Velké bitvy 20. století
mezi svobodou a totalitarismem skončily vítězstvím sil svobody - jediným
udržitelným modelem pro úspěch národa je model svobody, demokracie a svobodného
podnikání.
V 21. století budou
pouze ty národy, které sdílejí odhodlání ochraňovat základní lidská práva a
politickou a ekonomickou svobodu, schopny naplnit potenciál daný svému lidu a
zajistit mu prosperující budoucnost. Lidé ze všech míst chtějí vyjadřovat své
myšlenky, chtějí volit ty, kdo jim mají vládnout, chtějí náboženskou svobodu a
vychovávat děti - jak hochy, tak dívky, chtějí svůj majetek a chtějí si užít
výsledků své práce. Tyto hodnoty jsou právem každé osoby žijící v jakékoliv
společnosti. A povinnost bránit tyto hodnoty proti jejich nepřátelům je
veřejnou povinností všech těch, kdo milují svobodu, všude na světě a v každou
dobu.
Dnes mají Spojené státy
nebývalou vojenskou moc a obrovský ekonomický a politický vliv. V souladu s
dědictvím a našimi principy neužíváme tuto sílu k získání jednostranných výhod.
Naopak se snažíme vytvořit rovnováhu sil, která prospěje lidské svobodě. V
těchto podmínkách si pak jednotlivé národy mohou zvolit, jak využívat svou
politickou a ekonomickou svobodu. Tím, že se snažíme o větší světovou
bezpečnost, umožňujeme všem lidem žít lepší život. Budeme ochraňovat tento
spravedlivý mír před hrozbami teroristů a tyranů. Uchováme mír tak, že navážeme
dobré vztahy mezi silnými velmocemi. Zasadíme se o mír na všech kontinentech,
kde budeme podporovat vznik svobodných a otevřených společností.
Ochrana našeho národa
proti nepřátelům je prvním a základním úkolem federální vlády. V současné době
tento úkol nabral dramaticky nové rysy. V minulosti potřebovali nepřátelé k
ohrožení Ameriky velké armády a průmyslové kapacity. V současné době dokáže
temná síť jen několik málo individuí způsobit utrpení a vyvolat na našem území
chaos za cenu menší, než je cena jediného tanku. Teroristé se zorganizovali,
chtějí proniknout do otevřené společnosti a obrátit proti nám moderní technologie.
Abychom se této hrozbě
ubránili, musíme využít všech svých prostředků, počínaje lepší obranou vlasti,
přes zákony a práci tajných služeb a konče odříznutím teroristické sítě od
financování. Válka proti terorismu je globálním podnikem, má globální dosah a
neurčitelnou dobu trvání. Amerika pomůže národům, které potřebují pomoc k
poražení teroru. A Amerika přivede k zodpovědnosti státy, které jsou terorismem
zkompromitovány, protože spojenci teroru jsou nepřáteli civilizace. Spojené
státy a naši spojenci nesmí dovolit, aby si teroristé budovali další základny.
Společně se ze všech sil vynasnažíme zabránit jim v další činnosti.
Největší nebezpečí pro
náš národ spočívá tam, kde se setkává radikalismus a technologie. Naši
nepřátelé otevřeně deklarovali, že se snaží získat zbraně hromadného ničení.
Existují důkazy, že se tak opravdu děje. Spojené státy ale nedovolí, aby
nepřátelé uspěli. Vybudujeme obranný štít proti balistickým střelám a použijeme
veškeré obranné prostředky. Budeme spolupracovat s ostatními národy, abychom
zabránili, zadrželi a zlikvidovali nepřátelské snahy získat nebezpečné
technologie. Je záležitostí zdravého rozumu a sebeobrany, že Amerika bude
jednat tak, aby se tato nová nebezpečí nemohla ani plně zformovat. Nemůžeme
ochraňovat Ameriku a své přátele pouhou vírou v lepší zítřky. Musíme se
připravit a využít svých nejlepších zpravodajských služeb a rozvážného jednání,
abychom mohli zmařit plány nepřátel. Historie pak sama odsoudí ty, kteří viděli
přicházející nebezpečí, ale odmítli jednat. V novém světě, do kterého jsme
právě vstoupili, je jedinou cestou do bezpečí cesta aktivity.
Při obraně míru
využijeme historickou příležitost mír zachovat. Od doby vzniku národních států
v 17. století se dnes mezinárodní společenství nachází v jedinečné situaci, kdy velmoci spolu soutěží v míru namísto aby
se neustále připravovaly na válku. Všechny světové mocnosti jsou dnes na jedné
straně, sjednoceny společným nebezpečím násilí teroristů a chaosu. Spojené
státy budou stavět na těchto společných zájmech aby podpořily celosvětovou
bezpečnost. Jsme také čím dál více spojeni skrze sdílení stejných hodnot. Rusko
je právě v procesu přerodu a nadějné transformace, pokouší se vybudovat
demokratickou budoucnost a je také naším partnerem v boji proti teroru. Čínští
vůdcové přicházejí na to, že ekonomická svoboda je jediným zdrojem národního
bohatství. Za určitou dobu si uvědomí, že sociální a politická svoboda je
jediným zdrojem blaha národa. Amerika podpoří všechny kroky vedoucí k
demokracii a svobodné ekonomice v obou těchto zemích, protože to jsou nejlepší
základy pro vnitřní i mezinárodní stabilitu. Budeme se silně bránit proti
agresi pocházející z ostatních světových mocností - jakkoli vítáme jejich
mírové snahy o prosperitu, obchod a kulturní rozvoj.
Spojené státy využijí
tuto příležitost k rozšíření svobody a jejího blahodárného dopadu na celý svět.
Budeme aktivně pracovat na tom, abychom do všech koutů světa přinesli naději
demokracie, rozvoje, svobodného obchodu a trhu. Události z 11. záři nás
poučily, že i slabé státy, jako je Afghánistán, mohou znamenat pro silné státy
hrozbu. Chudoba nemění chudé lidi v teroristy a vrahy. Avšak chudoba, slabé
instituce a korupce umožňuje zakládat sítě teroristů a drogové kartely uvnitř
těchto slabých států.
Spojené státy podpoří
každou zemi odhodlanou budovat lepší budoucnost na výdobytcích svobody jejího
lidu. Svobodný obchod a trh již prokázal svou schopnost pozvednout celou
společnost z chudoby. Spojené státy budou spolupracovat s jednotlivými národy,
s celými regiony a s celosvětovou obchodní komunitou tak, aby vybudovaly svět,
který svobodně obchoduje a tedy i roste
v blahobytu. Prostřednictvím účasti na New Millennium Challenge Account Spojené
státy podpoří svou pomocí rozvoj všech
národů, které mají spravedlivou vládu, investují do svých občanů a podporují
ekonomickou svobodu. Budeme i nadále vést světovou veřejnost v boji proti AIDS
a ostatním infekčním onemocněním.
Při vytváření rovnováhy
sil, která podporuje svobodu, jsou Spojené státy vedeny přesvědčením, že
všechny národy mají důležitou zodpovědnost. Svobodné národy musejí bojovat
proti terorismu. Národy, které jsou závislé na mezinárodní stabilitě, musejí
pomoci ve snaze zabránit šíření zbraní hromadného ničení. Národy, které pro
sebe chtějí mezinárodní pomoc, musejí vládnout moudře a pomoc využít účelně.
Aby svoboda mohla vzkvétat, musí si být vědomy, že po nich bude vyžadováno její
vyúčtování.
Jsme rovněž vedeni
přesvědčením, že žádný národ nemůže vybudovat lepší a bezpečnější svět sám.
Aliance a multilaterární instituce mohou znásobit sílu všech svobodymilovných
národů. Spojené státy plně spolupracují s institucemi jako jsou Organizace
spojených národů, WTO, Organizace amerických států, NATO a další dlouhotrvající
aliance. Koalice těch, kteří mají stejnou vůli, může být přínosem stávajícím
organizacím. Za každých okolností je však třeba brát mezinárodní závazky velmi
vážně. Není možno je pojímat pouze symbolicky jakožto podporu ideálu a bez
zájmu na jejich dodržování.
Svoboda je podmínkou
lidské důstojnosti, o které se nedá nijak diskutovat. Je to právo dané každému
člověku už tím, že se narodil, a to v jakékoliv civilizaci. Během historie byla
svoboda ohrožována válkou a terorem, byla napadána při střetech mocných států
či plány vládnoucích tyranů. Svoboda byla a je zkoušena široce rozšířenou
chudobou a nemocemi. V dnešní době má lidstvo ve svých rukou příležitost, kdy
může všemi triumfy svobody přemoci všechny zmíněné překážky. Spojené státy
vítají odpovědnost vést tuto velkou misi.
"Náš národ se nikdy neomezoval na
vlastní obranu. Bojujeme, tak jako jsme vždy bojovali, za spravedlivý mír. Mír
jenž prospívá svobodě. Ubráníme mír proti hrozbám teroristů a tyranů. Zachováme
mír podporou dobrých vztahů mezi velmocemi. Rozšíříme mír tak, že budeme
podporovat svobodné a otevřené společnosti na všech kontinentech."
Prezident G. W. Bush
West Point, stát New York
1. července 2002
Spojené státy mají
bezprecedentní a nesrovnatelnou sílu a vliv po celém světě. Protože se řídí
vírou v principy svobody a hodnotami svobodné společnosti, přináší s sebou tato
síla velkou zodpovědnost, povinnosti a možnosti. Musí být využita k tomu, aby
podpořila rovnováhu sil, které zajišťují svobodu.
Téměř celé 20. století
byl svět rozdělen bojem za ideje. Mezi vizemi destruktivní totality a svobody a
rovnoprávnosti.
Velký boj je ukončen.
Militantní vize tříd, národů a ras, které slibovaly utopii a vysvobození z
bídy, byly poraženy a zdiskreditovány. Amerika je nyní ohrožena mnohem méně
silnými vítězícími státy než těmi, které se hroutí. Jsme mnohem méně ohroženi
armádami a zbraněmi, než katastroficky mocnými technologiemi v rukou několika
málo zatrpklých jedinců. Musíme tyto hrozby přemoci kvůli svému národu,
spojencům a přátelům.
Je to zároveň příležitost
pro Ameriku. Budeme se snažit, abychom z tohoto okamžiku vytěžili celá
desetiletí míru, prosperity a svobody. Národní strategie obrany bude založena
na jasně americkém internacionalismu, který respektuje jednotu našich hodnot s
národními zájmy. Cílem této strategie je svět nejen ochránit, ale učinit ho
lepším. Naše cíle na cestě progresu jsou jasné: politická a ekonomická svoboda,
mírové vztahy s ostatními státy, respektování lidské důstojnosti. A tato cesta
není určena jen pro samotnou Ameriku. Je otevřena pro všechny.
"Někteří lidé se
domnívají, že je nediplomatické nebo nezdvořilé jasně vymezovat, co je dobré a
co zlé. S tím nesouhlasím. Různé okolnosti vyžadují různé metody, nikoliv však
různou morálku."
G. W. Bush
West Point
1. června 2002
Abychom dosáhli svých
cílů, musíme jasně deklarovat, za čím si stojíme. Spojené státy musejí bránit
svobodu a spravedlnost, protože tyto principy přísluší právem všem lidem na
celém světě. Žádný národ nevlastní tyto výsady a žádný z nich není ani vyjmut.
Otcové a matky ve všech společnostech chtějí vzdělání pro své děti a aby žily
ve světě prostém bídy a násilí. Nikdo nechce být utlačován, muset sloužit či
obávat se nočního útoku tajné policie.
Amerika musí pevně stát
za neoddiskutovatelnými požadavky lidské důstojnosti: uplatňováním práva,
omezením absolutní moci státu, svobodou slova, náboženskou svoboda,
spravedlivou justicí, respektem k ženám, náboženské a etnické toleranci a
ochranou soukromého majetku.
Těchto požadavků lze
dosáhnout několika způsoby. Poslouží nám k tomu i americká ústava. Také mnoha
jiným národům, které prošly jiným historickým vývojem, mají jinou kulturu a
čelí jiným podmínkám, se podařilo tyto principy začlenit do svého systému.
Historie nebyla nakloněna národům, které se snažily potlačit práva a nároky
svých lidí.
Naše vlastní historie
je dlouhý boj o naplnění našich idejí. Ale i v nejtěžších dobách nás vedly
principy, které jsou součástí Deklarace nezávislosti. Amerika tak není jen
silnější, ale také svobodnější a spravedlivější společností.
Dnes jsou tyto ideály
záchranným lanem pro osamělé bojovníky za svobodu. A když už se naskytne
řešení, podpoříme tuto změnu stejně tak, jako jsme to udělali ve východní
Evropě v 1989 a 1991 nebo v Bělehradě 2000. Když se podíváme na své přátele na
Tchajwanu nebo v Korejské republice, kde začínají převládat demokratické
postupy, nebo když vidíme, jak demokraticky volení vůdci nahrazují
autoritativní generály v Latinské Americe a v Africe, uvědomíme si, že
autoritativní systémy mohou být nahrazeny demokratickými tradicemi a principy,
které podporujeme.
Pokud vezmeme v potaz
všechny lekce, které nám udělila historie a všechny možnosti, které máme dnes,
musí naše národní bezpečnostní strategie vycházet z této základní víry a hledět
vstříc možnostem k rozšíření svobody.
Těmito principy se bude
řídit vláda při rozhodování o mezinárodní spolupráci, o charakteru naší
asistence a rozmístění zdrojů. Budeme se jimi řídit slovy i činy v
mezinárodních organizacích:
Zvláště se
vynasnažíme podpořit svobodu náboženství a svobodu svědomí a budeme je bránit
před utlačovatelskými vládami.
Povedeme boj za lidskou
důstojnost a postavíme se těm, kteří to odmítají.
III.
Posílení
aliancí na obranu proti globálnímu terorismu a obrana USA a našich přátel proti
útokům
"Pouze tři dny po těchto událostech
nemají Američané dostatečný historický odstup. Ale naše zodpovědnost vůči
historii je již zřejmá: na útoky musíme odpovědět tak, že zbavíme svět tohoto
zla. Byli jsme napadeni válkou zákeřnou, zrádnou a vražednou. Tento národ je
mírumilovný, ale nelítostný, když je rozzloben. Konflikt začal na popud a
načasování druhých. Skončí ale způsobem a v dobu, kterou zvolíme my."
Prezident G. W. Bush
Washington D.C.
14. září 2001
Spojené státy bojují
proti teroristům na globální úrovni. Nepřítel není jediný nepřátelský politický
režim nebo osoba nebo náboženství či ideologie. Nepřítel je
terorismus-promyšlené, politicky motivované násilí proti nevinným.
V mnoha regionech
legitimní požadavky na vyřešení křivd brání nastolení trvalého míru. Podobné
požadavky musí být řešeny v rámci politického procesu. Žádný důvod
neospravedlňuje teror. Spojené státy s teroristy nebudou jednat ani uzavírat
dohody. Také nerozlišujeme mezi teroristy a těmi, kteří je podporují a
poskytují jim pomoc. Boj proti světovému terorismu se liší od všech válek,
které jsme kdy v historii vedli. Budeme bojovat na mnoha frontách proti
nejasnému nepříteli a v dlouhém časovém horizontu. Pokrok přijde s pomocí
vytrvalého hromadění úspěchů, některých
viditelných, jiných ne.
Dnes náš nepřítel
viděl, co mohou a udělají civilizované národy proti režimům, které hostí,
podporují a užívají terorismu k dosažení svých politických cílů. Afghánistán
byl osvobozen. Spojenecké síly nadále pronásledují Talibán a Al-Kajdu. Ale
nejen na tomto bitevním poli se utkáme s terorismem. Tisíce vyškolených
teroristů se nacházejí na svých stanovištích v Severní Americe, Jižní Americe,
Evropě, Africe, oblasti Středního východu a v Asii. Naší prioritou bude narušit
teroristické organizace globálního dosahu a napadnout jejich vedení, kontrolu,
komunikační prostředky a finance. Tak ochromíme další plánování a aktivity.
I nadále podpoříme regionální partnery, aby koordinovaně
izolovali teroristy. Jakmile nějaký stát zahájí regionální kampaň proti
terorismu, pomůžeme zajistit, aby měl dostatek vojenských prostředků, zákonných
opatření a politických a finančních prostředků nezbytných k dokončení úkolu.
Spojené státy budou i
nadále spolupracovat se spojenci na přerušení finančních toků teroristů.
Identifikujeme a zablokujeme zdroje financování teroristů, zmrazíme jejich účty
a účty všech, kteří je podporují, zabráníme teroristům v přístupu na
mezinárodní finanční systém, zabráníme, aby teroristé zneužívali legálních
nadací a aby měli přístup k jiným alternativním zdrojům financování.
Tato kampaň se nemusí
odvíjet postupně. Kumulativní dopad napříč všemi regiony pomůže dosáhnout
kýžených výsledků.
Narušíme a zničíme teroristické
organizace následovně
- kontinuální a přímou
akcí s využitím všech prvků národních a mezinárodních sil. Nejdříve se zaměříme
na teroristické organizace a státy, které teroristy podporují, a které se snaží
získat a použít zbraně hromadného ničení či jejich méně dokonalé předchůdce.
- obranou Spojených
států, amerického lidu a našich zájmů doma i v zahraničí tím, že identifikujeme
a zničíme hrozbu ještě předtím, než se přiblíží k našim hranicím. Spojené státy
se budou snažit získat podporu mezinárodního společenství, ale nebudou váhat,
pokud budou nuceny jednat samostatně, využít práva na obranu a jednat předem,
aby zabránily teroristům v jejich činnosti a ohrožování amerického lidu.
- znemožněním
sponzorování, podpory a ochrany terorismu tím, že budou naléhat na ostatní
státy, aby přijaly vlastní suveréní zodpovědnost.
Zahájíme rovněž válku
ideologickou, abychom vyhráli na tomto poli proti mezinárodnímu terorismu. Ta
zahrnuje:
- plné využití vlivu
Spojených států a spolupráce se spojenci a přáteli, aby bylo jasné, že veškeré
aktivity teroristů jsou nelegální a bude se na ně pohlížet jako na otrokářství,
pirátství nebo genocidu, jako na chování, které nemůže přijmout žádná vláda a
musí proti němu bojovat.
- podporu umírněných a
moderních vlád, zejména v muslimském světě, protože ideologie, které podporují
terorismus, nesmí najít úrodnou půdu v žádném národě.
- omezení podmínek
plodících terorismus tak, že oslovíme mezinárodní společenství, aby se zaměřilo
na potírání terorismu v nejrizikovějších oblastech.
- využitím efektivní
veřejné diplomacie k podpoře volného toku informací a myšlenek, které pěstují
naději a touhu po svobodě v národech, ovládaných těmi, kteří podporují světový
terorismus.
Zatímco si uvědomujeme,
že nejlepší obranou je útok, posilujeme i obranu vlasti proti teroristickému
ataku. Tato vláda navrhla nejrozsáhlejší vládní reorganizaci od dob Trumanovy
vlády, kdy byla vytvořena Národní bezpečnostní rada a Ministerstvo obrany. Náš
rozsáhlý plán na obranu národa zahrnuje všechny stupně vládní, veřejné a
privátní spolupráce. Zahrnuje vznik Úřadu pro národní (domácí) bezpečnost,
sjednocení vojenského velení a reorganizaci práce FBI.
Tato strategie přemění
nevýhody v příležitost. Například krizový štáb bude lépe připraven nejen na
vypořádání se s teroristy, ale i na jiné katastrofické stavy. Náš zdravotní
systém bude připraven nejen na bioteror, ale i na všechny infekční choroby a
masová ohrožení. Naše hraniční kontrola nejen zastaví příchod teroristů, ale i
zefektivní legitimní přechod hranic.
Ačkoliv se soustředíme
na obranu Ameriky, víme, že v dnešním globalizovaném světě potřebujeme podporu
od spojenců a přátel. Kdekoliv to bude možné, budou se Spojené státy spoléhat
na regionální organizace a státní systémy, aby opravdu dostály svých povinností
v boji proti terorismu. V oblastech, kde vlády shledají, že boj proti terorismu
je nad jejich síly, pokusíme se uvést do souladu jejich vůli a jejich zdroje, a
to za cenu jakékoliv pomoci z naší strany či strany spojenců.
Pronásledujeme
teroristy v Afghánistánu a současně spolupracujeme s mezinárodními organizacemi
jako jsou Spojené národy a s jinými nevládními organizacemi a zeměmi, abychom
pomohli poskytnout humanitární, politickou, ekonomickou a bezpečnostní pomoc
při budování nového Afghánistánu, který už nikdy nebude zneužívat své lidi,
ohrožovat své sousedy a poskytovat útočiště teroristům.
Ve válce proti
globálnímu terorismu nikdy nezapomeneme, že bojujeme ze všech sil za své
demokratické hodnoty a způsob života. Svoboda válčí se strachem a neexistuje
žádné rychlé ani snadné řešení tohoto konfliktu. Ve vedení kampaně proti
terorismu získáváme nové, produktivní, mezinárodní vztahy a redefinujeme ty
existující vzhledem k situaci a výzvám 21. století.
IV.
Spolupráce
s ostatními státy při potlačování regionálních konfliktů
"Budujeme spravedlivý
svět, nebo budeme žít ve světě násilí. Velikost naší sdílené odpovědnosti činí
naše roztržky velmi malé."
Prezident G. W. Bush
Berlín, Německo
23. května 2002
Zúčastněné národy musí
zůstat aktivní v řešení regionálních krizí, aby nedošlo k jejich eskalaci a
minimalizovalo se lidské utrpení. Ve stále více propojeném světě může
regionální krize oslabit spojenectví, obnovit rivalitu mezi silnými mocnostmi a
způsobit velké urážky lidskému důstojenství. Jakmile vybuchne násilí a státy
nebudou vědět, jak s ním zacházet, Spojené státy společně se spojenci a přáteli
přispějí na pomoc a obnovu stability.
Žádná doktrína nedovede
předpovědět, za jakých okolností povedou Spojené státy přímou či nepřímou akci
proti terorismu. Máme omezené politické, ekonomické a vojenské zdroje k tomu,
abychom dospěli ke globálním prioritám. Spojené státy budou přistupovat ke
každému případu s těmito strategickými principy:
- Spojené státy budou
investovat čas a prostředky do mezinárodních vztahů a institucí, aby se
zabránilo lokálním krizím, které se vynoří.
- Spojené státy musejí
být realistické ve zvažování své pomoci těm, kteří o ni nestojí či nejsou
připraveni si pomoci sami. Když budou občané těchto zemí připraveni hrát svou
roli, budeme i my připraveni jim bezodkladně pomoci.
Na několika regionech
lze ilustrativně doložit, jak umíme tyto principy aplikovat:
Izraelsko-palestinský
konflikt je tak kritický, protože trpí mnoho lidí, protože Amerika má blízké
vztahy s Izraelem a klíčovými arabskými státy a protože je tento region
důležitý z hlediska dalších priorit USA. Nemůže zde být nastolen mír ani pro
jednu stranu, dokud obě nebudou svobodné. Amerika plně podporuje nezávislou a
demokratickou Palestinu, která bude existovat vedle Izraele v míru a
bezpečnosti. Jako všichni ostatní si Palestinci zaslouží vládu, která slouží
svému lidu, poslouchá jeho hlasu a sčítá jeho volební hlasy. Spojené státy
budou i nadále podporovat všechny strany, které chtějí v zájmu své odpovědnosti
prosadit uspokojivé řešení konfliktu.
Spojené státy,
mezinárodní společenství a Světová banka jsou připraveni pracovat s
reformovanou palestinskou vládou na ekonomickém rozvoji, humanitární asistenci
a programu, který by vytvořil, financoval a monitoroval skutečně nezávislé
soudnictví. Pokud Palestinci přijmou demokracii, postaví se korupci a pevně
odmítnou teror, mohou počítat s americkou pomocí při vytvoření palestinského
státu.
Pro Izrael má úspěch
demokratické Palestiny dalekosáhlý význam. Permanentní okupace ohrožuje
izraelskou identitu a demokracii. Proto Spojené státy nabádají izraelské vůdce,
aby podnikli konkrétní kroky, které by byly důvěryhodné a schůdné pro
palestinský stát. V rámci bezpečnosti je třeba, aby se Izrael stáhnul do pozic,
které měl do 28. září 2000. A v souladu s výsledky a doporučeními Mitchelovy
komise, musejí Izraelci ukončit osídlování okupovaných teritorií. Jakmile
násilí ustoupí, musí být obnovena svoboda pohybu, která umožní nevinným
Palestincům normálně žít a pracovat. Spojené státy sice mohou sehrát klíčovou
roli, ale v konečné fázi může být nastolen mír, jen pokud sami Izraelci a
Palestinci vyřeší své problémy a ukončí vzájemný konflikt.
Co se týče jižní Asie,
Spojené státy velmi nabádají Indii a Pákistán, aby ukončili své boje. Tato vláda
využívá své schopnosti k tomu, aby zmírnila spory mezi Indií a Pákistánem.
Silné vztahy nám poskytují nástroj, abychom sehráli konstruktivní roli, jakmile
se vynoří akutní regionální problém. Naše vztahy s Pákistánem byly posíleny
jeho rozhodnutím bojovat proti terorismu a vytvořit více demokratickou
společnost. Vláda si uvědomuje potenciál Indie stát se demokratickou mocností
21. století a pracuje na tom, aby se v souladu s touto vizí prohloubily
vzájemné vztahy. Naše účast v tomto regionálním bilaterálním konfliktu je v
první řadě zaměřena na konkrétní kroky, které mohou Indie a Pákistán učinit,
aby nedošlo k vojenskému konfliktu.
Indonésie podnikla
odvážné kroky vstříc fungující demokracii a respektu k právnímu systému.
Indonésie může tím, že bude tolerovat etnické menšiny, respektovat právní
systém a přijme otevřený trh, dosáhnout stavu, kterého dosáhly některé sousední
země a pozdvihly se ze stavu chudoby a beznaděje. Je to iniciativa samotné Indonésie, že dovoluje americkou pomoc při budování lepší budoucnosti.
Na západní polokouli
jsme vytvořili flexibilní koalice se zeměmi, které sdílejí naše priority,
konkrétně s Mexikem, Brazílií, Kanadou, Chile a Kolumbií. Společně budeme
prosazovat vskutku demokratickou hemisféru, kde naše integrace poskytuje
výhody, jako jsou prosperita, bezpečnost, možnosti a naděje. Budeme pracovat s
regionálními organizacemi, jako je Summit Amerik, Organizace amerických států a
schůzky ministrů obrany Amerik, pro blaho celého kontinentu.
Části Latinské Ameriky
čelí regionálním konfliktům, které vznikají zejména z násilných akcí drogových
kartelů a jejich kompliců. Tento konflikt a pašování drog může narušit zdraví a
bezpečnost Spojených států. Proto jsme vyvinuli aktivní strategii na pomoc
andským národům, aby mohly přizpůsobit svou ekonomiku, posílit své zákony,
bránit se proti teroristům a odstřihnout tok drog. Zároveň pracujeme na tom,
aby se i v naší zemi maximálně zredukovala poptávka po drogách.
V Kolumbii sledujeme
spojnici mezi teroristy a extremisty, kteří ohrožují bezpečnost státu a
podílejí se na pašování drog, které umožňuje tyto skupiny financovat. Pomáháme
Kolumbii, aby mohla ubránit své demokratické instituce a potlačit jak levicové
tak pravicové ilegálně ozbrojené skupiny tím, že rozšíří svou suverenitu po
celém svém území, a zajistí tak bezpečnost pro své obyvatele.
V Africe leží příslib a
příležitost hned vedle nemocí, válek a zničující chudoby. To je hrozbou jak pro
naše ústřední hodnoty, jako jsou lidská důstojnost, tak pro naše strategické
priority-potlačení globálního teroru. Americké zájmy a principy jsou proto
vedeny stejným směrem: budeme s ostatními spolupracovat na tom, aby africký
kontinent žil ve svobodě, míru a rostoucí prosperitě. Společně s evropskými
spojenci musíme posílit křehké africké státy, pomoci ve vytvoření a posílení
obrany hranic, pomoci při vytváření zákonných systémů a zpravodajských služeb,
abychom potlačili možnost usídlení teroristických organizací.
Dalším smrtelným
nebezpečím pro Afriku jsou občanské války a jejich rozšíření za hranice a
vytváření regionálních válečných konfliktů. Odpovědí na tuto hrozbu je
formování koalic ochotných spolupracovat na bezpečnosti.
Velikost a rozmanitost
Afriky vyžaduje strategii, která se zaměřuje na bilaterální vztahy a budování
koalic. Naše vláda se zaměří na tři následující strategie pro africký region:
- Země, které mají
vliv na sousední státy, jako je Jihoafrická republika, Nigerie, Keňa a Etiopie,
jsou základním stavebním kamenem pro
regionální spolupráci a zaslouží si soustředěnou pozornost.
- Koordinace
spolupráce s evropskými spojenci a mezinárodními organizacemi je naprosto
esenciální ke konstruktivnímu řešení a k úspěšné mírové operaci.
- Musejí být posíleny
reformující se africké země a subregionální organizace jakožto prvotní nástroje
k řešení nadnárodních hrozeb.
Konečně cesta k
politické a ekonomické svobodě je nejjistější cestou k pokroku v subsaharské
Africe, kde většinou válek jsou konflikty o materiální zdroje a politický vliv
na základě etnické a náboženské příslušnosti. Transformace do Africké unie,
která slibuje spravedlivou vládu a společnou zodpovědnost všech demokratických
politických systémů, nabízí možnosti k posílení demokracie na celém kontinentu.
V.
Zabránit
nepřátelům, aby vyhrožovali nám,
našim spojencům a přátelům
zbraněmi hromadného ničení
"Největší hrozba pro
svobodu leží na křižovatce radikalismu a technologie. Když se chemické,
biologické a nukleární zbraně spolu s balistickými technologiemi dostanou do rukou nepovolaným, mohou i slabé státy či
malé skupiny způsobit obrovské škody velkým národům. Naši nepřátelé tyto své
záměry deklarovali a byli přistiženi při snahách o získání těchto hrozivých
zbraní. Chtějí získat možnost, aby nás mohli vydírat a uškodili nám a našim
přátelům. Ale my se jim postavíme celou svou silou."
Prezident G. W. Bush
West Point, Stát New York
1. června 2002
Podstata studené války
vyžadovala, aby Spojené státy a jeho spojenci a přátelé zdůrazňovali
zastrašování před nepřátelským užitím síly, a produkovala se tak krutá
strategie vzájemně a oboustranně zaručeného zničení. S kolapsem Sovětského
svazu a ukončením studené války prodělalo naše okolí značnou transformaci.
Rusko se od konfrontace
posunulo ke kooperaci, základního znaku našeho vzájemného vztahu, a výsledky
jsou zřejmé: konec rovnováze teroru, který nás rozděloval, dále historická
redukce nukleárního arsenálu na obou stranách a spolupráce v oblastech, jako je
potírání terorismu a protiraketová obrana.
Bohužel se nové a
smrtelné nebezpečí vynořilo od záškodnických států a teroristů. Žádná z
dnešních teroristických hrozeb se nemůže srovnat s destruktivní silou, která
byla proti nám zaměřena Sovětským svazem. Přesto však podstata a motivace
dnešních nepřátel, jejich snaha získat destruktivní sílu, která doposud patřila
jen nejsilnějším mocnostem, a velká pravděpodobnost, že opravdu zbraně použijí,
činí současné ohrožení bezpečnosti více komplexní a nebezpečné.
V roce 1990 jsme byli
svědky toho, kdy se vynořilo několik nebezpečných států. Jsou sice rozdílné,
ale mají několik společných atributů:
- tyto státy se
chovají brutálně ke svým vlastním lidem a uzurpují zdroje národního bohatství
jen pro své vládce.
- nesnaží se
zachovávat mezinárodní právo, ohrožují sousední země a porušují mezinárodní
dohody, jejichž jsou účastníky.
- usilovně se snaží
získat zbraně hromadného ničení a vyspělé technologie, aby jimi mohly ohrožovat
a mohly naplnit agresivní plány svých režimů.
- sponzorují rovněž
terorismus po celém světě.
- odmítají základní
lidské hodnoty a nenávidí Spojené státy a všechno, co je s nimi spojeno.
V době války v Zálivu
jsme získali nevyvratitelné důkazy, že irácké plány se netýkaly jen užítí
chemických zbraní proti Íránu a svým vlastním lidem, ale rovněž získání
jaderných zbraní a biologického materiálu. Za poslední dekádu se také Severní
Korea stala vedoucím dodavatelem balistických střel, testovala stále
kvalitnější střely a vyvíjela svůj vlastní arsenál zbraní hromadného ničení.
Stejně tak další nedemokratické režimy se pokoušejí získat nukleární,
biologické a chemické zbraně. Snaha těchto zemí je narůstající hrozbou pro
všechny národy.
Musíme se připravit,
abychom zastavili záškodnické státy a jejich teroristy před tím, aby byli
schopni nás a naše spojence a přátele vůbec ohrozit zbraněmi hromadného ničení.
Musíme využít veškeré síly aliancí, založit nová partnerství s bývalými
protivníky, využít moderní technologie včetně zdokonalení efektivního systému
protiraketové obrany a zvýšit důraz na práci zpravodajů a analyzování jejích
výsledků.
Celková strategie
vedoucí ke zničení zbraní hromadného ničení zahrnuje:
- Aktivní snahu o
zamezení šíření zbraní hromadného ničení. Musíme tuto hrozbu odradit a bojovat
proti ní dříve, než se skutečně vynoří. Proto musí být naše základní kapacity,
jako je detekce, aktivní a pasivní obrana a zpravodajské síly, zahrnuty do
transformace obranného systému. Boj proti šíření zbraní musí být integrován do
doktríny, stejně jako školení a vybavení našich sil a spojenců. Tak si v
konfliktu s nepřáteli, ozbrojenými
zbraněmi hromadného ničení, zajistíme úspěch.
- Posílení snah o
nešíření zbraní hromadného ničení, a zamezit tak státům a teroristům, aby
získali zbraně, materiály, technologie a expertízy. Podpoříme diplomatické
snahy, kontrolu zbraní, multilaterální kontrolu exportu a asistenci v případě
hrozby, a pokud to bude nezbytné, tak zakážeme používání konkrétních
technologií a materiálů. Budeme i nadále podporovat vznik koalic a podporovat
je v jejich finančních a politických snahách vedoucích k nešíření zbraní a
programů na redukci hrozeb. Velkým krokem je nedávná dohoda G-8 přispět 20
miliardami dolarů na globální partnerství proti šíření zbraní.
- Potřebu
efektivního managementu, který bude odpovědí na efekty případného užití zbraní
hromadného ničení, ať už je použijí teroristé nebo nepřátelské státy. Tím, že
minimalizujeme výsledné efekty užití zbraní, odradíme ty, kteří zbraně již
vlastní. Nepřátele, kteří se je teprve snaží získat, přesvědčíme, že jimi
nedosáhnou kýžených výsledků. Spojené státy musejí být připraveny na případný
útok na své základny v zahraničí a musejí být připraveny poskytnout pomoc svým
spojencům a přátelům v případě útoku.
Trvalo nám téměř
celých deset let, než jsme opravdu pochopili novou hrozbu. Teď, když známe
záměry nepřátel a teroristů, nemůžeme se jako v minulosti spoléhat na postup,
kdy budeme pouze reagovat na případné útoky. Nejsme totiž schopni útočníka
odstrašit, hrozba může přijít nenadále a může způsobit nedozírné škody. Proto
nemůžeme čekat, až nepřítel zaútočí první.
Ve studené válce,
zejména v době kubánské krize, jsme v podstatě čelili danému statu-quo, risk
byl stejný na obou stranách. Zastrašování bylo účelným prostředkem obrany. V
současné době zastrašování založené pouze na principu odvety platí daleko méně
na vůdce států, kteří jsou ochotni riskovat životy svých lidí a bohatství svých
národů.
- Ve studené válce
byly zbraně hromadného ničení chápány jako zbraně, které se užijí v krajním
případě a navíc si všichni byli vědomi, že mohou zničit ty, kteří je užijí.
Dnes má nepřítel na výběr. Pro záškodnické státy jsou tyto zbraně nástrojem
zastrašování a agrese proti jejich sousedům. Zbraně jim umožňují, aby vydíraly
také Spojené státy a naše spojence. Tyto státy vidí ve zbraních hromadného
ničení prostředek, jak překonat převahu v konvenční výzbroji Spojených států.
- Tradiční pojetí
zastrašování nefungují proti nepříteli, jehož taktikou je naprosté ničení a
cílem jsou nevinní lidé. Jeho takzvaní vojáci hledají spásu ve smrti a jejich
největší ochranou je to, že nepatří do žádného státu. Provázanost sponzorů teroristů
a těch, kteří vlastní zbraně hromadného ničení, nás vyzývá k akci.
Po mnohá staletí
mezinárodní právo uznávalo, že národy nemusí být napadeny, aby mohly podniknout
předběžné aktivity k obraně před silami znamenajícími bezprostřední nebezpečí
útoku. Právní znalci a mezinárodní právníci často podmiňovali legitimnost
předběžných opatření existencí bezprostředního ohrožení - nejčastěji viditelnou
mobilizací armád, námořních sil a letectva připravujících se k útoku.
V dnešní době musíme
uzpůsobit koncept obrany možnostem a záměrům dnešních nepřátel. Nepřátelské
státy nechtějí při útoku použít běžných zbraní. Vědí, že by neuspěly. namísto
toho spoléhají na teroristické akce a, případně, i na zbraně hromadného ničení.
Zbraně, které mohou být snadno ukryty a dopraveny ve skrytu a bez varování.
Cílem užití zbraní jsou
naše vojenské síly a také civilní obyvatelstvo, což je v přímém rozporu s
jedním ze základních pravidel války. Útoky 11.září 2002 prokázaly, že
specifickým cílem teroristů je civilní obyvatelstvo. Použití zbraní hromadného
ničení by jim umožnilo způsobit na civilním obyvatelstvu ještě daleko větší
ztráty.
Spojené státy dlouho
považovaly předběžnou akci za možné opatření k obraně proti dostatečné hrozbě
národní bezpečnosti. Čím větší je však hrozba, tím vyšší je riziko pasivity a
tím větší je i potřeba rozhodnutí o předběžné akci, i když si nejsme jisti
časem a místem nepřátelského útoku. Abychom proti nepřáteli obstáli, musíme v
případě nutnosti jednat jako první.
Spojené státy nevyužijí
síly k potlačení všech nově se objevujích hrozeb a ani jiné národy by neměly
používat předběžné akce jako záminku k agresi. Přesto však v době, kdy se
nepřítel snaží získat nejmodernější destruktivní technologie, nemůžeme zůstat
nečinní.
Budeme vždy jednat
rozvážně a na základě zvážení důsledků našich zákroků. Abychom mohli lépe
jednat v předstihu, musíme:
- vybudovat lepší a
více integrovanou zpravodajskou službu, která bude poskytovat včas přesné
informace o možných hrozbách.
- lépe zkoordinovat
spolupráci se svými spojenci na přijetí vhodných opatření proti největším
hrozbám.
- pokračovat v
transformaci vojenských sil a zajistit tak naši schopnost vedení přesných a
rychlých operací s efektivními výsledky.
Záměrem našich aktivit
bude vždy ochrana Spojených států a našich přátel a spojenců před specifickou
hrozbou. Důvody budou vždy jasné, síla uměřená a příčina spravedlivá.
VI.
Podnícení
vzniku nové éry
světového ekonomického růstu
prostřednictvím svobodného trhu a obchodu
"Když národy uzavřou své
trhy a příležitost se poskytne jen několika málo vyvoleným, není žádná pomoc,
poskytnutá pro rozvoj, nikdy dostačující. Když však země respektují své občany,
otevřený trh a investují do zlepšení zdraví a vzdělání, každý dolar pomoci,
každý dolar obchodního zisku i domácího kapitálu je užíván efektivněji."
Prezident G. W. Bush
Monterrey, Mexiko
22. března 2002
Silná světová ekonomika
posiluje naši národní bezpečnost tím způsobem, že podporuje prosperitu a
svobodu ve světě. Ekonomický růst, podepřený svobodným obchodem a trhy, vytváří
nové pracovní příležitosti a vyšší příjmy. To umožňuje lidem, aby se pozvedli z
chudoby, aby zavedli ekonomické a právní reformy, aby bojovali proti korupci a
posílila se tak tradice svobody.
Budeme podporovat
ekonomický růst a ekonomickou svobodu i za hranicemi Ameriky. Všechny vlády
jsou zodpovědné za vytváření svých ekonomických strategií, které odpovídají
jejich potřebám. Použijeme svých ekonomických vlivů a společně s ostatními
zeměmi k podpoře politik které zvyšují produktivitu a udržitelný ekonomický
růst včetně:
- prorůstovou zákonnou
a regulační politiku zaměřenou na získávání investic, inovací a podnikatelských
aktivit.
- daňovou politiku -
obzvláště nižší daňová sazba zlepšuje zájem o pracovní aktivitu a investice.
- napomůžeme
uplatňování práva a netolerování korupce, aby lidé věřili, že budou moci užívat
výsledků jejich ekonomických aktivit
- silné finanční
systémy, které umožní co nejefektivnější vložení kapitálu.
- pevnou fiskální
politiku, která posílí obchodní aktivity.
- investice do zdraví
a vzdělání, které zlepší živobytí a schopnosti pracovní síly a populace jako
celku
- volný obchod, který
poskytuje nové cesty pro růst a podporuje zavádění technologií a nápadů, které
zvýší produktivitu a příležitosti.
Zkušenosti z historie
jsou jasné: nikoliv kontrolované hospodářství s přísným dohledem vlády, ale
naopak tržní ekonomiky jsou nejlepším prostředkem k zajištění prosperity a
snížení chudoby. Politiky, které více posilují tržní iniciativy a tržní
instituce, jsou relevantní pro všechny ekonomiky - industrializované země, nové
trhy a rozvojový svět.
Návrat k vysokému
ekonomickému růstu v Evropě a v Japonsku je životně důležitý pro
národně-bezpečnostní zájmy Spojených států. Chceme, aby naši spojenci měli své
vlastní ekonomiky silné kvůli jim samým, kvůli globální ekonomice a kvůli
globální bezpečnosti. Evropské snahy odstranit strukturální bariéry ve
vlastních ekonomikách jsou zvláště důležité v tomto kontextu, tak jako jsou
důležité snahy Japonska ukončit deflaci a zaměřit se na problémy neplnění
půjček v japonském bankovním systému. Budeme pokračovat v pravidelných
konzultacích s Japonskem a evropskými partnery, včetně skrze G7, v diskusi o
politice, která je přijímána k zajištění ekonomického růstu a k podpoře vyššího
celosvětového ekonomického růstu.
Zlepšování stability na
nových trzích je také klíčem ke globálnímu ekonomickému růstu. Mezinárodní toky
investičního kapitálu jsou potřebné k rozšíření produktivního kapitálu těchto
ekonomik. Tyto toky dovolují novým trhům a rozvojovým zemím provést investice,
které zvýší životní úroveň a sníží chudobu. Naším dlouhodobým cílem by měl být
svět, kde všechny země mají důvěryhodné peněžní systémy, které jim umožní
přístup na mezinárodní kapitálové trhy a dovolí jim investovat do své
budoucnosti.
Schvalujeme politiku,
která pomůže novým trhům dosáhnout přístupu k rozsáhlejším kapitálovým tokům za
nižší cenu. A konečně budeme pokračovat v zavádění reforem zaměřených na
redukci nejistot na finančních trzích. Budeme aktivně spolupracovat s ostatními
zeměmi, s Mezinárodním měnovým fondem a s privátním sektorem, abychom
implementovali Akční plán G7, vyjednaný na počátku tohoto roku kvůli prevenci
proti finančním krizím a kvůli mnohem efektivnějšímu řešení těchto krizí, když
už k nim dojde.
Nejlepší cesta k řešení
finančních krizí je zabránit tomu, aby se staly, a my jsme povzbudili MMF, aby
zlepšil v tomto ohledu své snahy. Budeme pokračovat ve spolupráci s MMF na
zefektivnění podmínek pro poskytování půjček a na zaměření této strategie pro
dosažení ekonomického růstu skrze zdravou fiskální a měnovou politiku, politiku
devizových kurzů a finančního sektoru.
Koncept "volného trhu"
vznikl jako morální princip dokonce ještě předtím, než se stal pilířem
ekonomiky. Pokud umíte udělat něco, co ostatní ocení, měl byste být schopný jim
to prodat. Pokud ostatní vyrobí něco, co oceňujete, měl byste být schopný to
koupit. Toto je skutečná svoboda, svoboda
člověka - nebo národa - žít. Pro zajištění volného trhu vyvinuly Spojené
státy podrobnou strategii:
- Chopit se globální
iniciativy. Nové jednání o trzích na světové úrovni, které jsme pomohli zahájit
v Doha v listopadu 2001, bude mít ambiciózní agendu, zvláště pak v zemědělství,
výrobě a službách, s cílem dokončení v roce 2005. Spojené státy stály v čele
dokončení přijetí Číny a demokratického Tchajwanu do Světové obchodní
organizace. Budeme asistovat u ruských příprav na připojení k WTO.
- Trvat na
regionálních iniciativách. Spojené státy a ostatní demokracie na západní
polokouli se shodly na vytvoření zóny volného obchodu obou Amerik s cílem
dokončení v roce 2005. Tento rok budou Spojené státy vyjednávat se svými
partnery o přístupu na trh se zaměřením
na zemědělství, průmyslové zboží, služby, investice a na vládní opatření. Také
nabídneme více příležitostí nejchudšímu kontinentu, Africe, a začneme s plným
využitím předností zakotvených v Africkém aktu růstu a příležitostí, který má
vést k zavedení volného obchodu.
- Postoupit vpřed s
bilaterálními dohodami o volném obchodu. Na základě smlouvy o volném obchodu s
Jordánskem z roku 2001 bude vláda tento rok pracovat na dokončení smluv o
volném obchodu s Chile a Singapurem. Naším cílem je dosáhnout uzavření těchto
smluv se skupinou rozvinutých a rozvojových zemí ve všech regionech světa.
Zpočátku budou hlavním bodem pozornosti Střední Amerika, Jižní Afrika, Maroko a
Austrálie.
- Obnovit exekutivní
partnerství s Kongresem. Každá obchodní strategie vlády závisí na produktivním
partnerství s Kongresem. Po osmileté přestávce vláda obnovila většinovou
podporu tržní liberalizaci v Kongresu tím, že byl schválen Zákon o podpoře
obchodu (Trade Promotion Authority) a další jiná opatření pro otevření trhu
rozvojovým zemím podle Obchodního zákona z roku 2002. Tato vláda bude
spolupracovat s Kongresem na tom, aby se iniciovaly nové bilaterální,
regionální a globální obchodní smlouvy, které budou uzavřeny podle nedávno
schváleného Zákona o podpoře obchodu.
- Podporovat spojení
mezi obchodem a rozvojem. Obchodní politika může pomoci rozvojovým zemím
posílit majetková práva, soutěž, uplatňování práva, investování, šíření
vědomostí, otevřenou společnost, efektivní přerozdělování zdrojů a regionální
integraci - vše vedoucí k růstu, příležitostem a důvěře v rozvojové země.
Spojené státy implementují Africký akt o růstu a příležitostech, aby se poskytl
přístup na trh pro téměř všechny výrobky vyrobené v 35 zemích subsaharské
Afriky. Budeme více využívat tohoto aktu a jeho ekvivalentu pro karibskou
oblast a budeme pokračovat ve spolupráci s multilaterálními a regionálními
institucemi, abychom pomohli chudším zemím využívat těchto příležitostí. Za
hranicí obchodu, tam, kde se obchod setkává s chudobou, je nejdůležitější
oblastí zdravotnictví. Zajistíme, aby pravidla WTO pro intelektuální
vlastnictví byla natolik flexibilní, aby dovolila rozvojovým národům získat
přístup k důležitým lékům na tak neobyčejné hrozby jako je HIV/AIDS,
tuberkulóza a malárie.
- Využití obchodních
smluv a práva proti nekalým praktikám. Obchod závisí na uplatňování práva,
mezinárodní obchod závisí na smlouvách, které lze uplatnit. Našimi nejvyššími
prioritami je vyřešit současné rozpory s Evropskou unií, Kanadou a Mexikem
a usilovat o zaměření na nové
technologie, vědu a zdravotní předpisy, které zbytečně brání zemědělskému
exportu a modernímu zemědělství. Zákony proti neférovým obchodním taktikám jsou
často porušovány, ale mezinárodní komunita musí být schopna zabývat se vládními
podporami a dumpingem. Mezinárodní průmyslová špionáž, která podkopává
spravedlivou soutěž, musí být odhalena a zastrašena.
- Vyvážená pomoc
domácímu průmyslu a zaměstnancům. Existuje pevný zákonný rámec pro přechodná
bezpečnostní opatření, které jsme použili v sektoru zemědělství a které
používáme tento rok, abychom pomohli americkému ocelářskému průmyslu. Užitky z
volného obchodu závisí na uplatnění spravedlivých obchodních praktik. Tyto
záruky pomáhají zajistit, aby na užitky z volného obchodu nedopláceli američtí
zaměstnanci. Zajištění obchodního přizpůsobení pomůže pracovníkům adaptovat se
na změnu a dynamiku otevřených trhů.
- Chránit životní prostředí a zaměstnance. Spojené státy musejí podporovat ekonomický růst
takovým způsobem, který poskytne lepší životní podmínky a prosperitu. Zahrneme pracovní a
enviromentální zájmy do obchodních jednání a vytvoříme zdravou "síť" mezi
multilaterálními a enviromentálními smlouvami s WTO a použijeme Mezinárodní
organizaci práce, obchodní preferenční programy a obchodní rozhovory ke
zlepšení pracovních podmínek v souladu s volným obchodem.
- Zvýšit energetické
zajištění. Posílíme vlastní energetické zajištění a sdílenou prosperitu z
globální ekonomiky spoluprací se spojenci, obchodními partnery a producenty
energie, abychom rozšířili zdroje a dodavatele energie, zvláště na západní
polokouli, v Africe, střední Asii a v Kaspické oblasti. Budeme také pokračovat
ve spolupráci s našimi partnery na rozvoji čistších a efektivnějších
energetických technologií.
Ekonomický růst by měl
být doprovázen celosvětovým úsilím na stabilizaci koncentrace skleníkových
plynů spjatých s tímto růstem tak, aby nedocházelo k nebezpečnému narušování globálního
klimatu. Cílem je redukce emise skleníkových plynů, které doprovázejí velikost
naší ekonomiky. Chceme snížit tyto emise o 18% v příštích deseti letech do roku
2012. Naše strategie pro dosažení tohoto cíle bude:
- zůstat v souladu se základní Konvencí OSN pro mezinárodní spolupráci.
- získat dohody s klíčovými průmysly o snížení emisí a udělit přenosné výhody společnostem, které
prokáží opravdové snížení.
- rozvíjet lepší standardy pro měření a zaznamenávání redukce emisí.
- podporovat výrobu obnovitelné energie a ekologickou uhelnou technologii, stejně jako jadernou energii, která neprodukuje žádné emise skleníkových plynů, zároveň vylepšit průmysl pohonných hmot pro americká auta a nákladní vozy.
- zvýšit výdaje na
výzkum a nové technologie konzervace, celkově na 4,5miliard dolarů, což je
největší množství peněz vydaných na problematiku změny klimatu mezi státy. Také
se zvýšily výdaje ze státního rozpočtu minulý rok (700 milionu dolarů).
- pomáhat rozvojovým
zemím, zvláště hlavním producentům skleníkových plynů, jako je Čína a Indie,
aby měly nástroje a prostředky k naplnění tohoto úsilí a vyrůstaly na čistší a
lepší cestě.
VII.
Rozšíření
rozvoje skrze otevřené společnosti a výstavba infrastruktury demokracie
"Ve druhé světové válce jsme
bojovali, aby svět byl bezpečnější, pak jsme pracovali, abychom ho přestavěli.
Tak jako dnes vedeme válku, aby byl svět bezpečný bez teroru, tak také musíme
pracovat na tom, aby svět byl lepším místem pro všechny jeho občany." "
Prezident G. W. Bush
Washington, D.C.
14. března 2002
Svět, kde někteří žijí
v pohodlí a blahobytu, zatímco polovina lidské rasy žije za méně než 2 dolary
na den, není stabilní. Zahrnutí všech chudých lidí do rozšiřující se oblasti
rozvoje - a příležitostí - je morálním imperativem a jednou z vrcholných priorit
americké mezinárodní politiky.
Pomoc při ohromném
rozvoji během minulých dekád selhala při zavádění ekonomického růstu v
nejchudších zemích. Ještě horší je to, že rozvojová pomoc byla často určená k
podpoře špatné politiky, která oslabovala tlak na reformy a protahovala bídu. Výsledky pomoci jsou měřeny v dolarech utracených a vyplacených dárci, nikoliv v číslech růstu a
snížení bídy recipientů. To jsou indikátory špatné strategie.
Spoluprací s ostatními
národy Spojené státy konfrontují tento neúspěch. Dojednali jsme nový konsensus
na Konferenci OSN o financování pro rozvoj v Monterrey, na jehož základě
se-cíle této pomoci, a strategie pro dosažení těchto cílů, musí změnit.
Cíl vlády je pomoci
odkrýt produktivní potenciál jedinců ve všech národech. Udržitelný růst a
redukce chudoby není možná bez správné národní politiky. Tam, kde vlády
zavádějí skutečné změny, my budeme poskytovat zcela jasné, nové úrovně pomoci.
Spojené státy a ostatní rozvinuté země by si měly stanovit ambiciózní a
specifický cíl: zdvojnásobit velikost nejchudších ekonomik během dekády.
Pro dosažení tohoto
cíle bude vláda Spojených států prosazovat následující strategie:
- Poskytnutí zdrojů na
pomoc zemím, které přijaly výzvu na národní reformu. Navrhujeme 50procentní
nárůst rozvojové pomoci poskytnuté Spojenými státy. Zatímco budou pokračovat
naše současné programy, včetně humanitární pomoci založené na samotné potřebě,
tyto nové miliardy dolarů vytvoří nový účet Millennium Challenge
Account určený na projekty v zemích, jejichž vlády vládnou spravedlivě,
investují do svých občanů a podporují ekonomickou svobodu. Vlády musí bojovat s
korupcí, respektovat základní lidská práva, zajišťovat uplatňování práva,
investovat do zdravotnické péče a do vzdělání, praktikovat odpovědnou ekonomickou
politiku a umožnit podnikání. Nový účet The Millennium Challenge Account ocení
ty země, které prokáží skutečné politické změny a vyzve ty, které dosud nezavedly reformy.
- Zlepšení efektivity
Světové banky a jiných rozvojových bank ve snaze zvýšit životní standardy. Spojené státy schvalují
podrobnou agendu reforem pro Světovou banku a ostatní multilaterální rozvojové
banky tak, aby byly více efektivní ve zlepšování životů těch nejchudších.
Zvrátili jsme klesající trend v amerických příspěvcích a navrhli jsme
18tiprocentní vzrůst těchto příspěvků do Mezinárodní rozvojové Asociace
(International Development Association - IDA) - fond Světové banky pro
nejchudší země - a do Afrického rozvojového fondu. Klíč k růstu životních
standardů a snížení chudoby ve světě je ve zvýšení růstu produktivity, zvláště
v nejchudších zemích. Budeme pokračovat v tlaku na multilaterální rozvojové
banky, aby se zaměřily na ty aktivity, které zvyšují ekonomickou produktivitu,
jako je zlepšení v oblasti vzdělání, zdravotnictví, uplatňování práva a rozvoj
v soukromém sektoru. Každý projekt, každá půjčka, každý grant musí být posouzen
z hlediska potencionálního výsledného nárůstu produktivity v rozvojových
zemích.
- Lpění na změřitelnosti
výsledků, aby se zajistilo, zda rozvojová pomoc opravdu přináší zlepšení života
nejchudších. Skutečný význam
ekonomického rozvoje spočívá v tom, že se více dětem dostane lepšího vzdělání,
více lidí má přístup ke zdravotnické péči a pitné vodě nebo více dělníků si
může nalézt práci pro lepší budoucnost svých rodin. Máme morální závazek měřit
úspěch naší rozvojové pomoci tím, zda vede k určitým výsledkům. Proto budeme
dále požadovat, aby naše rozvojová pomoc, stejně jako pomoc od multilaterálních
rozvojových bank, měla měřitelné cíle a konkrétní postupy pro dosažení těchto cílů. Díky americkému vedení nedávné
doplnění dohody IDA stanovuje monitoring a hodnotící systém, který změří v
cílových zemích pokrok. Poprvé mohou dárci podmínit část svých příspěvků do IDA
dosažením aktuálních výsledků a část příspěvků USA je tímto způsobem
podmíněno. Budeme se snažit zajistit,
aby Světová banka a ostatní multilaterální rozvojové banky vycházely z tohoto
pokroku a zaměření na výsledky se stalo integrální součástí jejich činnosti.
- Zvýšení rozvojové
pomoci ve formě grantů místo půjček. Rozšířenější užívání
grantů na základě výsledků je nejlepší cestou, jak pomoci chudým zemím, aby
dobře investovaly, zvláště v sociálním sektoru aniž by se zatížily stále
rostoucími dluhy. Zásluhou amerického vedení vytvořila nedávno uzavřená dohoda
IDA příležitost pro větší počet grantů určených nejchudším zemím na oblast
vzdělání, HIV/AIDS, zdraví, výživu, pitnou vodu, zdravotnická zařízení a jiné
lidské potřeby. Naším cílem je stavět na tomto pokroku větším používáním podobných
grantů i u ostatních multilaterálních bank. Také vyzveme univerzity, neziskový
a soukromý sektor, aby stejným dílem jako vláda využívaly těchto grantů k podpoře rozvojových projektů, které
prokáží určité výsledky.
- Otevřené společnosti
pro obchod a investice. Obchod a investice jsou skutečnými hnacími motory ekonomického
růstu. Dokonce i když se zvýší vládní finanční pomoc, nejvíce peněz na rozvoj
musí přicházet z obchodu, domácího kapitálu a zahraničních investic. Efektivní
strategie se musí snažit rozšířit příliv těchto peněz. Volné trhy a volný
obchod jsou klíčovými prioritami naší národně-bezpečnostní strategie.
- Zajištění zdraví
veřejnosti. Rozsah zdravotních
krizí v chudých zemích je enormní. V
zemích postižených epidemiemi a pandemiemi jako HIV/AIDS, malárie a
tuberkulóza, bude růst a rozvoj ohrožen do té doby, než tyto pohromy budou
odstraněny. Zdroje z rozvinutého světa jsou nutné, ale budou efektivní pouze v
případě, kdy budou samy vlády podporovat programy prevence a postarají se o efektivní
lokální infrastrukturu. Spojené státy velmi podpořily nový celosvětový fond pro
HIV/AIDS řízený generálním tajemníkem OSN Kofi Annanem, který se zaměřuje na
kombinaci prevence a rozsáhlé strategie na léčbu a péči. Spojené státy už
přispěly více než dvakrát větší částkou než další největší dárce. Jestliže
tento celosvětový fond splní své sliby, my budeme připraveni dát ještě více.
- Důraz na vzdělání. Gramotnost a výuka jsou
základy demokracie a rozvoje. Pouze okolo 7% zdrojů Světové banky směřuje na vzdělání.
Tento podíl by měl vzrůst. Spojené státy zvednou svůj vlastní podíl na vzdělání
alespoň o 20% s důrazem na zlepšení základního vzdělání a přípravu učitelů v
Africe. Spojené státy také mohou do těchto společností, v mnohých z nichž
byl vzdělávací systém zdevastován AIDS, zavést informační technologii.
- Pokračování pomoci na
rozvoj zemědělství. Nové technologie včetně
biotechnologie mají ohromný potenciál na zlepšení úrody v rozvojových zemích s
menším užitím pesticidů a zavlažování. Využíváním vědeckého výzkumu by měly
Spojené státy pomoci přinést tyto výhody 800 milionům lidí včetně 300 milionům
dětí, které stále trpí hladem a podvýživou.
VIII.
Rozvoj agendy pro spolupráci s ostatními
hlavními světovými centry
"Od vzniku našeho
státu v 17. století máme největší šanci vybudovat svět, ve kterém velké
mocnosti místo válečných příprav soutěží v míru."
Prezident G. W. Bush
West Point, New York
1. červen 2002
Amerika bude
implementovat svou strategii organizováním koalic - tak velkých, jak jen to
bude možné - států schopných a ochotných podporovat rovnováhu sil, která
upřednostňuje svobodu. Efektivní koaliční vůdcovství vyžaduje jasné priority,
uznání zájmů druhých a
konzistentní konzultace mezi partnery v
duchu pokory.
Je jen málo věcí ve
světě, které mají dlouhodobý dopad a jichž by mohly Spojené státy dosáhnout bez
stálé spolupráce se svými spojenci a přáteli v Kanadě a Evropě. Evropa je také
místem dvou nejsilnějších a nejschopnějších institucí na mezinárodním poli --
Severoatlantické aliance, která od doby svého vzniku je oporou transatlantické
a evropské bezpečnosti, a Evropské unie, našeho partnera v otevírání světového
obchodu.
Útoky z 11.září byly
také útokem na NATO, což NATO samo uznalo, když aktivovalo poprvé svůj Článek 5
o sebeobraně. Hlavní smysl NATO - kolektivní obrana transatlantické aliance
demokracií - zůstává, ale NATO musí vytvořit nové struktury a kapacity pro své
pokračování za nových okolností. NATO musí vytvořit kapacity pro vysoce
mobilní, speciálně trénované jednotky, které
budou nasazeny kdekoliv pro odražení hrozby proti jakémukoliv členu
aliance.
Aliance musí být
schopna jednat, kdykoliv jsou naše zájmy ohroženy, vytvářením koalic pod
mandátem NATO, stejně tak jako přispíváním do koalic zaměřených na konkrétní
mise. Abychom toho dosáhli, musíme:
- rozšířit členství NATO na ty demokratické národy, které jsou
ochotné a schopné nést břemeno obrany a rozvoje našich společných zájmů.
- zajistit, aby vojenské
síly členských států dostatečně přispívaly vojenskými jednotkami do koaličních
operací.
- rozvíjet plánování
tak, aby se tyto jednotky staly efektivními multinacionálními bojovými silami.
- využít technologických
možností a výdajů na obranu na transformaci vojenských jednotek NATO, aby
převážily potencionálního agresora a zmenšily naši zranitelnost.
- zefektivnit a zvýšit
flexibilitu vojenských struktur, aby se vyšlo vstříc novým operačním potřebám a
společným požadavkům na výcvik, integraci a na experimenty s novými
konfiguracemi.
- pokračovat ve
schopnosti společně pracovat a bojovat jako spojenci, a současně realizovat
nutné kroky k transformaci a modernizaci našich jednotek.
Jestliže NATO bude
úspěšné v provedení těchto změn, odměnou bude partnerství tak klíčové pro
bezpečnost a zájmy členských států, jako tomu bylo za studené války. Budeme
udržovat společné vnímání hrozeb vůči
našim společnostem a zvyšovat naši
společnou akceschopnost při obraně našich národů a jejich zájmů. Současně
vítáme úsilí evropských spojenců posílit jejich společnou zahraniční politiku a
obrannou identitu v Evropské unii a zavazujeme se k úzkým konzultacím, kterými
zajistíme, že tento vývoj bude v
souladu se zájmy NATO. Nemůžeme si dovolit ztratit tuto příležitost pro lepší
přípravu rodiny transatlantických demokracií na výzvy, které nás čekají.
Útoky z 11.září
zaktivizovaly americko-asijské aliance. Austrálie se odvolala na smlouvu ANZUS,
aby označila útoky z 11.září jako útoky na samotnou Austrálii a toto historické
rozhodnutí potvrdila následným vysláním svých nejlepších jednotek do operace
Trvalá svoboda. Japonsko a Korejská republika poskytly bezprecedentní stupeň
vojenské logistické podpory během několika týdnů po teroristických útocích.
Prohloubili jsme spolupráci s našimi aliančními partnery v Thajsku a Filipínách
v boji proti terorismu a obdrželi jsme neocenitelnou pomoc od blízkých přátel
jako Singapur a Nový Zéland.
Válka proti terorismu
podala důkazy, že americké spojenectví v Asii podporuje nejen regionální mír a
stabilitu, ale je rovněž flexibilní a připravené čelit novým výzvám.
Pro posílení našich
asijských aliancí a přátelství, budeme:
- očekávat od Japonska, že bude pokračovat ve své vedoucí
roli v regionálních a světových záležitostech založených na našich společných
zájmech, našich společných hodnotách a na naší blízké obranné a diplomatické
spolupráci.
- spolupracovat s Jižní
Koreou v udržování ostražitosti vůči Severní Koreji a zároveň připravovat naše
spojenectví pro přispění k větší a dlouhodobější stabilitě v regionu.
- stavět na 50tiletém
americko-australském spojenectví a pokračovat ve spolupráci na řešení
regionálních a světových problémů - jako mnohokrát od Bitvy u Leyte až po Tora Bora.
- udržovat jednotky v
regionu, aby odrážely naše závazky k našim spojencům, naše požadavky, náš
technologický pokrok a strategické prostředí a stavět na stabilitě poskytované
těmito spojenectvími, stejně tak na spolupráci s institucemi jako ASEAN a Forum asijsko-pacifické ekonomické
spolupráce, tak abychom vytvořily propojení regionálních a bilaterálních
strategií schopných kontrolovat a zvládat změny v tomto dynamickém regionu.
Jsme ostražití vůči
možnému obnovení starých modelů pro soupeření velmocí. Několik potencionálních velmocí je nyní
uprostřed vnitřního přechodu - nejvíce Rusko, Indie a Čína. Ve všech třech
případech nedávný vývoj povzbudil naše naděje, že skutečný světový konsensus o
základních principech se pomalu formuje.
S Ruskem už budujeme
nové strategické přátelství založené na realitě 21. století: Spojené státy a
Rusko už nejsou strategickými nepřáteli. Moskevská smlouva o snížení
strategických zbraní je symbolem této nové reality a reflektuje kritickou změnu
v ruském myšlení, což slibuje cestu k produktivnímu, dlouhotrvajícímu vztahu s
euroatlantickou komunitou a Spojenými státy. Nejvyšší ruští představitelé
realisticky hodnotí současnou slabost své země a politiky - vnitřní i vnější -
potřebné k odstranění těchto slabostí. Chápou, že postupy studené války
nesloužily jejich národním zájmům a že ruské a americké strategické zájmy se
překrývají v mnoha oblastech.
Politika Spojených
států chce využít změny v ruském myšlení a přeorientovat vzájemný vztah na
potencionální společné zájmy a výzvy. Rozšiřujeme již tak širokou spolupráci ve
válce proti terorismu. Jsme zastánci vstupu Ruska do Světové obchodní
organizace, aniž by byly sníženy vstupní standardní podmínky, abychom podpořili
oboustranný obchod a investice. Vytvořili jsme Radu NATO-Rusko s cílem
prohloubit bezpečnostní spolupráci mezi Ruskem, evropskými spojenci a námi. Budeme dále podporovat nezávislost a
stabilitu států bývalého Sovětského svazu ve víře, že prosperující a stabilní
sousedství bude posilovat ruský závazek k integraci do euroatlantické
společnosti.
Současně jsme si stále
vědomi rozdílů, které nás dělí od Ruska, a času a úsilí, kterého je zapotřebí k
vybudování trvajícího strategického partnerství. Ruské klíčové elity, které
zpochybňují naši důvěryhodnost a motivaci, zpomalují rozvoj vzájemných vztahů.
Rovněž nevyrovnaný ruský vztah k základním hodnotám volného trhu a demokracie a
pochybný přístup k boji proti šíření zbraní hromadného ničení zůstává stále
těžištěm velkých obav. Ruská slabost
omezuje příležitosti pro spolupráci. Nicméně nové příležitosti jsou nyní mnohem
větší, než tomu bylo v nedávných letech - nebo dokonce před desetiletími.
Spojené státy podstoupily
transformaci v bilaterálních vztazích s Indií, založených na přesvědčení, že americké zájmy vyžadují
silné přátelství s Indií. Jsme dvě největší demokracie spjaté s politickou
svobodou, která je chráněna reprezentativní vládou. Indie se také pohybuje
směrem k větší ekonomické svobodě. Máme také společný zájem na volném tržním
pohybu přes mořské trasy v Indickém oceánu. A konečně sdílíme společný zájem v
boji proti terorismu a vytvoření strategicky stabilní Asie.
Nesoulady zůstávají,
včetně vývoje indického nukleárního a zbrojního programu a tempa indických
ekonomických reforem. V minulosti tyto problémy převládaly v našem smýšlení o
Indii.Dnes však vidíme Indii jako rostoucí světovou sílu, se kterou máme
společné strategické zájmy. Skrze silné partnerství s Indií můžeme nejlépe
vyřešit jakékoliv rozdíly a vytvořit dynamickou budoucnost.
Vztahy Spojených států
s Čínou jsou důležitou částí naší strategie na zajištění stabilní, mírové a
prosperující asijsko-pacifické oblasti. Vítáme silnou, mírovou a prosperující
Čínu. Demokratický rozvoj Číny je podstatný pro takovou budoucnost. I čtvrt
století po zahájení procesu opouštění nejhorších znaků komunistické vlády si
čínští vládci dosud nevybrali, jaký bude charakter jejich státu. Pokračováním v
rozvíjení svých vojenských kapacit, které mohou ohrozit sousedy v
asijsko-pacifické oblasti, Čína nastoupila na staromódní cestu, která v závěru
poškodí jejich vlastní snahy o národní velikost. Toho času Čína zjistí, že
sociální a politická svoboda je jediným zdrojem této velikosti.
Spojené státy hledají
konstruktivní partnerství s měnící se Čínou. Tam, kde se naše zájmy, jako je
současná válka proti terorismu a zajištění stability na Korejském poloostrově
přetínají, již spolupracujeme. Podobně jsme společně postupovali ohledně
budoucnosti v Afghánistánu a zahájili
jsme podrobný dialog o terorismu a podobných hrozbách. Společně si uvědomujeme
hrozby pro zdraví lidí a životního prostředí, jako je šíření HIV/AIDS, a to nás
vybízí ke společné podpoře zdraví našich občanů.
Zaměřením se na tyto
transnacionální hrozby podpoříme Čínu, aby se více otevřela informacím a
podporovala rozvoj občanské společnosti a dodržování lidských práv. Čína počala
cestu k politické otevřenosti zajišťováním osobní svobody a uspořádáním
místních voleb, ale stále se hlásí k
vládě jedné strany a to komunistické. . Pro naplnění potřeb a práv
občanů je třeba ještě mnoho udělat. Pouze tím, že se dovolí čínským občanům
svobodně myslet, shromažďovat se a vyznávat víru může Čína dosáhnout svého
plného potenciálu.
Naše důležité obchodní
partnerství bude profitovat ze vstupu Číny do Světové obchodní organizace, což
vytvoří více exportních příležitostí a koneckonců i více pracovních míst pro
americké farmáře, dělníky a firmy. Čína je našim čtvrtým největším obchodním
partnerem s více než 100 miliardami dolarů ročního obratu. Síla tržních zásad a
požadavky WTO na průhlednost a odpovědnost posune zemi k otevřenosti a k
uplatňování práva, což pomůže ustanovit základní ochranu obchodu a občanů.
Nicméně existují oblasti, ve kterých se zásadně rozcházíme. Náš smluvní závazek
na sebeobranu Tchajwanu v Tchajwan Relations Act je jedna věc. Lidská práva
jsou druhá věc. Očekáváme, že Čína dostojí svým závazkům o nešíření zbraní.
Budeme pracovat na odstranění existujících rozdílů, ale nedovolíme, aby se
zabránilo spolupráci v oblastech, kde jsme dosáhly dohody.
Události z 11.září 2001
zcela změnily kontext pro vztahy mezi Spojenými státy a ostatními světovými
mocnostmi a otevřely velké, nové příležitosti. S našimi dlouhodobými spojenci v
Evropě a Asii a s vůdci v Rusku, Indii a Číně musíme rozvinout aktivní agendu
pro spolupráci, aby se tato partnerství nestala rutinními a neproduktivními.
Všechny součásti
americké vlády čelí výzvám. Můžeme vybudovat prospěšné zvyklosti konzultací,
tichých argumentů, střízlivých analýz a společných akcí. Dlouhodobě jsou právě
toto praktiky, které zaručí nadřazenost našich společných pravidel a cestu
otevřenou k pokroku.
IX.
Transformace amerických národně-bezpečnostních
institucí vzhledem k novým výzvám a příležitostem 21.století
" Teroristé
napadli symbol americké prosperity. Nezasáhli však zdroj. Amerika je úspěšná
díky tvrdé práci, kreativitě a podnikavosti svých lidí."
Prezident G. W. Bush
Washington, D.C., na společné schůzi Kongresu
20. září 2001
Hlavní instituce
americké národní bezpečnosti byly vytvořeny v odlišné době kvůli odlišným
požadavkům. Všechny musí být transformovány.
Je na čase
znovuzajistit hlavní roli americké vojenské síly. Musíme vybudovat a udržovat naši obranu, která je nejvyšší
prioritou. K zajištění efektivnosti musí naše armáda:
- ujistit spojence a
přátele
- odrazovat jakoukoliv
budoucí vojenskou konkutenci
- zastrašit všechny
hrozby proti americkým zájmům, spojencům a přátelům a rozhodně porazit
jakéhokoliv nepřítele, pokud selže zastrašování.
Bezpříkladná síla
amerických vojenských jednotek a jejich přítomnost zajišťuje mír na mnoha
strategicky významných místech ve světě. Nicméně hrozby a nepřátelé, s kterými
se musíme utkávat, se změnily, a tak se musela změnit i naše armáda. Armáda
strukturovaná pro střet s masivními armádami studené války se musí
transformovat a více se zaměřit na to, jak nepřítel může bojovat, spíše než kde
a kdy se může rozpoutat válka. Usměrníme naši energii, abychom porazili
nepřátele. Přítomnost amerických jednotek v zámoří je jedním z hlubokých
symbolů amerických záruk spojencům a přátelům. Spojené státy demonstrují své
odhodlání udržovat rovnováhu sil ve prospěch svobody svou ochotou užít síly.
Kvůli zápasu s nejistotou a kvůli mnohým náročným bezpečnostním úkolům budou
Spojené státy požadovat základny a stanice v západní Evropě a severovýchodní
Asii, stejně tak jako dočasné přístupové smlouvy pro vzdálené rozmístění
vojenských jednotek.
Před válkou v
Afghánistánu byla tato oblast nízko na seznamu plánovaných kontingentů. Ale
během krátké chvilky jsme museli provést operaci na celém území tohoto
odlehlého národa a užít veškeré kapacity ozbrojených sil. Musíme se připravovat
na další obdobné operace, a to tím, že vyvineme nové technologie a prostředky,
jako přesnější radarová kontrola na
velké vzdálenosti, kapacity na přesné dálkové údery a transformace
manévrovacích a expedičních sborů. Toto široké portfolio vojenských kapacit
musí také přinést schopnost bránit domácí území, zajistit přístup Američanů do vzdálených míst a
chránit klíčovou americkou infrastrukturu ve vesmíru.
Inovace ozbrojených sil
bude spočívat na experimentech s novými přístupy k válce, posílení společných
operací, využití amerických tajných služeb a plné zapojení vědy a techniky.
Musíme také zreformovat ministerstvo obrany, zvláště finanční management a
odvody. A konečně, zatímco udržujeme téměř okamžitou připravenost a schopnost
bojovat ve válce proti terorismu, cílem je poskytnout prezidentovi širší škálu
možností k odražení agrese nebo jiných forem útoku proti Spojeným státům, našim
spojencům a přátelům.
Víme z historie, že
politika zastrašování může selhat, a víme ze zkušenosti, že některé nepřátele
nelze zastrašit. Spojené státy musí a budou zachovávat kapacitu na odražení jakéhokoliv
pokusu nepřítele - ať je to stát či nestátní činitel - vnutit svou vůli
Spojeným státům, spojencům a přátelům. Budeme udržovat jednotky schopné dostát
našim závazkům a ubránit svobodu. Naše
jednotky musí být natolik silné, aby odradily potencionálního nepřítele od
přípravy na vojenskou akci v naději, že by mohl překonat anebo se vyrovnat síle Spojených států.
Zpravodajské služby a
jejich využití je první linií obrany proti teroristům a hrozbám z nepřátelských
států. Služby, které byly modelovány tak, aby
získaly co nejvíce informací o velkém, pevném objektu - Sovětském bloku
se nyní musí vyrovnat s potřebou reagovat na novou výzvu daleko
složitějších a nepostižitelných cílů.
Musíme
transformovat naše zpravodajské služby
a vybudovat nové, které budou schopny udržet krok s povahou nových současných
hrozeb. Zpravodajské služby musí být vhodně integrovány do našich obranných a
právních systémů a musí být koordinovány ve spolupráci s našimi spojenci a
přáteli. Potřebujeme chránit tyto kapacity tak, abychom nevybavili naše
nepřátelé znalostí jak nás nejlépe překvapit..Ti, kteří nás chtějí poškodit,
usilují o výhodu překvapení, aby co nejvíce omezili naši schopnost prevence a
rychlé reakce, a maximalizovali tak způsobené škody a ztráty. Musíme posílit ostražitost
a analýzy zpravodajských služeb a poskytnout komplexní hodnocení hrozeb pro
národní a domácí bezpečnost. Protože útok cizích vlád a skupin může být veden a
řízen přímo na území Spojených států, je třeba zajistit vhodnou fúzi
zpravodajských služeb a zákonných opatření.
Iniciativy v této
oblasti budou zahrnovat:
- posílení autority
ředitele Centrální zpravodajské služby, což povede k rozvoji a akceschopnosti
našich zahraničních rozvědek.
- ustanovení nového
rámce pro varování zpravodajských
služeb, která budou ucelená a
integrovaná napříč spektra hrozeb, kterým čelí náš národ a naši
spojenci.
- pokračování ve
vyvíjení nových metod sbírání informací, aby se udržel náskok a výhody našich
zpravodajských služeb
- investice do budoucích
kapacit zpravodajských služeb a současně je daleko usilovněji chránit před
jejich oslabením
- sbíráním
zpravodajských zpráv o nebezpečí protivládního terorismu a důkladnou analýzou
všech jejich zdrojů
Tak jako se vláda
Spojených států spoléhá na ozbrojené síly bránící americké zájmy, musí se také
spolehnout na diplomacii, aby spolupracovala s ostatními národy. Musíme
zajistit, aby bylo ministerstvo zahraničí dostatečně finančně vybaveno, aby
zajistilo úspěch americké diplomacie. Ministerstvo zahraničí je především
zodpovědné za'naše bilaterální vztahy s ostatními vládami. A v této nové době
musejí být lidé a jejich instituce schopni obratně jednat a spolupracovat s
nevládními organizacemi a s mezinárodními institucemi. Úředníci vzdělaní
především v mezinárodní politice musejí rozšířit svůj dopad i na složité oblasti a problémy vnitropolitické správy na
celém světě, včetně zdravotnického systému, vzdělání, právního systému,
soudnictví a veřejné diplomacie.
Naši diplomaté pracují
v přední linii komplexních vyjednávání, občanských válek a jiných humanitárních
katastrof. Dnes, když lépe rozumíme požadavkům humanitární pomoci, musíme být
schopni pomoci vybudovat policejní
síly, justiční systém , právní kodifikace, místní a regionální instituce a
volební systémy. Efektivní mezinárodní spolupráce je nutná pro splnění těchto
cílů podporovaná americkou připraveností sehrát naši roli.
Tak, jak je třeba
přizpůsobit naše diplomatické instituce, abychom mohli komunikovat s ostatními,
potřebujeme také nový a více ucelený přístup k veřejným informacím, které by
umožnily lidem na celém světě se poučit více o Americe a lépe jí porozumět.
Válka proti terorismu není střetem civilizací. Nicméně to odhalilo střet uvnitř
civilizace, bitvu za budoucnost muslimského světa. Toto je boj idejí a toto je
oblast, kde Amerika musí excelovat.
Podnikneme nutné akce,
abychom zajistili, že naše úsilí dostát globálně bezpečnostním závazkům a
ochránit Američany nebude oslabeno možnostmi
vyšetřování, dotazování či stíháním, které má Mezinárodní trestní tribunál
(ICC), jehož jurisdikce se netýká Američanů a kterou neuznáváme. Budeme
spolupracovat s ostatními národy, abychom se vyhnuli komplikacím v našich
vojenských operacích, a to prostřednictvím takových mechanismů jako jsou multilaterální a bilaterální dohody, které
ochrání americké občany před ICC. Plně implementujeme americký zákon na ochranu
příslušníků ozbrojených složek i civilních zaměstnanců státní správy
(Servicemembers Protection Act), jehož ustanovení mají zajistit a zlepšit
ochranu amerických posádek a občanů pracujících pro státní správu.
V příštím roce a
v následujících letech učiníme některá těžká rozhodnutí jimiž zajistíme
vhodnou míru a alokaci vládních výdajů na národní bezpečnost. Vláda Spojených
států musí posílit svou obranu, aby vyhrála tuto válku. Doma je naší
nejdůležitější prioritou chránit vlast pro americké občany.
Dnes se distinkce mezi
domácími a zahraničními záležitostmi ztrácí. V globalizovaném světě události za
hranicemi Ameriky mají větší dopad uvnitř těchto hranic. Naše společnost musí
být otevřena lidem, myšlenkám a zboží z celé zeměkoule. Hodnoty, které nejvíce
oceňujeme - naše svoboda, naše města, naše systémy pohybu a moderní život -
jsou zranitelné vůči terorismu. Tato zranitelnost přetrvá
dlouho potom, co přivedeme před spravedlnost ty, kteří jsou zodpovědní za útoky
11.září. Za nějakou dobu mohou jednotlivci získat přístup k prostředkům ničení,
které dosud byly k dispozici pouze armádám, flotilám a eskadrám. Toto je
nová okolnost našeho života.. Jsme přesvědčeni, že se s ní dokážeme vyrovnat a
že budeme prosperovat i jí navzdory.
Při realizaci naší
vůdcovské role budeme respektovat hodnoty, úsudky a zájmy našich přátel a
partnerů. Budeme však připraveni jednat samostatně, když to naše zájmy a jedinečná zodpovědnost budou vyžadovat. Když nebudeme souhlasit v
dílčí záležitosti, vysvětlíme jasně důvod našeho postoje a budeme usilovat o
přijetí možných alternativ. Nedovolíme, aby se tyto nesoulady staly překážkou v
našem odhodlání bránit spolu s přáteli a spojenci společně sdílené zájmy a
hodnoty.
V zásadě vzato,
americké síla je zakotvena doma. Spočívá ve schopnostech našich lidí, v
dynamice naší ekonomiky a v odolnosti institucí. Rozmanitá moderní společnost
má neodmyslitelnou, ambiciózní a podnikatelskou energii. Naše síla pochází z
toho, jak s touto energií nakládáme. To je počátek naší národní bezpečnosti.