no, prostě - Jan Paul. A i když mi - zbytečně - plive do tváře, nezlobím se na něj. Protože on už jiný být neumí. |
Nyní po pořádku k textu Jana Paula. Bezobsažnost, kterou autor vytýká mně, je patrná už z první věty jeho textu. Nedá se prostě komentovat, protože stojí a padá na shodě jména mého a příjmení bývalého komunistického funkcionáře. Snad jen malou poznámku. Kdyby Miroslav Štěpán neexistoval, Paul by si ho - alespoň pro tento případ - musel vymyslet. Puberta výtvarníkova je nedospělost estetická, neujasněnost forem i obsahu. Každý jsme jí prošel a každý z ní vyrostl. Buď pak něco v životě dokázal, anebo ne. V případě přátel Dana Paula i jeho samého je budoucnost otevřená a milosrdná. Sebe hodnotit nehodlám a Jan Paul o mé volné tvorbě v oblasti keramické, sochařské a o užitné tvorbě designerské a grafické kupodivu nic neví (mimo jedné jediné práce v oblasti internetu). Nemám mu to za zlé. O mne přeci v jeho kritice nejde. Já jsem pouze onen kacíř, který zpochybnil existenci Boží, a proto musí být upálen. Termínem estetického neumětelství jsem "onálepkoval" současného ředitele Národní galerie a rektora Akademie výtvarných umění, autora "Václavky a Dášeňky". Je to mé soukromé stanovisko, které nemusí Jan Paul sdílet. Pokud nepochopil, komu je tento přídomek určen, je to má vina. Flashová technika mne neuráží, použitý skript je hojně využíván k oblékání panenek na dětských webech a je k dispozici ve zdrojovém tvaru jako "klipart" na webu - spolu se stovkami jiných. Mí kolegové programátoři jej použili kdysi ve hře pro děti na stránkách Českého rozhlasu v soutěži o přiřazení jednotlivých zvířat do souvislostí potravního řetězce ZDE. To není umění, to je programátorská rutina. Proti autorovi stránek nic nemám, naopak se mi jeho jiné projekty líbí pro grafickou čistotu a koncepční i programátorskou originalitu (www.lens.cz). Jeho flashové reklamy se mi ale nelíbí, protože to není on, to není styl jeho, ze stránek čpí creative directoři nejpokleslejších obalstí vizuální kultury - snobské, tupé reklamy na "značkové" výrobky. Kde je jen ta úplně první reklama na "Lanzu bílou" s polonahým kvartetem? Sám web ztohoven.cz je odfláklý, udělaný jakoby za jeden večer. Logo není logo, ale stará umprumácká slovní hříčka, na kterou existuje i replika, kterou vymyslel Pepa Herčík kdysi v Espressu u Parlamentu, přezdívaném Depreso. Měl v sobě tehdy několik dvojitých vodek. Jak sto-ho-ven? Dvěstě hoven, třista hoven... A protože i poslanců Parlamentu je přesně dvě stě, senátorů však pouze osmdesát jedna, kulhá tento vtip v případě Srdce a jeho pána minimálně na jednu nohu... Proč jsem reagoval tak pozdě na onu propagační akci? Protože jednak Jan Paul zaslal Janu Čulíkovi odkaz na stránku ztohoven.cz v tu dobu, já našel v redakčním systému zadanou fotografii s odkazem a jednoslovnou chválou na tuto "kreativní" stránku a to mne vyprovokovalo v souvislosti s koncem mandátu prezidenta a zhasínámím Srdce k úvaze o smyslu symbolů. Nic víc. Manipulace s grafikou a významy tvoří opravdu nejjednodušší klišé v užité grafice, které se učí už na střední škole v oboru propagační tvorba a v nižších ročnících školy vysoké ve všech ateliérech užité grafiky. Tam také patří proto, aby si začínající grafik uvědomoval sílu vizuálního symbolu a ošidnost jeho verbální interpretace, než postoupí k složitějším úkolům - tvorbě značek, tvorbě písma, tvorbě jednotných vizuálních kódů... Úroveň školství - zvláště na VŠUP - odpovídá bohužel stavu průmyslu, se kterým by měla škola komunikovat, aby práce jejích absolentů měla přirozené místo v tvorbě životního stylu. Dnes namísto spolupráce s průmyslem se studenti - ale pohříchu i někteří pedagogové - vyžívají v unikátních designerských kreacích, které mají s průmyslovou výrobou pramálo společného. Mnohdy jsou tak originální, že ani reprodukovat nejdou. Je to dáno nouzí o spolupráci s výrobou a v optimistickém případě se výuka dostane do návrhu či prototypu artefaktu uměleckého řemesla, v tom horším zůstane u návrhu v hlíně, sádře či jiném náhražkovém materiálu. Realizace v materiálu pro konkrétní továrnu, konkrétní sériovou výrobu a tím pádem onen v názvu deklarovaný vztah umění a průmyslu zůstává buď snem, nebo ojedinělým projevem schopností studenta či manažerskou schopností pedagoga. V době mých studí to byla rutinní povinnost. Klauzurní práce bez výstupu do praxe mohla dostat maximálně za tři. Čtyřka už znamenala - neprospěl. Běžnější je spolupráce výtvarník - průmysl dnes v animovaném filmu, oděvním, textilním či sklářském návrhářství či šperku - tedy v oborech orientovaných na uměleckořemeslnou výrobu, horší už v oblasti nástrojů, strojů, nábytku, architektury. Je to fakt, se kterým se ale musí vyrovnat škola, profesní asociace, průmyslová komora i příslušná ministerstva. Aby věděli všichni, kvůli čemu studenti studují a že užitá tvorba není galerijní tvorba, ale průmyslová tvorba. Cena Jindřicha Chaloupeckého a další ocenění se samy zdiskreditovaly natolik, že rozvádět kritiku těchto "potvrzení výjimečnosti" snad ani není nutné. Vzpomeňme alespoň ocenění, které se dosalo jednomu "kreativnímu" mladíkovi za doplňení pohlavních údů k Ladovým kesbám. Je to umění? Tvrdím, že nikoliv. Je to pouze persifláž umění, dál rozleptávající estetická měřítka, hodnoty tradic i řemeslného základu umění. Doufám, že jsem srdce Jana Paula i další obdivovatele Srdce uspokojil. Pokud ne, je mi líto, ale lépe už to říci neumím, snad až někdy příště. |