20. 2. 2003
Válka proti Iráku je naší morální povinnostíPlánovaná válka proti Iráku vůbec není preventivní, argumentuje Michael Novak v časopise National Review. Je regulérním dokončením spravedlivé války z února 1991. Tehdy byla tato válka dočasně přerušena kvůli vyjednávání o kapitulaci s nespravedlivým agresorem Saddámem Husajnem. Během tohoto vyjednávání požadovaly Spojené národy, že Saddám Husajn musí odzbrojit a prokázat OSN, že zničil všechny své chemické a biologické zbraně a veškeré přípravné práce k vývoji jaderných zbraní. Tento článek je výstižnou ukázkou amerického konzervativního myšlení. Michael Novak je americký katolický intelektuál. 60 čelných amerických katolíků protestovalo proti rozhodnutí amerického velvyslance ve Vatikánu pozvat do Vatikánu Michaela Novaka, aby tam argumentoval ve prospěch války proti Iráku, viz ZDE Novak tam argumentoval textem, jehož shrnutí přinášíme níže.
Kompletní argumentace Michaela Novaka v angličtině ZDE
|
Po dobu následujících 12 let navzdory neustálým varováním Saddám Husajn tyto povinnosti drze ignoroval. Mezitím byla proti USA a proti mezinárodnímu civilizovanému pořádku zahájena nová válka - 11. září 2001. Tato nová válka ukázala chování Saddáma Husajna v nesmírně nebezpečném světle. Chci připomenout autentickou katolickou doktrínu o spravedlivé válce, jak ji zformulovali svatý Augustin a svatý Tomáš Akvinský. Nový katolický katechismus připisuje primární odpovědnost úřadům veřejné správy. Ty mají povinnost ochraňovat životy a práva ostatních lidí. Zadruhé mají o věci nejpřesnější, často důvěrné informace. Ostatní lidé mají právo vyjadřovat své názory podle svého svědomí, avšak konečné rozhodnutí přísluší veřejným úřadům. Nový pojem "asymetrické války" vytvořily v poslední době teroristické organizace, které nejsou odpovědné žádnému úřadu veřejné správy. Teroristé provádějí útoky proti nevinným civilistům,. aby dokázali neschopnost zvolených vlád bránit životy občanů. Snaží se tak otřásat základy legitimity těchto vlád. Když vyšlo najevo, že hlavní přípravy pachatelů útoků z 11. září proběhly pod ochranou vlády Talibánu v Afghánistánu, bylo morální povinnosti vést omezenou a opatrnou válku s cílem způsobit svržení tohoto režimu. V následujících měsících došlo k útokům teroristů v Moskvě, v Pákistánu a v Indonésii. To podtrhlo celosvětový dosah této hrozby. Z hlediska amerických národních zájmů je nesmírně důležité, že nám byla 11. září 2001 vyhlášena mezinárodní válka. Je to válka nejen proti Spojeným státům, ale proti celému Západu, proti celému neislámskému světu. Všechny významné morální autority uznaly, že válka proti tomuto novému druhu terorismu je nejen spravedlivá, ale je morální povinností. Proč ale je nutno vést válku zrovna proti Iráku? Z hlediska úřadů veřejné správy je důležité, že Saddám Husajn má možnost zničit Paříž, Londýn či Chicago, pokud nalezne ochotné "pěšáky", kteří by dopravili zbraně do cíle. Zadruhé, nezávislé teroristické buňky už byly vycvičeny pro plnění právě takovýchto cílů. Čeká se jen na spojení mezi oběma těmito zápalnými prvky. Existuje silná pravděpodobnost, že Saddámovy smrtící zbraně padnou do rukou al Qaedy. Argumentuji, že podle původní katolické doktríny takzvané justum bellum, spravedlivé války, je omezená a opatrná válka s cílem svrhnout Saddáma Husajna morální povinností. Saddám Husajn je megalomaniak, je to nezvykle krutý šéf státu, který pravidelně používá zbraně hromadného ničení proti vlastnímu obyvatelstvu. Kdyby měl zaútočit Saddám Husajn na nějaké západní město, úřady státní správy, které by proti tomu předem nepodnikly kroky, by se tak dopustily neodpustitelného opomenutí. Katolická doktrína o spravedlivé válce je zakořeněna v katolickém chápání dědičného hříchu, jak ho zformuloval svatý Augustin v Knize XIX .svého Božího města. Na tomto světě budou muset křesťané vždycky bojovat proti zlu v lidských srdcích, které zasévá rozvrat, plodí zkázu a zánik. Nicméně křesťané jednající jako úřady státní správy mají povinnost dodržovat zákony dobročinnosti a spravedlnosti i při vedení války. Svatý Augustin definoval mír jako "tichý pořádek", představovaný dynamicky se měnícím mezinárodním pořádkem a spravedlivými politickými komunitami, zprostředkovanými prostřednictvím práva. Doktrína o spravedlivé válce argumentuje, že veřejné úřady mají povinnost bránit své vlastní lidi a obnovovat mezinárodní pořádek válkou. Nikdo nepochybuje, že dnešní mezinárodní terorismus je úmyslným útokem proti mezinárodnímu pořádku. Veřejné úřady mají povinnost porazit tento terorismus. Spojené státy naléhají na OSN, aby zasáhla vojensky proti Iráku, protože dne 11. září 2001 byla proti nim vyhlášena válka. Bylo zjevné, že pachatelé útoků z 11. září je nespáchali bez pomoci. Kromě toho, Saddám Husajn už dvanáct let flagrantně porušuje podmínky určené Spojenými národy pro pokračování jeho vlády. Svět je po 11. září daleko nebezpečnější než dříve, a tak světové společenství buď nyní prosadí mezinárodní pořádek, anebo ustoupí od svých vlastních slavnostně přijatých dohod. Pokud k tomu dojde, některé jednotlivé suverénní státy nevyhnuteně odmítnou stát se komplicem při takovémto mnichovanství. Znamenalo by to stát se součástí Saddámova spiknutí proti mezinárodnímu pořádku a přijmout odpovědnost za to, co by mohl udělat. Mnoho jiných států světa bylo donuceno odzbrojit a učinily to. Irák nikoliv. Mezinárodní společenství nemá povinnost dokazovat, že Irák nedodržuje požadavky OSN. To bylo zjištěno už dávno. Saddám Husajn má naopak povinnost předložit důkazy, že odzbrojil. Po mnoho let se zdálo rozumné nenutit Saddáma Husajna k tomu, aby splnil tyto povinnosti, avšak vzhledem k tomu, že nyní existuje al Qaeda a jiné mezinárodní teroristické organizace, je Saddám Husajn nyní daleko nebezpečnější než dříve. Tisk přináší informace od evropských výzvědných služeb o intenzivním úsilí vysoce vycvičených čečenských a dalších islámských bojovníků ve svaté válce, kteří se připravují na teroristické útoky v evropských městech, pokud by došlo k válce proti Iráku. Je pravděpodobné, že tyto buňky získají chemické a biologické zbraně. Lehce z Iráku. |