7. 2. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
7. 2. 2003

Polemika s polemikou aneb Jan van Paul ležící spící

Některým konfliktům se nedá předejít, ale musí se prožít. To proto, aby bylo jasné, o čem je řeč - nebo mlčení. Ve své kritice odhalování, zahalování, rozsvěcení , pulsování a zhášení, doplňování a okecávání Davidova srdce na Pražském hradě jsem se nechtěl dotknout ani Jana Paula jako autora ód 1 2 3 na Davidovu výjimečnost, ani jeho syna Dana, který byl mezi oněmi "kreativními" darkery, jichž se tak zastával pan (už dnes bývalý) prezident i autor Srdce sám a o nichž Jan Paul s obdivem referoval... A dával jsem si ve svém prvním článku velký pozor, abych se tohoto argumentu ani trochu nedotkl. Neboť jsem nechtěl kritiku ad personam.

Je mi ale jasné, že bez konfliktu se můj článek v Britských listech nemohl obejít. Protože napadá pop-artový mýtus současnosti, protože napadá téma společensky živé až neuralgické - umění ve veřejném prostoru, které ne všichni musí považovat za umění. Stejně jako Janu Paulovi se nelíbí pomník obětem komunismu, který mne vůbec, ale vůbec neuráží a jehož umístění nepovažuji za architektonický paskvil (a přes Paulovu sžíravou kritiku se k její kvalitě ani k samotnému dílu nehodlám jakkoliv vyjadřovat), mně se nelíbí neonová srdce na hradech či zámcích, trnové koruny na historických budovách. Christa balícího město do igelitu a krajinu do plátna, aniž by naň něco namaloval, považuji za pozéra své doby, která dávno minula. Dlouhá řada výstav v Kasselu pod společným názvem Documenta takových "výbojů" byla za uplynulých třicet let plná. Teorietici v celé Evropě včetně tehdejšího Československa měli o čem planě žvanit a život šel dál. Kde je třicet let starým kasselským výbojům konec dnes? Padá na ně prach. Čas prověřuje umění lépe, než leckteří výtvarní kritici - což říkám i jako autor. A mám před budoucností obrovskou pokoru.

Má revolta proti havlovskému mýtu nemohla ani Britskými listy projít bez povšimnutí, protože se má kritika dotýká otcovského srdce výtvarného kritika, kterému jsou - pro mne naivní - kroky jeho syna pohlazením po otcovské duši. A protože je Jan Paul - no, prostě - Jan Paul. A i když mi - zbytečně - plive do tváře, nezlobím se na něj. Protože on už jiný být neumí.

Nyní po pořádku k textu Jana Paula.

Bezobsažnost, kterou autor vytýká mně, je patrná už z první věty jeho textu. Nedá se prostě komentovat, protože stojí a padá na shodě jména mého a příjmení bývalého komunistického funkcionáře. Snad jen malou poznámku. Kdyby Miroslav Štěpán neexistoval, Paul by si ho - alespoň pro tento případ - musel vymyslet.

Puberta výtvarníkova je nedospělost estetická, neujasněnost forem i obsahu. Každý jsme jí prošel a každý z ní vyrostl. Buď pak něco v životě dokázal, anebo ne. V případě přátel Dana Paula i jeho samého je budoucnost otevřená a milosrdná. Sebe hodnotit nehodlám a Jan Paul o mé volné tvorbě v oblasti keramické, sochařské a o užitné tvorbě designerské a grafické kupodivu nic neví (mimo jedné jediné práce v oblasti internetu). Nemám mu to za zlé. O mne přeci v jeho kritice nejde. Já jsem pouze onen kacíř, který zpochybnil existenci Boží, a proto musí být upálen.

Termínem estetického neumětelství jsem "onálepkoval" současného ředitele Národní galerie a rektora Akademie výtvarných umění, autora "Václavky a Dášeňky". Je to mé soukromé stanovisko, které nemusí Jan Paul sdílet. Pokud nepochopil, komu je tento přídomek určen, je to má vina.

Flashová technika mne neuráží, použitý skript je hojně využíván k oblékání panenek na dětských webech a je k dispozici ve zdrojovém tvaru jako "klipart" na webu - spolu se stovkami jiných. Mí kolegové programátoři jej použili kdysi ve hře pro děti na stránkách Českého rozhlasu v soutěži o přiřazení jednotlivých zvířat do souvislostí potravního řetězce ZDE.

To není umění, to je programátorská rutina. Proti autorovi stránek nic nemám, naopak se mi jeho jiné projekty líbí pro grafickou čistotu a koncepční i programátorskou originalitu (www.lens.cz). Jeho flashové reklamy se mi ale nelíbí, protože to není on, to není styl jeho, ze stránek čpí creative directoři nejpokleslejších obalstí vizuální kultury - snobské, tupé reklamy na "značkové" výrobky. Kde je jen ta úplně první reklama na "Lanzu bílou" s polonahým kvartetem?

Sám web ztohoven.cz je odfláklý, udělaný jakoby za jeden večer. Logo není logo, ale stará umprumácká slovní hříčka, na kterou existuje i replika, kterou vymyslel Pepa Herčík kdysi v Espressu u Parlamentu, přezdívaném Depreso. Měl v sobě tehdy několik dvojitých vodek. Jak sto-ho-ven? Dvěstě hoven, třista hoven... A protože i poslanců Parlamentu je přesně dvě stě, senátorů však pouze osmdesát jedna, kulhá tento vtip v případě Srdce a jeho pána minimálně na jednu nohu...

Proč jsem reagoval tak pozdě na onu propagační akci? Protože jednak Jan Paul zaslal Janu Čulíkovi odkaz na stránku ztohoven.cz v tu dobu, já našel v redakčním systému zadanou fotografii s odkazem a jednoslovnou chválou na tuto "kreativní" stránku a to mne vyprovokovalo v souvislosti s koncem mandátu prezidenta a zhasínámím Srdce k úvaze o smyslu symbolů. Nic víc.

Manipulace s grafikou a významy tvoří opravdu nejjednodušší klišé v užité grafice, které se učí už na střední škole v oboru propagační tvorba a v nižších ročnících školy vysoké ve všech ateliérech užité grafiky. Tam také patří proto, aby si začínající grafik uvědomoval sílu vizuálního symbolu a ošidnost jeho verbální interpretace, než postoupí k složitějším úkolům - tvorbě značek, tvorbě písma, tvorbě jednotných vizuálních kódů...

Úroveň školství - zvláště na VŠUP - odpovídá bohužel stavu průmyslu, se kterým by měla škola komunikovat, aby práce jejích absolentů měla přirozené místo v tvorbě životního stylu. Dnes namísto spolupráce s průmyslem se studenti - ale pohříchu i někteří pedagogové - vyžívají v unikátních designerských kreacích, které mají s průmyslovou výrobou pramálo společného. Mnohdy jsou tak originální, že ani reprodukovat nejdou. Je to dáno nouzí o spolupráci s výrobou a v optimistickém případě se výuka dostane do návrhu či prototypu artefaktu uměleckého řemesla, v tom horším zůstane u návrhu v hlíně, sádře či jiném náhražkovém materiálu.

Realizace v materiálu pro konkrétní továrnu, konkrétní sériovou výrobu a tím pádem onen v názvu deklarovaný vztah umění a průmyslu zůstává buď snem, nebo ojedinělým projevem schopností studenta či manažerskou schopností pedagoga. V době mých studí to byla rutinní povinnost. Klauzurní práce bez výstupu do praxe mohla dostat maximálně za tři. Čtyřka už znamenala - neprospěl.

Běžnější je spolupráce výtvarník - průmysl dnes v animovaném filmu, oděvním, textilním či sklářském návrhářství či šperku - tedy v oborech orientovaných na uměleckořemeslnou výrobu, horší už v oblasti nástrojů, strojů, nábytku, architektury. Je to fakt, se kterým se ale musí vyrovnat škola, profesní asociace, průmyslová komora i příslušná ministerstva. Aby věděli všichni, kvůli čemu studenti studují a že užitá tvorba není galerijní tvorba, ale průmyslová tvorba.

Cena Jindřicha Chaloupeckého a další ocenění se samy zdiskreditovaly natolik, že rozvádět kritiku těchto "potvrzení výjimečnosti" snad ani není nutné. Vzpomeňme alespoň ocenění, které se dosalo jednomu "kreativnímu" mladíkovi za doplňení pohlavních údů k Ladovým kesbám. Je to umění? Tvrdím, že nikoliv. Je to pouze persifláž umění, dál rozleptávající estetická měřítka, hodnoty tradic i řemeslného základu umění.

Doufám, že jsem srdce Jana Paula i další obdivovatele Srdce uspokojil. Pokud ne, je mi líto, ale lépe už to říci neumím, snad až někdy příště.

                 
Obsah vydání       7. 2. 2003
7. 2. 2003 Jak Blaira nazvali v televizi "poslancem za Texas"
6. 2. 2003 Severní Korea si vyhrazuje proti USA právo prvního, preventivního jaderného úderu
6. 2. 2003 Irák odmítl Powellův projev
7. 2. 2003 Pophvězda mezi Al-Kajdou a Saddámem Tomáš  Linhart
7. 2. 2003 Kanadský lékař ví, že Irák není dosti silný, aby vedl válku Miloš  Kaláb
7. 2. 2003 Divize Galizien -- aneb A kolik je tobě, chlapče? Jaroslav  Pour
6. 2. 2003 Ministryně zdravotnictví šíří nepřesnosti Pavol  Mazan
7. 2. 2003 Karel Gott prezidentem? Vojtěch  Klimt
7. 2. 2003 Nekompetentní a bulvární Monitor Jana Paula Alexander  Gjurič
7. 2. 2003 Monitor Jana Paula: Vyjádření k dopisu pana Gjuriče Jan  Paul
7. 2. 2003 V čím zájmu pracuje ekologické sdružení Arnika? Štěpán  Kotrba
7. 2. 2003 Meze a rizika subjekt-objektového nazírání skutečnosti Petr  Vařeka
7. 2. 2003 Stíhání v Lichtenštejnsku v kauze Astrona zastaveno
7. 2. 2003 Monitor Jana Paula: Několik poznámek ke Kulturnímu monitoru Štěpána Kotrby Jan  Paul
7. 2. 2003 Polemika s polemikou aneb Jan van Paul ležící spící Štěpán  Kotrba
5. 2. 2003 Colin Powell: "Saddám nesmí dostat ani pár dalších měsíců"
6. 2. 2003 Ohrozil Havlův podpis pod "dopisem osmi" společnou zahraniční politiku EU? Jan  Čulík
6. 2. 2003 Dostali jste to, co si zasloužíte Ondřej  Čapek
6. 2. 2003 Odpověď na pět otázek Jan  Friedlaender
6. 2. 2003 Hluboce se stydím za Václava Havla Petr  Cironis
6. 2. 2003 Okázalá servilita vůči Americe Jindra  Vavruška
6. 2. 2003 Havlův podpis, bobos a zahraniční politika Štěpán  Kotrba
6. 2. 2003 Fisk: Nezmiňujte se Powellovi o válce v Afghánistánu
5. 2. 2003 Česká spořitelna má své klienty ráda Radek  Mokrý
7. 2. 2003 Včera, dnes a zítra
5. 2. 2003 Pošta redakci
4. 2. 2003 Hospodaření OSBL za leden 2003 Jaroslav  Štemberk
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
9. 2. 2003 Irák: Tony Blair ohrožuje své politické postavení   
9. 2. 2003 Významné výroky Donalda Rumsfelda   
8. 2. 2003 Povede pokles Blairovy popularity kvůli válce v Iráku k porážce labouristů ve Skotsku? Jan  Čulík
8. 2. 2003 Svrhnout Saddáma Husajna je možno mnoha jinými způsoby než válkou   
8. 2. 2003 Evropská unie nechce monopoly: Pfizera vyšetřuje Evropská komise, jeho akcie klesají Radek  Mokrý
7. 2. 2003 Nekompetentní a bulvární Monitor Jana Paula Alexander  Gjurič
7. 2. 2003 Meze a rizika subjekt-objektového nazírání skutečnosti Petr  Vařeka
7. 2. 2003 Monitor Jana Paula: Několik poznámek ke Kulturnímu monitoru Štěpána Kotrby Jan  Paul
7. 2. 2003 Monitor Jana Paula: Vyjádření k dopisu pana Gjuriče Jan  Paul
7. 2. 2003 Polemika s polemikou aneb Jan van Paul ležící spící Štěpán  Kotrba
7. 2. 2003 Jak Blaira nazvali v televizi "poslancem za Texas"   
6. 2. 2003 Severní Korea si vyhrazuje proti USA právo prvního, preventivního jaderného úderu   
6. 2. 2003 Ministryně zdravotnictví šíří nepřesnosti Pavol  Mazan
6. 2. 2003 Havlův podpis, bobos a zahraniční politika Štěpán  Kotrba
6. 2. 2003 Nejdůležitějšími body Bushova rozpočtu jsou snižování daní a výdaje na armádu Miloš  Kaláb

Monitor Jana Paula RSS 2.0      Historie >
7. 2. 2003 Polemika s polemikou aneb Jan van Paul ležící spící Štěpán  Kotrba
7. 2. 2003 Monitor Jana Paula: Vyjádření k dopisu pana Gjuriče Jan  Paul
7. 2. 2003 Monitor Jana Paula: Několik poznámek ke Kulturnímu monitoru Štěpána Kotrby Jan  Paul
7. 2. 2003 Nekompetentní a bulvární Monitor Jana Paula Alexander  Gjurič
20. 1. 2003 Přehlídka ročníkových prací atelieru Jiřího Beránka Jan  Paul
15. 1. 2003 Monitor Jana Paula: Srdce na Hradě se proměnilo v otazník Jan  Paul
13. 1. 2003 Monitor Jana Paula: Nadace ČFU se rozhodla pohřbít galerii Václava Špály Jan  Paul
13. 1. 2003 Diskuse na téma Česká umělecká kritika   
9. 1. 2003 Monitor Jana Paula: Typický obraz české výtvarné scény, aneb etika a právo na počátku 21.století Jan  Paul
7. 1. 2003 Podnik CPS Média se diskredituje vydáváním Art-Antik-Style Jan  Paul
31. 12. 2002 Monitor Jana Paula: PF 2003 Na Irák! Jan  Paul
23. 12. 2002 Monitor Jana Paula: Šťastné a veselé... Jan  Paul
19. 12. 2002 Monitor Jana Paula: Chvála pohybu Jan  Paul
16. 12. 2002 Monitor Jana Paula: Ještě zamyšlení nad summitem NATO, aneb jak jsme vyhráli válku Jan  Paul
12. 12. 2002 Monitor Jana Paula : David jako rukojmí v efektní prázdnotě Jan  Paul